Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Bytta til xenonlykter 03-mod.

  1. #1
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard Bytta til xenonlykter 03-mod.

    Vil bytta til xenonlykter på min 03 S60. Har fått tak i lykter, men det er ikkje plug & play som eg las at det skulle vera. Det einestikket på halogenlyktene har 4 pinnar på rekka, på xenonlykteneer stikket meir firkanta og har 5 pinnar. Skal det vera eit ledningsnett mellom her eller er det ei anna forklaring?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det er minst tre ulike typer Xenon-lykter på disse bilene, og ulike kontakter/kabler er normalt, både mellom Xenon-modellene og mot Halogen.

    Du vil ikke få bilen gjennom PKK med Xenonlykter, da bilen ikke har automatisk justering av lyshøyde, men manuell justering på
    LSM
    .
    Det er en utfordring med
    CEM
    også, de nye lyktene har feil strømtrekk til glødetrådsvarsler ++
    Men prosjektet er ikke umulig,
    CEM
    (inkl carconfig) kan modifiseres med riktig utstyr og det kan ettermonteres nivåsensorer osv,
    slik at hverken bilen eller PKK-teknikeren protesterer.

    Rådet mitt er å glemme det, men om du vil ha en oppfriskning av utseende, bytt til facelift-Halogen.
    (kabelmodifisering blir nok nødvendig der også, og lykteviskere må fjernes pga plastglass på facelift-lyktene)

    Hvis du vil ha bedre lys enn original Xenon, og gidder å bytte lykter mellom hver PKK,
    vurder ombygging av gamle eller nye lykter til Mini-projektor med Xenon "H1-pære" av god kvalitet,
    det er iallfall en adskillig bedre løsning enn å putte Xenon/LED-pære rett i Halogen-lykta,
    da generende strølys er så og si ikke-eksisterende på på disse mini-projektorene.
    På gamle halogenlykter med ruglete glass, må man bytte til slette glass fra Pre-facelift Xenonlykter,
    og finne en kreativ løsning på parkeringslys i lykta. (+ en modifisering av Shunt på
    CEM
    for glødetrådsvarsleren)
    Sist endret av jiha1968; 06/10/21 kl 01:09

  3. #3
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Er det 3 typar xenonlykter? eg trudde berre det var før og etter facelift.

    Detta ser jo litt meir komplisert ut enn det eg las i ein anna tråd her, der såg det ut som det var berre til å flytta lyktene over (bytte mellom halogen og xenon før facelift) og modifisera/skifta shunt. Har fått tak i brukte xenonlykter av gamle typen, men når eg såg nermare på dei passar ikkje den eine kontakten. Skal nok få til å modifisera den, men manglar også ledning til parkeringslyset, so lurte på om det er eit lite ledningsnett som skal koblast mellom lykt og ledningsnet på bilen, med forgreining til parklys.?
    Får prøva meg fram litt, fant ikkje so mykje info om det eg lurte på når eg søkte rundtom.

    Hovedgrunnen til bytte til xenon er å få godt lys, men det er begrensa kor mykje tid det er verdt å bruka på det, men hadde vore kjekt å fått det til.

    Og so trur eg at eg får belaga meg på å skifta lykter ved EU-kontroll, det er nok mindre arbeid enn å ettermontera høgdesensorar.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Om du trenger best mulig lys er det bare å sette på tusenmetre og kjøre med fjernlys hele tiden (og la være å dimme ned om du møter andre trafikanter).
    Det er enklere enn å bytte lykter på bilen.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    SÃ¥fremt vi holder USA-Xenon unna er det hovedversjoner: Pre-/Post-Facelift og
    ABL
    -facelift.
    Det er samme shunt for Xenon/Halogen, men strømmen går ikke ut på samme Shunt-pinne.
    Forøvrig fult mulig å modifisere Shunten på "Halogenuttaket" med å lodde inn en passe motstand i målesløyfen på shunten. (husk deretter å bytte til riktig shunt ved lyktbytte...)

    Jeg har ikke studert de ulike lyktkontaktene, og det spørs jo litt på hvilken årsmodell bil/lykt man starter med, men man passer som regel på å få med deler av donorbilens ledningsnett, eller skaffe seg ekstra Halogen-lyktkabler for å gjøre det enklere å reversere modifikasjonen.

    Skaff deg koblingsskjema for de årsmodellene du jobber med (lykt/bil) , testkoble lykta på arbeidsbenken og se om du får de funksjonene du trenger.
    Deretter modifiser Xenon-lyktens kabel/kontakt til å passe bilens kontakt, slik at du på enkleste vis kan reversere modifikasjonen. (la bilen beholde sine lyktkontakter)

    Mitt inntrykk er at Pre-facelift Xenon og litt slitte facelift-xenon i praksis ikke har noe særlig bedre lys enn et par gode Valeo (original) lykter,
    med et par Philips XtremeVision/Osram Nightbreaker H7 til nærlyset.
    (20 år gamle lykter har uansett mattere reflektor enn nye, men "Kina-ny" er ikke det samme som ny)

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Om du trenger best mulig lys er det bare å sette på tusenmetre og kjøre med fjernlys hele tiden (og la være å dimme ned om du møter andre trafikanter).
    Det er enklere enn å bytte lykter på bilen.
    Men det holder jo ikke med et par tusenmetre, nei monter full-bredde lysplanke både på tak og i fronten av bilen

    Regner med at du sikter til blendingsfaren med Xenon uten Auto-høydejustering, og den er lik null i TS-sitt tilfelle (sammenlignet med original Xenon)
    Årsaken er at høyden på lysbildet lett vil kunne justeres med
    LSM
    inne bilen om det plutselig sitter en elefant i baksetet,
    og har bilen Nivomat, er tar det ikke lang tid før lysene uansett står i brukbar rett høyde.
    Og strølys pga skitne lykteglass, det er adskillig mindre problem med pre-facelift Xenon, da TS sin bil normalt sett har lykteviskere,
    som er overlegent bedre enn parfymesprayen på post-FaceL.
    (man får enten ettermontere "parfymesparayere" eller bytte til ekte glass på lyktene ved ombygging til Post-facelift)

    Og skulle han velge å modifisere sine gamle halogenlykter til Projektor-xenon av god kvalitet,
    får han mindre strølys enn alt annet på
    P2
    -platformen, foruten
    ABL
    -xenon som bygger på samme teknikk.
    Sist endret av jiha1968; 07/10/21 kl 08:22

  7. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Ja, originale xenonlykter med D2R-pærer med korrekt manuell høydejustering blender mindre enn halogenlykter med kinapærer, uansett hvordan disse justeres.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #8
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Om du trenger best mulig lys er det bare å sette på tusenmetre og kjøre med fjernlys hele tiden (og la være å dimme ned om du møter andre trafikanter).
    Det er enklere enn å bytte lykter på bilen.
    Tusenmetringar kjem i nermaste framtid, men å kjøra med desse på når det er møtande trafikk er uaktuelt Det kan slå veldig hardt tilbake. Det er jo i mi interessa at sjåføren av bilen eg om få sekund skal passera på kanskje mindre enn ein halv meter avstand i 80-90 km/t, har synet i behold.
    Men ja, tusenmetringar kjem, men er ikkje fornøgd med nærlyset heller. Ja, det kan gjerast tiltak for å forbedra halogenlysa, men lar det seg gjera å oppgradera til xenon utan alt for mykje styr velger eg det.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  9. #9
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    I bygda du øygard så er vel alt lov på bilen etter kl1530 da er vel det lokale politiet hjemme🤣🤣🤣
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  10. #10
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    SÃ¥fremt vi holder USA-Xenon unna er det hovedversjoner: Pre-/Post-Facelift og
    ABL
    -facelift.
    Det er samme shunt for Xenon/Halogen, men strømmen går ikke ut på samme Shunt-pinne.
    Forøvrig fult mulig å modifisere Shunten på "Halogenuttaket" med å lodde inn en passe motstand i målesløyfen på shunten. (husk deretter å bytte til riktig shunt ved lyktbytte...)

    Jeg har ikke studert de ulike lyktkontaktene, og det spørs jo litt på hvilken årsmodell bil/lykt man starter med, men man passer som regel på å få med deler av donorbilens ledningsnett, eller skaffe seg ekstra Halogen-lyktkabler for å gjøre det enklere å reversere modifikasjonen.

    Skaff deg koblingsskjema for de årsmodellene du jobber med (lykt/bil) , testkoble lykta på arbeidsbenken og se om du får de funksjonene du trenger.
    Deretter modifiser Xenon-lyktens kabel/kontakt til å passe bilens kontakt, slik at du på enkleste vis kan reversere modifikasjonen. (la bilen beholde sine lyktkontakter)

    Mitt inntrykk er at Pre-facelift Xenon og litt slitte facelift-xenon i praksis ikke har noe særlig bedre lys enn et par gode Valeo (original) lykter,
    med et par Philips XtremeVision/Osram Nightbreaker H7 til nærlyset.
    (20 år gamle lykter har uansett mattere reflektor enn nye, men "Kina-ny" er ikke det samme som ny)
    Her er det snakk om å bytta frå pre-facelift halogen til pre-facelift xenon. Lyktene kjøpte eg billig frå ein fyr som hadde dei liggande, so har ikkje fått sett kva meir som var på bilen. Er derfor eg spør her.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  11. #11
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Men det holder jo ikke med et par tusenmetre, nei monter full-bredde lysplanke både på tak og i fronten av bilen

    Regner med at du sikter til blendingsfaren med Xenon uten Auto-høydejustering, og den er lik null i TS-sitt tilfelle (sammenlignet med original Xenon)
    Årsaken er at høyden på lysbildet lett vil kunne justeres med
    LSM
    inne bilen om det plutselig sitter en elefant i baksetet,
    og har bilen Nivomat, er tar det ikke lang tid før lysene uansett står i brukbar rett høyde.
    Og strølys pga skitne lykteglass, det er adskillig mindre problem med pre-facelift Xenon, da TS sin bil normalt sett har lykteviskere,
    som er overlegent bedre enn parfymesprayen på post-FaceL.
    (man får enten ettermontere "parfymesparayere" eller bytte til ekte glass på lyktene ved ombygging til Post-facelift)

    Og skulle han velge å modifisere sine gamle halogenlykter til Projektor-xenon av god kvalitet,
    får han mindre strølys enn alt annet på
    P2
    -platformen, foruten
    ABL
    -xenon som bygger på samme teknikk.
    Her er min 1990 Toyota Carina sånn som den såg ut i vinter.


    Blending blir ikkje problem, må berre huska å stilla dei ned manuelt når det er lass i bilen, det går nok fint.

    Har lykteviskara ja.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Du trenger et par "halogen"-lyskasterkontakter til å modifisere Xenon-lyktene, et par koblingsskjema og litt testing, så går det nok mot lysere tider...

  13. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    såvidt jeg vet, så bruker R utgavene prefacelift xenon-glasslyktene helt frem til 2007.
    Så ledningsadapter er nok å få tak i hos volvo ?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    PÃ¥ biler opp til 2004 benyttes kabelsett 8693611 ved utbytting av Pre-facelift Xenon til nyere Xenonlykter av "samme type" .
    (R er sølvfarget, std er sorte rundt reflektorene så vidt jeg vet)

    Om dette kabelsettet blir riktig eller ei i TS sitt tilfelle, det aner jeg ikke, men med tanke på prisen hadde jeg gladelig fulgt mitt eget råd og dratt til huggern, skaffet meg et par halogenkabler fra riktig årsmodell og loddet mitt eget adapter. (joda, tid er også penger)
    Sist endret av jiha1968; 08/10/21 kl 08:44

Lignende tråder

  1. får ikke bytta bremseslange!
    By Jimmen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 04/06/20, 19:27
  2. Bytta Virvelspjeld 2,4d 2007
    By andreash in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 03/05/18, 09:43
  3. Svar: 49
    Siste post: 20/06/14, 20:28
  4. Bytta bakluke
    By Volv745 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 12/05/11, 22:40
  5. Bytta lambda osv nå..
    By Espedalen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 27/08/10, 07:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •