Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Kjørelys og langlys virker ikkje

  1. #1
    Registrerte brukere simonlohne22 sin avatar
    Medlem siden
    21. nov. 2016
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Kjørelys og langlys virker ikkje

    Er snakk om en 240 93 modell.

    Når eg har bryteren vridd helt til venstre virker kjørelys og park lys, når eg vrir den til midten virker parklys men når eg vrir den helt til høyre virker ingenting. Verken kjørelys,lang, park lys og lysene inni bilen.

    Har sjekket alle sikringene der ingen var gåen, har og bytte hovedlys relet som sitter ved ene frem skjermen og byttet glødevakten(?) men fortsatt ikkje noe liv i lysene når bryteren er vridd helt til høyre.

    Kan det være selve lysbryteren som er tullete?




    Sent from my iPhone using Tapatalk


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ikke unormalt at lysbryteren smelter

    tips: http://forum.vccn.no/showthread.php?...e-hovedlysrele
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere Biturbo sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2014
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Må bare sykle inn i samtalen her å spørre, hva definerer at lysbryteren smelter?

    Har samme problemet på min bil, er en 92 modell. Releet klikker og alt virker i orden, men lysene tenner ikke når vribryteren er vridd helt til høyre. Har også hatt nede deksler rundt rattstamme men ser ut til at alt er i orden her også (ingen irring, smeltete kabler og/eller tydelige brudd).
    Er det vanlig at bryteren ryker, altså den som ligger sammen med blinklyset for tenning av fjernlys?

    I tillegg: Den guiden som du har lagt ut, vil den spare meg for et eventuelt skifte av bryter/rele?
    02' Volvo V40 2.0L
    92' Volvo 240 GL
    86' Volvo 245 GLE - Vraket

  4. #4
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Lysbryteren er dimensjonert for 200watt, men med årene med diverse ekstramonterte lyskastere, rallypærer etc etc så blir det for mye last, i tillegg til uttørkede kontaktpunkter så kan varmgang lett oppstå.
    Ved å koble om som jeg har illustrert i howto, så vil kun et par watt gå igjennom lysbryteren for å kun gi strøm til releet.
    Releet tar hovedlasten til lysene, 200watt, og med nå kortere kabelavstand mellom batteri og lykter, så vil spenningsfallet bli lavere = mer lysstyrke
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #5
    Registrerte brukere Biturbo sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2014
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Lysbryteren er dimensjonert for 200watt, men med årene med diverse ekstramonterte lyskastere, rallypærer etc etc så blir det for mye last, i tillegg til uttørkede kontaktpunkter så kan varmgang lett oppstå.
    Ved å koble om som jeg har illustrert i howto, så vil kun et par watt gå igjennom lysbryteren for å kun gi strøm til releet.
    Releet tar hovedlasten til lysene, 200watt, og med nå kortere kabelavstand mellom batteri og lykter, så vil spenningsfallet bli lavere = mer lysstyrke
    Skjønner, så i teorien skulle dette virke bare med å koble det releet over i nytt rele.

    Har nå forsøkt å utføre denne jobben, i tillegg til at jeg bestilte ny bryter fra BCB.no, men det ser ut til at dette er uten hell.
    På den gamle bryteren fungerte lyset i posisjon "0", men med en gang jeg vrir bryteren over i kjøreposisjon så slukker lysene. Har forsøkt både med og uten den ekstra omkoblingen som ble gjort her. På den nye bryteren fungerte ikke lysene i det hele tatt.
    Alt av ekstralys er koblet ut og tatt bort, per nå har bilen bare originale lys.

    Noen sier jeg har jordingsfeil en plass, eller at den ligger inne med en kortslutning. Men siden jeg er mer eller mindre helt grønn på elektro, aner jeg ikke hvor jeg skal lete
    02' Volvo V40 2.0L
    92' Volvo 240 GL
    86' Volvo 245 GLE - Vraket

  6. #6
    Registrerte brukere simonlohne22 sin avatar
    Medlem siden
    21. nov. 2016
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Biturbo, etter litt leting på min bil så fant eg ut at det var en svidd kontakt til ene hovedlys relet som sitter bak dashbordet under radioen på min, kanskje det kan være problem ditt?

    Etter eg byttet det virket alt fint en liten stund hos meg helt til no, no får eg ikkje av lang lysene målte litt på blinklys/langlys bryteren og då fant eg ut av at det er strøm inn på bryteren men med en gang jeg trykker den inn for å ta av langlysene så ikkje det strøm der. Tenkte å prøve med en ny sånn bryter.

    Ga dette mening? Haha


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #7
    Registrerte brukere Biturbo sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2014
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av simonlohne22 Vis post
    Biturbo, etter litt leting på min bil så fant eg ut at det var en svidd kontakt til ene hovedlys relet som sitter bak dashbordet under radioen på min, kanskje det kan være problem ditt?

    Etter eg byttet det virket alt fint en liten stund hos meg helt til no, no får eg ikkje av lang lysene målte litt på blinklys/langlys bryteren og då fant eg ut av at det er strøm inn på bryteren men med en gang jeg trykker den inn for å ta av langlysene så ikkje det strøm der. Tenkte å prøve med en ny sånn bryter.

    Ga dette mening? Haha


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Vel, på sett og vis så ga det jo mening. Våre bilmodeller har jo ikke veldig stor forskjell med tanke på år, så kanskje jeg kan ha samme problemet på min?
    Har forsøkt å lete etter diverse rele som står inne i kupeen, og sett i forhold til den Haynes gjør det selv håndbok.
    Men klarer fortsatt ikke å knote meg fram til å finne de releene det eventuelt gjelder.

    Radioen står vel oppe på dashbordet i din bil? I så tilfelle, hvor går du inn for å se det gjeldene releet? (Og har du eventuelt et bilde av dette?)
    Har sett på det meste av ledninger/rele som ligger ved pedalene og mot torpedovegg, men har ikke fått sett så mye oppi der

    Skal se om ikke jeg får målt den lang- og blinklysbryteren for å se om det kan være noe feil her også. Det virker likevel litt rart at det skal være den for jeg får jo langlys når bryteren holdes inne og det klikker i releet framme i motorrommet osv.
    02' Volvo V40 2.0L
    92' Volvo 240 GL
    86' Volvo 245 GLE - Vraket

  8. #8
    Registrerte brukere simonlohne22 sin avatar
    Medlem siden
    21. nov. 2016
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Biturbo Vis post
    Vel, på sett og vis så ga det jo mening. Våre bilmodeller har jo ikke veldig stor forskjell med tanke på år, så kanskje jeg kan ha samme problemet på min?
    Har forsøkt å lete etter diverse rele som står inne i kupeen, og sett i forhold til den Haynes gjør det selv håndbok.
    Men klarer fortsatt ikke å knote meg fram til å finne de releene det eventuelt gjelder.

    Radioen står vel oppe på dashbordet i din bil? I så tilfelle, hvor går du inn for å se det gjeldene releet? (Og har du eventuelt et bilde av dette?)
    Har sett på det meste av ledninger/rele som ligger ved pedalene og mot torpedovegg, men har ikke fått sett så mye oppi der

    Skal se om ikke jeg får målt den lang- og blinklysbryteren for å se om det kan være noe feil her også. Det virker likevel litt rart at det skal være den for jeg får jo langlys når bryteren holdes inne og det klikker i releet framme i motorrommet osv.

    På bilde 1 her av oversikten Ove relene i cupeen er det 126/2 du ser det er 4 releer ved siden av verandre og hovedlys relet er det helt til venstre (mot rattet)

    Det var detsom var svidd på mitt




    Reelet i motorrommet klikket og på mitt men så ga det seg og var liksom låst på langlys, så målte eg litt så virker som det er noe tull med langlys bryteren på min.

    Problemet ditt kan jo være det releet som var svidd på mitt, kanskje dårlig kontakt der eller noe(?)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. Takk Biturbo takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere Biturbo sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2014
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av simonlohne22 Vis post

    På bilde 1 her av oversikten Ove relene i cupeen er det 126/2 du ser det er 4 releer ved siden av verandre og hovedlys relet er det helt til venstre (mot rattet)

    Det var detsom var svidd på mitt




    Reelet i motorrommet klikket og på mitt men så ga det seg og var liksom låst på langlys, så målte eg litt så virker som det er noe tull med langlys bryteren på min.

    Problemet ditt kan jo være det releet som var svidd på mitt, kanskje dårlig kontakt der eller noe(?)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Supert, det der er mye bedre enn det jeg har funnet til nå vertfall!

    Jeg får nappe ut spilleren og se om ikke jeg kan se noe neddi der, var som sagt ikke klar over at det sto noen releer der i forhold til lysene foran. Alt annet jeg har funnet til nå virker OK og har ikke funnet noen kontakter/ledninger som er svidd/irret. Dette gjelder forøvrig også den vribryteren som jeg nå har skifta og reklamert på siden den tilsynelatende ikke fungerte.

    Uansett, nå vet jeg vertfall hvor jeg skal lete, kanskje jeg også finner ut av det
    02' Volvo V40 2.0L
    92' Volvo 240 GL
    86' Volvo 245 GLE - Vraket

  11. #10
    Registrerte brukere simonlohne22 sin avatar
    Medlem siden
    21. nov. 2016
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Biturbo Vis post
    Supert, det der er mye bedre enn det jeg har funnet til nå vertfall!

    Jeg får nappe ut spilleren og se om ikke jeg kan se noe neddi der, var som sagt ikke klar over at det sto noen releer der i forhold til lysene foran. Alt annet jeg har funnet til nå virker OK og har ikke funnet noen kontakter/ledninger som er svidd/irret. Dette gjelder forøvrig også den vribryteren som jeg nå har skifta og reklamert på siden den tilsynelatende ikke fungerte.

    Uansett, nå vet jeg vertfall hvor jeg skal lete, kanskje jeg også finner ut av det
    Ja satser på du finner ut av noe!

    Begynner å bli lei av å leite etter feil så satser på ting ordner seg her og med ny blink og langlys bryter haha er ganske grønn eg og på det elektriske


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #11
    Registrerte brukere Biturbo sin avatar
    Medlem siden
    14. sep. 2014
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    54
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av simonlohne22 Vis post
    Ja satser på du finner ut av noe!

    Begynner å bli lei av å leite etter feil så satser på ting ordner seg her og med ny blink og langlys bryter haha er ganske grønn eg og på det elektriske


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Er sannelig ikke enkelt med den elektronikken, og siden man ikke er noe god på det er det også gjerne det du får feil på.
    Sånn som på min. Det er ikke mye som er elektrisk, men har hatt feil på det meste som er der!
    02' Volvo V40 2.0L
    92' Volvo 240 GL
    86' Volvo 245 GLE - Vraket

Lignende tråder

  1. Kjørelys og langlys virker ikkje
    By simonlohne22 in forum 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 16/12/20, 21:40
  2. Langlys virker ikke, prøvd mye..
    By Arne94 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 11/02/15, 22:35
  3. Automatiske kjørelys virker ikke
    By Blåmann in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 09/05/12, 10:51
  4. Hvilke pærer er det i tåkelys / langlys og kjørelys på V70 D5 2003?
    By jensen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 07/08/11, 22:00
  5. [løst] 940 92 mod, hjelp Langlys virker ikke?!
    By timmie in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 20/12/10, 14:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •