Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 29 av 29

Tråd: sbrech 265GLE-79 ambisjon

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2011
    Sted
    Stokkøy
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Jöss, kult! Spennende motorkonsept

  2. Takk sbrech takket for denne posten
  3. #27

    Medlem siden
    17. april 2010
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    116
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Prosjekt innhold

    Jeg bare ramser opp omfanget av selve prosjektet.

    Noen av tiltakene som jeg har gjort med bilen for å få anledning å søke om vesentlig økt motorytelse, er presentert og dokumentert andre steder av andre forfattere. Disse skal jeg beskrive her, men ikke utdype i noen særlig grad. Jeg kan utdype disse senere hvis det er noen som uttrykker interesse for det.

    Prosjekt innhold:
    - Oppgradering av drivstoff system,
    - Oppgradere hjuloppheng og komponenter, foran og bak,
    - Forsterkning av karosseriet med "bolt-on" komponenter,
    - Oppgradering av bakaksel,
    - Oppgradere bremser til v70r bremser foran og bak,
    - Bytte ut 230FT/M46 med PRV2,8/ M50.

    Drivstoff system oppgradering

    Jeg hadde hele vinteren på meg å sette i gang med arbeidet på prosjektet. Det viste seg å være meget heldig, da omfanget var noe større enn det jeg hadde vært klar over.

    Inn-tank pumpe
    Første var det det der at Bosch 040 pumpen var nesten samme diameter som åpningen i bensin tanken. Med å forsiktig bøye ned plasserings låsen for armaturet i i tanken, kunne jeg såvidt få pumpen ned i tanken. Men med så liten klarering, var den egentlig utfordring å tilvirke et opplegg som kunne installeres igjennom armatur åpningen for så å settes sammen i tanken, uten at jeg kunne få hendene i tanken i det hele tatt.
    Pump_insert.jpg


    Jeg hadde tilfeldigvis liggende et nytt 2-1/2 tommers eksosrør seksjon liggende.
    Dette viste deg å være perfekt innvendig dimensjon for å bruke som utgangspunkt for pumpe holder.
    Pump_mount_1.jpg


    Etter endel kutt og hakk fikk jeg lagde en "klemme" som kunne festes på skålen nede i tanken for å holde pumpen på plass.
    Pump_mount_2.jpg


    Denne klemmen var kuttet ut av røret slik at det kunne passes gjennom åpningen.
    Den hadde "fingre" for å fest til skålen samt "tær" for å holde pumpen opp fra tank bunnen.
    Pump_mount_3.jpg


    Klemmen ble plassert og festet.
    Pumpen skal installeres igjennom tankåpningen, men først må alt om bensin og elektriske forbindelser løses.
    Hoved hensyn var fortsatt at alt dette kunne monteres (og evt. demonteres) fra utenfor armatur åpningen.
    pump_mount_inst.jpg


    Jeg hadde liggende tank armatur fra en ikke-innsprøytnings bil. Dette visste seg å være meget heldig for min del, da jeg vil neppe ha kommet på idéen å bruke den ellers.
    Bruken av forgasser armatur gjorde "in-tank" delen av prosjektet vesentlig enklere.
    Armatur-1.jpg
    Sist endret av sbrech; 01/02/22 kl 15:41

  4. Takk JK95 takket for denne posten
  5. #28

    Medlem siden
    17. april 2010
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    116
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Betingelser vedr drivstoff system

    Unntatt selve PRV-turbo motor delen av prosjektet, synes jeg at drivstoff tilførsel var min største utfordring. Manglende kunnskaper om system behov og innhold gjorde at det ble en tung prosess å lære hva som trengtes og hvordan å få dette til. På flere stadier underveis var jeg nødt å satse på flere hester for å være sikker på å komme i mål.

    Det ble av verkstedet bestemt at drivstoff linjene skal være "-6 AN" på systemet. Dette gav utslag på det meste av det jeg trengte å bruke. Som sagt hadde jeg ved en feiltagelse allerede kjøpt en Bosch 040. Dette skulle jeg bruke som tankpumpen.

    Bilen leveres til verkstedet ved bruk av en "k-jet" pumpe.


    Kun prøvebilde. Enveis ventilen i bildet ble ikke installert i endelige opplegget. Slange sløyfen kom på motsatt siden av pumpe utgang for å unngå å "stresse" pumpe posisjoneringen.
    Da dette bare er matepumpe var det ingen bruk for ventilen. En Bosch 044 pumpe (med enveis ventil) blir installert som hovedpumpen.

    Pump_hose_inst.jpg
    Sist endret av sbrech; 01/02/22 kl 15:15

  6. #29

    Medlem siden
    17. april 2010
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    116
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    .... Jeg har (midlertidig?) overskredet min kvote for bilde mengden.
    Venter på råd og vink fra Admin.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •