Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: D5244T, Strammer til registerreim

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard D5244T, Strammer til registerreim

    Jeg har nettopp byttet registerreim på min XC90 2004 med D5244T, og har litt trøbbel med den nye strammeren. Problemet er at indikatoren på strammeren ikke holder seg i midten. Når jeg skal kontrollere spenninga ved å trykke litt på reima, så er det ingen bevegelse i indikatoren før den plutselig spretter opp på 50c merket og forblir der. På det (foreløpige) siste forsøket holdt den seg i senter - også etter at jeg dro veiva rundt 2 ganger. Men etter å ha kinnet litt på starteren, så ser jeg at den har beveget seg opp på 50c merket igjen.

    Har fulgt prosedyren i Vida, men jeg lister opp steg for steg hva jeg gjorde:

    1. Fingertightet bolten som strammeren er festet i. Forsøkte først å stramme 5nm som det står i Vida, men da får jeg nesten ikke beveget på strammeren med unbraco-nøkkelen.
    2. Sjekket at indikatoren og unbraco-festet er posisjonert klokka 10
    3. Setter inn unbraco-nøkkel og strammer mot klokka til indikatoren er i midten av 'vinduet', samtidig som jeg holder bolten med en fastnøkkel. Har også forsøkt det som står i Vida om å stramme slik at indikatoren går forbi senter, deretter bevege unbraco-nøkkelen med klokka til indikatoren havner i senter igjen.
    4. Holder unbraco-nøkkelen (ca klokka 7) mens jeg strammer bolten til 27nm

    Noen som har en idé om hva jeg gjør feil utifra dette?

    Alle tips og triks mottas med et stort takk

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.303
    Antall takk

    Standard

    Drei veivakselen kun med klokka, og når du stopper opp for å justere må du passe på at du ikke jobber så raskt at veiva "fjærer" tilbake pga kompresjon i motoren.
    (vri sakte når du nærmer deg ditt stoppepunkt)
    Årsaken er at vi ønsker helt stram reim i partiet mellom kamaksel-løpehjul-veiv, og all slakke kun på det partiet av reima som strammeren og vannpumpa står.

    Festeskruen til strammeren skal være så stram ved justering at justeringen ikke endrer seg selv når du slipper unbrakonøkkelen.

    Stram reima med å vri unbrakonøkkelen/justeringen mot klokka, til indikatoren passerer midten av "vinduet", juster sakte og forsiktig tilbake til det temperaturområde som gjelder for din motor i øyeblikket (vanligvis midt i "vinduet")

    Stram festeskrue litt mer (hold imot med unbrakoen)
    Drei veiva to runder med klokka, stopp rolig mens du holder presset i retning med klokka.
    Sjekk at indikatoren er der den skal være i forhold til vinduet/gaffelen,
    eventuelt etterjuster ved å vri strammingen slik at indikatoren går til høyre for "gaffelen" før du returnerer den til ønsket punkt

    Momentrekk strammerenes festeskrue.
    (hvis indikatoren havner feil nå, må du løsne litt, og justere på nytt ved å vri strammingen slik at indikatoren går til høyre for "gaffelen" før du returnerer den til ønsket punkt, momenttrekk strammeskrue)

    Hvis du føler behov for å sjekke strammerens generelle funksjon, ikke trykk på reima der den løper mellom kamaksel og veiv, trykk KUN på strammersiden, mellom veiv-vannpumpe-kamaksel.

    Skal du på nytt sjekke strammerens posisjon, må du dreie veiva for hånd slik at veiva roterer med klokka, og passe på at veiva ikke "fjærer tilbake" ved stopp.

  3. Takk lardh, gaupe takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for kjempesvar! Da skal jeg prøve det.

    Stemmer det at indikatoren på strammeren skal bevege lett når man trykker forsiktig på reima (på strammersiden), etter at festeskruen er strammet til med riktig moment?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.303
    Antall takk

    Standard

    Ja, indikatoren skal bevege seg "lett" ved trykk på reima, og falle tilbake til omtrentlig samme stilling når du slipper opp trykket på reima.
    Virker indikatoren veldig treg kan det være feil på strammeren, eller en veldig treg vannpumpe avhengig av hvor på reima du trykker.

  6. Takk lardh takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2018
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Reimhjulet på vannpumpa beveger seg lett når jeg trykker forsiktig på reima, men indikatoren på strammeren står bom stille. Når jeg trykker litt mer spretter indikatoren til høyre for gaffelen (på 50c merket) og blir stående der. Jeg får prøve å montere den gamle strammeren for å se om den oppfører seg likt, hvis ikke får jeg bare få tak i en ny en.

  8. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Prøv med den gamle strammaren, sjå om det er bedre då. Ikkje alltid nytt er det same som i orden desverre. Sjekk også nøye at den er korrekt montert, det er ein festeskrue i midten og så er det ein "arm" som skal inn i eit spor eller utstikk på blokka.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Bytte multirem strammer
    By 9førrlars in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 02/05/16, 13:49
  2. B5254T vs D5244T
    By Svirre in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 15/01/13, 22:36
  3. 850 2,5 20v demper til automatisk kamreim strammer
    By bullxo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 02/09/12, 18:29
  4. hvilken reg reim strammer til 2l 10v 855
    By wunderbaum in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 26/08/12, 05:57
  5. Ventilfjær strammer howto
    By 850freak in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 4
    Siste post: 18/07/11, 03:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •