Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hvilket diagnoseapparat, hvilket bra verksted sentralt østland.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2019
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    2586
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard Hvilket diagnoseapparat, hvilket bra verksted sentralt østland.

    Jeg kjøpte meg iCarsoft i906 da den i følge selger var spesialtilpasset Volvo, nå forstår jeg at den allikevel ikke er det og gir ikke nok detaljer til mitt problem. Hvilket diagnoseapparat er det som er bra til min 07VolvoXC70, og hvor får man tak i det. Eller må jeg til f. eks Billia her i Drammen for å gjøre dette?

    Og har noen erfaringer med bra mekaniker til min bil her på sentrale Østlandet? En man kan stole på og som ikke bytter ting "ukritisk" men som sjekker først og tenker rimeligst mulig for kunden. Min erfaring med merkeverksteder er blandete, så det kan like gjerne være en flink selvstendig mekaniker som driver i det små, men sm kjenner Volvo godt.
    MY2007 VolvoXC70Ifacelift 185hk 2,4diesel 4-C Aut. Min
    MY2021 BMW R1250GSA. Livet starter ved 45 grader.
    MY2004 Burstner i660 Elegance. Furtebobil
    MY2016 Nissan Leaf. Kjærringasin

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, ser at jeg glemte å svare deg i den andre tråden din (trodde jeg hadde, men...)
    Jeg bruker ikke iCarsoft selv, men det er den jeg anbefaler til de som vil ha noe bedre enn f.eks Biltema sin,
    men ikke vil ta den helt ut med
    VIDA
    /
    DICE
    som de fleste synes er overkomplisert med bratt lærekurve.
    VDASH/Dice kan være et alternativ, så har man mulighet til å teste
    VIDA
    om det ønskes.
    (Volvo har copyright på/enerett til
    VIDA
    -programvaren)

    Etter hva jeg kan se så burde iCarsoft'en holde godt til det symptomet du har på bilen din i den andre tråden,
    men vet ikke helt hva du mener ikke er mulig. (såfremt det nå er Volvo-versjonen av iCarsoft'en du har anskaffet deg)

    Man blir ikke Hjernekirurg av å kjøpe en skalpell, heller ikke om den er gullforgylt.

    Diagnoseapparatet kan som regel ikke fortelle hva som virkelig er defekt, bare vise symptomene og hva det påvirker, i klartekst.
    Så er det opp til "doktoren" å tyde symptomene, se sammenhengen og teste ut teorien deretter.
    Dette krever erfaring, så mye erfaring at selv de som jobber med dette til daglig synes det kan være utfordrende,
    spesielt når både kunde og verkstedsjef peker på klokka.

    Invester i litt tid til å "leke deg" med icarsoft'en, det er ikke gjort på 5 minutt å bli kjent med den heller
    Se gjerne noen Y.T-videoer på bruken av den i praksis, kan jo hende det dukker opp en aha-følelse...


    Her er noe av det i906 støtter, punkt 5 og 22 er iallfall kjekt, utover de andre mer vanlige:

    1. Read Codes
    2. Erase Codes
    3. I/M Readiness -- I/M Readiness indicates whether or not the various emissions-related systems on the vehicle are operating properly and are ready for Inspection and Maintenance testing.
    4. Data Stream
    5. Freeze Frame -- When an emission-related fault occurs, certain vehicle conditions are recorded by the on-board computer. This information is referred to as freeze frame data. Freeze Data is a snapshot of the operating conditions at the time of an emission-related fault.
    6. O2 Sensor Test -- This option allows retrieval and viewing of O2 sensor test results for most recently performed tests from the vehicle's on-board computer.
    7. On-Board Monitoring -- This function can be utilized to read the results of on-board diagnostic monitoring tests for specific components/systems.
    8. Evap System Test -- The EVAP test function lets you initiate a leak test for the vehicle's EVAP system. Before using the system test function, refer to the vehicle's service repair manual to determine the procedures necessary to stop the test.
    9. Vehicle Information -- The option displays the vehicle identification number (VIN), the calibration verification number (CVN), and other information of the test vehicle.
    10. Retrieve generic (P0,
    P2
    , P3, and U0), manufacturer specific (
    P1
    , P3, and U1) codes and pending codes
    11.Turn off Check Engine Light (MIL), clear codes and reset monitors
    12. Read live PCM datastream
    13. Support
    CAN
    (Controller Area Network) and all other
    14.Multilingual menu and DTC definitions- English, Spanish, and German, etc
    15.Read pending DTCs
    16.Read permanent DTCs
    17. DTCs search
    18. Supports most of the
    OBDII
    /EOBD test modes include:
    CAN
    , ISO9141, KWP2000, J1850 VPW and J1850 PWM.
    19. Works on most of 2001 and later
    OBDII
    compliant PETROL European vehicles
    20. Works on most of 2004 and later
    OBDII
    compliant DIESEL European vehicles
    21. Works on most of 1996 and later
    OBDII
    compliant US and Asian vehicles
    22. View & Graph Live Data in Color Graphing and blazing fast refresh rate for better graphing and live data readings.
    23. Comprehensive Help, Including
    OBD
    Parameter, Mode Explanations & More
    Sist endret av jiha1968; 08/04/21 kl 19:12

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2019
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    2586
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    I den andre tråden (mulig jeg ikke burde starte 2 tråder men nøye meg med den første) skrev du "Her bør det egentlig sjekkes luft-trykk, -temperatur og -gjennomstrømming med Volvotilpasset diagnoseutstyr.**", og da tenkte jeg at dette burde gjøres først og at jeg ikke hadde slikt utstyr. Kan jeg finne dette ut med iCarsoften kanskje? Jeg forstår det du sier om at det trengs en "doktor" her (jeg er faktisk bare sykepleier ) til å tolke og forstå hva som skjer. Fikk bare lyst til å finne ut så og gjøre så mye jeg greidde selv før jeg eventuelt må levere den til rep/verksted. Nå skal jeg lete litt på YouTube og lære litt om iCarsoften. Tusen takk for svar og engasjement fra deg.
    MY2007 VolvoXC70Ifacelift 185hk 2,4diesel 4-C Aut. Min
    MY2021 BMW R1250GSA. Livet starter ved 45 grader.
    MY2004 Burstner i660 Elegance. Furtebobil
    MY2016 Nissan Leaf. Kjærringasin

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ja, icarsoften kan hjelpe deg med å se på verdier fra det meste i bilen,
    selv en enkel kina-
    OBD
    -bluetooth dongle og Torque app i telefonen ville kunne hjelpe deg langt på vei her,
    så du har verktøy absolutt godt nok
    (jeg har lagt til en EDIT i den andre tråden, angående det jeg skrev om måleutstyr der)

    Tolking av diagnostikkresultatene kan kanskje medlemmene her inne forsøke å hjelpe deg litt med i "symptomtråden din".
    Og skulle det hele ende på verksted, så setter vi stor pris på at du oppdaterer i den andre tråden med eventuelt resultat.

    Jeg er for langt unna til å vite noe om brukbare verksted i nærheten av deg,
    men bilparken på verkstedtomten kan kanskje si noe om hvilke merker de ulike småverkstedene driver mest med.

    Bare bra med to separate tråder på diagnoseutsyr og selve diagnostikken, lettere søkbart og oversiktlig.


    PS: det er minst like hyggelig å få høre at man er til hjelp, som å få hjelp
    Sist endret av jiha1968; 08/04/21 kl 20:46

  5. Takk gimo takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Hvilket ET på Compomotive.
    By Soten in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 10
    Siste post: 09/05/11, 23:11
  2. Hvilket svinghul?
    By Polaris in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 25/04/11, 09:06
  3. Hvilket nett er dette og hvilket nett skal brukes?
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 02/11/10, 13:59
  4. Hvilket svinghjul? 58-2
    By Tvaiten in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 10/09/10, 10:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •