Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: 142 71 B20Turbo

  1. #1
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard 142 71 B20Turbo

    Dårlige med 140r på forumet så får vel slenge inn noen bilder

  2. #2
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Dro på meg en 142 71 som var godkjent med turbo for ei stund sia




    Sent from my iPhone using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard


    Startet ikke da jeg kjøpte den. Men det var ikke værre enn at tenninga var helt feil å plugga helt igjensota


    Fikk så prøvekjørt litt, som endte med diffras...

    Som da endte med at jeg fikk taki i en ny aksel og satte i den nyoverhalte lammellsperra som var tiltenkt 72 modellen min.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard


    Fikk så prøvekjørt noen dager til å detta gikk overaskende bra til at det skulle være en org b20 med turbokit. Det endte med toppakningsras, ikke så rart med 0,6 std toppakning...
    Skulle bytte kam samtidig og da røyk bakelittdrevet, så da ble det nytt i stål samtidig som jeg satte i en ny K kam. Denne gangen ble de 1,2mm tjukk skjærekantpakning, håpe den holder.


    Ble positivt overaska da jeg plukka av toppen, den var langt fra en orginal topp
    Så ble det 123 elektronisk tenning, En kompis overhalte forgassern.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard



    Så ble det en runde med angelwax AIO Det gjorde seg.

    Så var foringene bak bare å kaste så det er bestilt poly. Ventet på de en måned nå...

    Så nå har den hengt i bukken snart 2mnd i påvente av foringer, og nye blandeskruer til forgassern...

    Men har da denne med 2,4 b20 å bruke mens jeg venter på deler


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. Takk HansOla, JK95, Batland takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Takk for titten. Alltid kjekt å se.
    Ett tips er at du vurderer å montere vanninnspurt. Med ett veteran / vintage suge-turbo-kit er dette enkelt, billig og vesentlig.
    En trykkbryter som aktiverer en vindusspylermotor som spyler rett inn i forgasserhalsen er alt som skal til.
    Sist endret av Batland; 29/06/21 kl 10:57

  8. Takk JK95, EMIL.H takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for titten. Alltid kjekt å se.
    Ett tips er at du vurderer å montere vanninnspurt. Med ett veteran / vintage suge-turbo-kit er dette enkelt, billig og vesentlig.
    En trykkbryter som aktiverer en vindusspylermotor som spyler rett inn i forgasserhalsen er alt som skal til.
    Hei, ja tenkte å få på plass det da det er noe som har sitti der før. Det er dyse til det på luftfilterplata


    Driver for øyeblikket og skal få lagd ny downpipe og få på en bedre wastegate enn den som sitter der som ikke er helt god. "Turbosmart" 38mm


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EMIL.H Vis post
    Hei, ja tenkte å få på plass det da det er noe som har sitti der før. Det er dyse til det på luftfilterplata
    Det gjør det ja?
    Det kan se ut som det er flate stempler.
    Vet du kompresjonsforhold, ladetrykk og tenningstidspunkt når toppakningen sa takk for seg?

  11. Takk EMIL.H takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det gjør det ja?
    Det kan se ut som det er flate stempler.
    Vet du kompresjonsforhold, ladetrykk og tenningstidspunkt når toppakningen sa takk for seg?
    Flate stempler ja, ikke 100% sikker på kompforhold, men det er dratt ut veldig bra i toppen.. Ca 10/11 grader fortenning, og 0,9 i ladetrykk da orginalpakningen på 0,6mm gikk. Skrudde opp tenning under kjøring da jeg fikk satt sammen igjen, kjørte da 0,5 kom hjem igjen å sjekka tenninga med lampa, 30gradee fortenning å da var det ikke noe bank. Skrudde ned igjen til 11/12. Lurer også på om toppboltene ikke var dratt til ordentlig kunne skru opp alle med en liten bosch slagtrekker på 200nm. Så ble nye toppbolter og gjorde rein gjengene i blokka skikkelig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    0,9 BAR ladetrykk uten intercooler på pumpebensin og uten vanninnsprut er ingen god idé.

    På generelt grunnlag er det slik at rødmotorene til Volvo bare fungerer når de får mellom ca. 26 og 36 grader fortenning ved fullt ladetrykk. Sånn er det bare. Dette er det de MÅ!! ha for å fungere. At tenningskurven tilpasses motorens reelle behov av noen som vet hva de driver med og som kan sette opp og analysere en motors funksjonsevne anbefales på det aller, aller sterkeste. Se bildet under her.
    Det er opp til oss som eiere å se til at dette kan gjennomføres enten ved bruk av intercooler, vanninnspurt, høyoktan drivstoff eller redusert kompresjonsforhold. Her må den enkelte velge sin foretrukne strategi for å unngå tenningsbank, men overdrevet tenningsretard sløser bort den potensielle effektgevinsten.

    Tenningsbank knekker ALT og det svakeste leddet ryker først, i ditt tilfelle toppakningen. Med forsterket toppakning er det stemplene som ryker.

    Oppsettene som gav resultatene som sees under her er ikke helt identiske, men de er ganske like og resultatene skulle og burde egentlig vært helt like, men bare dersom begge motorene ble kvalitetssikret, satt opp og mappet på samme sted av samme mann.
    Ta alltid ladetrykkskurven, ladetrykkstyringen og ikke minst tenningsmappet så seriøst som du bare klarer fordi disse to er, som du ser, voldsomt avgjørende for sluttresultatet.

    Sist endret av Batland; 30/06/21 kl 08:46

  14. Takk JK95, EMIL.H takket for denne posten
  15. #11
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    0,9 BAR ladetrykk uten intercooler på pumpebensin og uten vanninnsprut er ingen god idé.

    På generelt grunnlag er det slik at rødmotorene til Volvo bare fungerer når de får mellom ca. 26 og 36 grader fortenning ved fullt ladetrykk. Sånn er det bare. Dette er det de MÅ!! ha for å fungere. At tenningskurven tilpasses motorens reelle behov av noen som vet hva de driver med og som kan sette opp og analysere en motors funksjonsevne anbefales på det aller, aller sterkeste. Se bildet under her.
    Det er opp til oss som eiere å se til at dette kan gjennomføres enten ved bruk av intercooler, vanninnspurt, høyoktan drivstoff eller redusert kompresjonsforhold. Her må den enkelte velge sin foretrukne strategi for å unngå tenningsbank, men overdrevet tenningsretard sløser bort den potensielle effektgevinsten.

    Tenningsbank knekker ALT og det svakeste leddet ryker først, i ditt tilfelle toppakningen. Med forsterket toppakning er det stemplene som ryker.

    Oppsettene som gav resultatene som sees under her er ikke helt identiske, men de er ganske like og resultatene skulle og burde egentlig vært helt like, men bare dersom begge motorene ble kvalitetssikret, satt opp og mappet på samme sted av samme mann.
    Ta alltid ladetrykkskurven, ladetrykkstyringen og ikke minst tenningsmappet så seriøst som du bare klarer fordi disse to er, som du ser, voldsomt avgjørende for sluttresultatet.

    Ja det er klart, kjøpte denne bilen av en som visste fint lite om den.
    Se der ja det er helt klart, hadde tenkt å ta turen til trond stensbøl, bare jeg får alt sammen igjen
    Tenkte å holde meg på 0,7 før jeg får på vanninnsprut, det burde vel gå fint
    Derfor jeg må få bytta wastegaten også da den er ustabil, plutselig lader den 0,9 så er det 0,5 på neste tur
    Setter stor pris på tips da jeg aldri har drevet med slik gasserturbo opplegg


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Har sett at det ofte er akkurat slik ja.
    Det en en god plan.


    Sitat Opprinnelig postet av EMIL.H Vis post
    Tenkte å holde meg på 0,7 før jeg får på vanninnsprut, det burde vel gå fint
    Famous last words.
    Bremsebenken avslører hva motoren sier er det korrekte tunet.

    De største ulempene med eldre turbokit er at selve turboen og den tilhørende wastegaten / ladetrykk styringen ofte er heller tvilsomme saker.
    Tenningskurvene er også av den tvilsomme arten, vanligvis.

    Mitt beste tips er at du må være forsiktig før bilen har vært hos Stensbøl slik at du ikke knekker ett stempel før motoren er justert korrekt.

    Når alt er riktig innjustert så funger det ganske bra selv om en lavkomp B20BT motor med DO88 intercooler og moderne turbo nok gir en ytterligere effektøkning på noe mellom 100 og 200 hk.
    Sist endret av Batland; 30/06/21 kl 17:25

  17. Takk EMIL.H, JK95 takket for denne posten
  18. #13
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Ja det er jo sant den har jo siste ordet Skal også bli morro å se resultat i rulla etterhvert da jeg er overasket over draget selv med 0,5 i ladetrykk. Hadde egentlig aldri tenkt å bygge b20 turbo, ble bare slik da dette satt i bilen så får jeg prøve og få det til å fungere
    Får se med tida hva det blir til hadde vært kult med BT motor må jo nesten ha turbo da den har anmerkningen godkjent ombygd med turbo i vognkortet.
    Tenkte å få taki ei 8 bolt b20 blokk så jeg evt kunne bruke stempler fra b21et.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det tror jeg på.
    Du vet, en 2,0L sugemotor med 0,5 BAR overtrykk har ett praktisk motorvolum på 3,0L. 1,0 BAR ladetrykk gir 4,0L praktisk motorvolum og med tilhørende dreiemoment og akselerasjonsevne.

    Å gå tilbake til sugemotor etter at man har opplevd vellykket trykklading, det nytter ikke.

    Det blir ordentlig fart i sakene da du.

  20. Takk EMIL.H takket for denne posten
  21. #15
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard



    Da dukka det endelig opp foringer. Håpe dissa ikke er no dårligere enn superpro, prøver de fra jørgenrud på denne bilen.
    Alle foringene fikk jeg i med håndmakt og skrustikke foruten de store. Så får stikke innom en kompis som har presse en dag å få i de


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. #16
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard


    Da var de nye foringene på plass


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #17
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard 142 71 B20Turbo




    Lenge siden oppdatering. Fikk eu godkjent bilen i mai 22 gikk gjennom med null feil, sist gang den var på eu var vel 8år siden. Handla mim juventus felger å satt på. Ellers fått justert inn motorn ganske greit så den er fin å kjøre med. Er for øyeblikket på jakt etter en kam som fungerer bra med sugturbo oppsett (syns k kammen gir seg så tidlig) Så om noen har kjørt med sugturbo å har testa litt kammer så tas tips imot Fått handla inn grove støtstenger. Og fått lagd til distanser så jeg kan fjerne fjørne på vipparmsbrygga,





    Har også montert nye polyforinger å bærekuler. Ble også nye bilstein i samme slengen
    Sist endret av EMIL.H; 07/01/23 kl 19:15

  24. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EMIL.H Vis post
    Er for øyeblikket på jakt etter en kam som fungerer bra med sugturbo oppsett (syns k kammen gir seg så tidlig) Så om noen har kjørt med sugturbo å har testa litt kammer så tas tips imot
    A-innsuget på Volvo motorene er å anse lavturtalls diesel greier. Det er derfor man får en så overraskende stor forbedring når man setter på turbo, det blir turbo-diesel resultat med mye dreiemoment i forhold til maks effekt.

    Når motorturtallet øker blir det stadig mindre tid til å fylle sylinderen med ny luft og bensinmengde. Kravet til at innsugsystemer fløder øker derfor og en rask titt på A-manifoldene viser at de ikke er designet for dette.
    Jeg vil derfor foreslå at du vurderer å bytte ut A-manifolden til fordel for den gode B20 innsugsmanifolden som tar Weber forgasser, før du bytter ut K-kammen som er en god kam.

    Vellykket trimming handler om å fjerne de største flaskehalsene først.

  25. Takk EMIL.H takket for denne posten
  26. #19
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    A-innsuget på Volvo motorene er å anse lavturtalls diesel greier. Det er derfor man får en så overraskende stor forbedring når man setter på turbo, det blir turbo-diesel resultat med mye dreiemoment i forhold til maks effekt.

    Når motorturtallet øker blir det stadig mindre tid til å fylle sylinderen med ny luft og bensinmengde. Kravet til at innsugsystemer fløder øker derfor og en rask titt på A-manifoldene viser at de ikke er designet for dette.
    Jeg vil derfor foreslå at du vurderer å bytte ut A-manifolden til fordel for den gode B20 innsugsmanifolden som tar Weber forgasser, før du bytter ut K-kammen som er en god kam.

    Vellykket trimming handler om å fjerne de største flaskehalsene først.
    Stemmer bra det du sier er veldig bra moment så virker som en diesel ja
    Ellers har jeg lurt litt på plenum, vet GIK hadde tegninger på det en gang i tiden.
    Mulig et slik er noe å satse på Motorn på bilde har visstnok bremsa 241hk. 1,2 i ladetrykk.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. #20
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard


    Lurer også på å kjøpe skjelett svinghjul. Noen som har kjørt med det på gatebil? Ok å kjøre med?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EMIL.H Vis post
    Stemmer bra det du sier er veldig bra moment så virker som en diesel ja
    Ellers har jeg lurt litt på plenum, vet GIK hadde tegninger på det en gang i tiden.
    Motorn på bilde har visstnok bremsa 241hk. 1,2 i ladetrykk.
    Ser man på B20A-innsuget, så ser det ut som noe Diesel-greier også. Det er helt umulig å få opp turtallet hvor maks effekt avgis med ett slikt innsug.
    Kravene til en Marinemotor er mye høyere enn kravene til en personbilsmotor, så hvis vi ser på marinemotorer, da ser vi hvordan gode og velfungerende innsugsmanifolder ser ut.

    Til B20 Marine


    Til B30 Marine:


    Til B21 Marine;


    Til B23 Marine:


    Så vet vi at forgasserinnsuget til Ford sine 2,0 OHC motorer fungerer meget godt og i USA er over 350 hp tatt ut med ett sugeturboppsett.





    Volvo fikk etterhvert sin egen utgave til Volvo B19, B21 osv. :

    Legg merke til de lange kanalene for å øke dreiemomentet på lave turtall for å få båten opp på plan.



    Ettermarkeds utgave som tar dobbel forgasser for høyere effekt.



    Her utgaven som passer B20 motorene.



    Legg merke til at plenumsvolummet på alle disse velfungerende forgasser innsugene er relativ lik og lite for å holde lufthastigheten oppe og hindre at bensinen faller ut av bensin/luftblandingen som kommer ut fra forgasseren.

    Vi forstår da at GIK sitt innsug er en ren katastrofe hvis det brukes på noe annet enn motorer med injection.

    Hester i en motorbremsebenk er én ting. Mangel på gassrespons, nøling, fusking og skyting når motoren står i bilen er noe annet.
    Sist endret av Batland; 08/01/23 kl 12:28

  29. Takk EMIL.H takket for denne posten
  30. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EMIL.H Vis post
    Lurer også på å kjøpe skjelett svinghjul.
    Noen som har kjørt med det på gatebil? Ok å kjøre med?
    Det kommer helt an på hva du er ute etter.

    I en bil med lett diff. utveksling får man mye raskere respons og bedre akselerasjon på 1. og 2. gear. Helt klart morro. Det er lite og ingen forskjell i akselerasjonsevne på 4. gear.

    Så er det også slik at jo raskere motorturallet øker, jo mer "akspumpefunksjon" må forgasseren levere for å unngå mager blanding, fusking, skyting, rykking og smelling.


  31. Takk EMIL.H takket for denne posten
  32. #23
    Registrerte brukere EMIL.H sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2017
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser man på B20A-innsuget, så ser det ut som noe Diesel-greier også. Det er helt umulig å få opp turtallet hvor maks effekt avgis med ett slikt innsug.
    Kravene til er Marinemotor er mye høyere enn kravene til en personbilsmotor, så hvis vi ser på marinemotorer, da ser man hvordan gode og velfungerende innsugsmanifolder ser ut.

    Så vet vi at forgasserinnsuget til Ford sine 2,0 OHC motorer fungerer meget godt og i USA er over 350 hp er tatt ut med ett sugeturboppsett.





    Volvo fikk etterhvert sine utgaver:

    God Marine forgassermanifold til Volvo B19, B21 osv.



    Her utgaven som passer B20 motorene.



    Legg merke til at plenumsvolummet på alle disse velfungerende forgasser innsugene er relativ lik og lite for å holde lufthastigheten oppe og hindre at bensinen faller ut av bensin/luftblandingen som kommer ut fra forgasseren.

    Vi forstår da at GIK sitt innsug er en ren katastrofe hvis det brukes på noe annet enn en motorer med injection.

    Hester i en motorbremsebenk er én ting. Mangel på gassrespons, nøling, fusking og skyting når motoren står i bilen er noe annet.
    Okei, skjønner, har faktisk et slik innsug som det nederste der liggende Er jo verdt et forsøk å prøve å få på det da skjønner jeg


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  33. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Flott.
    Javisst. Da får du nok se at K-kammen, den er god som gull den.

  34. Takk EMIL.H takket for denne posten

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •