Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Feilkode på luftmassemåler, skittent innsug etter luftfilter

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2021
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Feilkode på luftmassemåler, skittent innsug etter luftfilter

    Heisann,

    Jeg fikk en feilkode jeg tolket til at luftmassemåleren måtte rengjøres/ byttes. Jeg koblet av innsuget fra luftfilterboksen for å ta ut luftmassemåleren, og ser da at det er en del sot/ dritt i innsuget rett bak luftmassemåleren. Hvordan kan det ha seg at det kommer sot der?

    Her er bilder:



    Det som ser ut som væske i røret tror jeg ikke er væske, det er bare gummien som er sånn. Det som er på papiret er det jeg tørket ut av innsuget.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2021
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Væsken i røret er nok olje. Er helt vanlig med den mengen du har her. Olja kommer mest sannsynlig fra luftinga på veihuset(kan også være lekk turbo men mindre sannsynlig). Er nok der sot partiklene kommer fra også. Har opplevd selv at innsiden på det tynne røret mellom inntaket og veihuset kan begynne å gå i oppløsning på innsiden slik at det kommer gummibiter ned i luftinntaket. Dette kan også være partiklene du ser.

    Angående sensoren er det bare å vaske av og prøve om det ordner seg. Bensin eller forgasserrens mener jeg skal være greit å vaske med.

    Hvis du vil ordne med oljen/soten i inntaket er det en type ventil som gummien sprekker på over tid til høyre på plastdekselet til veivhuset. Denne skal stoppe en del av oljedampen fra å slippe ut. Hvis du skal bytte denne anbefaler jeg å egentlig å bytte hele dekselet over veihuset siden plastikken er så sprø og knekker nesten alltid når man prøver å åpne pcv ventilen.

    Sjekk også rundt dysene om det er mye sort sot/olje rundt der. Mye av partiklene i denne motoren kommer pga dårlige kopperpakninger i bunn av dysene.

    Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. april 2021
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Mange takk for svar, da har jeg litt å se på.

    Jeg har rengjort sensoren to ganger med bremserens uten at det hjalp, så jeg har bestilt en ny.

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Eksos frå EGR, blanda saman med olje frå utånding på motoren, lagar ein ekkel smørje i motorar som ikkje går på full driftsvarme heile tida. Det vil seie så godt som alle dieselmotorar.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. Luftlekkasje etter veivhusventilasjon gir feil på luftmassemåler?
    By stiffy in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 19
    Siste post: 21/07/20, 21:32
  2. Feil-lampe lyser etter luftfilter-bytte
    By WhiteFlash in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 18/11/13, 02:52
  3. Feilkode 1-2-1: luftmassemåler, hva kan være galt?
    By dag otto in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 19/03/13, 14:37
  4. Luftfilter rør? til innsug. Skal denne være åpen?
    By DagN in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 05/04/11, 13:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •