Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Slitasje ytterkant høyre bakdekk og fordekk -- hva kan være årsaken?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Slitasje ytterkant høyre bakdekk og fordekk -- hva kan være årsaken?

    Hei!

    Min XC90 I (275) D5 (380.000km) drar seg flere grader mot venstre når rattet er i nøytral posisjon.
    I tillegg er det stor slitasje på høyre bakhjul (ytterkant), samt slitasje på høyre fordekk (ytterkant, men ikke like mye som bak). Etter at bilen var på verksted for å rette en skade etter en lett påkjørsel ble det meddelt fra mekaniker at forstillingen ikke lot seg å justere fordi det var rustet fast. Antar at det var ytre endeledd som var rustet. Påkjørselen var lav hastighet (ca. 20 km/h) i venstre bakhjul som punkterte.

    Kan disse problemene være forårsaket av gående endeledd eller forstilling ute av posisjon?
    Kan slitasje på bakhjul stamme fra forstilling? Eller er det mer trolig andre ting som at påkjørselen har skadet bakstillingen eller hjul som må balanseres? Og kan det være sammenheng mellom at bilen drar seg mot venstre og slitasjen på dekkene?

  2. #2
    eirikul sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2014
    Sted
    Sogn og Fjordane
    VCCN medlemsnummer
    1836
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Jeg opplevde på en XC70 slitasje på innerkant av forhjul. Samt at rattet måtte holdes noen grader skjevt for å gå rett frem.
    Etter at det ble lett etter slitte foringer og ledd, uten resultat, ble det tatt en 4-huls kontroll.
    Det skyldes feil spissing i bakstilling.
    Når den ble rettet gikk bilen beint, og den sluttet å spise dekk...
    Så ja, det er sannsynlig at feil hjulvinkler på en aksel gir slitasje på annen aksel.


    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    -Eirikul-
    12 XC60 D3 AWD + Polestar
    07 XC70 D5 Awd

  3. Takk LarsHolmen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Her gjelder det å skille mellom at bilen drar til en side når rattet sippes, eller om det bare er rattet som står skeivt når bilen ruller rett fram...

    Det må ha vært en tilsynelatende tafatt mekaniker som ikke finner løsning på fastrustet ytre endeledd (ikke mye annet det kan være nei) .
    Det kan bankes, glødes, kappes på langs i gjengepartiet, eller ganske enkelt byttes sammen med indre styreledd.
    Men om ikke avviket var så stort, så kan teknikeren ofre trustvinkelen litt, så dekkene får litt bedre arbeidsvilkår, men det blir aldri bra på det viset. (kjører som en krabbe)

    Kjedelig med skeivslitte dekk... , så reklamer på jobben, eller ta bilen til et verksted som kan ordne "justeringsproblemet" , om du ikke skrur selv.
    Få kontrollert hjuloppheng for slitasje/skader (foringer, fjærbrudd, opphengskuler og stag) dette skal utføres ved enhver hjulstillingskontroll.

  5. Takk LarsHolmen, gaupe takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Begge deler skjer: både at bilen drar seg mot venstre og at rattet virker å være stilt feil.

    Jeg skrur noe selv, så å f eks skifte endeledd vil ikke være noe problem. Jeg ønsker å gjøre mest mulig selv før jeg sender bilen på forstillingskontroll. Burde jeg bare bytte endeleddene? Og hva er det som evt må byttes bak? Her er det vel ikke endeledd?

  7. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Du burde løsne endeleddenes justering, Acetylenbrenner eller induksjonsvarmer burde løsne styrestaget. (propanbrenner fra €uropris blir for tamt)
    Vil det ikke løsne, så prøv å kapp det opp langsetter med kappskive på vinkelsliper i gjengepartiet på yttre styreledd, samme met mutteren, går det til H så blir det bare å bytte både indre og yttre ja.

    Bak er det ingen endeledd, men se nøye på stag (skjevhet) og foringer (sprekker/slipp), trege bremsecalipre m.m. (alt, både foran og bak)

    Hvis dekkene fortsatt er skjevslitte, vil ofte bilen allikevel trekke litt sideveis etter justering pga avvikende dekkmønster.

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Er dette forsikringsskade etter påkjørsel er det bare å reklamere på jobben. Du skal ha nye dekk og.... dersom de ikke var nedslitt fra før da....
    Udugelig verksted. ALT skal rettes etter en påkjørsel.... med skade på venstre bakhjul har du sannsynligvis også feil hjulstilling bak eller noe er slått skjevt

    Har selv erfart at det ikke er alle verksteder som klarer riktig hjulstilling på en XC. ET verksted jeg prøvde hadde 3 forsøk uten å få rattet rett. Til et annet verksted; de traff på første forsøk....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. 245 drar dårlig - hva kan årsaken være?
    By PekaillVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 15/01/17, 22:44
  2. Batteriet tømmer seg raskt. Hva kan årsaken være?
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 20/09/15, 18:39
  3. Slitasje ytterkant dekk v70 2,5d 2000
    By T90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 10/06/14, 22:26
  4. Girkassa hopper ut av gir, hva er/kan være årsaken ?
    By Dan Bay-Johansen in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 03/04/13, 20:26
  5. Varmeapparatvifte sluttet å virke, hva kan årsaken være?
    By volvoRsport in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 31/08/10, 16:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •