Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 46 av 46

Tråd: B230f Starter ikke. Har Gnist og Bensin

  1. #26

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Ikke for å rakke ned på yrket, men jeg har liten tiltro til bilmekanikere. Det finnes selvsagt unntak, og de finner man gjerne igjen her inne.
    Mekanikere i dag forstår ikke hvordan en motor eller et motorstyringssystem virker, og jobber ut i fra det feilkodeleseren forteller de. Jeg liker å kalle dagens mekanikere for delekanon-operatører. Hvor mange med et VAG produkt har du hørt om som har byttet turbo fordi den var defekt, og så løste ikke det problemet likevel?

    Når du hadde bilen i gang, måtte du jobbe for å holde den i gang? Så ut som gasspjeldet var litt i bevegelse.
    Kan du forsøke å få motoren opp i temperatur? En varm motor vil gå "lettere" enn en kald.
    Den skal gå vesentlig mye bedre enn din gjorde selv om lambda er koblet fra. Det samme mener jeg med temp-sensor til hjerne, men skal ikke være veldig påståelig.

    - Sjekk kile på begge drevene.
    - Koble fra temp-sensor til hjerne (den bakerste), og sjekk om den starter lettere da.
    - Sjekk pluggene dine etter å ha hatt motoren i gang litt for å sjekke om de er dryppende våte.
    - Prøv å få driftstemp på motoren og se om den klarner opp da.
    - Du kan også prøve å koble fra LMM, men da får du nok ikke noe turtall på den. Den skal dog gå på tomgang.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode tips. Skal prøve de til lørdag.

    Har koblet på motorvarmer, så var lunk på motoren.
    Temp. sensoren er til innsprøytningen er byttet. Kan prøve å koble den fra.
    Bilen gikk ikke på tomgang nei... Måtte gi litt gass.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Fikk montert ny katalysator i dag, og Lambda.
    Det gjorde ikke underverker dessverre.
    Bilen går forholdsvis gjevnt på tomgang, men vil ikke opp i turtall.
    Virker som den kun går på sylindre, de 2 forreste. Alle tennpluggene er tørre.

    Etter å latt den gå en liten stund begynte det å ryke under bilen. Oppdaget til min store forskrekkelse at det brant. Eksosrøret var rødglødene, og det brant under bilen. FIkk slokket det med et pulverapperat. Rart hvordan det hvite pulveret spredde seg i hele garasjen. Heldighvis ingen skade skjedd. Håper ikke den nye katalysatoren røyk.

    Gjør ikke noe forsel om jeg trekker ut ledningen til temp sensoren til hjernen.
    Trekker jeg ut lmm stopper den.

    Her er en video av hvordan den går nå
    https://youtu.be/FyfV90yeoUk

  4. #29

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Jeg begynner å gå tom for ideer.
    Ser ut som du kan ha godt av nye motorfester ihvertfall. Aldri sett en motor bevege seg så mye på oppstart før :P

    Hvis eksosanlegget blir rødglødende så må jo tenningen din være alt for sen. Sjekket du kilene på begge drevene?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da har en kompis vært gjennom nøyaktig det samme som beskrevet i denne tråden. Problemet ser ut til å ha vært at kondens i bensinen har tettet bensinfilteret. Det ble først fomlet med det meste, men når den fikk nytt bensinfilter, så startet den med det samme.

  6. #31

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da har en kompis vært gjennom nøyaktig det samme som beskrevet i denne tråden. Problemet ser ut til å ha vært at kondens i bensinen har tettet bensinfilteret. Det ble først fomlet med det meste, men når den fikk nytt bensinfilter, så startet den med det samme.
    Men det forklarer vel ikke rødglødende eksos?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Eksosen var virkelig rødglødene, jeg har ikke sett liknende før... Eksospastaen fra jeg monterte ny katalysator fikk herdet hvertfall...
    Jeg skal sjekke kilene på drevene i morgen. Må vel av med reg. reimen da?

    Jeg har fra før sjekket at stempel 1 er helt i toppen, og at rotoren peker mot pluggledning for sylinder 1 når drevene er på overettmerkene sine

    Jeg har hatt på kondensfjerner

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Dette er ikke til å bli klok på, men bilen går nå
    https://youtu.be/dtU0qa23hr4

    Jeg startet med å bytte bensinfilter i dag, samt kjøpte 10l bensin jeg fylte på sammen med kondensfjerner.
    (Tanken var nesten tom)

    Umiddelbart hjalp dette, bilen gikk forholdsvis fint på tomgang, men ville ikke opp i turtall.

    Etter mye prøving og feiling byttet jeg ut biltema tenningsmodulen med den originale.
    Da startet bilen og går fint.
    Tror faktisk den er i orden nå, men tør ikke si det sikkert før jeg har montert alt sammen og tatt den på en ordentlig tur.

    Drevene på registeret står korrekt

  9. #34

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Holder en knapp på biltemafeil jeg Biltema har mye som er helt OK, og så har de j**lig mye drit. Kritiske elektriske komponenter ville jeg ikke kjøpt der.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Skal bestille meg ny original tenningsmodul i morgen. Har ikke så høye tanker om Biltema nå
    Sist endret av njal; 31/01/21 kl 22:28

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg tolker dette klippet som at motoren ikke får nok bensin.
    https://www.youtube.com/watch?v=FyfV90yeoUk

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Først vil jeg takke alle som har bidratt med gode tips og forslag.
    Jeg fikk start på bilen på Søndag kveld, og siden har den fungert bra.
    Her er en video:
    https://youtu.be/OBV_3SFj4D0

    Det er utrolig deilig at den går igjen, men det har dessverre tatt meg noen uker å få start på den.
    Det jeg er mest skuffet over er at hverken Mekonomen eller Billia fikk start på den.¨
    Jeg har hatt bilen i en del år, og fikset alt selv på den. Jeg har alikvel regnet med at jeg kunne levere den på verksted og få hjelp om jeg fikk seriøs motorstopp.

    Kjapt oppsumert hendelsforløp:
    - Kjørte bilen inn i verkstedhall for understellsbehandling
    - Da bilen er ferdig oljebehandlet under starter den ikke.
    - Jeg leverte bilen på lokalt Mekonomen verksted. Der sto den en uke.
    - De fikk ikke start på den.
    - Tauet den hjem, og fant feilmelding på LMM.
    - Åpnet opp ved LMM, og det rant masse bensin ut.
    - Byttet da LMM og bensintrykksregulator, og bilen gikk fint i noen dager.
    - Etter 2 dager gikk den dårligere og dårligere, før den dag 3 ikke ville starte.
    (Min teori sett i etterpåklokskapens lys er at katallysatoren gikk tett som følge av alt for mye bensin)
    - Nå beynte den seriøse feilsøkingen, samt bytte av mye deler, uten særlige framskritt
    - Leverte bilen på Billia, og ble annbefalt å bytte tennningsdeler. Ble anbefalt å gjøre det selv med deler fra Biltema.
    - Hentet bilen og byttet deler som anbefalt, men det hjalp ikke
    - Tenningsdeler kjøpte jeg på Biltema, siden de hadde det i hyllen
    - Taulet bilen tilbake til Billia, og de feilsøkte bilen en halv dag.
    - De fikk bilen til å gå såvidt, men bare på noen sylindre, da jeg skulle hente den startet den ikke i hele tatt.
    - Tauet den hjem, for videre feilsøking selv.
    - I helgen byttet jeg bensinfilter og katalysator. Den gamle katalysatoren var rimelig tett. Så ut som den var full av kull.
    - Den startet etter dette, min gikk dårlig, og feiltennte.
    - Byttet tilbake til original tenningsmodul/sluttsteg, og bilen går som en klokke igjen.

    Jeg sliter litt med å stole på bilen nå, men håper tilliten kommer tilbake snart

    Jeg har bestilt ny original tenningsmodul, samt Bosch fordelerlokk, rotor, tennpluggkabler og NGK plugger.

    Har lært en del om Bosch Jettronic, samt blitt god på å taue bil

  13. Takk Martin M takket for denne posten
  14. #38
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Så bra det løste seg!

    Desverre så opplever jeg også manglende kunnskap/ønske om å diagnostisere eller komme med tips på disse eldre bilene.

    Virker ofte som om Volvo merkeverkstedene kun er ute etter å selge dyre nye eller nyere bruktbiler, enn faktisk å hjelpe de med eldre biler. Ofte selv om disse kjøper en god del deler hos Volvo.

    Er muligens en policy fra Volvo sentralt at de ikke skal komme med råd/tips/anbefalinger, men at de må "ta inn" bilen for feilsøking, les; se feilkoder og bare bytte alt av deler til feilen er vekke....Har flere ganger blitt møtt med "vi kan ikke stå her og synse over telefon". Unnskyld meg, men trodde virkelig at deler av en bilmekanikers jobb nettopp er å komme med faglig begrunnede tips og råd!?

    Sporet litt av her nå, men flott at det løste seg

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo V70 2.4T 2000 mod

    X Volvo 850 1994

  15. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Martin M Vis post
    Så bra det løste seg!



    Er muligens en policy fra Volvo sentralt at de ikke skal komme med råd/tips/anbefalinger, men at de må "ta inn" bilen for feilsøking, les; se feilkoder og bare bytte alt av deler til feilen er vekke....Har flere ganger blitt møtt med "vi kan ikke stå her og synse over telefon". Unnskyld meg, men trodde virkelig at deler av en bilmekanikers jobb nettopp er å komme med faglig begrunnede tips og råd!?

    Sporet litt av her nå, men flott at det løste seg

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Jeg betalte for timene mekanikeren brukte, og var ikke ute etter gratis hjelp på tlf, men skjønner hva du mener
    Alikevel måtte jeg ordne det selv, og jeg er ikke mekaniker. Har ikke teknisk yrke overhode, jobber med økonomi.
    Kan virke som jeg er veldig negativ til verksted, mener faktisk ikke det.

    Ønsker faktisk gjerne å ha et verksted jeg kan bruke tilfelle ny krise, må bare finne ut hvilket

    Dette forumet var hvertfall til god hjelp!
    Både i denne tråden, og alle andre tråder jeg har lest om motorstopp på 240

  16. #40
    Registrerte brukere Martin M sin avatar
    Medlem siden
    14. okt. 2010
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Ja skjønner at dette var timer du betalte for, og de slevfølgelig ikke kan dele ut gratis hjelp per telefon. Men dette gjelder ofte etter EU kontroll også. De sier f.eks drar til siden eller at varsellys lyser osv. men noe mer enn det vil de ikke synse om. Selv om man akkurat har betalt for EU kontrollen.

    Men for all del, det er mange flinke Volvo mekanikere rundt om som forklarer godt.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Volvo V70 2.4T 2000 mod

    X Volvo 850 1994

  17. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Martin M Vis post
    Ja skjønner at dette var timer du betalte for, og de slevfølgelig ikke kan dele ut gratis hjelp per telefon. Men dette gjelder ofte etter EU kontroll også. De sier f.eks drar til siden eller at varsellys lyser osv. men noe mer enn det vil de ikke synse om. Selv om man akkurat har betalt for EU kontrollen.
    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Husker jeg fikk mangel på eu kontroll hos mekonomen "Bilen er ustabil i forstillingen".
    Viste seg å være et slarkete endeledd hehe. Det måtte jeg finne ut selv... Uansett lettere med slikt enn når motoren ikke starter

  18. #42

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Veldig bra at det løste seg! Håper det varer

    Jeg er faktisk overrasket over at Bilia har anbefalt deg å kjøpe Biltema-deler. Og enda værre er det når de selv ikke klarer å finne ut at Biltema-delen de anbefalte er det som laget problemer for deg :P
    Det kan du ihvertfall notere deg bak øret. Aldri kjøp deler som er "kritiske" på Biltema. Som jeg nevnte på forrige side i tråden. De har mye som er helt OK, og de har kjempemye som er drit.

    Jeg har ingen tiltro til bilmekanikere. Det er faktisk en av de største grunnene til at jeg skrus selv. Jeg har kamerater som er bilmekanikere, men de har bilinteresse som en stor hobby også, og da tror jeg man gjør en bedre jobb. Generelt vil jeg kalle bilmekanikere for delekanon-operatører som gjør det PC'en ber de om. Feilkode på LMM for eksempel. Da bytter de den. Men sjekker de at ledningene til den er OK? Nei, for det sto ikke "ledningsbrudd til LMM" i feilkoden. Ytterst få går gjennom kriterier for å sette en kode for å så feilsøke rundt det. En erfaren mekaniker kan gjerne ut i fra feilkoder si hva som må byttes basert på en kvalifisert gjetting, men dobbeltsjekker alltid før en konklusjon er gitt.

    Lykke til med bilen. Du vet ihvertfall hvordan økonomien går når man leverer bilen til Bilia :P
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  19. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Helt enig

    Var å hentet ny original tenningsmodul på Billia i dag faktisk.
    Fordelerlokk, rotor og tennpluggkabler hevdet deleansvarlig de ikke kunne skaffe.
    Har derfor bestilt Bosch fordelerlokk, rotor og pluggledninger på nett.
    Skal hente det i morgen, og montere. Får håpe bilen går med de nye delene og

  20. #44
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Flott at problemet løste seg med ny tenningsmodul. Rart ingen har nevnt den tidligere, da det jo er en ganske vanlig feil på B230F.

    Leser også kommentarene rundt bruk av verksted og mekanikere. Dessverre er det slik at, i likhet med rørleggere, leger, konditorer, butikkansatte, selgere, revisorer, lokførere, fergebillettører og andre yrkesgrupper jeg aldri vil kunne nevne i samme setning, så finnes det varierende grader av kunnskap om spesifikke bilmerker, modeller og motorer hos mekanikere. At du tilfeldigvis, og uheldigvis, har støtt på noen som ikke har fingerspitzgefühl på 80-talls innsprøytningsteknologi, er ikke direkte overraskende. I likhet med at det i dag faktisk ikke bare er å gjenta en måneferd siden alle som hadde kunnskapene som ikke er nedskrevet, er døde, så er disse bilene også forholdsvis tilårskomne nå. Tenningsmodulen er ikke nødvendigvis første go-to mistenkte komponent med de symptomene du opplevde først, dessuten er det skiftet så mange komponenter nå at det faktisk kunne vært flere feil samtidig.

    Videre, dette med å ta inn bilen for feilsøking istedenfor å komme med råd og tips på telefon. Vel, hvordan skal man gjøre det da? Driver dere business der dere bare gir vekk kunnskapen og arbeidstimene på telefon, istedenfor å behandle forespørslene som oppdrag som kan faktureres? Det er selvfølgelig forskjell på kjappe tips i forbifarten kontra en full feilsøkingsprosedyre, men ærlig talt. Tror de fleste av dere som er over 18 år ser poenget.

    Angående PKK, så betaler du faktisk kun for en sjekk utifra PKK-skjemaet. Ingen feilsøking, ingen problemløsing, ingen pærebytting. Hvor grensa for god kundeservice går er en annen sak, men man må faktisk har oversikt over produktet man kjøper før man rynker på nesen over det man oppfatter som dårlig kundebehandling.

    Og ja, dette traff meg som mekaniker selv. Er ikke ute etter å "ta" noen, bare opplyse om at ingen mekanikere er tryllekunstnere. Feilsøking kan være ekstremt tidkrevende for verksteder, og sjelden får de betalt for alle timene som faktisk går med.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  21. #45
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Både video og det du skriver får meg til å tro at det meste av problemene dine skyldes kondens/vann på tanken. Tenningsmodulen kan vel i teorien ha vært defekt når du kjøpte den på biltema, eller at den evt tok kvelden hvis du dro bilen mye på starteren/i kombo med diverse boostere?

    Har vært borti akkurat det samme på både 240 og 940, det som ofte skjer er at vannet/kondensen i tanken - hvis du kjører med lite bensin og det er kaldt spesielt - fryser rundt tankfilteret.

    På 940'n jeg hadde begynte det med at den gikk dårligere og dårligere, før den til slutt stoppa helt. Når man kinnet stank det til slutt bensin, men den startet fortsatt ikke. Tok opp pumpa i tanken og tankfilteret så ut som en diger isklump... Tipper den greide å dra til seg gradvis mindre og mindre bensin, før den til slutt stoppet pga det - men selv om den ikke hadde nok bensin/trykk til å starte så fikk den nok til at det etterhvert begynte å lukte bensin, og dermed vanskeliggjøre videre feilsøking.

    Bra du fant ut av det ihvertfall! Hvis du ikke alt har gjort det så bytt olje ASAP. Hvis du har fylt eksosen med bensin er det trolig endel i olja å

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Straydog Ikke meningen å være så kritisk mot mekanikerfaget, mest litt frustrert .
    Det hele begynte med at bilen sto en uke på mekonomen uten at de hadde skjønt de kunne ta diagnose på den. Det var ved hjelp av diagnosesystemet jeg fant ut av at bensintrykksregulatoren var gåen.

    Daruu kan hende du er inne på noe.
    Det som taler imot er at bensinen kom fint fram til fuel railen, og koblet jeg av returen kom det bensin der når jeg kinnet.
    Helgen jeg fikk start på bilen tømte jeg tanken, byttet bensinfilter og fyllte på 10l ny bensin med kondensfjerner.

    Uansett vanskelig for meg å konkludere med hva feilen er, så mye forskjellig jeg har holdt på med her.
    Det som er sikkert er at tenningsmodulen fra biltema lagde bare tull

    I helgen monterte jeg ny original tenningsmodul, samt fordelerlokk, rotor, pluggledning fra Bosch.
    Satt også i nye NGK tennplugger (BPR6ES)
    Har brukt en liten formue på deler allerede, så like greit å gjøre det ordentlig.

    Byttet også oljen og filter.
    Det var bensin i oljen ja.

    Får håpe bilen er snill i lang tid nå!
    Jeg er ihvertfall lykkelig.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Får bensin og gnist men starter ikke
    By Martin850 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 26/03/20, 20:36
  2. Svar: 21
    Siste post: 15/09/13, 21:30
  3. B19A med gnist og bensin starter ikke.
    By Motstand in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 28/04/13, 00:54
  4. Svar: 5
    Siste post: 08/04/13, 22:58
  5. Bilen starter ikke. Gnist og bensin er ok
    By Runesen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 18/09/10, 21:59

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •