Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Risting i hele bilen volvo xc90 2003 modell

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Risting i hele bilen volvo xc90 2003 modell

    Hei har en xc90 som rister fra ca 50 og blir bare værre jo mere man gir på, har byttet vinkelkasse og hylse, drivaksel høyre forran er ny, så vet snart ikke min arme råd.
    Felger er avbalansert, er det noen her som har vært borti det samme?
    Sist endret av Kai.m; 11/02/21 kl 13:18

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, følger vibrasjonene hjulhastighet eller motorens turtall?
    Like ille på både sommer og vinterhjul? (ser du har balansert, men...)

    Skjer det noe om du kjører bilen litt over 85km/t i 5. gir? (om ikke tennene ramler ut før du når den farten da )

    Virker det som vibrasjonene kommer forfra, bakfra, eller midt under bilen, kjennes de mest i ratt, eller karosseri/sete?

    Kan du påvirke vibrasjonene ved hjelp av å:
    Bremse,
    velge annet gir,
    frirulle i nøytral,
    trå på P-bremsen akkurat så mye at lampen tennes?

    Forsøkt å kjøre uten mellomakslingen? (hele den lange drivakselen mellom vinkelkasse og haldex)
    Forsøkt å bytte plass på høyre/venstre drivaksel bak?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Virker som det er noe driverk, kjenner det smått i 40 km/t så blir det værre oppover, kjennes når jeg svinger mot ventre i fart
    Bremse kjenner jeg ikke noe på.
    Ikke testet uten mellomaksel da jeg nettopp har kjøpt bilen, heller ikke byttet om bak på akslene.

    Står jeg rolig og drar på så kjenner jeg det er noe som rister litt, prøvde en tur på e18 105 da måtte jeg sakke av
    for det ristet helt sykt. Lurer på lageret på mellomaksel, når jeg kjøpte bilen lå det en mellomaksel i bilen så det har
    vært noe som forrige eier har merket også ville jeg tro, det litte lageret på mellomaksel skal det være hard gummi eller myk?

    Jeg har byttet olje på girkasse med flush, olje på bakaksel, skiftet vinkeldrev da det var bare trekk forran med ny olje, olje og alle filter på
    motor, høyre drivakel forran, Alt i alt virker det som dette kommer fra forran på bilen

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket tannstaget? Etter 250-300.000 er de gåen.
    Måtte skifte på min XC 2006. Sideveis slakk.
    Nå må kona sin 2004 til pers. Opp-ned slakk.
    Har ikke fått risting i bilen, men kanskje når tannstaget blir dårlig nok så skjer det?
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Ikke sjekket tannstag enda nei bilen er gått 230000 nå

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    https://powertrain.no/produkt/stottelager-volvo-xc90/

    skal dette lageret være stivt eller er gummi rundt lageret hard?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Var en tur på e18 nå og ligger i 110 og slipper gassen da roer det seg betydelig , men når jeg gir på igjen da rister det

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Gummien rundt støttelageret er vanligvis ganske myk ja, men ved misstanke så henger man eksosanlegget til sides og tar bort hele mellomakslingen.
    Men prøv gjerne å trå på P-bremsen akkurat så mye at P-lampen lyser. (kobler ut Haldex da)

    Hadde det ikke vært for at du allerede har byttet drivakslinger foran, så hadde jeg ha peket på dem,
    men samtidig blir jeg litt forstyrret av at det vibrerer mest i venstresvinger.

    Inspiser høyre nedre motorfeste, det nede ved veivakselen og sjekk at det ikke har kollapset eller er tilgriset av olje (bytt i begge tilfeller)
    Og ta en titt på klaringen mellom gummiputen på subframe og opp til undersiden av girboksen. (svært liten/ingen klaring= punkterte motorfester)
    Om motoren står skeivt kan det i visse tilfeller utløse vibrasjon i drivakslinger, men det er sjelden, og da som regel ved slitte akslinger.

    Om det var slakke i tannstang/styreledd, burde vibrasjonen reagere mere på bremsing, samme med treg Caliper.
    Og ofte kan slakken føles/høres ved rolig kjøring på ujevnt underlag.

    For å skremme deg litt til slutt, så mener jeg at vi har et forummedlem her som har hatt noen ille vibrasjoner i bilen pga defekt converter automatkassa.
    (men om du ikke merker noen forskjell når kassa går inn/ut av lockup rundt 85-90km, så er kanskje ikke sannsynligheten så stor, uten at jeg helt vet oppførselen på symptomene afysjameg sin bil hadde, og i tillegg var det mest sannsynlig TF80-kasse med "lock-up shudder" , og ikke AW50-55)
    Sist endret av jiha1968; 30/01/21 kl 01:22

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Samme symptomer når jeg setter brukket på første hakk, begynner og mistenke mellomakslen her,når den settes på sentrerer den selv via spor eller må dette gjøres selv? Forrige eier byttet mellomaksel av en eller annen grunn så hvis den ikke er sentrert så vil deg jo riste, men synes det er rart det blir borte når jeg slipper gassen

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Du forteller at vibrasjonene blir verre ved gasspådrag (økt moment fra motor).
    Men med lysende P-bremslampe så får ikke mellomakslingen noen nevneverdig momentendring ved gasspådrag.
    (belastningen fra Haldexen er "borte" med lysende P-lampe)

    Er du allikevel i tvil kan du jo plukke bort akslingen, festene i hver ende er selvsentrerende radielt.
    Det er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg synes det er greit å markere rotasjons-posisjon mellom flensene i hver ende,
    slik at jeg får satt tilbake akslingen i samme posisjon som tidligere.

    Spørsmålet rundt forrige eiers gjørende, blir vel om det ble byttet aksling i håp om å bli kvitt vibrasjoner, eller om de kom ved bytte...

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2021
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor han byttet fikk jeg aldri noe svar på men regner med det er pga vibrasjon, tenkte og sette bilen i bukk og sette i d og se om det er mulig og se hvor det
    er vibrasjon, men da blir det ikke noe motstand så en sa det er vanskelig og se der. vurderer og bytte drivaksel venstre side evt

Lignende tråder

  1. «HJELP» Volvo s60 2005 aut vibrasjoner i hele bilen uansett hastighet
    By Toffer in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 29/08/19, 08:38
  2. XC90 2003-04 modell - Volumet på radio justerer seg selv
    By Plummer in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 29/04/15, 23:19
  3. 2003 volvo xc90 d5 kaldstart
    By gussi in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 25/10/12, 09:51
  4. Svar: 2
    Siste post: 20/10/11, 00:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •