Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7

Vis meningsmålingsresultat: Hva bør gjøres med oljen på girkassen? Xc70

Velgere
14. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Bytte oljen

    4 28,57%
  • Flushing

    10 71,43%
  • Rensemiddel før tapping, deretter flushing

    0 0%
  • Ingenting om kassen girer fint

    0 0%
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Bør olje på automatkasse byttes?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Red face Bør olje på automatkasse byttes?

    Hei

    Har ein xc70 d5 awd 2003 mod. Har lest mykje om oljebyte /flushing av girkasse. Min girer fint, og har ingen problem eller feilkoder. Er det då nødvendig å utføre skift av olje?
    I såfall, bytte olje flere ganger, eller flushe? Mtp oppløsning av gammel morro, som kan tette igjen og skape trøbbel, så er kanskje ikkje flushing beste alternativ?

    Bilen har gått 320000 km. Er ikkje blitt bytt olje på girkasse etter 150000km. Muligens tidligere, har mistanke om at bilen har gått som taxi.

    Nokon som også kan svare på hvilken betegnelse det er på denne girkassa?


    På forhånd takk!
    Sist endret av ahorvei; 28/06/21 kl 20:35

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    JA!

    Det går ikkje an å skifte oljen, det er kun flushing. "Skifte olje" på ei slik kasse er berre å skifte ein liten del av oljen..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Du har rett, litt dårlig skrevet av meg. Det eg meinte var å bytte oljen fleire gonger etter hverandre. Har rettet innlegget.

    Takk

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Må man forresten gjøre noe i bilens computer etter oljeskift?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Må man forresten gjøre noe i bilens computer etter oljeskift?

    Mange meninger om dette ute og går skjønner eg. Automatgear service i Bergen anbefalte bytte, mens min lokale Volvo forhandler anbefaler i IKKJE bytte

  6. #6

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Du har fått det samme svaret jeg fikk fra Volvo i Bergen. Skift oljen det du får ut av bunnpannen raskt 2 til 3 ganger kjør litt mellom skiftene ellers skal du la dritten ligge var det klare svaret jeg fikk.
    Min bil var en s80. 2003 Det ble ikke snakket noe om bilens computer i den forbindelse.

  7. Takk ahorvei takket for denne posten
  8. #7
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    I følge prosedyre, skal ein sette i gang ny adaptering ved bytte av olje, men det er ingen krise om det ikkje skjer, ordnar seg til slutt likevel.

    Men å tappe av og bytte nokre gangar skadar på ingen måte, ny olje tek opp i seg meir drit i kassa, alt hjelp. Spesielt om ein ser at den oljen som kjem ut er veldig mørk og luktar stygt. Det er stor forskjell på bensin og turbobilar her, bensinbilar brukar å vere mykje snillare på olja i girkassa.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. Takk ahorvei takket for denne posten
  10. #8

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    I følge prosedyre, skal ein sette i gang ny adaptering ved bytte av olje, men det er ingen krise om det ikkje skjer, ordnar seg til slutt likevel.

    Men å tappe av og bytte nokre gangar skadar på ingen måte, ny olje tek opp i seg meir drit i kassa, alt hjelp. Spesielt om ein ser at den oljen som kjem ut er veldig mørk og luktar stygt. Det er stor forskjell på bensin og turbobilar her, bensinbilar brukar å vere mykje snillare på olja i girkassa.
    Kan du utdype det med forskjell på bensin og turbobiler, er det bensin og dieselbiler du mener?

  11. #9
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Kan du utdype det med forskjell på bensin og turbobiler, er det bensin og dieselbiler du mener?
    bensin og dieselbilar meinte eg ja

    D5en har momentet lavare nede og ligg mykje i det området, ein bensin har vanlegvis litt meir spenn i turtalsområdet.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #10
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Desse girkassene er ikkje særleg gode i kombinasjon med dieselmotor. Dersom den faktisk har gått som drosje er sannsynlegvis girkassen skifta allereie.

    Det er mange misopfatningar når det kjem til levetid på automatgirolje, men den største utfordringa er varme og partiklar i oljen frå slitasje inni girkassen. Sidan programvara er så dårleg i girkassen så vert det mykje sluring og dertil varme. Dei har heller ingen oljekjøler.

    Som med alt anna så dreiar levetida seg om vedlikehald. Oljen er den desidert viktigaste komponenten i ei automatgirkasse og bør kontrollerast/skiftast jamnleg. Du er jo så heldig å ha peilepinne så det er jo kjapt å gjere seg opp ei meining om tilstanden.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. Takk ahorvei takket for denne posten
  14. #11

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Jeg har to s80 med automatkasse med bunnpanne tappeplugg og peilepinne. På disse er det rimelig lett å følge med tilstanden på automatoljen og foreta to tre raske skift av oljen når jeg mener det er behov for dette.
    Etter meningsmålingen her sverger de fleste til flushing. Men hva legger dere i ordet flushing og hva er forskjellen på disse metodene?

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for gode svar.

    Kan eg bruke ein av desse oljene? Hvilke er best?
    -CASTROL TRANSMAX DEXRON-VI MERCON LV MULTIVEHICLE
    -CASTROL
    ATF
    MULTIVEHICLE
    -CASTROL TRANSMAX Z

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. feb. 2018
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Etter det eg har forstått så vil man ved flushing "skylle gjennom" girkassen med ny olje, til oljen som kommer ut igjen er heilt rein/ny. https://youtu.be/-DxEmb-2s2A

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2018
    Sted
    Sortland, Nordland
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en 2004 XC70 D5 med automat (5 girs tiptronic), flushset kassen på Boschverkstedet her, de kjørte igjennom 15 liter olje, så selv at den olja på slutten av flushinga var helt ren. Bilen giret mye finere etterpå. Hvis jeg ikke husker helt feil så kostet det 6000 kr for jobben, men som sagt veldig fornøyd etterpå.
    Volvo XC70 D5 2004 (solgt)
    Volvo XC70 D4 2015

  18. Takk ahorvei takket for denne posten
  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Du bør flushe kassen. Volvo levde jo i den villfarelsen att oljen var evigvarende i starten om du kjøpte personbil. Alle taxi fikk beskjed om å flushe.
    Nå har Volvo lært.....

    Jeg har brukt Valvoline, Swedol og til og med Biltema i nøden. Alle oljer funker. Men Swedol er vel den billigste som er godkjent til 5-trinns iallefall. Ca 1800,- for en 20-ltr.. Dette er ikke vanskelig. Du gjør det på 1 times tid i garasjen.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  20. Takk ahorvei, lars otto skiftesvik takket for denne posten
  21. #16

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Spørsmålet er hvordan du gjør dette, bruker du noen form for rensestoff slik vi ser på enkelte videoer eller tapper du bare ut gammel olje og fyller på ny olje i flere runder.
    Når det gjelder dette med ødelagte automatkasser på drosjer tidligere var det ofte kombinasjonen dieselmotorer og automatkasser som førte til at kassen havarerte.
    Dette var i den tiden da det plutselig ble veldig populært med dieselmotorer i bilene. Nå er vel disse problemene løst.

  22. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker ikke rensestoff nå. Men har brukt det på den gamle V70 2,5 TDI'en uten trøbbel.

    På XC'en flusher eg slik: Kjør bilen varm. Tapper så ned kassen og fyller den opp igjen.
    Tar så av slange fra radiator. STapper en klar slange inn i radiator og ned i en 20-ltr dunk. STarter motor og stopper når det kommer luftbobler i slangen. Fyller opp kassen igjen og gjentar. Dette gjentas til oljen er rød og klar. Går gjerne 15-16 ltr om det er lenge siden sist.
    Så resetter eg adapsjon og telleverk på girkassen med Vida. Så gjelder det å kjøre litt pent den første tiden så adapsjon ikke blir helt vill.

    Hadde tull med at min bil hugget i gir på lyskryss, selv etter flushing. Tilsatte så QMI automatolje-tilsetning og etter det har all hugging i gir forsvunnet.

    Utstyr du trenger: En trakt med en slangebit som går ned i peilehullet på kassen. EN lengre slange fra radiator til en spilloljedunk. Sånn klar hevertslange til vinlegging funker. Er den litt for tynn til radiator teiper du bare enden tykkere og får en til å presse denn inn i hullet mens du flusher.

    Husk at nivå på oljen skal peiles med varm motor og motor i gang.
    Sist endret av jerognal; 09/07/21 kl 21:03
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  23. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Hvilken olje til automatkasse v70 2002
    By Christian in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 06/09/13, 23:47
  2. Automatkasse med bulk og kvitta seg med noko olje
    By Agrostar in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 15/04/13, 17:05
  3. Bytte olje automatkasse.
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 30/07/12, 09:39
  4. Oljeskift automatkasse. Hvilken olje skal jeg kjøpe?
    By martho in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 06/07/11, 16:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •