Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Dieselvarmer ble overopphetet

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer ble overopphetet

    Hei.

    I sommer plukket jeg ut dieselvarmeren fra min Volvo V70 (2004-modell) for å rense den. I tillegg skiftet jeg både glødepluggen og begge eksosrørene på den. I går skulle jeg montere den på bilen igjen og prøve den.

    Etter å ha montert varmeren, startet jeg først motoren på bilen, for å få litt sirkulasjon på kjølevæsken. Deretter etterfylte jeg litt kjølevæske, og lot bilen stå og gå litt til. Så stoppet jeg motoren og kjørte i gang dieselvarmeren. Den startet tilsynelatende uten problemer, men etter hvert så jeg at varmerhuset ble så varmt at det skiftet farge, og at klistremerket på varmeren smeltet. Jeg stoppet varmeren umiddelbart og lot den bli kald igjen.

    Deretter skrudde jeg av det lille dekselet på varmeren (som er festet foran temperaturføleren på vannet og overopphetingsføleren), og fikk se at begge disse følerne hadde smeltet på grunn av varmen.

    Det første jeg tenker, er jo at kjølevæskepumpen på varmeren er gåen, siden den tydeligvis ikke fikk nok kjøling. Men det som er rart, er at kjølevæskebeholderen på bilen fylte seg opp helt til det rant over, mens at varmeren gikk. Det var akkurat som om varmeren bare sendte fra seg kjølevæske, uten å ta til seg noe "ny" væske.

    Er det noen her inne som har peiling på hva som kan være feil?

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Fyll først kjølevæske og så køyre motoren driftsvarm. Når motoren har fått stått stille en halvtime-time kan du etterfylle kjølevæske.

    Deretter kan du prøve varmaren. Truleg er sirkulasjonspumpa gåen, desse er ikkje allverdens kvalitet på. Men det skal litt meir enn nokre minuttar på tomgang for å lufte systemet. Pumpa her er ikkje i stand til å lufte systemet på egenhånd.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Løsningen jeg bruker på luftlommeproblemet er å tvangskjøre* sirkulasjonspumpen mens motoren varmer opp kjølevæsken til termostaten åpner. (får også sjekket om pumpen er ok da)
    Og har jeg det travelt framskynder jeg utluftingen med å vekselvis klemme/holde sammen øvre radiatorslange, og deretter klemme av lufteslangen mellom radiator og ekspansjonstank, før jeg slipper opp rad.slange, og gjentar fra start. Dette tvinger luft i radiatoren/øvre slange over til ekspansjonstanken.

    *med
    VIDA
    eller direkte strømtilførsel.

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer S60 D5
    By magnusr in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 08/01/19, 17:23
  2. Dieselvarmer v70
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 26/06/18, 22:56
  3. Dieselvarmer
    By rundal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 23/02/13, 14:02
  4. Dieselvarmer
    By FreddieAwD in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 17/02/13, 22:24
  5. Dieselvarmer!
    By V0LVO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 27/01/11, 21:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •