Hei!

Har en XC70 med B5244T3 motor. (200hk bensin) Denne har den siste tiden begynt å bli veldig varm.
Tempen i instrumentpanelet viser normalt, kan gå til en strek over midten, men som regel ikke.
Vifta ser ikke ut til å slå inn heller uansett. Har forsøkt en annen vifte fra en V70 delebil, men denne slår heller ikke inn.
Jeg har montert en oljetemp måler i bilen, å olja blir fort 100 grader bare av å kjøre rolig til butikken, (dette er da måling i bunnpanna).
Vannet blir unormalt varmt virker det som da det kan boble å stå i i ekspansjonstanken. Blir også en del trykk.
Dette med trykk blir roligere/bedre om jeg har varmeapparatet på full varme inni bilen (kult nå som det er 25-30 i skyggen hver dag omtrent her jeg bor).
Så fort jeg setter varmeapparatet på full kulde innvendig, så bobler det i ekspansjonstanken veldig fort (ca 30 sek eller noe)
Jeg har også fjernet termostaten for å forsøke å hjelpe til med litt kjøling sånn siden det er litt vel varmt om dagen. Ser faktisk ikke ut til å hjelpe noenting.
Radiatoren er "ny", kjøpte ny å satt inn i fjord. Er satt inn hel-alu-radiator sammen med alu-intercooler å alu-trykkrør.
Jeg har byttet vannpumpe, å også sjekket registeret at alt står rett der. Har nullstilt alt med verktøy for låsing av veiv samt kammer. Stilt inn VVT på nytt osv. Alt ok her.

Jeg har også tatt kompresjonstest på motoren rett etter at den har blitt kjørt med følgende resultater :

Syl 1 : 200psi
Syl 2 : 190psi
Syl 3 : 195psi
Syl 4 : 190psi
Syl 5 : 200psi

Dette er vel ganske bra resultater vel og godt innenfor spec?

Om jeg starter bilen kald nå, så er den driftsvarm på rett under et kvarter ved å bare stå på tomgang, selv nå uten termostat.
Nå burde den jo egentlig slite skikkelig med å bli varm, men nei..

Ingen feilkoder inne.


Vurderer å bestille opp og bytte toppakning. Toppakning kan vel kanskje være dårlig til tross for godt komp-resultat ?
Bilen har vært utrykningskjøretøy, med andre ord, mest sannsynlig hardkjørt for det meste. Hvor mye skal til for en eventuell sprekk i topp eller blokk?
Den har vel stått med motorvarmer på bestandig (brannvesenet), så ikke blitt kjørt knallhardt når den er "iskald" sånn sett tror jeg
Bilen har en KM-stand nå som akkuratt har bikket 182.000 km.



Noen som har noen forslag/tips ?