Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Gassdempere bakluke 2008 XC70

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Gassdempere bakluke 2008 XC70

    Disse gassdemperne synes å ha blitt svakere etter hvert. Bestilte meg et par erstatningsdempere fra Importex Bjørkelangen, Fabrikat ROG. Tar ned takktrekket, og ser til min forbauselse at de originale har en fjær i tillegg. Noe de jeg kjøpte ikke har. Prøver å trykke sammen de gamle, uten hell. Får prøve å montere de nye, men er vel heller tvilende til om dette er noe å satse på over langen. Hvilke erfaringer har andre? Hadde fjærdelen vært mulig å flytte over så hadde det vært greit, men de er ikke flyttbare.

    Tja, originaldemperne har altså en fjær/coil over. Tenkte som så at da bytter jeg vel begge originaldemperne, etter å ha studert litt så ser jeg at det finnes innfesting for en tredje demper på venstre siden, d.v.s. paralelt med den venstre demperen. Får nå montert ettermarkedsdemperen der, og jaggu ble luka hard å dytte ned nå. Så om dette er løsningen, eller om man fakatisk bør bytte ut de originale demperne med ettermarkedsdemperne er jeg usikker på slik at det bare er to dempere, vi får se hvordan dette oppfører seg fremover.
    Sist endret av Monsen; 31/03/21 kl 19:52

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Monsen Vis post
    Disse gassdemperne synes å ha blitt svakere etter hvert. Bestilte meg et par erstatningsdempere fra Importex Bjørkelangen, Fabrikat ROG. Tar ned takktrekket, og ser til min forbauselse at de originale har en fjær i tillegg. Noe de jeg kjøpte ikke har. Prøver å trykke sammen de gamle, uten hell. Får prøve å montere de nye, men er vel heller tvilende til om dette er noe å satse på over langen. Hvilke erfaringer har andre? Hadde fjærdelen vært mulig å flytte over så hadde det vært greit, men de er ikke flyttbare.

    Tja, originaldemperne har altså en fjær/coil over. Tenkte som så at da bytter jeg vel begge originaldemperne, etter å ha studert litt så ser jeg at det finnes innfesting for en tredje demper på venstre siden, d.v.s. paralelt med den venstre demperen. Får nå montert ettermarkedsdemperen der, og jaggu ble luka hard å dytte ned nå. Så om dette er løsningen, eller om man fakatisk bør bytte ut de originale demperne med ettermarkedsdemperne er jeg usikker på slik at det bare er to dempere, vi får se hvordan dette oppfører seg fremover.
    Det "ekstra" festet er vel til dei bilane som har el/hydraulisk åpning av bakluka?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Ble i hardeste laget, så jeg må nok fjerne originaldemperne, og regne de som utslitte.

Lignende tråder

  1. Vindusvisker bakluke ute av drift 2008 XC70
    By Monsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 19/03/21, 22:05
  2. Manuell til automatisk åpning av bakluke V70 2008
    By Isbjørnen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 10/12/20, 21:25
  3. El / hydraulikk bakluke Volvo V70 2008
    By phnuxen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 06/02/19, 13:07
  4. Gassdempere til bakluke 740 sedan
    By Anders Dybvadsskog in forum K: 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/03/17, 12:11
  5. Vannlekkasje, bakluke (V70 2008)
    By Mr-Piano in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 9
    Siste post: 17/11/15, 10:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •