Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Hvilken kam B 20(2,5)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Hvilken kam B 20(2,5)

    Overhaler en gammel god RC B 20 på 2,5L...88 slag og 92 bor..Topp er laget hos KG, (trolig hele motoren) for 30 år siden..

    Løfteras har skadet kamaksel(KG5) som skal ha ny kam.

    Men det må vel finnes nyere, mer moderne kam profiler i dag?, selv om B20 nok ikke er motoren det utvikles mest trim deler til lenger..

    https://photos.app.goo.gl/GcZzJN3hRE8xqbnaA

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    I følge erfarne svensker så er KG5 kammen en kam som fungerer relativt dårlig. H3 kammen, som KG selger som KG6, er visstnok den mest velfungerende B20 kammen som er laget.

    Svensken med Worlds fastest B20



    samarbeider med disse: http://www.agap.se/Kamaxlar-B20_7.pdf

    Ellers har jo Nordmannen med Verdens raskeste B20 motor testet endel før han klarte disse resultatene:


  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ja.. i følge Jens Gustavson... i den sennepsgule 140..finnes det kammer i dag som gir 10-15hk mer en KG5 og H3 etc..
    Men Erland Cox.. sier han ikke har fått mer hk i en B 20 en med H3.. så blir som vanlig litt diffuse meldinger..o)

    Men denne motoren, med den litt spesielle veiva med 88 islag.. Gikk utrolig godt med KG 5 da..så det er sagt..Men den ble konstruert før dataalderen slo til.. Så dagen kam profiler, kalkulert i motorprogram .. bør være en del hakk bedre..

    Men det er vanskelig og få Jens i tale.. han lager jo kammer etter ønske.. men jeg har sterk vurdert TG sin kam..TG 992 – 318°/ 13,85.. tror den kan bli kul i motor med litt CC.. Takk for fine innslag.. den norske dragsteren hadde jeg ikke hørt om heller..o)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    I denne type diskusjoner så blir ofte temaet redusert til å handle om peak tallene og da gjerne kun om "alle hestene".
    Jeg mener at for biler med manuell gearkasse så bør minimum være at man ser på hele det registeret som den aktuelle gearkassen tvinger motoren til å bevege seg i.
    Jens Gustavsson er dyktig på Volvomotorer, men Erland Cox virker å være helt ensporet besatt av motorteknologi med resultater deretter.
    Hvis du har en 30 år gammel KG topp, så det er ikke umulig at det er Erland Cox som har portet den.

    Man kan enkelt sette i en værre kam som øker antallet med hester, men som i praksis gjør bilen tregere og mer irriterende å kjøre og eie.

    Moderne amerikanske V8 motorer har de beste kamprofilene som dagens teknologi tillater og ALLE kjører med kam i stål og med rulleløftere. Jeg har ikke fått med meg at noen har testet med en tradisjonell støpejernkam og flate løftere i en LS motor, men det hadde vært interessant å se hvor mye de tapte.

    Du kan vurdere å kontakte AGAP direkte. Tror at mannen heter Reine eller noe slikt.

    Ett tips for de med stokerveiv er å se på ventilløftet. 88 mm slag er en økning på 10% så en kamaksling designet til en B20 motor med ventilløft på 13,85 mm bør og egentlig må øke ventilløftet tilsvarende. På generelt grunnlag bør også lobeseparasjonen reduseres med ett par grader pga mindre ventilareal pr. ccm sylindervolum.

    Ett annet tema er vippearmene. Gamle motorer som Ford V4 og V6, Volvo B20, Chevrolet 350 har vippearmer med utveksling på ca. 1,5:1. Moderne motorer har fra 1,7:1 og oppover og den økte ventilhastigheten er en av hemmelighetene til den voldsomme forbedringen i funksjon og virkemåte.

    Værsågod. Kjekt å høre at noen holder på med en så fin kombo som en B20 med strokerveiv.

    Siden disse toppene har innsug og eksos på samme side så kan og bør keramisk coating av alle kanaler, innsug og grenrør vurderes.
    Sist endret av Batland; 30/05/21 kl 13:06

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for et godt og informativt innlegg..

    Jeg har tittet på løftere fra comp cams.. for løftere er svakt punkt på b 20 med stort ventilløft..De jeg tok ut var sprukket..

    Men jeg har ikke funnet noe konkret alt enda..

    Det er nettopp det med stroket veiv og 92 bor (2,5l) som gjør at jeg ser etter en mer oppdatert kam..

    Jeg trimmet mange B 20 for 30 år siden... Men har gått over til større diesel motorer.. og trimming av motorsager..

    Men kunne ikke si nei, når jeg forespørsel om og overhale denne intr motoren...Jeg holder i skrivende stund på sjekke hva utveksling jeg kan greie med litt modda vipper..Skulle gjerne hatt 1,6:1men ser ut til at det blir plundrete gitt..Men man må være fornøyd med man for, med bibeholden sikkerhetsmargin..

    Her er bilder av de ulike motordelene...vis det er intr

    https://photos.app.goo.gl/LkpJDP3fdEu3yeAX8

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig.

    Vi ser at TG har full kontroll. https://www.tgmotor.com/vi-erbjuder/kamaxlar/volvo/

    Du en er kar som for jobben gjort forstår jeg.

    Det finnes alltid noen som har det man trenger, problemet er å finne frem til vedkommende.

    Takk for titten, det var nå litt av hver der ja.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Jeg var i kontakt i TG..men jeg blir bare oppgitt når man bare prater negativt om alle andre motortrimmere..Så det bli ikke noe mer deal der dessverre..
    KG skal ikke produsere kamaksler før til høsten sier de? syns det hørtes merkelig ut men..

    For det er joikke tvil o at KG5/6 er effektive kammer.. men jeg kunne ønske meg en mer moderne kam profil..Og som du også never, en profil som kompenserer for det ekstra volumet..

    Men har fått kontakt Erland Cox.. Og han har kommet med gode råd så langt.. Så håper det ordner seg etter hvert..

    Er jo litt artig holde med gamle gode støtstangsmotorer igjen da.. er nok fort vekk 30 +- år siden jeg bygde B 20 motorer, fortrinnsvis til Nat RC inntil 2,l

    https://photos.app.goo.gl/DX5cSREgUP6xDPC39

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dysa Vis post
    Jeg var i kontakt i TG..men jeg blir bare oppgitt når man bare prater negativt om alle andre motortrimmere..Så det bli ikke noe mer deal der dessverre..
    KG skal ikke produsere kamaksler før til høsten sier de? syns det hørtes merkelig ut men..

    For det er joikke tvil o at KG5/6 er effektive kammer.. men jeg kunne ønske meg en mer moderne kam profil..Og som du også never, en profil som kompenserer for det ekstra volumet..

    Men har fått kontakt Erland Cox.. Og han har kommet med gode råd så langt.. Så håper det ordner seg etter hvert..

    Er jo litt artig holde med gamle gode støtstangsmotorer igjen da.. er nok fort vekk 30 +- år siden jeg bygde B 20 motorer, fortrinnsvis til Nat RC inntil 2,l

    https://photos.app.goo.gl/DX5cSREgUP6xDPC39
    Han har vel sett og opplevd mye rart, men har en klønete måte å uttrykke seg på. Jeg likte det jeg leste på siden til TG. Uvanlig høyt teknisk nivå.
    Tenker som ett eksempel på dette:
    Dessa är våra high performance blödare lyftare, dessa har ett litet hål i botten så det blöder olja hela tiden på kam nocken. Båda lyftarna har bättre material än original typ lyftaren och kräver en lite längre stötstång. Lyftaren till höger är av tool steel och är lättast och har det bästa materialet
    Som jeg mener i praksis er ett MUST med selv om man er fanatisk opptatt av motoroljer.
    Det er gode tips å hente ved å se på begrensninger. CompCams sine XFI profiler er begrenset til bruk KUN på motorer med moderne valvetrain.
    Eldre motorer har for tungt valvetrain pga for tykke ventilstammer, for store retainere, for tunge ventilfjærer og for tunge vippearmer.
    Som med alt annet er også en kamprofil ett kompromiss og når Erland Cox sier at KG6 er blandt de aller beste B20 kammene som er laget (til en ca. 2,0L motor med tradisjonelt valvetrain da), så er den iallefall ett trygt og godt valg.

    Herlig nostalgi der ja. Takk for titten.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen .o)

    Da blir det H3 kam med matchene V fjører og løftere fra Enem...o) Det har jeg true på..
    Men en ting lurer litt på nå.. Jeg demonterte monterte motoren på vanlig på..
    Men i etter tid.. ser jeg stemplene som er neddreid litt.. ikke har den vanlig merkingen hvilken vei de sakl stå i sylinderen..
    Har du en enkel løsningen på det tro? det er originale B21 et stempel?..

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dysa Vis post
    Hei igjen .o)

    Da blir det H3 kam med matchene V fjører og løftere fra Enem...o) Det har jeg true på..
    Men en ting lurer litt på nå.. Jeg demonterte monterte motoren på vanlig på..
    Men i etter tid.. ser jeg stemplene som er neddreid litt.. ikke har den vanlig merkingen hvilken vei de sakl stå i sylinderen..
    Har du en enkel løsningen på det tro? det er originale B21 et stempel?..
    GOOD!
    Det blir nok gode saker.

    Det er ikke så uvanlig som man skulle tro for motorer som ble bygget i Norge for noe tid tilbake. Grunnen er at det ble levert noen trimsylinderkit til VW boble og disse hadde smidde Mahle stempler som var uvalig fint priset. Folk brukte derfor disse stemplene i alle mulige forskjellige motorer. Siden folk flest er vant til at pilene på stemplene peker fremover og boblemotoren står bak frem, så peker pilene feil vei når de monteres i en "vanlig" motor.

    Hvis du mener at det ikke er noe merking på stemplene i det hele tatt, så henger du de opp etter råden og ser om stempelet henger skjevt en vei. Den korteste siden mellom kryssbolten og skjørtet og skal stå på passaskjersiden.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2021
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ja.. jeg har troa på dette faktisk, det har vert noen utfordringer og finne ut hva slags deler som faktisk sitter i motoren da ingen av delene har merker.o)
    Stemplene er nok originale b2et Men siden det er 88 i slag, kontra 80 originalt, må stempla dreies ned 4mm..Og da forsvant merkingen, og de brydde seg nok ikke om og merke de med mer en tusj..

    Men du hadde jo en prefekt løsning på dette.. så igjen takker og bukker..o)

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dysa Vis post
    Ja.. jeg har troa på dette faktisk, det har vert noen utfordringer og finne ut hva slags deler som faktisk sitter i motoren da ingen av delene har merker.o)
    Stemplene er nok originale b2et Men siden det er 88 i slag, kontra 80 originalt, må stempla dreies ned 4mm..Og da forsvant merkingen, og de brydde seg nok ikke om og merke de med mer en tusj..

    Men du hadde jo en prefekt løsning på dette.. så igjen takker og bukker..o)
    Enig med du.

    Jeg husker ikke målene, men jeg tror at gropen B21ET/FT stemplene er dypere enn 4,0 mm.

    Flott.Værsågod.

  13. #13
    Registrerte brukere 142. 72 sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2010
    Sted
    oppstad hedmark
    Innlegg
    72
    Antall takk

    Standard

    Ja dem er ca 6 mm.

  14. Takk Batland takket for denne posten

Lignende tråder

  1. B234F - Hvilken topp til hvilken blokk?
    By TurboHenrik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 23/01/16, 18:55
  2. B234F - Hvilken topp til hvilken blokk?
    By TurboHenrik in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 22/01/16, 20:47
  3. hvilken lmm på v70?
    By volvo740 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 04/08/13, 17:34
  4. hvilken BOV?
    By yengis in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 02/11/10, 13:25
  5. hvilken bil?
    By moe993 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 05/10/10, 15:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •