Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Store elproblemer (V70 2.0D MY09)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Store elproblemer (V70 2.0D MY09)

    Bilen dette gjelder er en V70 MY2009, med 2.0 136hk med motorkode D4204T.

    Etter et lite kort opphold med forrige problem hvor bluetooth-modulen forårsaket at radioen skrudde seg av og på hele tiden og Phone-funksjonen ikke fungerte, gikk det ca 2 uker før et nytt problem oppstår.
    Bilen har siden jeg kjøpte den fusket litt på turtallet ved rundt 1200 og 1800 omdreininger når man holder jevn fart, litt periodisk. Men om dette har en sammeheng med pågående problem, er jeg usikker på. Forsøkte å skifte luftmassemåleren, men det hadde åpenbart ingenting å si.

    Problemet startet i romjulen og følgende problem kan ramses opp:

    1 - Det staret med at bilen nektet å starte. Tenninga gikk på som normalt, men ingenting skjedde etter det. Etter mange iheridge forsøk hvor jeg prøvde det meste, startet den helt tilfeldig. Det har skjedd et par ganger til i etterkant, men da har den som regel startet på andre forsøket.
    2 - Xenonlysene blinker / flimrer raskt når bilen kommer ned i fart, feks mot et lyskryss, rundkjøring eller parkeringsplass. Dette er periodisk, men skjer i 9 av 10 tilefeller.
    3 - I revers kveles bilen brått og momentant hvis clutchen går litt mer enn halvveis ut. Alle varsellamper begynner å lyse og turtallet detter rett ned i null. Kan i visse tilefeller unngå det ved å rygge med veldig høyt turtall, når det skjer rekker man da å trå inn clutchen igjen slik at den ikke stopper. Dette går ikke gradvis med at turtallet synker men kan sammenliknes med at man rett og slett skrur av tenninga. Dette gjør det er vanskelig å rygge annet enn på flatmark, men også her blir det et problem f.eks hvis det er litt mye snø og i tilefeller man må bruke clutchpedalen litt mer. Denne feilen er der permanent.
    4 - Ved girskifte, gjerne ned til 2 gir, men også noenganger i andre gir blinker alle varsellamper, turtelleren går i null for å så sprette opp igjen. Noenganger skjer dette også når man trår clutchen inn og ut i fart, men det varierer. Denne feilen er periodisk.
    5 - I går begynte den med de samme problemene jeg opplever ved rygging også ved kjøring framover. I 1 gir stoppet den midt i en rundkjøring og dette skjedde to ganger. Turtelleren begynte å hoppe opp og ned under kjøring, alle varsellamper begynte å blinke fra tid til annen og dette kunne nå også utløses når gasspedalen nådde et visst punkt inn eller ut - akkurat som clutchen har holdt på under rygging.

    Problemet er nå blitt så graverende at jeg ikke lenger føler meg trygg på å kjøre den og står litt fast i hva dette kan være. Jeg personlig mistenker at det kan være
    ECM
    som er på vei ut, men vil nødig ikke skifte feil deler..

    Dette har jeg gjort:

    - Lest ut og slettet feilkoder. Kjørt bilen i en uke i etterkant, lest ut på nytt. Slettet feilkoder og kjørt en ny uke, lest ut igjen. Dette er feilkodene som har lagret seg, som er like mellom hver gang i
    ECM
    :
    P2
    505, P0380, P0A09, P0562
    - Batteriet er relativt nytt, men er testet med batteritester og fulladet. Renset batteripoler og lagt på polbeskyttelse.
    - Sjekket jordingspunkter, og spesielt den på gearkassa mange prater om. Dette ser OK ut. Testet begge nøkler, sjekket startermotor, dette er OK.
    - Sjekket bremse og clutchbryter i form av at instrumentet reagerer på hvilke av dem som er tråkket inn før start, så de virker OK.
    - Demontert og åpnet
    ECM
    , denne ser hel og fin ut, samme med kontaktene. Renset med elektronrens for sikkerhetsskyld.
    - Demontert
    CEM
    , åpnet og alt ser fint ut. Ingen tegn til hverken fukt eller "svidde punkter". Kontakter er fine. Også sett over alle multikontakter i område og dette ser fint ut.

    Har også et par videosnutter av selve problemet under kjøring om det skulle være av betydnig for å kartlegge problemet. Noen som har noen tips vidre?
    Sist endret av vovvo; 24/01/21 kl 10:32

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Det går en kabelstamme fra
    ECM
    ned forbi batterikassen, den får innvendig gnagsår.
    Det slites bort isolasjon fra ledningene først, for så å gnukke kobberfilm over ledningene, og bilen får alt mulig av feilkoder og symptomer.
    Så sprett opp kabelstammen, rens lederne og sjekk nøye for skader, spesielt mellom parene på tvinnede kabler.
    Er det skikkelig ille må det skjøtes inn nye kabler, ellers kan du kanskje slippe unna med å isolere enkeltledere.

    Område ved siden av batterikassen er ikke det eneste stedet det kan bli slik, så se etter områder på kabelmatta i motorrommet som ligger stramt/klemt, er utsatt for vibrasjoner eller bøying.

    Deretter får man vel lete etter sammenheng i feilkoder/oppførsel, logge modulspenninger m.m.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takk for tipset, da skal jeg se nærmere på det.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Da var problemet løst. Jaggu var det ikke en liten grønn flekk på kabelmatta rett under batterikassa (måtte ut med batteri og kasse for å se det), åpnet tapen og der viste deg seg at en ledning var gnaget gjennom og irret istykker. Det var kun den ene ledningen, så det var bare å få skjøtet sammen og legge kabelmatta litt anderledes.
    Takker så mye!!!

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, da ble det en litt billigere fiks enn en ny ECM Gratulerer med resultatet!
    (For å helle litt is i blodet, så forekommer det at kabelstammefeil forsvinner når man har bøyd og tøyd litt,
    men skulle feilen dukke opp igjen mot all formodning, så vet du omtrentlig hvor du skal lete)

Lignende tråder

  1. Servoolje til S60 MY09
    By JK91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 15/03/18, 00:25
  2. Store stålfelger med 5.108
    By christoffera in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 11
    Siste post: 20/06/13, 19:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •