Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: nøkkelprogrammering

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard nøkkelprogrammering

    Noen som har kjøpt utstyr for og programmere nøkler selv ? Har en xc70 2003 som jeg skulle fått gjort det på 2 nøkler , men jeg vill kjøpe utstyr for og gjøre det selv.
    Har googlet en del men ble ikke så mye klokere av det
    Volvo xc70 2.4D 2010

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard nøkkelprogrammering

    Noen som har kjøpt utstyr for og programmere nøkler selv ? Har en xc70 2003 som jeg skulle fått gjort det på 2 nøkler , men jeg vill kjøpe utstyr for og gjøre det selv.
    Har googlet en del men ble ikke så mye klokere av det
    Volvo xc70 2.4D 2010

  3. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Volvo-forhandlerne har kjøpt utstyr og har tilgang til Volvo sine servere slik at de kan programmere bilen din.

    Alternativt er å finne en identisk bil på bilopphogging slik at du kan plukke
    CEM
    og nøkler og montere i bilen din. Usikker på om du også må ha
    UEM
    eller andre deler i tillegg. Sjansen for at det er kompatibelt med din bil er likevel liten.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  4. #4
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.703
    Antall takk

    Standard

    Usikker om det går.. må gjøres via volvo evnt sikkert
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av autod Vis post
    Noen som har kjøpt utstyr for og programmere nøkler selv ? Har en xc70 2003 som jeg skulle fått gjort det på 2 nøkler , men jeg vill kjøpe utstyr for og gjøre det selv.
    Har googlet en del men ble ikke så mye klokere av det
    På godt og vondt, så er ikke disse bilene en Toyota der du kan sitte og vifte med dørene,
    spille piano på knapper og pedaler for å programmere inn nye nøkler selv...
    For å si et enkelt, så skal det ikke være mulig å gjøre dette selv.

    Hvis dette er to brukte nøkler (KIR) så har du neppe de nødvendige kodene for å få programmert dem til bilen, heller ikke Volvoverksteded kan hjelpe deg da.
    (Koden sto en gang i tiden på emballasjen til KIR'en)

    Har du to nye KIR med sendefrekvens for Europa inkl paringskoder, oppsøk nærmeste Volvoverksted for programmering.

    Hvis det er kun fjernkontroll-delen som er problemet, kan man som Frobe nevner ta
    UEM
    (speilmodulen) fra den donorbilen nøklene kommer fra. (Samme årsmodell som din)
    Husker ikke helt, men kan hende at det er mulig for verkstedet å programmere inn fjernkontrolldelen fra en brukt KIR, men problemet med startsperren består. (eller så var det omvendt at brukt nøkkel/chip kan legges til, men ikke fj.kontr. uten kodenummer)

    Det kan jukses litt med å plukke ut startsperre-chippen fra alle nøkler, for så å lime fast en fungerende chip på antenneringen,
    slik at bilen starter med alle nøkler som passer i tenningslåsen, men det hjelper ikke på fjernkontrollen.
    Skal man ha håp om å benytte en brukt og fremmed KIR komplett, altså både nøkkelblad og fjernkontroll,
    CEM
    ,
    ECM
    ,
    UEM
    , Tenningslås og dørlås flyttes/klones fra tilsvarende donorbil.
    (med sliping av nøkkelemner og fastlimt transponder, kan de gamle låsene stå)

    Hvis man er kapabel til å jobbe på komponentnivå og lese rådata fra brikkene på de ulike modulene,
    åpner det for noen ekstra muligheter, men det ligger langt utenfor allfarvei.

    Om nøkkelen er knekt el.l. får man kjøpt selve nøkkelbladet inkl startsperrechip/transponder fra Volvo (31253386) ,
    tipper prisen er ca850kr + sliping av nøkkel og innprogrammering av startsperre. Fjernkontrolldelen har nr8688800.
    Sist endret av jiha1968; 07/10/21 kl 22:48

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Har bare 1 nøkkel til bilen. Har fått tak på 2 fjernkontroller og speilet (uem) jeg blir og plukke ut chippen fra nøkkelen og lime den fast. Har ikke bruk for startsperra uansett. Volvo skal jo ha gull og mere for nøkkel og fjernkontroll. For 2 nøkler laget hos reservenøkkel.no for 800,- for begge. Er chip i nøkklene, så jeg kan få dem programmert senere visst det skulle trenges

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, da har du det klart, men vær ekstremt forsiktig når du piller ut chippen, den er skjør som glass og som regel både godt fastklemt og fastlimt.
    Vil du sikre deg mot chip-havari, (siden du bare har en å ta av) splitt selve nøkkelbladholderen i to,
    men du kan la chippen sitte igjen i den ene halvdelen og lim den fast på antenneringen.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Id48 chip er vell glass og id44 plast. Ingen som kan svare meg på hvilken chip jeg har. Forstått det sånn at de blir levert med begge

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Tja, knekk opp nøkkelholderen og ta en titt, så får du nok avklart det spørsmålet etter hvert.
    Jeg har ikke pillet på så veldig mange, men opp til 2005 har jeg kun sett glass-chip, så langt.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hva er egentlig forskjellen på disse chipene , forutenom utseende ? kan jeg f.eks bruke begge typene på min bil ?
    Volvo xc70 2.4D 2010

  11. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av autod Vis post
    Hva er egentlig forskjellen på disse chipene , forutenom utseende ? kan jeg f.eks bruke begge typene på min bil ?
    Sikkerhetsnivået skiller, og etter hva jeg kan finne ut, er det kun brukt ID48 på
    P2
    -chassiet.
    (ID44 og 48 er ikke kompatible med hverandre)

    De som sitter på mer utfyllende/korrigerende info må gjerne trykke litt på tastaturet

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Fikk igår 2 løse fjernkontroller [gammel typen) og speil Ifra en likens bil med samme årsmodell. Byttet over speilet, men fjernkontrollene ville ikke fungere. What to do ?

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Da har du sannsynligvis hatt uflaks og funnet
    UEM
    (speil) med annen programvareversjon,
    defekte fjernkontroller, eller at fjernkontrollene ikke tilhører speilet.

    Så da får du begynne letingen på nytt (du kan ta
    UEM
    og FOB/KIR fra både V70 og XC70, de går om hverandre)

    KIR=nøkkel i fjernkontroll, fra (sein 2003) 2004 og opp.
    FOB=adskilt nøkkel og fjernkontroll 2003 og eldre.
    UEM
    =speilmodul, må være fra samme år, helst samme strukturuke, men dette er verst på de første årene.
    Når du kjøper brukt, sjekk VIN-nr på donorbil, mange huggeri lister feil årsmodell (10. siffer) på delene ,
    mens siste 6 siffer/chassi-nr kan si noe om hvor nære donoren er din i produksjonen.
    Sist endret av jiha1968; 19/10/21 kl 07:41

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Fjernkontrollene fungerer og er til speilet som jeg har kjøpt. Jeg har Fob. Nummerene på
    UEM
    var helt forskjellig

  15. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Speil med auto-avblending XC70:
    (samme speil i V70 m/fl, men ch.nr skiller)

    30659782 til ch.nr 3972
    8676964 ch.nr 3973-94999
    30658232 ch.nr 95000-172999
    I tillegg kan det være ukompatibel programvare i speilene, selv om de har samme delenummer.
    (Andre eldre/nyere delenummer kan finnes på "samme" del)

  16. #16

    Medlem siden
    21. des. 2020
    VCCN medlemsnummer
    2535
    Innlegg
    126
    Antall takk

    Standard

    På min xc90 fra 2006 tar Volvoforhandler i Sverige nesten 9000kr for 2 nøkler inkl programmering

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •