Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 940 FK, starter på morgenen når kjølig, men ikke på ettermiddagen. Går kun på starter uten å tenne

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard 940 FK, starter på morgenen når kjølig, men ikke på ettermiddagen. Går kun på starter uten å tenne

    Bilen har vært litt vanskelig i det siste. 1995 modell 940 FK.
    Det startet for et par uker siden hvor jeg hadde stoppet bilen, hvor den bare gikk på starteren uten å tenne. Etter 3-4 forsøk kom den og bilen gikk som den skulle.

    Så kom en ettermiddag forrige uke hvor jeg skulle hjem fra jobb, den gikk bare på starter igjen uten å tenne.
    Forsøkte vel i 10-15 min før bilen ville starte og jeg kunne kjøre hjem.

    Samme nå på Mandag. Når jeg kom hjem og stoppet bilen, nektet den å tenne på nytt. Fyra opp etter 10-15 min med utallige forsøk riktignok.
    Parkerte et annet sted, stoppa bilen, og prøvde å starte igjen. Samme feil.
    Forsøkte da å se på bensinrele, som sitter bak askebeger. Åpnet, og klarte ikke se noen umiddelbare feil. Men tok en smal skrutrekker og gikk over kontaktsettene uansett.
    Når jeg da tok releet tilbake i bilen, startet den igjen. Problem løst, tenkte jeg...

    Neste dag, altså i går startet bilen igjen på morran men nektet helt å starte når jeg skulle hjem fra jobb.
    Fikk da tak i et nytt bensinrele fra volvo, men det hjalp ingenting. Prøvde å starte og feilsøke i 1.5 time ca.
    Skrudde ut pluggene og de var helt tørre, akkurat som det ikke har kommet noe bensin. Når jeg skrur på tenning i bilen hører jeg at pumpen starter, og releene til den klikker. Har riktignok ingenting å måle trykket med.
    Ga da opp for kvelden, og lot bilen bare stå.
    Dagen etter, i dag, startet jo såklart bilen på første forsøk.. Tok ut Radio supression releet som sitter ved styretårnet og så over dette. Innvendig så den helt fin ut, ingen brennpunktet på rele. Rele fungerer også som det skal, testet dette.

    Feilbeskrivelse her er at det oppleves at bilen ikke starter når det er varmt, men starter fint når det er kaldt.
    Kan virke som at noe nekter å åpne dysene eller gi bensin under spesifikke forhold.
    Det som er gjort/feilsøkt:
    -Fordelerlokk og rotor byttet.
    -Nytt bensinrele
    -Radio supression rele virker tilsynelatende ok etter å ha åpnet og testet det.
    -Motor ble tatt ut i fjor høst, hvor alle sensorer ble byttet. Temp-sensorer(begge), samt svinghjulssensor.
    -Ingen feilkoder dukker opp når bilen har startet. Feilkodeleser sitter i motorrom. Ingen lys i dash på at det er noe feil.

    Kan det være coilen som nekter å virke når det blir over 20 grader i været? Fikk ikke testet om det kom gnist, da det var meg alene som sto og feilsøkte.
    Det som gjør dette vanskelig å feilsøke på, er at dette skjer oftest når jeg skal hjem fra jobb på ettermiddagen. Så feilen kommer og går.
    Noen med noen tips eller erfaringer?
    Sist endret av mrsinder; 09/06/21 kl 08:44 Begrunnelse: la til årsmodell

  2. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Har du motorlampa/lambdalampa når du slår på tenninga? Denne viser at du har kontakt med bensinhjerna.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Ja, motorlampa/lambdalampa lyser når motor skrus på.
    Gikk over pluggen til tenningsmodulen på Lørdag etter å ha kjøpt nytt Radio S-rele, der var det passe grønt med irr, rensa den kontakta. Tok også fra hverandre pluggen til dysemotstandene, var noe støvete i den pluggen. Var for øvrig fin utover den dagen.
    Dagen etter var det samme regla, nekta å starte. Fikk da med meg hjelp, og vi konstaterte null gnist ut fra fordeler og coil.

    Tenkte da på svinghjulssensor, selv om den er ny. Uten signal fra svinghjulssensor, ingen gnist. For, bensinpumpa virker. Bensinrele og Radio supression rele er nytt. Tenningsmodul og motstander til dyser har god kontakt. Dysene fungerte også når jeg utførte funksjonstest av dyser og tomgangsventil via diagnoseboks i motorrom.
    Gjorde da noe jeg burde tenkt på helt i starten, og kikka på pluggen til svinghjulssensor. Den var også passe irret og hadde da dårlig kontakt. Fikk renset den pluggen, og da fyra bilen på første forsøk!

    Siden Søndag har da bilen startet hver eneste gang. Hadde for ordens skyld også bestilt ny Bosch coil, som ble bytta på Tirsdag. men tror ikke coilen var problemet her siden bilen starta med en gang kontakt til svinghjulssensor ble rensa.
    Så ser ut til at problemet for min del var dårlig kontakt i plugg til svinghjulssensor.

    Så lærepenge til meg: Sjekk alltid konnektorer og plugger til sensorer. Har funnet irr og dårlig kontakt, sammen med grønt kontaktvaselin(?) i plugger til luftmengdemåler, svinghjulssensor og tenningsmodul opp gjennom tida.

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrsinder Vis post
    Ja, motorlampa/lambdalampa lyser når motor skrus på.
    Gikk over pluggen til tenningsmodulen på Lørdag etter å ha kjøpt nytt Radio S-rele, der var det passe grønt med irr, rensa den kontakta. Tok også fra hverandre pluggen til dysemotstandene, var noe støvete i den pluggen. Var for øvrig fin utover den dagen.
    Dagen etter var det samme regla, nekta å starte. Fikk da med meg hjelp, og vi konstaterte null gnist ut fra fordeler og coil.

    Tenkte da på svinghjulssensor, selv om den er ny. Uten signal fra svinghjulssensor, ingen gnist. For, bensinpumpa virker. Bensinrele og Radio supression rele er nytt. Tenningsmodul og motstander til dyser har god kontakt. Dysene fungerte også når jeg utførte funksjonstest av dyser og tomgangsventil via diagnoseboks i motorrom.
    Gjorde da noe jeg burde tenkt på helt i starten, og kikka på pluggen til svinghjulssensor. Den var også passe irret og hadde da dårlig kontakt. Fikk renset den pluggen, og da fyra bilen på første forsøk!

    Siden Søndag har da bilen startet hver eneste gang. Hadde for ordens skyld også bestilt ny Bosch coil, som ble bytta på Tirsdag. men tror ikke coilen var problemet her siden bilen starta med en gang kontakt til svinghjulssensor ble rensa.
    Så ser ut til at problemet for min del var dårlig kontakt i plugg til svinghjulssensor.

    Så lærepenge til meg: Sjekk alltid konnektorer og plugger til sensorer. Har funnet irr og dårlig kontakt, sammen med grønt kontaktvaselin(?) i plugger til luftmengdemåler, svinghjulssensor og tenningsmodul opp gjennom tida.

    Flott at det løyste seg Kan jo hende at alle dei tinga du har gjort fram til du fann problemet med kontakta på svinhjulssensoren fiksa problem som også var der. Fekk no i det minste gått gjennom alt det elektriske no då
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. XC70 - Starter, dør etter 3 sekunder, starter ikke igjen på lenge.
    By Toffe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 02/08/22, 22:14
  2. Svar: 11
    Siste post: 17/11/18, 10:37
  3. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  4. Svar: 5
    Siste post: 30/01/12, 05:37
  5. Aircondition / klimaanlegg starter ikke MEN starter når panseret lukkes
    By Simon Piera in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 1
    Siste post: 07/01/12, 11:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •