Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Diff olje til XC60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Diff olje til XC60

    Hei, er det noen som vet hvilken olje jeg skal bruke til diff og fordelerkasse på 2010 XC60? Og gjerne også mengde.
    Trenger jeg å bytte olje på girkassa(manuell) også med jevne mellomrom? Eller er det slik som på eldre biler at den "aldri" trenger å byttes? Ifølge instruksjonsboken trenger den BOT 350M3, er dette rett og slett 75W API GL-4?
    Hvilken kjølevæske bruker den? 2.4L diesel.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, såfremt den har original kjølevæske, og den er mørk grønn med en liten blå-tone: Glysantin G48,
    skulle den være lys grønn: Glysantin G64, begge kan brukes og det er sistnevnte du får med å kjøpe fra Volvo nå.
    Er du usikker på hvilken kjølevæske bilen har, bør hele systemet skylles rent før ny kjølevæske fylles,
    for fargen forteller ingen ting om type kjølevæske om vi ikke vet produsenten av glykolen.
    Bruk "batterivann" til å blande ut glykolen 50/50, ikke vann fra springen.

    AOC (Haldex) 31367940 er oljen du bør konsentrere deg om, inkl nytt filter og en pumperens
    Bakre diff-olje: 31259380 (75W90 GL5, tidligere 80W-GL5) kan godt byttes i samme slengen.
    Vinkeldrev: 31259380 (75W90 GL5) kan godt sjekke tilstand, men uten lekkasje/hard bruk er det neppe behov for bytte.
    Girkasse/fremre diff: 31280771 (75W GL4) kan du vanligvis glemme såfremt det ikke svetter olje, eller renner ut mye ved f.eks drivaksel/clutch-service.

    Prosedyren er omtrentlig slik:
    sug ut så mye du klarer av gammel olje, tynn slange må til for å komme til bunns, men oljen er tykk så...
    fyll til kanten av påfyllingshullene, kjør noen få meter i sving til begge sider, heis opp bilen i vater,
    fyll opp til kanten igjen, sug ut 40ml fra AOC, 50ml fra bakre diff, 100ml fra Vinkeldrev,
    og om jeg ikke husker helt feil så skal det ikke suges ut noe fra girkasse/fremre diff, om du skulle bytte olje der av en eller annen grunn.

    Mengder: AOC, bakre diff og vinkeldrev, mindre enn 1L hver, girkasse 2L.
    Sist endret av jiha1968; 01/07/21 kl 00:35

  3. Takk Richard91 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, såfremt den har original kjølevæske, og den er mørk grønn med en liten blå-tone: Glysantin G48,
    skulle den være lys grønn: Glysantin G64, begge kan brukes og det er sistnevnte du får med å kjøpe fra Volvo nå.
    Er du usikker på hvilken kjølevæske bilen har, bør hele systemet skylles rent før ny kjølevæske fylles,
    for fargen forteller ingen ting om type kjølevæske om vi ikke vet produsenten av glykolen.
    Bruk "batterivann" til å blande ut glykolen 50/50, ikke vann fra springen.

    AOC (Haldex) 31367940 er oljen du bør konsentrere deg om, inkl nytt filter og en pumperens
    Bakre diff-olje: 31259380 (75W90 GL5, tidligere 80W-GL5) kan godt byttes i samme slengen.
    Vinkeldrev: 31259380 (75W90 GL5) kan godt sjekke tilstand, men uten lekkasje/hard bruk er det neppe behov for bytte.
    Girkasse/fremre diff: 31280771 (75W GL4) kan du vanligvis glemme såfremt det ikke svetter olje, eller renner ut mye ved f.eks drivaksel/clutch-service.

    Prosedyren er omtrentlig slik:
    sug ut så mye du klarer av gammel olje, tynn slange må til for å komme til bunns, men oljen er tykk så...
    fyll til kanten av påfyllingshullene, kjør noen få meter i sving til begge sider, heis opp bilen i vater,
    fyll opp til kanten igjen, sug ut 40ml fra AOC, 50ml fra bakre diff, 100ml fra Vinkeldrev,
    og om jeg ikke husker helt feil så skal det ikke suges ut noe fra girkasse/fremre diff, om du skulle bytte olje der av en eller annen grunn.

    Mengder: AOC, bakre diff og vinkeldrev, mindre enn 1L hver, girkasse 2L.
    Takk for svar.
    Ser jeg trenger å oppdatere meg litt på 4hjuls systemer etter 2000.
    Vinkeldrev er jeg ikke kjent med fra før, men jeg ser for meg at dette er en litt simpel "fordelerkasse" som har som oppgave å vinkle mellomakselen fra girkasse til bakaksel?
    Girkasse/fremre diff som jeg antar er samme enhet på denne bilen vil jo ha mye høyere belastning enn bakre diff, hvorfor er det da ikke nødvendig med jevnlig oljebytte? Har en 2009 X-trail som har intervall på 100.000km på girkassa, denne har jo også primært forhjulstrekk, så antar at 4hjulssystemene er ganske like.

    Legger ved en video jeg fant om bytte av olje på Haldex 4. Samme fyren har også en video for Haldex 5 for de som skulle være interessert. I kommentarfeltet er det nevnt et service intervall på 80.000km, ser ikke noen grunn til å tvile på dette, men vil endre innlegget om dette skulle være feil.
    https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Erfaring tilsier at oljen i girkassen ofte er fin selv etter 300000km ved pen bruk, men det skader jo ikke å bytte den (blir ofte tatt ved drivaksel/clutchbytte)
    Men diff-oljen på bakakselen er det verre med, muligens pga dårligere kjøling, i tillegg til at pinjonglageret er et svakt punkt...

    Vinkeldrevet/kassa er en 90' overføring mellom kronhjul i fremre diff (girkassen) og mellomaksel til bakre diff.,
    en aksling inn og en ut, men med hul inngående aksel, for gjennomløp til høyre drivaksling.
    Her er det høy temperatur og eventuell kronisk svetting som skaper utfordringer for oljen.

    Haldexoljen (og filter for Haldex <5) byttes gjerne hvert 3-5. år, ofte sammenfallende med automatoljen for de som har det, og følger Taxi-serviceplan fremfor privat...
    Sist endret av jiha1968; 01/07/21 kl 12:59

  6. Takk Richard91 takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen for svar. Da ble jeg litt klokere idag og.
    Du slår meg som en som har en del peiling på disse bilene, så vil gjerne spør et spørsmål til, så skal jeg slutte å plage deg

    Jeg har 3
    OBD
    2
    Diagnose apparater, 1 elm327(kinaversjon), 1 Biltema VAG type, og 1 ICarsoft CR Pro, sistnevnte skal jo være sånn passe avansert og støtter en drøss med biler. Alle disse har fungert til å lese
    OBD
    2
    koder fra alle biler jeg har prøvd, noe de burde kunne da dette vel ble et krav fra EU i 1996 tror jeg det var. Men ingen av disse fungerer til Volvoen, med ICarsoft kunne jeg velge riktig bil, og etter et automatisk søk fikk jeg 3-4 menyer til ting jeg ikke har noe kjennskap til, fikk ikke tilgang til motorkoder og lignende. Kjøpte en reservenøkkel her om dagen, og var på Volvo for å programmere den, siden jeg nevnte problemer med
    OBD
    2
    var det usikkert om han fikk programmert, når han var ferdig sier han at han fikk kontakt med ODB2, uten å ville kommentere dette ytterligere. Har Volvo funnet et smutthull i regelverket? Eller er det faktisk en feil med
    OBD
    2
    systemet i bilen? Skal inn på et lokalt verksted til uka for å undersøke dette, og lese av en feilkode for lysjusteringen, men hadde vært greit om jeg hadde noe kjennskap til eventuelle problemer i forkant.

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Med ikke-tilpasset diagnoseutstyr får du nok bare feilkoder direkte relatert til miljø/sikkerhet. (med f.eks ELM327)
    Men din iCarsoft burde kunne lese hele systemet med
    CEM
    ,
    ECM
    ,
    BCM
    ,
    CCM
    ,
    DIM
    ,
    SWM
    ,AOC osv...

    Teknikeren på Volvo brukte nok
    VIDA
    med en
    DICE
    , som mange rundt omkring har en Kina-kopi av...
    Da blir det mulig med toveiskommunikasjon, og full feilkodelesing, feilsøkingsguider, arbeidsbeskrivelser m.m,
    men du kan ikke laste software fra Volvo med Vida selv, som f.eks ved nøkkelprogrammering.
    Et godt alternativ for SW/HW-triksing med bilen er Vdash fra D5T5.com og en
    DICE
    fra Kina.

    Er det kun feilkodelesing som trengs, så har både iCarsoft og Biltema Volvo-tilpassede lesere,
    men uten at jeg kjenner til din iCarsoft, så mener jeg som sagt at du burde kunne lese alle moduler i bilen med den,
    men sjekk eventuelt forum for den, eller kontakt iCarsoft support.
    Sist endret av jiha1968; 01/07/21 kl 18:53

  9. Takk Richard91 takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Beklager å måtte plage deg igjen. Men eurodel.no sin bildelkatalog sier det er 31325136 som er riktig Haldex olje, denne er også mye billigere, 271kr mot 743kr for 31367940, hva er egentlig forskjellen? Kan den billigste brukes?

  11. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    hmm, den billige 31325136 (som erstattet 30759648) lurer jeg på om ganske enkelt er utgått,
    og derav den lave (gamle) prisen , da den er billigere enn SWAG/Bilstein 101171 hos Eurodel, og det virker unormalt.

    Men "original Volvo" via Eurodel er vanligvis ganske mye dyrere enn det trenger å være.
    Sjekk f.eks Skandix, Wikingerparts. (eller nærmeste Volvoverksted)
    Tilsvarende (samme) olje brukes også på Land Rover, Ford, VAG, Saab/Opel og noen GM med Haldex.

    EDIT/PS: ser ut til at Wikingerparts ikke sender denne oljen til Norge, men mindre flytende saker vil jeg tro går greit.

    Sjekk her også, for Vparts er som regel svært hyggelige å gjøre handel med. Og prisen på oljen er jo ikke så ille heller
    Sist endret av jiha1968; 09/07/21 kl 18:56

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2019
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Vparts var jo ikke så gal pris da. Volvo skulle ha 550kr. Men går SWAG/Bilstein ann å bruke? Det står jo 31367940 under
    OEM
    nummere, så vil jo tro det skal være samme olje. Skal bestille fra Eurodel nå uansett, så hadde vært greit å samle alt.

  13. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det går nok utmerket, som sagt så finner du samme Haldex på Land Rover, Ford, VAG, Saab/Opel og noen GM,
    så du kan bruke den Haldex-oljen du vil som er beregnet til alle disse og Volvo, som f.eks SWAG/Bilstein 101171.
    Sist endret av jiha1968; 14/07/21 kl 09:14

  14. Takk Richard91 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Olje til 240-diff, 75W-90 er bra?
    By B230 in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 30/12/16, 12:02
  2. Olje gir og diff, finner ingen enighet
    By Aalsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 21/05/14, 18:27
  3. Hoe to "Skifte diff-olje på 240"
    By KennethV8 in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 4
    Siste post: 17/05/12, 22:23
  4. Hva slags olje? motor,gir,diff
    By -S.Johnsen- in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 21/12/11, 18:05
  5. Olje til gir og diff??
    By J-A-E in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 14/10/10, 13:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •