Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 46

Tråd: B230f Starter ikke. Har Gnist og Bensin

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard B230f Starter ikke. Har Gnist og Bensin

    Hei.

    Jeg er ny her, men har hatt en volvo 240 i en del år.
    1993 modell
    B230F
    Nå vil den ikke starte. Jeg har derfor opprettet bruker er, i håp om noen tips til å få start på den.

    Det hele begynte for noen uker siden. Da ville den plutselig ikke starte.
    Den sto en ukes tid på et mekonomen verksted, uten at de fant ut av det.
    Jeg tauet den derfor hjem, for å finne ut av det.
    Det viste seg at den druknet i bensin. Det var bensin i oljen, og det piplet bensin ut av luftinntaket.
    Bensintrykksregulatoren som var gåen, samt feilmelding på lmm. Jeg byttet disse delene, og bilen startet umiddelbart.
    Dere kan tro gleden var stor!
    Olje ble byttet 2 ganger, siden det var bensin i den.

    Dessverre gikk bilen mer og mer urent, og etter ca. 3 dager ville den ikke starte på nytt.
    Det kom ikke bensin i oljen denne gangen.
    Jeg fikk feilmelding på lambda giveren.
    Denne ble byttet i håp om at det skulle løse problemet, men det hjalp ikke.
    Jeg har nå byttet følgende deler:
    - Bensintrykksregulator
    - Lambda
    - LMM
    - Veivakselgiver
    - Tenningsmodul
    - Coil
    - Plugger (NGK) (Byttet av mekonomen)
    - Dyserele (Byttet av mekonomen)


    Bilen har gnist og bensin, men starter ikke
    Det er ikke feilmelding i Jetronic
    Noen ganger fyrer den såvidt, men vil ikke gå.
    Jeg har sjekket timingen på regreima. Den er korrekt på alle 3 punktene (Kam, fordeler og veiv)
    Se video av startforsøk:
    https://youtu.be/mefGgMgMc8E


    Noen som har noen ide om hva feilen kan være?
    Jeg har bestilt time på Bilia, men er så klart ventetid...
    Sist endret av njal; 28/12/20 kl 14:30

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ser ut til at den hadde startet på startgass / bremserens.
    Hvis du har mulighet til å montere en bensintrykksmåler, så er det å foretrekke, men....
    Jeg hadde begynt med å trekke en slange fra returen til BTR og opp i en 1,5L flaske. Kjør starteren i 5 sek. intervaller og se hvor lang tid det tar å fylle flasken.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser ut til at den hadde startet på startgass / bremserens.
    Hvis du har mulighet til å montere en bensintrykksmåler, så er det å foretrekke, men....
    Jeg hadde begynt med å trekke en slange fra returen til BTR og opp i en 1,5L flaske. Kjør starteren i 5 sek. intervaller og se hvor lang tid det tar å fylle flasken.
    Ok.
    Tror du det er verdt å forsøke med startgass?
    Jeg skal forsøke det med returen som du sier, men jeg koblet av bensintilførselen en gang. Da kom det masse bensin når jeg kinnet i kun noen sekunder

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hvis motor starter på startgass da er kompresjon, kamaksel og tenningsanlegg i orden og du kan konsentrere deg om bensinen.

    Kobler du bensinslangen av før BTR, så er det ikke bensintrykk og ingen motstand på bensinpumpen. Tar du av bensinslangen etter BTR så ser du kapasiteten når pumpen må levere bensin mot bensintrykket.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Prøvde med startgass i dag, men startet ikke....
    Virker for meg som timingen er helt feil. Evnt. noe feil med ventilene...
    Det som er rart er at den gikk fint i noen dager etter jeg hadde byttet bensintrykksregulatoren, før det var stopp.

    Nå har jeg tauet bilen til Billia, så skal de prøve 04. Januar.
    Håper kompresjonen er grei

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Bilia holdt på med bilen 1 time, men fikk ikke liv i den.
    De hadde ikke mer tid, men skal se på den igjen 22. Januar.
    Jeg fortsetter feilsøkingen selv i mellomtiden.
    Jeg koblet av bensinslangen etter btr slik som foreslått lenger opp. Fyllte en 0,5l flaske ganske fort da jeg kinnet.
    Tok også ut dysene for å se, og alle spruter bensin fint når jeg kinner.
    Se video:https://youtu.be/eFTt4oYucVM


    Det er gnist, men for meg framstår det som timingen er helt feil.
    Kan evnt. gnisten være for svak?
    Pluggene ble byttet da bilen var på mekonomen i des.
    Pluggledninger, fordeler og rotor er nye.
    Jeg kjøpte en tenningshjerne fra en bilopphugger. Identisk med den som satt i bilen.
    Det gjorde ingen forskjell
    Kompresjonen er ca. 200 psi/14 bar på alle sylinderne i følge komp. tester jeg kjøpte på thansen.

    Et alternativ nå er å gi opp hele motoren, og kjøpe en annen fra en bilopphugger.
    Spm. er bare om den vil starte, gikk at feilen muligens er i ledningsnettet på bilen?

    Motoren er veldig nærme å starte, men fyrer bare så vidt.
    Hjelper ikke med startgass

  7. #7

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Ut i fra den første videoen din så er det livstegn, men kanskje bare når du slipper nøkkelen? Er det originalt ledningsnett, eller er det bygget om? Dysene ser grei ut for min del.
    Har du fordeler med hallgiver? Det ser du om du har en 3-polt kontakt som går inn på fordeleren. Broderen hadde samme problemet og da var den gåen.

    Sjekk at tenningsmerket på kam og veiv er på merkene sine samtidig. Dersom de ikke matcher, så roterer du motor en runde til. Kammen roterer 1 gang når veiv har rotert 2.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Du har jo blokkmontert fordeler.
    Når ikke verkstedet fant ut av det, så har de jo testet det mest åpenbare.
    Jeg hadde trødd nedi en B21A - B230A fordeler med tilhørende coil (og evt tenningsmodul) og startet opp.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Originalt ledningsnett.
    Ikke hallgiver på fordeler. Det er turtallsensor i bakkant på motor.
    Denne har jeg byttet.

    Motoren er rimelig original, kun nå jeg har byttet masse deler på den.
    Får virkelig ikke liv i den.

    Filmet tenningen i dag.
    Skjønner ikke annet en at dette ser ok ut?
    https://youtu.be/f8xWOniC4KM

    Det var jammen ikke et dumt forslag @batland.
    Fredag neste uke skal bilia feilsøke på bilen. Så avventer til etter det hvertfall.

    Noe jeg lurer fælt på er der spenningen kommer inn på coilen ledning som er rød/hvit (polen er merket med 1, ikke 15)
    Der er spenningen kun ca. 4 volt når tenningen er på hakk 2 / når jeg kinner.
    Noen få ganger er den på 12v

  10. #10

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Ligger pluggene etter hvilken sylinder de tilhører?
    Tenningsrekkefølge er 1-3-4-2

    Med blokkmmontert fordeler skal de stå slik:
    3-4
    1-2

    Coil skal ha 12V. Du kan evt forsøke med en lask fra batteri + til coil + for å eliminere en dårlig ledning i ledningsnettet.

    EDIT: Sjekk også at du har god jord på blokken. Startkabel mellom batteri minus og f.eks brakett til dynamo er en grei midlertidig test
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Fra høyre er det plugg 1234.
    Ser derfor korrekt ut for meg.
    Skal feilsøke litt på coilen i morgen.

    Mest fristende å bytte ut motoren, men om feilen er på tenningsanlegget er det jo ikke sikkert det hjelper....
    Skal teste med startkabel i morgen.
    Sist endret av njal; 15/01/21 kl 22:21

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Fikk prøvd litt i dag og, men får den ikke til å gå.
    Den fyrer så vidt noen ganger, men går bare i 2-3 sekunder.
    Har målt litt på coilen, lurer på om feilen kan være der.
    Spenningen mellom 15 og 1 på coilen er mellom 4 og 6 volt når jeg kinner.
    Spenning mellom 15 (+) og jord er stabilt ca. 12 volt når nøkkelen er i hakk 2 eller jeg kinner.
    Spenning mellom 1(-) og plus på batteriet er ca. 4-6 volt.
    Vet at spenningen inn på 1 er impulser, så rigget meg til med en 25w pære for å prøve.
    Se video: https://youtu.be/avoKPh4J6YE

    Jeg synes den blinker svakt.
    Det siste blinket i det jeg slipper nøkkelen er sterkere.
    Kobler jeg den mellom 15 og jord lyser den stabilt sterkt.

    Jeg har målt god jord inn på tennningsmodulen (den dingsen på innersiden av venstre famskjerm).

  13. #13

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Var det jeg skrev i innlegg #7.
    Du har vel ikke en annen tenningsmodul å prøve med? Ser ut som en 21W pære, og den vil nok ikke lyse så sterkt på korte impulser. Forsøk med en BA15S 5W, så får du nok et kraftigere blink.


    Forsøkte du å jorde blokk med en startkabel?

    Du kan også forsøke å kinne med nøkkelen i hakk 2 og så trigger du starteren direkte på solenoiden. Kan være litt køddent å komme til.
    Du kan måle spenningstap i jordledningen ved å måle DC volt mellom minus på coil, og minus på tenningsmodul (Den inni venstre innerskjerm). Når du kinner så vil du få noe utslag, men hvis du da måler f.eks 7 volt, så vet du at du har et tap i den ledningen på 5 volt. Du må da måle på den ledningen som går fra coil til modul.

    Du kan også måle motstand/ohm i denne kabelen før du måler spenningstap. Da vil du umiddelbart se om det er noe galt, men du vil få en lav verdi selv om bare halvparten av lederne i kabelen er intakt. Dette er derfor en dårlig måte å sjekke om kabelen klarer å "frakte" spenning.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Har du bytta pluggan

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Beklager sent svar.
    Pluggene er nye ja, eller ca. 1 mnd. hvertfall.

    Jeg testet med svakere pære AleksanderK , men den lyste ikke noe sterkere.
    Tror faktisk ikke det er der feilen er.
    Jeg målte også som du skriver, og det ser ok ut.
    Jeg prøvde ikke å sette spenning direkte på starterteren, fordi det var nærmest umulig å komme til.

    På fredag var kjerra på Bilia for feilsøking. Da fikk de start på den faktisk. Mekanikeren kjørte en tur på 30 min.
    Han ringte meg på jobben, og jeg var selvsagt lykkelig. Det er faktisk vanskelig å beskrive lettelsen.
    Etter 2 timer ringte han på nytt og sa det hadde brent under bilen.
    Det startet mens den gikk på tomgang.
    De fikk slokket brannen, og ingen skade skjedd. Det var katalysatoren som var blitt glodheit, og det tok fyr i understellsbehandlingen.
    Kl. 16 var jeg for å hente bilen. Da var bilen satt på parkeringen utenfor verkstedet.
    Bilen startet ikke

    Bilia tok bilen opp og koblet av katalysatoren, og den startet med en gang.
    Antar derfor katalysatoren er tett...
    Mekanikeren satt bilen ut. Når bilen var blitt kald kom jeg, og da ville den ikke starte, selv med eksos frakoblet.
    Skjønner ingen ting jeg.... Men jeg har bestilt ny katalysator. Tror den kommer i morgen.

  16. #16

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Det høres veldig rart ut. Det er jo ingen tegn til at katalysatoren din et tett på videoene dine. Du burde hørt motstand etter et par omdreininger hvis det hadde vært en stor restriksjon i eksosen. Evt at den fiser i pakninger/skjøter.

    Hva gjorde mekanikeren når han fikk start på den første gang?
    Dersom man har en veldig rik blanding så kan katalysator bli veldig varm. Og hvis du har prøvd å kinne masse uten å få start så kan det ha vært flytende bensin i katalysatoren din.
    Gikk bilen helt fint når de testet eller var det ujevn gange, lite effekt eller andre ting som indikerer at noe er feil mtp motorstyring?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AleksanderK Vis post
    Det høres veldig rart ut. Det er jo ingen tegn til at katalysatoren din et tett på videoene dine. Du burde hørt motstand etter et par omdreininger hvis det hadde vært en stor restriksjon i eksosen. Evt at den fiser i pakninger/skjøter.

    Hva gjorde mekanikeren når han fikk start på den første gang?
    Dersom man har en veldig rik blanding så kan katalysator bli veldig varm. Og hvis du har prøvd å kinne masse uten å få start så kan det ha vært flytende bensin i katalysatoren din.
    Gikk bilen helt fint når de testet eller var det ujevn gange, lite effekt eller andre ting som indikerer at noe er feil mtp motorstyring?
    Antagelig var det bensin i katalysatoren ja. Bilia delte eksosrøret foran katalysatoren, og sa den var tett, så jeg får stole på fagfolk... Mulig siste gangen jeg gjør det, men vi får se... Mekanikeren mente bilen gikk fint. Mitt intrykk er vel egentlig at det er mest prøving og feiling de mekanikerne driver med.
    Det har til tider vært 4 Bilia mekanikere som holdt på med bilen samtidig.

    Mekanikeren er ikke sikker på hva som gjorde at han fikk start på den første gangen.
    For meg kan det nesten virke som bilen starter når den har stått inne på et varmt verksted, men ikke når den står ute / kald garasje.
    Jeg har ende ikke blitt helt sikker på om det er kaldstartdyse på denne motoren, og kan det være den som skaper trøbbel?

  18. #18
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Dette høres litt ut som 240-en jeg kjøpte for 16 år siden.
    Vært mye på verksted, byttet "alt".
    Var også "værsyk" var det varmt startet den, stod den ute gjorde den det ikke.

    Byttet bensinpumpereleet. Hvitt stort rele bak/under hanskerommet/passasjerside.

    Men ikke monter releet på samme plass hvis det henger nær varmeapparatet/røret.
    Da ryker det igjen. Jeg lot det henge løst.
    En rimelig og enkel ting å prøve å bytte denne.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  19. #19

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    njal Kan jo hende den drukner når den er kald ja. Forsøk å koble av kontakten til kaldstartdysen da og se om det hjelper.
    Når du har hatt ute pluggene, har de vært våte av bensin? Da får den ihvertfall for mye, eller så er det ikke gnist. Gnist ser vi jo at du har.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Pluggene har vært våte da jeg tok de ut etter kinning ja. Skal prøve å koble fra kaldstartdysen, men har ikke klart å finne den :O

  21. #21

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Den sitter under innsuget og skal være blå.
    Se på denne linken: http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-volvo-740-90
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  22. #22
    Registrerte brukere Kuzkuz sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2013
    Sted
    Åndalsnes
    VCCN medlemsnummer
    1297
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Har hatt både 740 og 940 med defekt bensinhjerne. Hjernen mister kontrollen på bensinpumpa så det øser på med bensin. var veldig tungstartet i denne perioden.. kan være verdt å teste om du har en reserve liggende eller om du kjenner noen som har


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Først av allt. Tusen takk for gode råd.
    Klarte ikke finne noe kaldstartsdyse i går dessverre.
    Hovedreleet er byttet (Det hvite).

    Det positive er at jeg fikk start på bilen i går, men som dere ser på videos virker den ikke helt frisk.
    Jeg koblet av eksosanlegget, og katalysatoren er rimelig tett. Den ser helt ødelagt ut inni
    https://youtu.be/cesFcjgtu9U

    Kan det være at alt som skal til er ny katalysator og lambda?
    Jeg mottok ny katalysator og lambda i går, og har tenkt å montere det til lørdag

    Evnt. om bensinhjernen kan være synderen? Da må jeg i tilfelle skaffe en slik

  24. #24

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Bilen går ihvertfall ikke på alle sylindre. Når du sjekket timing merkene på veiv og kam, sjekket du at kilen på begge drevene var intakt?
    Er videoen med katalysator koblet fra?
    Klarer du å øke turtallet for å få blåst godt ut av sylindrene? Kan være mye sot og bensinrester igjen, som tuller med forbrenningen.
    Røyker bilen svart?
    Ser at du har EGR. Det kan hende at denne ikke er tett og slipper luft inn etter LMM. Da vil bilen få en helt annen blanding enn den tror den skal ha, og vil gå dårlig.

    EDIT: Forsøk å koble fra tempsensor til hjernen. Den kan være defekt, og da tror hjernen at motoren er f.eks -40 grader og pøser på med bensin.
    Sist endret av AleksanderK; 29/01/21 kl 11:38
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2020
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Timingen har jeg sjekket 100 ganger, + at Bilia har gjort det.
    Kan selvsagt sjekket det med kilen til drevene.
    Katalysatoren er koblet fra på videoen ja.
    Klarer ikke øke turtallet, men garantert mye sot og bensinrester.

    Billia kjørte en tur på ca. 30 min med den forrige fredag, og da gikk den fint. Dette er derfor meget merkelig.
    Egr har jeg ingen erfaring med, håper ikke det er den som tuller

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Får bensin og gnist men starter ikke
    By Martin850 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 26/03/20, 20:36
  2. Svar: 21
    Siste post: 15/09/13, 21:30
  3. B19A med gnist og bensin starter ikke.
    By Motstand in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 28/04/13, 00:54
  4. Svar: 5
    Siste post: 08/04/13, 22:58
  5. Bilen starter ikke. Gnist og bensin er ok
    By Runesen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 18/09/10, 21:59

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •