Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: 2011 Volvo V70 D3 163hk starter ikke. Har prøvd alt! Registerhopp?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard 2011 Volvo V70 D3 163hk starter ikke. Har prøvd alt! Registerhopp?

    Nå er jeg tom for ideèr! Bilen vill ikke starte. Den er bare etter, "tenner" litt. Har byttet, dieselfilter, luftfilter, glødeplugger, innsugssensorer, kontrollert matepumpe, luftet, sjekket sikringer, lading, etterfylt olje, sjekket luftmassemåler. Feilen begynte med at bilen nøkket under kjøring. Diagnosen på verksted sa egr-ventil. Jeg fikk tuningspesialist til å programere bort egr og hule ut og programere vekk dfp. Det virket som det var iorden en stund etter det. Plutselig en dag vil den nesten ikke starte og bilen gikk dårlig med motorlampe. Fikk ruset den opp i nøytral. Nå får jeg ikke start, bare nesten.

    Føler jeg har prøvd det meste men den vil ikke starte. Noen ideèr? Kan det være registerhopp?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    I forhold til alt det du allerede har gjort, så er vel en sjekk av timingmerker ganske fort gjort
    Feilkoder, kompresjontest, og feilsøking av drivstofftrykk og sensorsignaler i
    VIDA
    blir neste trinn.

  3. Takk jesperso takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    I forhold til alt det du allerede har gjort, så er vel en sjekk av timingmerker ganske fort gjort
    Feilkoder, kompresjontest, og feilsøking av drivstofftrykk og sensorsignaler i
    VIDA
    blir neste trinn.
    Takk, hvilke sensorer er essensielle for at motor skal starte å gå?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hovedsaklig kamaksel, dieseltrykk og veivaksel,
    men kjølevæske-, innsug-, ute-, og diesel-temperatur, manifoldtrykk og
    MAF
    (+noe jeg har glemt?) påvirker også startegenskapene, selv om det er i mindre grad.

    Men eksempelvis så vil du kunne få et lignende symptom om en av dysene står vid åpen og spyler ut diesel, knekte vippearmer/løftere, eller en veldig treg startmotor, uten at jeg tror dette er årsaken i ditt tilfelle, så vil mye av det avsløres med en komp-test.

  6. Takk jesperso takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hovedsaklig kamaksel, dieseltrykk og veivaksel,
    men kjølevæske-, innsug-, ute-, og diesel-temperatur, manifoldtrykk og
    MAF
    (+noe jeg har glemt?) påvirker også startegenskapene, selv om det er i mindre grad.

    Men eksempelvis så vil du kunne få et lignende symptom om en av dysene står vid åpen og spyler ut diesel, knekte vippearmer/løftere, eller en veldig treg startmotor, uten at jeg tror dette er årsaken i ditt tilfelle, så vil mye av det avsløres med en komp-test.
    Okei. Finnes det noen oversikt over hvilke motstander de forskjellige sensorne skal ha? Syns startmotoren går veldig fort. Kan vell tyde på registerhopp og dårlig komp? (Tenker bare høyt). Blir en sjekk av registret idag.

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Når du sjekker reg.reimen får du kjenne litt på hvordan motoren er å dreie rundt for hånd,
    skal være ganske så tregt på hver kompresjon med normal skralle/fastnøkkel-lengde på veiva.
    (sjekk at det dreies like mange grader med skralla mellom hver kompresjon)

    Passiv-måling av sensorer kan du vente med til du har sjekket feilkoder, dieseltrykk og pulstog fra kam og veiv.
    (du vil trenge tilgang til Vida)

  9. Takk jesperso takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Men før du surrer deg inn i reg.reim og sensorer, hvordan ligger det an med dieselen?
    Har bilen stått så lenge at det er sommerdiesel på tanken, og hvordan ligger det an med temperaturen der bilen er?
    Du fikk luftet skikkelig etter filterbytte? (ved å ikke starte motoren før at du hørte all luft var borte fra rørene)
    Sjekket at matepumpen leverer bra med dieselmengde gjennom filter og rør, oppe ved høytrykkspumpen?
    Prøvd å varme opp motoren med dieselvarmeren før start?

  11. Takk jesperso takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Men før du surrer deg inn i reg.reim og sensorer, hvordan ligger det an med dieselen?
    Har bilen stått så lenge at det er sommerdiesel på tanken, og hvordan ligger det an med temperaturen der bilen er?
    Du fikk luftet skikkelig etter filterbytte? (ved å ikke starte motoren før at du hørte all luft var borte fra rørene)
    Sjekket at matepumpen leverer bra med dieselmengde gjennom filter og rør, oppe ved høytrykkspumpen?
    Prøvd å varme opp motoren med dieselvarmeren før start?
    Biln står inne i varm garasje. Har luftet masse på dysene mens startern har gått. Men hvorfor startet den ikke før filterskifte isåfall viss det er luft etterpå? Kommer masse diesel når jeg lufter. Har sett på regreim nå. Synes ikke merking stemmer helt. Blir ikke enig med meg skjøl om den har hoppa en tann eller ikke, men den har sikkert ikke det. Er vell bare jeg som har lyst å finne feilen.

    Endel av feilmeldingene jeg har går på turbotrykk, air flow, manifoilpressure osv.. kan det være turboen som står fast slik at motorn ikke får luft?

    Feilmeldinger:
    Ecm-p004900
    Ecm-p06a700
    Ecm-p00bc00
    Ecm-p054400
    Ecm-p010600
    Ecm-p023800
    Ecm-p010800
    Ecm-p067100
    Ecm-p067400
    Ecm-p003a85
    Sist endret av jesperso; 22/01/21 kl 03:43

  13. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Foreløpig:
    (har ikke
    VIDA
    oppe, men etter litt googling tror dette skal være i nærheten)

    Ecm-p004900 Turbotrykk høyt, VNT.regulering eller T-MAP
    Ecm-p06a700 Feil på strømtilførsel til flere sensorer?
    Ecm-p00bc00 Urimelige
    MAF
    -verdier (EGR/
    MAF
    El-feil/slanger til-fra turbo/
    MAF
    -sensor)
    Ecm-P054400 sensor eksostemp dpf (El-feil/sensor)
    Ecm-p010600 verdier fra MAP-sensor stemmer ikke med kalkulert verdi
    Ecm-p023800 signal/spenning fra T-MAP-sensor, eller sensoren er defekt
    Ecm-p010800 signal/spenning fra T-MAP-sensor, eller sensoren er defekt
    Ecm-p067100 Glødeplugg syl 1 eller rele
    Ecm-p067400 Glødeplugg syl 4 eller rele
    Ecm-p003a85 VNT-regulering av turbo er utenfor lærbar verdi,igjensotet VNT i turbo,problem med sensor/aktuator, eller pga T-MAP feil

    Så langt ser ut til at du bør sjekke om sensorene dine har 5V driftspenning,
    at det ikke ligger spenning på sensorens jordledning, og at signalledningene ikke ligger til hverken jord eller 5/12V.
    Spesielt T-MAP sensoren på intercooleren rett under luftfilterinntaket. (hvis ikke sensoren er byttet, er det kanskje på tide)
    Sist endret av jiha1968; 22/01/21 kl 07:51

  14. Takk jesperso takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Foreløpig:
    (har ikke
    VIDA
    oppe, men etter litt googling tror dette skal være i nærheten)

    Ecm-p004900 Turbotrykk høyt, VNT.regulering eller T-MAP
    Ecm-p06a700 Feil på strømtilførsel til flere sensorer?
    Ecm-p00bc00 Urimelige
    MAF
    -verdier (EGR/
    MAF
    El-feil/slanger til-fra turbo/
    MAF
    -sensor)
    Ecm-P054400 sensor eksostemp dpf (El-feil/sensor)
    Ecm-p010600 verdier fra MAP-sensor stemmer ikke med kalkulert verdi
    Ecm-p023800 signal/spenning fra T-MAP-sensor, eller sensoren er defekt
    Ecm-p010800 signal/spenning fra T-MAP-sensor, eller sensoren er defekt
    Ecm-p067100 Glødeplugg syl 1 eller rele
    Ecm-p067400 Glødeplugg syl 4 eller rele
    Ecm-p003a85 VNT-regulering av turbo er utenfor lærbar verdi,igjensotet VNT i turbo,problem med sensor/aktuator, eller pga T-MAP feil

    Så langt ser ut til at du bør sjekke om sensorene dine har 5V driftspenning,
    at det ikke ligger spenning på sensorens jordledning, og at signalledningene ikke ligger til hverken jord eller 5/12V.
    Spesielt T-MAP sensoren på intercooleren rett under luftfilterinntaket. (hvis ikke sensoren er byttet, er det kanskje på tide)
    Har skiftet sensoren du snakker om, også den på luftinntaket under motordekslet. Fikk feilsøkt på nytt nå. Har bare feilkode P06A700 igjen nå. Finner selvfølgelig ingenting om denne på google. Sier vida noe om denne? Skal man begynne å leite jordfeil på kabelstamme eller noe lignende? Reg.reim er riktig, det har jeg konkludert med nå.

  16. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Får ikke sjekket i Vida før sent i kveld, men på Ford er P06A7 kortslutning på en 5V-linje til sensor(er)
    Så om dette stemmer så bør du som sagt sjekke spenningene til sensorene... (se siste avsnitt i forrige svar)

  17. Takk jesperso takket for denne posten
  18. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Får ikke sjekket i Vida før sent i kveld, men på Ford er P06A7 kortslutning på en 5V-linje til sensor(er)
    Så om dette stemmer så bør du som sagt sjekke spenningene til sensorene... (se siste avsnitt i forrige svar)
    Sensor 31219977 er bare 1,8v på. Sensor 31274139 er 13v på. Resten av de jeg har sjekket er 5v på. Har jeg noen ledetråer her?

  19. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    31274139 er PTC-Varmeelement til veihusventilasjon, så den høres bra ut, såfremt jordingen ikke har spenning.
    31219977 er EGR-solenoid, mest sannsynlig PWM-Spenning.

  20. Takk jesperso takket for denne posten
  21. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    31274139 er PTC-Varmeelement til veihusventilasjon, så den høres bra ut, såfremt jordingen ikke har spenning.
    31219977 er EGR-solenoid, mest sannsynlig PWM-Spenning.
    Kontakt Bosch 0 928 400 707 på dieselpumpe har spenning 8,7v og kontakt for drivstofftempsensor på dieselpumpe 02C2N4536 har spenning 1,35v.

    Fant også en kontakt med 0,9v spenning bak cylinder nummer 5 altså nærmest batteriet. Litt nede på motorn men klarte ikke å se va denne kunne være til. Står pierburg på denne enten noe til egr eller boost control valve?
    Sist endret av jesperso; 22/01/21 kl 19:54

  22. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    0928400707 er lavtrykksventilen inn til høytrykkspumpa, og tempmåleren har vel begge spenning relatert til jord. (husk å mål "jordspenning")
    Sensorer/ventiler med 2 kabler er ikke så interessante til å begynne med,
    det er de som har 5-Volt (de fleste med 3 eller flere ledninger) som er interessante i forhold til den gjenværende feilkoden.
    (du skriver at du har sjekket disse, men er det gjort både på jordkabel, spenning og signalledning?)

    Men Ecm-p06a700 -feilkoden er generell, og om den står alene uten kode på en sensor som er "død" samtidig, så kan den være et spøkelse, enten fra EGR-fixen din, eller annen bug. (skal se om jeg får dratt igang
    VIDA
    og sjekket)

    Men du burde få tatt kompresjonstest, enten manuelt eller med Vida... (og sett i
    VIDA
    om det er pulstog fra veiv og kamsensor)

  23. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Her er det jeg fant i
    VIDA
    på
    ECM
    -P06A700:

    Sensor Reference Voltage B Circuit Range/Performance. General Failure Information. No sub type information, D5204T2


    Diagnostic trouble code (DTC) information
    ECM
    -P06A700

    Condition
    The Engine control module (
    ECM
    ) monitors the voltage supply to a number of different components that are connected to the Engine control module (
    ECM
    ).
    The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
    One or more components have lost the voltage supply.
    The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
    Ignition switch position II.
    Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.

    Substitute value
    None.

    Possible source
    The voltage supply has short-circuited to the position sensor in the throttle module, particle filter's differential pressure sensor or the EGR valve.


    Fault symptom(s)
    Starting/Engine does not start/Unsure when/at all times






    Fault-tracing
    Fault-tracing information
    Use the following information and general checks during fault-tracing.

    Note! Check that the fuses are intact. For locations, see the instruction manual, cover for fuse box, fuse ratings or similar.
    Check, if possible, relevant functions in the vehicle using buttons/controls/test drives to determine the status of the fault.

    Note! If the vehicle does not show any of the given symptoms in the diagnostic trouble code information (DTC), this may mean that the fault is intermittent or that the control module is not detecting the fault at this moment.
    Use the diagnostic trouble code's frozen values, status identifiers and counter to determine the operating conditions when the fault was detected, the fault's current status and any degree of intermittence of the fault.

    Check and fault-trace according to the fault causes that are specified in the diagnostic trouble code (DTC) information.

    Use
    VIDA
    Vehicle communication. Read off the parameters, activate components and functions, carry out quick tests and checking routines for the diagnostic trouble codes to identify the fault.

    Check relevant components according to Component specifications.

    Check relevant signals using wiring diagram, signal specification and breakout box

  24. Takk jesperso takket for denne posten
  25. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    0928400707 er lavtrykksventilen inn til høytrykkspumpa, og tempmåleren har vel begge spenning relatert til jord. (husk å mål "jordspenning")
    Sensorer/ventiler med 2 kabler er ikke så interessante til å begynne med,
    det er de som har 5-Volt (de fleste med 3 eller flere ledninger) som er interessante i forhold til den gjenværende feilkoden.
    (du skriver at du har sjekket disse, men er det gjort både på jordkabel, spenning og signalledning?)

    Men Ecm-p06a700 -feilkoden er generell, og om den står alene uten kode på en sensor som er "død" samtidig, så kan den være et spøkelse, enten fra EGR-fixen din, eller annen bug. (skal se om jeg får dratt igang
    VIDA
    og sjekket)

    Men du burde få tatt kompresjonstest, enten manuelt eller med Vida... (og sett i
    VIDA
    om det er pulstog fra veiv og kamsensor)
    Takk for all hjelp så langt! Hadde det vært egr-fixen min så hadde vell ikke bilen funket normalt i ukevis etter dette. Begynner å få litt trua på at en kabel er slitt av noen plass. Kanskje til kamsensor. Vet ikke hvor veivsensor sitter, finnes det noe beskrivelse på det? Har ikke målt jordspenning slik du skriver. Jeg forsto først nå hvordan jeg gjør det. Har kun målt mellom to pinner i kontaktene. Slik jeg forstår skal jeg få 5v på en av de tre polene på hver kontakt mellom pol og gods.

  26. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Med spøkelsesfeilkode tenkte jeg på at den kan være "en feilkode som ikke er virkelig",
    som bare er et tilfeldig resultat, og ikke relatert til noe symptom.
    Men inntil det er bevist, så bør du betrakte den som reell.

    Tidlige generasjoner av P3-chassiet hadde store problemer med gnagsår på kabelstammen som går fra
    ECM
    oppe i viskertrauet, og ned på siden av batterikassen, og på et par andre utsatte steder, det ble et uheldig belegg av kobberfilm inne i kabelstammen fra nedslitte kabler i tillegg til direkte kortslutninger mellom ledere i klem, som tilsammen skapte uante muligheter for "morsomme" symptomer. (ikke alle disse som er modifisert ennå)
    SÃ¥ det er ikke utenkelig med kabelrelaterte feil, selv om du har en litt annen generasjon bil/motor.

    På en 3-pinns sensor forventes det å kunne måle 5V mellom en av de ytterste pinnene og bilens karosseri. (bart metall)
    Men 0 Volt mellom pinnen på motsatt side og karosseri.
    Og midterste pinne en spenning som er lavere enn 5 Volt, men høyere enn 0 Volt, målt i forhold til karosseri.
    Målingene utføres mens sensoren er tilkoblet sine kabler i første omgang, ved avvikende måling kan sensor kobles ut, for så å måle på nytt.

    Noen sensorer er 12 Volt, ikke alt som ligner på en sensor er en sensor, og det er ikke bestandig at pinneplassering er logisk.
    2-pinns "sensorer", er ofte ikke sensorer men solenoider eller varmeelement.
    Og vil ha enten fast jord og variabel drivspenning (pulsbreddemodulert) eller omvendt.
    Men 2 pinns sensorer/givere finnes selvfølgelig i din bil også, så man må vite hva man måler på.

    Veivakselsensoren sitter lekkert til nedenfor EGR-kjøleren, mellom blokk og "clutch-hus", altså en svinghjulsføler (flexplate).
    Finn deg et koblingsskjema over bilen din, eller til en bil bygd på samme plattform, med samme motortype i det minste,
    og i de skjemaene er det som regel med et avsnitt med omtrentlig komponentplassering.

    Hyggelig å være til hjelp, og håper det bringer deg nærmere en fungerende bil.

    PS: hør om det finnes noen i nærheten som kan bistå litt med
    VIDA
    -feilsøking/testing om du blir stående fast.
    Sist endret av jiha1968; 23/01/21 kl 02:58

  27. Takk jesperso takket for denne posten
  28. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Med spøkelsesfeilkode tenkte jeg på at den kan være "en feilkode som ikke er virkelig",
    som bare er et tilfeldig resultat, og ikke relatert til noe symptom.
    Men inntil det er bevist, så bør du betrakte den som reell.

    Tidlige generasjoner av P3-chassiet hadde store problemer med gnagsår på kabelstammen som går fra
    ECM
    oppe i viskertrauet, og ned på siden av batterikassen, og på et par andre utsatte steder, det ble et uheldig belegg av kobberfilm inne i kabelstammen fra nedslitte kabler i tillegg til direkte kortslutninger mellom ledere i klem, som tilsammen skapte uante muligheter for "morsomme" symptomer. (ikke alle disse som er modifisert ennå)
    SÃ¥ det er ikke utenkelig med kabelrelaterte feil, selv om du har en litt annen generasjon bil/motor.

    På en 3-pinns sensor forventes det å kunne måle 5V mellom en av de ytterste pinnene og bilens karosseri. (bart metall)
    Men 0 Volt mellom pinnen på motsatt side og karosseri.
    Og midterste pinne en spenning som er lavere enn 5 Volt, men høyere enn 0 Volt, målt i forhold til karosseri.
    Målingene utføres mens sensoren er tilkoblet sine kabler i første omgang, ved avvikende måling kan sensor kobles ut, for så å måle på nytt.

    Noen sensorer er 12 Volt, ikke alt som ligner på en sensor er en sensor, og det er ikke bestandig at pinneplassering er logisk.
    2-pinns "sensorer", er ofte ikke sensorer men solenoider eller varmeelement.
    Og vil ha enten fast jord og variabel drivspenning (pulsbreddemodulert) eller omvendt.
    Men 2 pinns sensorer/givere finnes selvfølgelig i din bil også, så man må vite hva man måler på.

    Veivakselsensoren sitter lekkert til nedenfor EGR-kjøleren, mellom blokk og "clutch-hus", altså en svinghjulsføler (flexplate).
    Finn deg et koblingsskjema over bilen din, eller til en bil bygd på samme plattform, med samme motortype i det minste,
    og i de skjemaene er det som regel med et avsnitt med omtrentlig komponentplassering.

    Hyggelig å være til hjelp, og håper det bringer deg nærmere en fungerende bil.

    PS: hør om det finnes noen i nærheten som kan bistå litt med
    VIDA
    -feilsøking/testing om du blir stående fast.

    Bare for å gjøre en ting klart. Er det 99% sikkert at man hadde fått feilkode på veiv eller kamsensor dersom disse hadde vært ødlagte?

    Ettersom det ikke kommer masse eksos når jeg filer tenker jeg at motoren ikke får riktig beskjed om når diesel skal sprøytes inn. Derfor tenker jeg at fokuset kanskje må være på disse sensorne. Mulig jeg er ute å sykler... btw: veldig vanskelig å feilsøke på veivsensor, denne ligger jo litt artig til😅
    Sist endret av jesperso; 26/01/21 kl 01:06

  29. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ja, på nær umulig å ha feil på en av de to sensorene uten feilmelding ved startforsøk.

    Veivsensoren kan du jo begynne å måle i andre enden av ledningen, på
    ECM
    oppe i viskertrauet...
    (hvis signalkabelen ikke er helt på jordet, antar vi at sensoren får normal spenning/jording)
    EDIT: men du burde som sagt ha feilmelding på sensoren om den var dårlig.

    Men fremdeles burde du få tatt komp-test (koblet på Vida, fått litt hands-on hjelp av noen som har feilsøkt litt på diesel tidligere)
    Men du kan jo foreksempel prøve å starte den på en dæsj godt forstøvet WD40 og se hva som skjer...
    Sist endret av jiha1968; 26/01/21 kl 09:03

  30. Takk jesperso takket for denne posten
  31. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ja, på nær umulig å ha feil på en av sensorene uten feilmelding ved startforsøk.

    Veivsensoren kan du jo begynne å måle i andre enden av ledningen, på
    ECM
    oppe i viskertrauet...
    (hvis signalkabelen ikke er helt på jordet, antar vi at sensoren får normal spenning/jording)

    Men fremdeles burde du få tatt komp-test (koblet på Vida, fått litt hands-on hjelp av noen som har feilsøkt litt på diesel tidligere)
    Men du kan jo foreksempel prøve å starte den på en dæsj godt forstøvet WD40 og se hva som skjer...
    Skjedde ikke noe mer enn ved andre startforsøk når jeg prøvde med wd-40 hær om dagen. Den starter bare i et sekund eller 2 så er det stopp. Føler den går et sekund lenger med full gass. Å få tak i noen med vida her oppe er umulig. Får hjelp av en med annen pc på onsdag. Han mente han kunne skjekke dieseltrykk, vet ikke med comp.

  32. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Er jo greit om du viser hvor du bor, på profilen din, så blir det lettere å få kontakt om det er noen halveis i nærheten...

    Og har du rukket å forfølge den gjenstående feilmeldingen?
    ECM
    -P06A700, som pekte på El-feil ved posisjonssensor på spjeldmodul, sensoren til diff.trykk fra DPF, eller EGR-ventil.
    Sist endret av jiha1968; 26/01/21 kl 13:15

  33. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Er jo greit om du viser hvor du bor, på profilen din, så blir det lettere å få kontakt om det er noen halveis i nærheten...

    Og du rukket å forfølge den gjenstående feilmeldingen?
    ECM
    -P06A700, som pekte på El-feil ved posisjonssensor på spjeldmodul, sensoren til diff.trykk fra DPF, eller EGR-ventil.
    Nei, hvor sitter denne spjeldmodulen?

  34. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Spjeldet henger sammen med EGR-ventilen (som du også bør måle på), rett under dieselpumpa, og DPF-trykksensoren henger vel bak på motoren, bak oljepåfyllingslokket.
    Sist endret av jiha1968; 26/01/21 kl 13:18

  35. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2015
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Spjeldet henger sammen med EGR-ventilen (som du også bør måle på), rett under dieselpumpa, og DPF-trykksensoren henger vel bak på motoren, bak oljepåfyllingslokket.
    Feil er funnet, men noe er enda litt uklart. Når man drar ut kontakten til gass-spjeldet åpner den seg og bilen starter med en gang. Når man setter i kontakten å prøver å starte så lukker den seg og feilen er tilbake. Verdier på Electronic throttle modul er 7% på lavest og 72% på full gasspedal. Når man nullstiller verdiene så starter bilen med en gang (med kontakten i), men ved neste startforsøk så er feilen og de samme verdiene tilbake. Gass-spjeldet er en del koks på. Spørsmålet nå er. Har jeg feil på Gass-spjeld? Gass-pedal? eller er det fortsatt grunn til å tro at det er noe annet? (ps: bilen starter ikke når jeg drar ut gasspedal-kontakt).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Langlys virker ikke, prøvd mye..
    By Arne94 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 11/02/15, 22:35
  2. *LØST* 245 1990 B230F starter ikke, bensinpumpe starter ikke.
    By spitfire74 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 12/04/13, 12:19
  3. Volvo 940 starter ikke (startmotor går ikke rundt)
    By oriis in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 27/08/12, 18:25
  4. får ikke ladetrykk v70 d5 163hk... hjeeeelp.. :(
    By Friksen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 17/06/12, 11:28
  5. volvo 940 98 mod starter ikke. får ikke bensin hvorfor?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/10, 18:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •