Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Vibrasjon

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2021
    VCCN medlemsnummer
    2573
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Vibrasjon

    Har problemer med vibrasjon i bilen, v70 2.0t 2001 2wd automat.
    Har byttet fjærer, dempere, hjullager, alle bremser, drivaksler, bærebruer pluss nye hjul, felger og balansert dei i fleng.
    Alikavel vibrerer bilen, har kjørt bilen på bukk og ser vibrasjon på drivaksler.
    Prøvde idag med andre drivaksler igjen men ingen forsjel.
    Eg er no rådvil, nåken som har hatt samme problem?
    Eller kjenner til mitt sjeldne problem?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Motorfester bør sjekkes/byttes før du bytter automat.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2021
    VCCN medlemsnummer
    2573
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Har byttet alle motorfester og, bortsett ifra det som er skrudd på styrestaget men det så fint ut.
    Vet du noe om vibrasjon forårsaket av automatkasse?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Det er det bakre motorfeste som får mest tyn, og selv om det ser ok ut, så koster det lite å bytte det i forhold til alt det andre.
    Bakre motorfeste fungerer som ett av tre "bein", slik at motor og dermed drivaksler får feil vinkel om det f.eks har blitt lavere.

    Automatkassa er langsøkt, men alt fra slitte splines, (spes. til venstre aksel) , konverter, eller hydraulikkrelaterte problemer.
    Men sjekk gjerne svingningsdemperen på veivakselen (reimskiva) , frihjulet på generatoren, og at føleren til veivakslen (til Flexplate/svinghjul) sitter fast før du går til større skritt.

    Det at du får vibrasjoner med hengende hjul i løftebukk er ikke helt uvanlig, da drivakslingene får feil vinkel,
    selv om det problemet er størst ved godt "innkjørte" drivaksler.
    (på samme måte som senking av bil av og til forårsaker vibrasjonsproblemer)
    Rullende landevei ville være å foretrekke, fremfor å henge opp bilen på bukk, men er nok vanskelig å fastslå hva som forårsaker vibrasjonene, selv om man kan være så heldig at det går an å se hva som vibrerer.



    Kan du beskrive hvordan du opplever vibrasjonene, når de kommer og går, hvor de føles mest, og om det er mulig å påvirke vibrasjonene på noen måte?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. feb. 2021
    VCCN medlemsnummer
    2573
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.

    Ja det er mulig du har rett med bakre motorfeste, håper det.
    Jeg skal bestille inn og prøve.

    Vibrasjonen er 2 delt, denne vibrasjon jeg snakker om her, den er når bilen ruller i fri og, men varierende alt etter undelag på veien(sporete/ikke sporete ect) økende itakt med farten.
    Den andre vibrasjonen er når motor står på tomgang, og blir verre om jeg setter den i gir eller tråkker på bremsen.

    Girkasse og motor syns jeg fungerer greit no etter min oppfatning som ikke er bilmekaniker, jeg har byttet vanos på den, regreim, vannpumpe og viftereim for å nevne det.
    Men noe skaper vibrasjoner.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.087
    Antall takk

    Standard

    Urunde dekk kan skape vib. selv om de er godt avbalansert..... selvopplevd, selv om ikke på en volvo.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Are Vis post
    Vibrasjonen er 2 delt, denne vibrasjon jeg snakker om her, den er når bilen ruller i fri og, men varierende alt etter undelag på veien(sporete/ikke sporete ect) økende itakt med farten.
    Den andre vibrasjonen er når motor står på tomgang, og blir verre om jeg setter den i gir eller tråkker på bremsen.
    Girkasse og motor syns jeg fungerer greit no etter min oppfatning som ikke er bilmekaniker, jeg har byttet vanos på den, regreim, vannpumpe og viftereim for å nevne det.
    Men noe skaper vibrasjoner.
    VANOS, nnnh, BMW-deler i en Volvomotor? ikke rart bilen protesterer og vil riste det av seg (VVT)

    Tomgangsvibrasjonene skyldes som regel manglende justering av øvre momentfeste, som igjen påvirkes av tilstanden på bakre motorfeste.
    Når du bytter bakre feste, husk å "normalisere" nedre momentfeste (mellom subframe og girkasse) ,
    og prøv deg fram litt med justeringen av det øvre momentfestet.

    Når du sier "verre om jeg setter den i gir eller tråkker på bremsen" så går jeg utifra at du mener "verre når jeg setter den i gir mens jeg tråkker på bremsen, og ikke at du får mer vibrasjoner av bare å tråkke på bremsen ved stillestående bil på tomgang?


    "Veivibrasjonene" er verre, og for å ta motet fra deg så ruller det en del
    P2
    -chassis biler som ingen har klart å finne ut årsaken til vibrasjonene på.
    Noen av disse har vibrert omtrentlig fra dag 1, der Volvo i garantiperioden bare trakk på skuldrene til slutt og mente dette var en "produktegenskap" og "følsomme kunder".
    (omtrentlig som produsenten av noe Epple-telefongreier, som gjennom årene har beskrevet feil og mangler ved sine produkter som "features")

    Selv om jeg ikke tror det er direkte ubalanse i hjulene som er årsak til problemet,
    anbefaler jeg å få gjort en balansering av hjulene på spesialverksted som kan gjøre balansering/målinger av dekkenes egenskaper med belastning på hjulene.
    Finnes det ikke noe dekkspesialverksted i nærheten, prøv gjerne et annet verksted enn det vanlige for å utelukke feilkalibrert balanseringsmaskin.

    Og sånn ellers, hold deg gjerne unna Continetal-dekk, prøv heller Michelin eller GoodYear når sjansen byr seg igjen.
    Selv om dekkene ikke er direkte årsak til problemet, kan fjærings/dempingskarakteristikk i dekket gjøre utslag på symptomet.
    (joda Conti er den mestselgende produsenten i verden, og selv om noen som leser dette er veldig fornøyd med sine Conti-dekk, så har jeg en annen oppfatning)

Lignende tråder

  1. Vibrasjon ved pådrag.
    By Benjamink in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 13/12/20, 21:09
  2. Vibrasjon i motor
    By Holern in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 5
    Siste post: 31/08/18, 19:19
  3. Vibrasjon V70 D5
    By Tommytea in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 19/06/17, 11:52
  4. Vibrasjon.
    By Solberg73 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 6
    Siste post: 14/08/16, 22:18
  5. Vibrasjon mellomaksel 940
    By usa-turbo in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 17/12/11, 15:55

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •