Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Benking av bil, men burde jeg vente?

  1. #1
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard Benking av bil, men burde jeg vente?

    Heihei, ikke ofte jeg er her lengre men får som regel gode svar

    Jeg har satt sammen en motor med følgende oppsett :

    Holset Hx35
    Org 940 manifold, portet å planet.
    Har også en skjøt mellom turbo å manifold for å kjøre ekstern WG, 60 graders vinkel for bedre "flow" mot wg.
    Omsveiset E-innsug med plenum og 3" spjeld fra bmw
    Klin org 530 topp, kun A-kam.
    H-råder, nye lager, nye stempelringer osv..
    888cc dyser (eldre utgave av siemens deca)
    Electromotive sprut

    Planen var egentlig å kjøre med E85 her, men ettersom covid hindrer oss i å passere grensen, dårlig holdbarhet og flere venner sliter med tette filter osv etter å ha brukt pumpe E85 så innser jeg at jeg bare må havne på 98 blyfri.

    Ulempen at jeg har orginal turbostempel, med også standard kompresjon, så jeg ser for meg at tenningsbank er det som stopper meg i benken.
    Ikke vil jeg demontere alt igjen for å dreie stempel da motor er helt ny heller.

    Da sitter jeg litt i tenkeboksen, hvor mye effekt kan jeg forvente ut av dette?

    Lurer fælt på om jeg bare skal dra av toppen og få oppgradert den (fjører og kam) og samtidig senke kompen med dremmel.. mens stempel står i blokka
    så tar jeg benkinga neste år og slipper og gjøre det to ganger.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  2. #2
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Kan jo alltids mykne og øke volum på forbrenningskammer? Vil få lavere komp og bli kvitt kanter som kan tilføre meir bank

    Sent from my SM-G986B using Tapatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  3. #3
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjapp1 Vis post
    Kan jo alltids mykne og øke volum på forbrenningskammer? Vil få lavere komp og bli kvitt kanter som kan tilføre meir bank

    Sent from my SM-G986B using Tapatalk
    Om noen har oppskrifta på hvor og hvordan jeg burde senken kompen ved å endre kammer istedenfor så er jeg takknemlig
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  4. #4
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Desto større kammer desto meir senker du komp. Dremel for å bearbeide, og så kan du bruke vann pr volum/vekt til å måle kor mye du har endret, og at det blir ca likt pr kammer.

    Sent from my SM-G986B using Tapatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  5. #5
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjapp1 Vis post
    Desto større kammer desto meir senker du komp. Dremel for å bearbeide, og så kan du bruke vann pr volum/vekt til å måle kor mye du har endret, og at det blir ca likt pr kammer.

    Sent from my SM-G986B using Tapatalk
    Joda, såpass skjønner jeg.
    Men om noen har en ganske OK oppskrift på hvor mye ML det burde inneholde, en "smart" plass å frese ut etc så hadde det vært kanon

    Usikker hvor mye jeg må ta for å få senket nok komp rett å slett.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Heihei, ikke ofte jeg er her lengre men får som regel gode svar

    Jeg har satt sammen en motor med følgende oppsett :

    Holset Hx35
    Org 940 manifold, portet å planet.
    Har også en skjøt mellom turbo å manifold for å kjøre ekstern WG, 60 graders vinkel for bedre "flow" mot wg.
    Omsveiset E-innsug med plenum og 3" spjeld fra bmw
    Klin org 530 topp, kun A-kam.
    H-råder, nye lager, nye stempelringer osv..
    888cc dyser (eldre utgave av siemens deca)
    Electromotive sprut

    Lurer fælt på om jeg bare skal dra av toppen og få oppgradert den (fjører og kam) og samtidig senke kompen med dremmel.. mens stempel står i blokka
    så tar jeg benkinga neste år og slipper og gjøre det to ganger.


    Da sitter jeg litt i tenkeboksen, hvor mye effekt kan jeg forvente ut av dette?
    Vi har sett at en uportet 530 topp med A-kam gjør at "den teoretiske sugemotoren" leverer rundt 100 hp mål på Nav. Så har vi sett at en slik motor som får større turbo og datasprut klarer ca. 1,6 BAR ladetrykk før alt protesterer. Dette gir ett effektpotensiale på ca. 260 hp målt på Nav.

    Se denne:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1067653
    Sist endret av Batland; 06/07/21 kl 17:24

  7. #7
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi har sett at en uportet 530 topp med A-kam gjør at "den teoretiske sugemotoren" leverer rundt 100 hp mål på Nav. Så har vi sett at en slik motor som får større turbo og datasprut klarer ca. 1,6 BAR ladetrykk før alt protesterer. Dette gir ett effektpotensiale på ca. 260 hp målt på Nav.

    Se denne:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1067653
    Er det mye hensikt for meg å oppgradere ventiler også om jeg ønsker å havne på 350-400hk?
    Fikk i en topp i en annen 530 topp i går som jeg tenkte å oppgradere.

    Forresten batland, med dine spec på neddreing av stempler, vet du hvor mye dette utgjør i ml?
    Sist endret av Jimmen; 07/07/21 kl 07:41
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Er det mye hensikt for meg å oppgradere ventiler også om jeg ønsker å havne på 350-400hk?
    Fikk i en topp i en annen 530 topp i går som jeg tenkte å oppgradere.
    Hvis målet ditt er å oppnå 350 - 400 hk på pumpebensin, så mener jeg at du ikke har noe annet alternativ.

    530 toppen må portes, forbrenningkamrene må gjøres større, de originale ventilene må oppgraderes til 46/38 mm og ventilfjærene må byttes ut til noen som er stivere.

    Med A-kam øker dette "den teoretiske sugemotorens effekt" fra ca. 100 hk til rundt 125 - 130 hk.
    Hvis du så, med lavere kompresjonsforhold p.g.a. større forbrenningskamre i toppen, lader 1,75 BAR, så er forventet resultat = 130 hk x 2,75 BAR MAP = 357,5 hk målt på NAV.
    Så kan de som ønsker legge til det drivverkstapet de vil for å finne en estimert svinghjulseffekt.

  9. #9
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis målet ditt er å oppnå 350 - 400 hk på pumpebensin, så mener jeg at du ikke har noe annet alternativ.

    530 toppen må portes, forbrenningkamrene må gjøres større, de originale ventilene må oppgraderes til 46/38 mm og ventilfjærene må byttes ut til noen som er stivere.

    Med A-kam øker dette "den teoretiske sugemotorens effekt" fra ca. 100 hk til rundt 125 - 130 hk.
    Hvis du så, med lavere kompresjonsforhold p.g.a. større forbrenningskamre i toppen, lader 1,75 BAR, så er forventet resultat = 130 hk x 2,75 BAR MAP = 357,5 hk målt på NAV.
    Så kan de som ønsker legge til det drivverkstapet de vil for å finne en estimert svinghjulseffekt.
    Med a kam?
    Trodde ikke den hang med så langt.

    A-kammen er noe som har hengt med i ett par år nå når jeg kjørte L.H 2.4 og 300 oppsett men det ble fort kjedelig på bane så planen er og oppgradere kam også.
    Sist endret av Jimmen; 07/07/21 kl 08:12
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Med a kam?
    Trodde ikke den hang med så langt.

    A-kammen er noe som har hengt med i ett par år nå når jeg kjørte L.H 2.4 og 300 oppsett men det ble fort kjedelig så planen er og oppgradere kam også.
    Det er korrekt.
    Vi har passert 400 hk målt på Nav med A-kam og har fått se at det ikke er A-kammen som er problemet, det er det ventilstørrelsen og toppene som er.
    531 toppene har ugunstig store innsugskanaler og en uportet 530 topp har for små innsugskanaler til at motoren klarer å dra turtall.
    Det som fungerer best er derfor en korrekt portet 530 topp med 46 innsugsventiler og så store eksosventiler som budsjettet tillater.

    Her den teoretiske sugemotorens prestasjoner.................................................. ..............Her det faktiske sluttresultatet målt på Nav.
    .................................................. .................................................. ............................
    Nesten 340 hk på Nav med ca. 1,55 BAR ladetrykk.


    men hvis man ikke gjør saker og ting korrekt, så kan det også gå slik:


    Med 46/40 ventiler, BSRT5+ kammen, E-manifold og vanninnsprut ser vi at "den teoretiske sugemotorens prestasjoner" oppnår 160 hk målt på Nav og det dras greit med turtall.
    Sist endret av Batland; 07/07/21 kl 08:26

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimmen Vis post
    Joda, såpass skjønner jeg.
    Men om noen har en ganske OK oppskrift på hvor mye ML det burde inneholde, en "smart" plass å frese ut etc så hadde det vært kanon

    Usikker hvor mye jeg må ta for å få senket nok komp rett å slett.
    Ta en titt på denne Stav-no-tech videoen.


  12. #12
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ta en titt på denne Stav-no-tech videoen.

    Åh, takk!

    ser allerede nå at jeg må oppgradere dremmeln jeg har, for det der tar litt tid
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  13. #13
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Vell, det ble ikke noe benking. penga ble brukt til maxxecu istedenfor.

    Montere ferdig det først før jeg river av toppen å begynner med forbrenningskammer og porting.
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser at det er mange som gjør akkurat dette, men det er ikke alle av oss som forstår hvorfor akkurat dette prioriteres så høyt fordi vi ikke ser at det forbedrer motorens evne til å prestere.

    Når man trimmer bil og bygger motor så forteller de aller dyktigste og mest erfarne motorbyggerne oss andre at det er 3 saker som man aldri kan få for mye av.

    1. Man kan aldri få for mye bensinpumpe.
    Hele bensinsystemet bør derfor prioriteres høyt. Seriøse bensinpumper, med langt større kapasitet enn det de fleste tror er nødvendig, er det rette å bruke penger på. Bensintrykksregulator med stor nok kapasitet til disse bensinpumpene og genuint gode dyser i korrekt størrelse er i samme gate.

    2. Man man aldri få for mye tenningsanlegg.
    En kraftig coil med tilhørende tenningsforterker og tennpluggledninger i meget høy kvalitet og gode tennplugger er å anbefale på det sterkeste til fordelermotorer.
    https://www.summitracing.com/parts/msd-8253
    Electromotive har alltid snakket mye og varmt om de spesielle tenningsanleggene som de har valgt å satse på.
    Til dem som ønsker mulitcoilanlegg er det geniune IGN1A coiler fra seriøse distributører som gjelder og ikke noe kinadritt.
    https://www.milspecwiring.com/RaceGr...oil_p_750.html

    3. Man man aldri få for mye støtstang.
    Dette kan virke urelevant og forvirrende for mange, men poenget er at hele ventilsystemet er svært viktig og man bør derfor legge penger, (jo mer jo bedre) i høykvalitet ventilfjærer med korrekte egenskaper på alle motorer. Vi har f.eks avslørt at Volvotoppene har uhelding små og tunge ventiltrykkere til high-performance motorer og større og lettere ventiltrykkere med en mild og fin custom kam vil gi store fordeler, men det koster jaggu nok.

    Alt dette koster og bør nok være på plass før man prioriterer innkjøp av nytt sprut som ofte har liten og ingen positiv påvirkning på sluttresultatet.
    En sylinder forholder seg blindt til luft og bensinblandingen samt til gniststyrken og tidspunktet. Hva som bestemmer at dette leveres er i praksis uten betydning for sylindrene, motoren og sluttresultatet.

    Hvis de ovennevnte deler, av økonomiske hensyn, nedprioriteres til fordel for ett nytt, kostbart datasprut, da kan sluttresultatet aldri bli godt.
    Sist endret av Batland; 18/08/21 kl 13:48

  15. #15
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis de ovennevnte deler, av økonomiske hensyn, nedprioriteres til fordel for ett nytt, kostbart datasprut, da kan sluttresultatet aldri bli godt.
    men det er potensielt 2 gode grunner til å prioritere nettopp dette...

    1. hvem kan hva lokalt? det er jo viktig å velge noe som noen vil benke, hvis ikke kommer man ingen vei...
    2. noen sprut er lettere enn andre å sette seg inn i, hvilket gjør det lettere for uerfarne å skjønne bilen sin, skjønne hva som skjer og ikke minst justere når enn man gjør noe med oppsettet.

    etter hva jeg har skjønt er maxxecu både lett å forstå og relativt fleksibelt, hvert fall innen volvo, så selv om det sikkert er tullete for noen er det veldig lønnsomt for andre selv om det kanskje bremser andre oppgraderinger hjelper det mye på motivasjon og utvikling å forstå egen motorstyring...

    hilsen Dre ecu/MS2-bruker som måtte lære mye på kort tid

  16. #16
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Jeg oppgraderte av nettopp den grunn, han som mapper foretrekker definitivt maxxecu.

    Om noen av dere har prøvd software til Tec2 før, så skjønner dere.. det er treigt og urgammelt!
    I tillegg hadde tec2 kun 1 ekstra utgang, som kun kan brukes til vifte eller bensinpumpe. ingenting annet

    Nå har jeg mer muligheter og definitivt ett mye bedre og stabilt sprut. (tec2 er kjent for å miste mappet av seg selv til tider)

    Jeg har også kjøpt 8x LS2 coiler, så til mitt oppsett har jeg nok tenning til de aller meste vil jeg tro. skal selvfølgelig bruke bare 4, men greit å ha noen i reserve.
    Da orginale
    OEM
    coiler, ikke kina LS.

    Bensin er ikke det sterkeste pr dags dato, kun ei walbro pumpe. men har kjøpt catch tank så trenger i teorien kun en pumpe fra catch til motor.

    Topp er jo definitivt min brems i dag tror jeg, men en god topp som du sier, det koster.
    Så jeg håper å få gjort det som koster minst med toppen nå i vinter (porting og kammer), og da eventuelt kam osv etterhvert.
    Sist endret av Jimmen; 26/08/21 kl 10:19
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

Lignende tråder

  1. Benking av 142
    By Simen123 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 23/04/21, 19:30
  2. V70 d5 2004 motoreffekt ler vente på seg
    By malfred in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 20/04/21, 16:49
  3. Nybakken's '98 V70 2,5TDi - Bedre fremtid i vente!
    By Nybakken in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 136
    Siste post: 30/07/12, 20:58
  4. Hjelp til kjøp av piggdekk. Nå eller vente?
    By ovlov86 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 3
    Siste post: 15/03/12, 15:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •