Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  9
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Volvo V50 2.0D 136 hp D4204T TCV / Vacuum hoses diagram Ønskes!? Lufting Fixsa tusen takk for all hjelp!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard Volvo V50 2.0D 136 hp D4204T TCV / Vacuum hoses diagram Ønskes!? Lufting Fixsa tusen takk for all hjelp!

    Hei noen som har tilgang på Volvo V50 2.0D 136 hp D4204T
    TCV
    / Vacuum hoses diagram og lufte prosse dyre? bare lure siden kansje noen har kobla feil med tiden og hadde av noen vakum slanger nå da eg bytta thermostat men bilen går jo som den gikk før men greit og bare se om det er sånn det skal være.. er det noen lufte prossedyre på disse motoerne her? ser ingen lufte skure sånn som bmw e39 har foreksempel har fylt opp osv men vil ha ut 99% av luft så lure på om det er noen triks eller bare fyll opp resovari og full gass på viften.bytta termostat pga tok lang tid før den ble varm og kom bare 2-3 streker og holdt seg mest på 1 fra kl 12 ( rett arbeids tempratur) og kasnej 2-3 fra på lang kjøring men nå når eg bytta kommer den opp til kl 12 men faller ned en prikk med høy varme på og vist eg kjøre uten noen særlig på drag/treigt. men vist litt hard fot så holder den seg på kl 12.før termostat bytte vil den aldri nå kl 12 kunne ved veldig hard kjøring og falt til to 2-3 strekker med en gang saka på,så noen godt kom jo ut av thermostat bytte men litt irriterende at den faller med kupeviften på fullt og 30c. eller noe sånt på 1 strekk fra kl 12 :(
    Sist endret av Goldwell; 03/01/21 kl 17:39

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, så lenge bilen går som den skal, stopper når den skal, og ikke setter feilkoder, så kan du trygt glemme vakuumet.

    Du finner en tilsvarende (mindre) lufteskrue som på E39'n på en av kjølevannslangene som er koblet på EGR-kjøleren (bak på motoren),
    men motoren kommer nok til å lufte seg selv, helt på egen hånd, etter noen oppvarminger og nedkjølinger.

    Vifte/stilling på kupétemperatur har ingen betydning for gjennomstrømming i varmeapparatregistret. (de siste 30-35 årene)
    Men motorturtall og eventuell helling på bilen påvirker eventuelle luftlommer.

    Du har en ganske effektiv motor, som dermed ikke produserer så mye overskuddsvarme.
    Og siden dieselmotorer flest ikke reduserer lufttilførselen ved lav belastning,
    så er det mye luft som passerer gjennom motoren og avkjøler den mer enn en tilsvarende bensinmotor.

    Så ved rolig kjøring i kaldt klima med ønske om badstuevarme i kupéen,
    er det ganske normalt at motoren ikke klarer å holde tempen helt oppe på "normal".
    Enten får man akseptere konstruksjonen, eller belaste motor hardere. (gasspådrag fremfor turtall)
    I tillegg vil dieselvarmeren starte om motorstyringen ikke synes kjølevæskestemp. er tilfredsstillende. (når det er under +10'C på ute-temp.måleren)

    PS: Kupéen får ikke normal temperatur raskere om du stiller temp-velger(ne) på maks, kontra f.eks 22'C, men du får selvfølgelig et varmere "oppkok" om du stiller på maks og venter lenge med å skru ned temp til "normal" verdi
    Du skal i utgangspunktet kunne glemme klimaanlegget på 21-22 grader året rundt i Auto-stilling,
    og en sjelden gang i blant bruke "defrost"-knapp ved dugging på frontruta.
    Sist endret av jiha1968; 02/01/21 kl 21:19

  3. Takk Goldwell takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard tusen takk for svar,for prøve åpen den på egr ventilen då.. men vist eg bare tar 20 grader kupe og ac off holder de

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, så lenge bilen går som den skal, stopper når den skal, og ikke setter feilkoder, så kan du trygt glemme vakuumet.

    Du finner en tilsvarende (mindre) lufteskrue som på E39'n på en av kjølevannslangene som er koblet på EGR-kjøleren (bak på motoren),
    men motoren kommer nok til å lufte seg selv, helt på egen hånd, etter noen oppvarminger og nedkjølinger.

    Vifte/stilling på kupétemperatur har ingen betydning for gjennomstrømming i varmeapparatregistret. (de siste 30-35 årene)
    Men motorturtall og eventuell helling på bilen påvirker eventuelle luftlommer.

    Du har en ganske effektiv motor, som dermed ikke produserer så mye overskuddsvarme.
    Og siden dieselmotorer flest ikke reduserer lufttilførselen ved lav belastning,
    så er det mye luft som passerer gjennom motoren og avkjøler den mer enn en tilsvarende bensinmotor.

    Så ved rolig kjøring i kaldt klima med ønske om badstuevarme i kupéen,
    er det ganske normalt at motoren ikke klarer å holde tempen helt oppe på "normal".
    Enten får man akseptere konstruksjonen, eller belaste motor hardere. (gasspådrag fremfor turtall)
    I tillegg vil dieselvarmeren starte om motorstyringen ikke synes kjølevæskestemp. er tilfredsstillende. (når det er under +10'C på ute-temp.måleren)

    tusen takk for svar,jaja sant nok, men greit og vite om de vakum slangnen då alikavel.okie skjønner så det er normalt at disse går litt kald då?men best og stå litt i oppover bake då for best lufting? siden høyeste punkt?Merker hverftfall vist eg tar ac på da vil den ikke meren til 1 strekk fra kl 12,eg for jo enda mer kjøling siden viften til radiator går jo da.Så eg bytta kansje thermostat for gjeves då lol men tror det hjalp litt kommer forter opp til nesten arbeis temp hvertfall. dieselvarmeren vil vel ikke starte når eg har velgt at de skal være av? på menyen ? når eg prøvde for bilen varm etter bytta av termostaten måtte eg faktisk slå av varmeappratet for og få temp i motoren på tomgang då vel og merke! så har vist litt og si her i mitt tilfelle
    Sist endret av Goldwell; 02/01/21 kl 21:32

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hva som er normalt og ikke med temp-måler og kupévarme kommer jo også an på utetemperaturen, det skiller litt mellom indre Finnmark og Stavanger, på samme måte som om bilen står og fiser på tomgang, eller drar en diger skaptilhenger opp lange bakker.
    Og er det svinkaldt i lang tid der du kjører, så går det å redusere litt på luftgjennomstrømmingen til radiatorene i fronten av bilen, men ikke glem å ta bort dette når det blir mildere...
    Ha en fin vinter

  6. Takk Goldwell takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    okie takk igjen joda men er bare sånn ute temp på sånn 0- -1 c. n her atm i bergen men tydlig vis kaldt nok for min d4204t

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet virker ikke symptomet så unormalt, men om de som leser dette har egne erfaringer med 2.0D i C30/S40II/V50/C70II så håper jeg de bidrar,
    og hele ytterste kystlinjen fra Stavanger og opp til og med Ørland i Trøndelag har "samme klima" og burde være en grei referanse.
    Og for de som kjører andre steder med tilsvarende bil, så må de gjerne bidra!

    PS: ser at jeg ikke svarte deg på: "dieselvarmeren vil vel ikke starte når eg har velgt at de skal være av? på menyen ?"

    Innbiller meg at det ikke er mulig å hindre autostart av dieselvarmer på
    P1
    -chassiet (uten å modifisere) og er det kaldt bør den brukes, og brukes lenge nok slik at den ikke soter ned, ved svært korte turer.
    (da det er veldig kjekt å ha den bryter/temp-modifikasjonen som ligger klistret øverst i forumet, eller la brenneren gå mens man er inne på butikken)

    "Direkte Start" AV/PÅ gir deg mulighet til å starte varmeren manuelt når du har glemt å starte den på Timer,
    og må skrape is av rutene, eller mens du er inne på butikken og handler...
    (og Direkte Start AV her vil kun stanse varmeren i de tilfellene du har starten den selv med Direkte Start PÅ, men varmeren vil ikke stoppe om motorstyringen mener den trenger å være på)
    Sist endret av jiha1968; 03/01/21 kl 11:45

  9. Takk Goldwell takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    varmen gikk seg til. når blir den drift varm og holder seg på rett arbeids tempratur (kl 12) uansett ac på off badstue temp i bilen osv måtte bare kjøre noen mil og få lufta systemt sikkelig , okie tusen takk, har et lite problem med en vakumslange eg oppdaget som var løse den er festa på insuget med sånn 90* og går inn på der trykk sensor er osv,skal prøve laste opp bilde, hva styre den? for vist eg tar den på for eg ikke gi gass helt død null respon på gass pedalen og en merkelig ulyd forsvinner. kan tett egr ventil lage bråk? høres nesten ut som dynamo ulyd eller slitt strammer trodde først det var det men forsvinner jo når eg tar på den vakumslange kan det være swirl flaps? eg har ikke dpf. og lyden forsvinner ved og gi litt gass fra 900 rpm til 950/1000 rpm når vakumslangen er av. men den skal jo være til kobla så må finne ut av dette her høres ikke bra ut men merket ingen til til den ulyden når det var varmer i luften..
    Sist endret av Goldwell; 03/01/21 kl 17:32

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard


  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard


  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    hva styrer den vaumslangen der? og hvordan kan den gjøre at eg ikke for gitt gass når kobla til? og hvordan kan den få bort rar ulyd som kommer bare på tomgang. ulyden høres ut som slitt dynamo eventullet veldig slitt stramme hjul. kobler eg av slangen for eg gitt gass av og til må eg starte på nytt for og få gitt gass ingen feil meldinger osv

  14. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Lite med swirlflaps på motoren din, men du har en "Anti-Shudder Valve" i innsuget, som reguleres med den slangen du tenker på.
    Spjeldet skal forhindre at motor rister i lengre tid når du slår av tenningen.
    (Spjeldet stenger lufttilførselen ved stans av motor, for så å åpne seg igjen når vakuumet forsvinner/neste start)

    En klassiker ved startproblem på disse er ASV som henger seg opp i lukket stilling, enten pga deformert innsugsrør, dritt rundt spjeldet, eller feil med tannstangen i vakuum-aktuatoren. Men om vakuum-solenoiden som styrer spjeldet ikke er 100% ok så kan det jo skje saker.

    Ulyden din er er jeg ikke helt sikker på, men det sitter forsåvidt en membran i PCV (veivhusventilasjon) som har revnet og skapt ulyd på noen motortyper.


    Flott at det ble varme i badstuen så da vet vi hva normalen er med 2.0D på vestlandskysten...
    Sist endret av jiha1968; 03/01/21 kl 17:54

  15. Takk Goldwell takket for denne posten
  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    okie skjønner den riste faktisk litt når eg tar av tenningen ja men ca 1 sec men trodde det var normalt siden diesel. tror du det er mulig rense/vaske denne Anti-Shudder Valve ventilen då eller bare og kjøpe ny? og ligger den rett der med slange klemmen ser ut som et gass spjeld/throttle body sommer fugel? okie tusen takk og den vakuum solenoiden er sikkert den som ligger på bun der sant? men merker at det er vakum sug i den slang så tror den e da grei eg for ta opp og se kordan det ser ut. gidd isje levere til volvo de skal vel bytte alt de ser LOL

    høres ikke ut som noe tett ccv her har hørt det på min gamle bmw motor var trompet då.. men kansje det er anna lyd i volvo men tusen takk for finne ut av det men rart lyden går vekk med vakum slange til koblet. og vist eg gir pitte litt gass.. men den lyden kom mest nå når det var kaldt i luften.

    men kan vel kansje også være at samme vakum slange styrer noe med egr ventilen?

    ja gjorde seg med sikkelig varm motor vist

    er jo ikke noe problem og ha den slangen av ,men er jo til der og burde jo vert tilkobla så for finne ut av dette her
    Sist endret av Goldwell; 03/01/21 kl 18:31

  17. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det er spjeldet du ser rett innenfor rørstussen på innsuget ja.
    Rengjøring, eventuelt litt sliping av spjeldet kan hjelpe hvis det har tendens til å sette seg fast.
    Det kan også hjelpe å ikke tyne slangeklemmen på inntaket fullstendig.
    Men hvis den innvendige tannstangen har blitt utslitt, så er det enkleste å bytte til ny del.

    Men du bør kanskje få målt litt vakuum til ASV først og se at du ikke har feil på solenoid eller ruting av vakuumslanger.

    Kort sagt bør en god og varm motor stoppe raskere med, enn uten ASV tilkoblet.

    EGR er elektrisk styrt, men VNT-reguleringen på turbo er vakuumstyrt...
    Sist endret av jiha1968; 03/01/21 kl 18:17

  18. Takk Goldwell takket for denne posten
  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Den e grei ligger lett til hvertfall då. skal prøve rens først. tror ikke det er noe problem med vakument for er sikkelig sug i den slang som skal være der og den går jo ned til den vakum solenoiden den suger som en kraftig støvsuger

    du her rett i det merka når eg stoppan med den slangen på at den stopa veldig fint då ingen dealy.

    vnt funker bra tror eg siden går godt og bra trykk ved 1500 rpm så tenker da den for riktig vakum.

    Takker og bukker for alle dine innspille ha forsatt en riktig gode kveld videre.
    Sist endret av Goldwell; 03/01/21 kl 18:26

  20. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    hei såg litt på Anti-Shudder Valve" i innsuget i dag og det var gullanes reint lukka seg fint når slange ble kobla til hang ikke eller noe. så da må eg ha noe krøll med den vakuum-solenoiden

    siden slangen som skal på der suger hele tiden. den vakuum-solenoiden der ser veldig lik ut den som styrer turboen kan eg prøve bytta om de 2 og se om den slangen slutter og suge hele tiden då?

    var faktisk innom på volvo og skuffet over dårlig service fra delemannen der og en mekaniker der sier han ikke vet hva det er og hva den går, og han hadde ingen tegniner på vakum tegniner ( og eg spør: så du må da tippe deg frem til hvor slanger skal være vist de e falt..ja og vi ser det, nesten og den ASV det vist han ingen ting om at finnest en gang wtf!skulle trod de hadde taushet plikt så de skal bare få inn bilen og koste deg masse kr,(det mener eg 99% at de har i vida)eldre volvoer har jo bilde av vakum house routing under pannseret.

    En annen ting ville kjøpe O-ringer som er på slangen på diesel filtert det hadde de ikke, vist de ble dårlig bytta de hele slangen skal jo da ikke være nødvendig vel!

    Bmw og audi/vag har veldig hjelpsome dele salg folk du for tegninger på alt du ønsker det kaller eg service. og ikke sånn som volvo bare grei vist du kjøper ny bil
    Sist endret av Goldwell; 04/01/21 kl 18:49

  21. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Mener de to solenoidene er identiske ja, så de kan byttes for test. (de har jo et delenummer du kan sammenligne om de skulle være ulike på din bil)

    Du får tenke litt på at det er ca 15 år siden siste Volvo ble solgt med den motoren her til lands, og etterkommeren med DPF og annet innsug forsvant i 2010, så i dag repareres de nok mere på "bakgårdsverksteder" enn merkeverksted pga verdi på bil kontra timepris, slik at tidligere tilegnet kunnskap blir erstattet med nyere modeller år for år.
    Men det var kanskje litt sløvt å være så blanke på emnet, allikevel er det er jo ikke sikkert du fikk snakket med den på verkstedet som har mest vakuum i hodet heller

    O-ringer er heldigvis ganske universale, så se om du finner noe som ligner på et maskin/mekanisk verksted i nærheten og spør der.
    (Du finner samme motoren hos både Ford og Peugeot, så det er mulig noen av dem har "originale" O-ringer)
    Sist endret av jiha1968; 04/01/21 kl 23:44

  22. Takk Goldwell takket for denne posten
  23. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    supert for se på det i morgen. ja de burde de jo ha for teste et en annen fyrdenbø i morgen og håpe på bedre service.

    Du sier noe der ja. skjønner det litt. men de kunne jo sagt vent litt så skal vi åpne opp vida verksted manual og se eller hendvist meg til en mekaniker som kunne gitt meg 2 min men nei då taper de penger. hehe muligens

    Ja håper det, ja vet det er Psa motor.men takk for tipset har no hørt denne motoren ikke er så gale siden slipper no dpf problemer.
    eg må vel av med slanger måle 0-ring størrelse men må lufte 2 ganger då, tenkte rigge til sånn bensin båt pumpe på returen, sånn som på peugoeot orginalt men det var for dyrt og sponse på fra volvo siden lol

    jiha1968 tusen takk for din hjelp skulle vert sånne som deg som jobba på volvo delelagert

  24. Takk jiha1968 takket for denne posten
  25. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Har tatt en titt i Vida, men fant ikke vakuumdiagram for din motor/versjon i farten, kun et delvis diagram for den modellen med Y-grenrør på innsuget, og det hjelper deg ikke...

    Så jeg har brukt et delekatalogbilde og lekt meg litt med "fargestifter og blanke ark", og her kan du se litt på hvordan jeg mener vakuumslangene rutes.

    Takker for gode ord, og ønsker deg lykke til med prosjektet

  26. Takk Bromm, Goldwell takket for denne posten
  27. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2020
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for at du tok deg tid til og lage et sånt til meg.har no det ganske likt som på det fantasikte diagramet du lage takker og bukker! er bare at gule slangen er på yters on orange på inderst kan det være feil?men har no har jo greit boost trykk for det om.men kan bytte om og se om det blir noe forskjell. Ny vakum solonide e bestilt. siden den slangen skal jo bare suge når motor blir stengt av som du har sagt, service teknikker Jiha . takk for det pice of cake med din hjelp
    Sist endret av Goldwell; 05/01/21 kl 19:43

  28. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hyggelig å kunne være til hjelp
    Jo, det ser faktisk ut til at jeg har tatt slangeplasseringen i tegningen for god fisk, da vakuumsolenoidene er merket med VAC ved uttaket på enden, mens uttaket nærmest det sorte lille filterhuset, er merket med OUT, og da blir tegningen min missvisende...
    Har rettet tegningen nå, lagt til et bilde av en solenoid, og merket den VAC/OUT

    Angående (ekstra?) funksjonen til ASV så har jeg ikke klart å finne ut av om den "er med" i EGR-systemet, for å eventuelt å kunne lage mer vakuum i innsuget og dermed dra inn mere eksos fra EGR. (noe alá det som er på motorene med Y-innsug)
    (PWM-spenning til solenoiden kan variere hvor mye ASV stenger)
    Men finner dette mindre sannsynlig når det ikke er noen føler på ASV-spjeldet som kan vise åpningsgrad tilbake til
    ECM
    .

    Men spjeldet skal uansett ikke være fullstendig stengt, unntatt i stoppøyeblikket.
    Sist endret av jiha1968; 05/01/21 kl 22:57

Lignende tråder

  1. Volvo 940 ft. Mye vacuum LØST
    By meduza18 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 11/01/16, 04:49
  2. Noen med tilgang på ovn stor nok til 18" felg / pulverlakk? (Bergen/omegn)
    By R-M-I in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 4
    Siste post: 19/03/13, 12:26
  3. Vakum diagram for Ac / Ecc. Volvo 960.
    By Volvo_960_1995 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 11/07/11, 21:47
  4. Noen som har tilgang til delevasker?
    By Joakim-G_R in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 17
    Siste post: 06/06/11, 20:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •