Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Lys under speil Volvo V50 2008

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Lys under speil Volvo V50 2008

    Under speilene på v50en er det «bakkelys» som jeg regner med skal lyse opp når man låser opp bilen. Men det gjør de ikke. Har byttet ut lyspære og sjekket at det ikke har irret eller rustet i kontaktene til pærene. Allikevel får jeg ikke noe lys i de? Har også sjekket sikringene, uten at jeg blir klok på hvilken sikring de lysene hører til.

    Noen tips til hvordan jeg kan få de til å lyse?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei "navnebror"
    Det er ikke egen sikring til sølepytt/FollowMeHome-lys i speilene,
    pærene har felles jording med blinklys og varmeelement, og strømforsynes via
    DDM
    /PDM
    (dørmodulene) som igjen får beskjed fra
    CEM
    osv via
    CAN
    -bus.
    Sjekk innstillinger for FollowMeHome-lys i bilens menystyring (og i bruksanvisningen) ,
    slett feilkoder eller i det minste ta av batterijord i noen minutter, etter at bilen har sovnet...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei "navnebror"
    Det er ikke egen sikring til sølepytt/FollowMeHome-lys i speilene,
    pærene har felles jording med blinklys og varmeelement, og strømforsynes via
    DDM
    /PDM
    (dørmodulene) som igjen får beskjed fra
    CEM
    osv via
    CAN
    -bus.
    Sjekk innstillinger for FollowMeHome-lys i bilens menystyring (og i bruksanvisningen) ,
    slett feilkoder eller i det minste ta av batterijord i noen minutter, etter at bilen har sovnet...
    Supert! Nå ble jeg litt klokere. Nå får jeg de til å lyse ved å holde inn fulltlys bryteren når jeg har tatt ut nøkkelen.
    Men er det noen måte å få de til å tennes automatisk når jeg låser opp bilen også? Har lagt inn i systemet at de skal tennes i 90 sekunder når jeg låser opp bilen. Men det gjør de ikke.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Den justeringen på 90 sek. gjelder nok hvor lenge "trygghetslysene" (mini-FollowMeHome) skal lyse etter du har trykket på "lys-knappen" på KIR (fjernkontrollen).
    Tror Ford/Volvo tenkte at du skulle ha en mulighet til å se at det ikke ligger noe på lur under bilen,
    før du åpner den... fremfor å velge et "velkomstlys" som tentes ved åpning av sentrallås eller dørene innenfra.

    Systemet burde egentlig ikke ha noe problem med å fungere på begge måter uten konflikt,
    men har ikke hatt sjansen til dypdykk i funksjonaliteten her, og det er jo en mulighet for at Volvo har laget ny programvare til lysstyringen siden bilen var ny, mener jeg hadde et tilfelle med en 2005-V50 som ble noe annerledes i lysstyringen etter SW-oppdatering av div moduler pga andre problemer, men det er lenge siden... (nervøs
    CAN
    -bus)

    Men hvis du vil personifisere bilen din, ta en titt på mulighetene her , legg inn VIN-nummeret fra bilen din, så ser du hva den modulen kan gjøre, f.eks med lysstyringen (nest nederst på "lights-fanen")
    Sist endret av jiha1968; 23/01/21 kl 16:18

  5. Takk Jiha, Bromm takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Den justeringen på 90 sek. gjelder nok hvor lenge "trygghetslysene" (mini-FollowMeHome) skal lyse etter du har trykket på "lys-knappen" på KIR (fjernkontrollen).
    Tror Ford/Volvo tenkte at du skulle ha en mulighet til å se at det ikke ligger noe på lur under bilen,
    før du åpner den... fremfor å velge et "velkomstlys" som tentes ved åpning av sentrallås eller dørene innenfra.

    Systemet burde egentlig ikke ha noe problem med å fungere på begge måter uten konflikt,
    men har ikke hatt sjansen til dypdykk i funksjonaliteten her, og det er jo en mulighet for at Volvo har laget ny programvare til lysstyringen siden bilen var ny, mener jeg hadde et tilfelle med en 2005-V50 som ble noe annerledes i lysstyringen etter SW-oppdatering av div moduler pga andre problemer, men det er lenge siden... (nervøs
    CAN
    -bus)

    Men hvis du vil personifisere bilen din, ta en titt på mulighetene her , legg inn VIN-nummeret fra bilen din, så ser du hva den modulen kan gjøre, f.eks med lysstyringen (nest nederst på "lights-fanen")
    Tusen takk skal du ha for gode råd. Nå har jeg endelig blitt klok på det.

Lignende tråder

  1. innfellbare speil volvo v70 2011
    By acer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 24/01/21, 09:57
  2. Volvo 164/140 speil
    By mr.turbo in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 06/05/14, 06:18
  3. el-speil volvo 240
    By kompi in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/11, 21:42
  4. Volvo 240 nye typen speil
    By cookiemonster in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 19/10/11, 09:56
  5. Volvo 240 nye typen speil
    By cookiemonster in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 06/10/11, 20:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •