Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 1 av 1

Tråd: HowTo: Bytte av tannstang inkl. rattkryss, trykkrør og returrør

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard HowTo: Bytte av tannstang inkl. rattkryss, trykkrør og returrør

    Har utført bytte av tannstang, rattkryss og tilhørende rør fra servo på min 2004 V70S. Prosessen med research og kjøp av deler er dokumentert i denne posten. I forkant av jobben laget jeg meg en PDF-fil som støtte for eget bruk. Denne inneholder forklaringer, bilder og en hensiktsmessig rekkefølge for jobben. Jeg har ikke medlemsrettigheter, så jeg legger ved en link til min google drive her: PDF-BYTTE-TANNSTANG. Om lenken dør, send meg PM. Jeg tok utgangspunkt i dette youtube-klippet da jeg satte sammen guiden.

    Det viktigste å tenke på ved bytte av tannstang er om du har tannstang av typen SMI (typisk 00-03), eller ZF (04->). Dette kan sjekkes på mansjettene, eller på selve tannstanga:


    Hvilken type tannstang man har vil bestemme hva slags trykkrør og rattkryss som vil passe. Om man har SMI-stang vil det være forholdsvis enkelt å finne ny tannstang, for eksempel fører VPARTS en tannstang til rimelig pris. Har man SMI fra før behøver man ikke tenke på nye rør/rattkryss. For ZF-stangen har Volvo erstattet denne med en ny tannstang (36050357); om man går får denne må man bytte rattakselkryss, trykkrør og returslange da denne erstatning dekker over flere modeller. Mitt resonnement var derfor at man like greit kunne bygge om fra ZF til SMI – man må bytte de samme delene, men ny tannstang får man til en brøkdel av prisen av Volvo sin 36050357. Om man skal bygge fra ZF til SMI, må man i tillegg til tannstang ha disse delene:

    Trykkrør: 8671397 (bensinturbo) (For diesel/uten turbo, sjekk trykkrør for modeller med SMI-stang)
    Returrør: 30665037
    Rattakselkryss: 20051902

    I tillegg bør man gå til innkjøp av 4 rustfrie M10 30mm bolter med rustfrie skiver og låsemuttere. ZF-stangen har bolter med spor som ikke vil passe til SMI-stangen (se bildet).

    Om man ender opp med å kjøpe trykk/returrør på Volvo kommer dette på 4000kr (jeg fant ingen gode alternativer på disse). Det kan derfor være en mulighet – om man har utstyr og kompetanse til det – å bøye til de gamle rørene til å passe den nye SMI-tannstanga. Forskjellen på disse tannstengene er i hovedsak at SMI har trykkslangen nederst og returslangen øverst, mens ZF har trykkslangen øverst og returslangen nederst. Det kan også være at VPARTS får inn disse rørene i nær femtid. Jeg kjøpte nemlig tannstang og rør fra VPARTS som de hevdet ville passe, men det viste seg å være feil (rørene de solgte var til ZF, og ikke SMI). De har fått beskjed om hvilke rør som passer, og har sagt at de skal undersøke om de kan få inn dette i sortimentet. VPARTS kompenserte meg for øvrig for mellomlegget mellom deres rør og Volvo sine (3000kr), pluss at jeg selvfølgelig fikk igjen pengene på rørene som ikke passet. Når ulykken først var ute vil jeg konkludere med at de leverte fantastisk service for å få rettet opp i feilen.

    Til slutt noen generelle tips på jobben som jeg erfarte meg:
    • Det er veldig trangt og vanskelig å komme til bunnbolten på det nedre motorfeste, her må det brukes div. ledd og forlengere. Det kan hjelpe å ta et brekkjern og presse på kremningshemmeren for å få mer boltringsplass (creds til jiha1968 for tipset)
    • Rattkrysset går veldig trangt ned på tannstanga, så her kan det være smart å banke inn 2 kubbetrekkere i øvre og nedre del av sprekken på rattkrysset for å lage stor nok åpning for å få sklidd krysset ned på tannstanga.
    • Det er ekstremt trangt å entre retur/trykkrør på tannstanga. Her kan det være en idé og vente med å skru fast tannstanga, slik at den kan heises noe for å gi bedre plass (creds til jiha1968). Det kan også hjelpe å åpne opp (vinkelsliper e.l.) den runde enden av en fastnøkkel slik at denne kan tres inn på trykkrøret og så skyves over mutteren.
    Sist endret av PetterDale; 01/09/21 kl 12:44

Lignende tråder

  1. HowTo: Bytte AOC-pumpe på AWD (Haldex 3), samt olje og filter
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 1
    Siste post: 09/01/18, 22:33
  2. Bytte fjærer inkl heving av V50
    By V50bruker in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 18
    Siste post: 11/02/16, 14:19
  3. Returrør servo tannstang 240/242.
    By Phillip in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/12/15, 12:13
  4. skifte trykkrør mellom servopumpe og tannstang. V70 2003 D5
    By torwith in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 01/09/14, 08:48
  5. bytte av lt turbo til høytrykk turbo. problem med returrør av olje.
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/05/12, 19:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •