Hei!
Har en 2012 V60 D2 med powershift girkasse som har litt problemer.
Har nettopp hatt bilen hos et verksted i Drammen som skiftet girkasse, til en brukt kasse. (Bilselger sitt valg, ikke mitt)
Når jeg skulle hente bilen, så hadde den samme symptomer som forrige girkasse, men hadde også fått enda et symptom, den slura fryktelig mye.
Etter en kontroll av girkassa hos Bilia drammen, ble det konstantert at det manglet ca 4 liter olje.
Bilen har blitt kjørt litt med, både av verkstedet som skiftet, bilselger, meg og Bilia Drammen.
Kan clutchpakken i girkassa ha tatt skade?

De samme symptomene viser seg nå igjen, og er:
Den legger inn fryktelig tungt gir
Klarer ikke bestemme seg for hvilket gir den skal ha
Antydning til sluring over fartshumpler

i 30-40 km/t, så legger den inn 4 gir, og havner da på 800 omdreininger
i 50-60 km/t så legger den inn både 5 og 6 gir, og havner da også et godt stykke under 1000 omdreininger.
Bilen sliter noen ganger så mye at den går helt ned i 600 omdreininger, uten å gire ned av seg selv. Må manipulere den med gassen.

Jeg vet at denne modellen med denne girkasse skal ligge på lavere turtall enn en "vanlig" bil, men under 1000 omdreininger MÅ være feil?
Ligger jeg i 50 km/t, i 4 gir, så er det lavere turtall enn min gamle V70, men da i 12-1300 omdreininger ca. Det er jo helt innafor. Men 800 omdreininger?

Hadde bilen hos Bilservice Tønsberg som med en gang konstanterte at det var slitt clutchpakke, men vil gjerne høre fra flere.
Noen som har opplevd noe liknende?