Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Hjelp til støtdemper(ødelagt bolt osv) haster!!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Hjelp til støtdemper(ødelagt bolt osv) haster!!

    Hei jeg sliter veldig her. Har en V50 2010 mod.
    Støtdemperlagret knakk på toppen her om dagen på høyre bakside, og jeg tenkte jeg bare skulle kjapt bytte denne da det bare er en bolt.
    Det her ble fort et mye større problem da denne bolten er så og si sveiset fast, har fått den ut kanskje 3-5 cm. Har virkelig prøvd alt, det er så og si umulig og komme til med en sag, men går nok med vinkelsliper. Men da tenkte jeg jo at jeg skulle prøve å slå istykker mutteren, men nå virker det som om den er sveiset fast fra fabrikken. Mutteren jeg snakker om sitter på del: 30736775 (rear trailing arm).mutteren sitter inne i et rom med en liten åpning så man får heller ikke skrudd på den. Så her sitter jeg, men en ødelagt støtdemper som henger løst, ødelagt bolt, ødelagt mutter.

    Så hva gjør jeg nå? Sitter her uten bil, har nå holdt på med det her i snart 2 uker,eneste løsningen jeg ser er å fortsette å slå på mutteren og få dratt ut bolten på andre siden, men denne er nok sveiset fast... Hva gjør jeg? Desperat her. :(

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, mutteren inne i bærearmens hulrom er sveiset fast ja.
    Det høres ut som at du er farlig nær å få skrudd ut bolten,
    men mest sannsynlig er det så mye rust på enden av bolten at det stopper opp.

    Det trengs varme, mye varme, slik at du får glødet bort rusten.
    Anbefaler Acytylenbrenner (gassveis), da små blandingsgassbrennere tar evigheter å få opp noe varme med.
    Eller om det går å få lånt seg en induksjonsvarmer. (mulig hullet inn til hulrommet må åpnes opp litt)

    Alternativer:

    1:
    Skru ut skruen så lang det går til like før den blir skikkelig treg, kapp den av tett inntil bærearmen, mellom støtdemper og bærearm,
    lag et spor i bolten til et flatjern og skru bolten så lang innover at den løsner fra mutteren inne i hulrommet.
    (betinger at bolten ikke går for tregt, og at det blir plass til den inne i hulrommet, ellers må det bores hull i enden av "hulrommet")

    2:
    Skru inn bolten, og kapp av den utstikkende rustne enden inne i det lille hulrommet med en luftsag med langt nok blad, eller slip ned de utstikkende gjengene fullstendig med en luftdrevet "Dremel" , drei på skruen for å komme til hele veien rundt (luft pga størrelsen) .

    3:
    Oppsøk nærmeste huggeri og kjøp en brukt bærearm, gjerne med hjullager og bremseskjold på, men sjekk tilstanden på "Fordforingen" (fremre foring på bærearmen)

    4:
    Sag av øyet på støtdemperen (ikke for langt opp pga gasstrykk) og ta den bort fra bilen,
    slipp så ut en del av luften i hjulet slik at det ikke vil sprette så voldsomt mens du kjører bilen rolig og forsiktig til verksted/kompis som har induksjonsvarmer/Acetylen.

    5:
    Skru bolten så langt ut som det går, slik at den sitter skikkelig fast, kapp av bolthode, fjern støtdemper, gjeng opp restene av den utstikkende bolten, monter ny støtdemper og en passende mutter med skive.
    Ved en senere anledning kan bolten for sikkerhets skyld sveises fast til mutteren inne i hulrommet ,om man ikke velger å bytte den ut når passende verktøy er tilgjengelig.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei, tusen takk for svar. Mange gode ideer her .(fysisk umulig å skru bolten inn eller ut med alle mulige verktøy) prøvde det meste du skrev her nå.
    Klarte og få demontert baufilen og satt den rundt bolten, så jeg fik kappet av bolten helt inntil bærearmen. Så da har jeg fått av støtdemperen.
    Men pga desperasjon så har jeg jo klart og ødelegge mutteren ved å borre, meisel, dremel.
    Jeg har ringt litt rundt til verksteder for å få noen til å "knuse" eller skjære av mutteren. Er dette engang mulig? Er den punktsveiset eller helt sveiset? Han jeg snakket med, mente at dette burde gå, selv om jeg forklarte at det var inne i et trangt hulrom.
    Også tenker jeg, om jeg får fjernet denne mutteren, så tar jeg jo en ny bolt(tilsvarende) og en mutter og skrur fast støtdemperen, deretter sveiser jeg mutteren på samme sted, dette må være innafor?
    Men kan jeg kjøre bilen uten støtdemper? Vi snakker maks 2-3 km til verksted. Eller er dette veldig dumt?
    Sist endret av Michaeldf; 26/01/21 kl 08:56

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    hmm, det var så ille da ja...
    Har ikke sjekket akkurat den mutteren, men de er for det meste godt sveiset med to punkter.

    Det går nok fint å kjøre bilen, men som sagt så slipp ut litt luft så dekket ikke blir så sprettent, og du trenger ikke å dra ut alle girene...

    Mener det er mulig å kappe litt i den forsterkningen som lager hulrommet over mutteren, for så å meisle den av om det skulle bli nødvendig,
    utfordringen er nok (som du har merket) å få bort mutteren, med med litt varme og en skikkelig luftmeisel så er den vel historie.
    Trenger ikke rare punktsveisen for å holde på den nye mutteren.
    Og skulle forsøket gå feil vei, så går det å finne en brukt bærearm.
    Sist endret av jiha1968; 26/01/21 kl 13:29

Lignende tråder

  1. Løsne mutter på støtdemper, trenger hjelp
    By poteten72 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 13/03/18, 21:02
  2. Trenger hjelp ASAP! Har mistet en bolt! **løst**
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 02/04/15, 18:14
  3. Hjelp igjen...... Haster
    By paravolv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 09/04/12, 13:30
  4. bytte nav fra 4 bolt til 5 bolt, og lokalisering av motorkode.
    By rafsetafse in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 27/01/11, 17:24

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •