Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Skifte foringer i stål-bærebruer: Noen hillbillymåte å gjøre det på?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard Skifte foringer i stål-bærebruer: Noen hillbillymåte å gjøre det på?

    Hei!

    Tenkte skifte ut de fremre bærebru-foringene med nye i polyurethane. Har alle delene + noen gamle bruer med defekte foringer jeg tenkte oppgradere. Er det noen som har gjort dette med noen hillbilly-triks, eller må det gjøres med presse? Dersom noen kjenner til noen som kan gjøre jobben i Trondheims-regionen er jeg ikke fremmed for å sette det bort..
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  2. #2
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ikke gjort det på ei slik bærebru, men å brenne bort den gamle foringa og klemme inn den nye med skrustikke bruker å funke. Har man ikke ei skrustikke tilgjengelig så kan man bruke en bolt og noen skiver eller lignende og "dra" foringa inn i brua.

    f.eks slik: https://www.suspension.com/blog/how-...the-right-way/

  3. Takk FroBe, kristolz takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips eab !

    Jeg klarte det!

    Jeg gjorde som følger:

    1. Vasket av all driten på dem i (ultralyd)delevasker. (Overraskende lite rust - bare noen få steder! Kvalitet!)
    2. Brukte noen digre hylser, typ 40 og 45mm kopper fra Biltema, med et gjengestag i gjennom.
    3. Greie mengder WD40 på hele bakre foring.
    4. Gjengestag gjennom den bakre foringen og koppene. Gikk greit lett ut.

    Framfre foring er litt vanskeligere, siden man ikke kan kjøre noe gjengestag gjennom den. Vurderte å sette fyr på skiten, men - nei. Boret ut så mye som jeg klarte av gummien, og satte den i skrustikka med et skjøtestykke fra et eksosanlegg på enden (for mothold), og skrudde til senter-delen ga opp og spratt ut.

    Brukte et gammelt hjullager-montasjesett fra Biltema til å dra ut restene av foringen.

    Jeg skifter til poly-foringer, så dette gjelder kanskje ikke de originale, men den framre foringen (som likner en original, bare at den er massiv plast) lot jeg ligge i fryseren over natta (-20). Pusset bort alt rust fra den gamle foringen, og kunne mer eller mindre bare dytte inn den nye med noen få tapp med hammeren!

    Den bakre foringen er Powerflex, så kan klemmes inn med skrustikka uten trøbbel.

    Nå gjenstår det litt hammerlakk og montering.. frister ikke å skru bil utendørs i Trøndelag i mars :P
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

Lignende tråder

  1. Bærebruer og alle foringer til bakstilling, Volvo 240
    By Jannern in forum S: 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 24/08/17, 17:19
  2. Svar: 4
    Siste post: 13/05/14, 18:12
  3. Svar: 30
    Siste post: 28/03/13, 13:13
  4. S60 2002 - Bytte foringer i bærebruer
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 30/09/11, 11:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •