Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: V70 2.4D Manuell - Sporadiske vibrasjoner - blir sprø av å ikke finne feilen!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard V70 2.4D Manuell - Sporadiske vibrasjoner - blir sprø av å ikke finne feilen!

    Hei!

    Jeg sliter med tidvise vibrasjoner i kjerra, som kommer og går av seg selv. Det er ganske frustrerende å aldri finne rotårsaken, så derfor prøver jeg min egen post, etter å ha lest utallige andre i inn og utland.

    Problem 1 : Vibrasjon som oppstår sporadisk under lett nedbremsing.


    • Virker som kommer fra høyre side foran.

    • Veldig merkbart under lett nedbremsing fra større fart, feks 80.

    • Avtar dersom man bremser hardt - virkelig hardt.

    • Ingen ulyder høres.

    • Ingen vibrasjon i bremsepedal.

    • Rattet rist



    Problem 2: Sporadiske vibrasjoner under pådrag

    • Forsvinner dersom man gir på skikkelig (bilen er chippet, så drar mer enn bra nok).

    • Virker som det oppstår kun 2,3 gir...



    Jeg har byttet en hel del deler på bilen de siste årene, og dette problemet har mer eller mindre vært der hele tiden, men er nok blitt noe verre etter at jeg skiftet det jeg trodde var hovedsynderen : Bærebruene forran (etter å ha skiftet alt av bremser...).

    Siden problemet bare oppstår av og til, og gjerne etter lengre tids kjøring (bilen er varm), er det neimen ikke lett å bli klok på!


    Hva er gjort/skiftet på bilen

    Bremser

    • Nye skiver foran og bak. (Bosch klosser og skiver)

    • Byttet til XC90 calipere foran, med dertil større skiver og klosser.

    • Nye bremseslanger på alle hjul.

    • Sandblåst og lakkerte caliperne på nytt, og var ekstremt nøye rundt gummi-belgene rundt glidebolter etc, for å unngå unødvendig press på disse. Ser ut til å bevege seg veldig smooth. (Både foran og bak)

    • Skiftet alle bremseskjold.

    • Skiftet alt av håndbrems-deler, wire osv.



    Motor

    • Skiftet alle motorfester.

    • Sjekket for vakuum-lekkasjer (fant en "skjult" en i EGR-ventilen - en belg som lekker. Denne er blendet av, og motorvibrasjonene jeg tidligere har irritert meg over på tomgang, er kraftig redusert. )

    • Tok ut alle dyser, og ultralyd-vasket tuppene. Ble langt penere / roligere gange på tomgang! Skiftet alle pakninger og braketter som holder dysene på plass. Ingen lekkasjer synlig

    • Sodablåste innsuget - alt av koks borte.

    • Pusset reint virvlespjeld-kanalene for koks, og støvsugde ut alt av skit.

    • DPF regen gjennom
      VIDA
      (røykla halve nabolaget...!)


    Hjuloppheng/Drivlinje
    • Skiftet alle hjullager (SKF)

    • Skiftet begge drivaksler foran. Disse måtte bøte med livet for å få løs hjullagerne fra spindelene - rustet / limt fast!!! Akslene er uoriginale

    • Skiftet nedre bærekuler

    • Skiftet raklestag begge sider foran

    • Skiftet begge bærebruer foran. Satte inn PowerFlex-foringer (Vel verdt litt ekstra risting - mye mer presis styring)

    • Tatt firehjulskontroll hos Volvo-forhandler.

    • Satt inn PowerFlex "inserts" i motor subframe

    • Avbalansert hjul


    Hva kan årsaken til dette være? De vanlige synderne som kast i skiver, avbalansering etc, vil - etter det jeg klarer skjønne - vil enten alltid være merkbare, og ikke sporadiske, dersom problemet ligger der?

    Noen teorier..

    • Slitte støtdempere / tårnlagre foran


    • Utslitt svinghjul - kun merkbart når det er varmt?


    På forhånd takk for svar...
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Symptomet virker helt likt som eg hadde. Kast i en skive bak.

    Det var uorginale glidebolter(som ikke var rustfrie). De satt kubb etter kort tid og skiver var blitt kast i. (selv om de ikke var mer enn 6 mnd gamle).

    Kjøpte nå nye orginale glidebolter hos volvo. (Svinedyre).
    Nye skiver samtidig og all risting er nå vekke.

    Kan nevnes at eg trodde det var kast framme. Det føltes sånn. Men det var bak..
    Sist endret av jerognal; 04/08/21 kl 16:19
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!

    Jeg har nettopp skiftet alt av bremser bak også, pluss overhalt caliperne (sandblåste dem, og lakkerte). Alle glideboltene så fine ut, men kjørte dem en runde i drillen for å få bort gammelt gris. De var dog ikke rustne.. satte dem inn med plenty fett.

    Men - det kan jo hende at alt likevel ikke er bra bak der! Vurderer å montere inn kamera i hjulbrønnen, og se om jeg klarer oppdage noen vibrasjoner på den måten. Kommer til å ta tid, men det er sikkert verdt det!
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    1. Kast i en eller begge skiver framme, om disse skivene er nye og av ok kvalitet kan det være kast i hjullager som igjen "bøyer" skive med tiden og lager kast i disse, du kan å rett og slett ha vært uheldig med partiet du kjøpte. Men tommelfinger regel er: Rister det i rattet ved brems, så er det framme, rister skinkene, er det bak. dette er en regel som er 99% sann.

    Er ganske viktig når du skifter skiver at det blir rengjort skikkelig på navet så ikke skiven ligger seg skevt inntil og kan lage vibrasjoner. Men du burde skifte skivene på nytt framme og eventuelt kontroll måle hjullager for kast, eventuelt skifte disse om de aldri har vært skiftet så er du "safe"

    2. Er dette vibrasjon ved svak til middels akselerasjon så kan det ligge i en drivaksel, ikke alltid like enkelt og diagnosere, men du skal ikke ha opp og ned slakk i disse, men litt inn og ut er normal ( tenker når du tar tak i de og prøver og bevege de. men du må ikke utelukke eventuelt høyde kast i dekk og slikt, enkelt og egentlig bare jekke opp bilen og kontrollere dekket mens du snurrer det rundt.

    Ser du sier du har skiftet bærearmer så da kan du utelukke de, så framt de er av ok kvalitet.

    Mvh
    Volvo Mekaniker.

    PS: ikke altid like enkelt og "fjern" diagnosere, men dette er hva jeg syntes du skal begynne med.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  5. Takk gaupe, kennethd takket for denne posten
  6. #5
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Ytre og indre endeledd og tannstang, er det ikkje gjort noko med?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. Svar: 18
    Siste post: 06/10/13, 17:30
  2. Får feilkode 1-3-3 Men finner ikke feilen! Hjelp! 240 92.
    By kevva90 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 23/06/12, 06:37
  3. sikring ryker hele tia.. finner ikke feilen !
    By kristiansl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 03/12/11, 14:00
  4. sikring ryker med en gang.. finner ikke feilen!!
    By kristiansl in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 23/11/11, 22:06
  5. Svar: 2
    Siste post: 18/06/11, 15:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •