Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Tett oljefelle/veivhusventilasjon på D5?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. okt. 2019
    Sted
    Innlandet
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard Tett oljefelle/veivhusventilasjon på D5?

    Hei! For ett år siden skiftet jeg virvelspjeldet på min 2007 V70 D5 da det har blitt slarkete i gjennomføringen inn til virvelspjeldet. Etter det var byttet med ny pakning til toppdekselet så er det fortsatt oljelekasje der, og jeg har egentlig slått meg til ro med å fylle etter litt olje nå og da og tenkt at jeg ikke kan ha dyttet gjennomføringa til virvelspjeldet langt nok ned når jeg monterte igjen.

    Så kom jeg over en tråd der det var noen som hadde tett slange ut fra toppdekselet og ned til oljefella, og samtidig finner jeg noen tråder der folk har lagt oljefella si i diesel.

    Lurer derfor på om jeg kan ha for høyt trykk i toppdekselet og at veivhusventilasjonen ikke fungerer? Er det noe enkel måte å teste dette på? Er trykkluft inn i slangen som går ned til oljefella en god ide, eller kan man blåse i slangen med munnen?

    Jeg har også tenkt over at bilen min har litt hardere gange enn andre D5 biler, og på Bilia kommenterte de også dette rett etter jeg kjøpte bilen. Styrker dette tanken om tett veivhusventilasjon?
    2007 V70 D5 AWD - 528.000 km
    2003 S80 D5 Executive - 384.000 km

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. okt. 2019
    Sted
    Innlandet
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Klarte ikke vente på svar, så jeg tok av slangen i den enden som går opp i tokkdekselet og blåste ned i slangen. Da gikk lufta gjennom alt slik at den kom tilbake i toppdekselet gjennom det hullet slangen satt på, så det virker som det er åpent.
    2007 V70 D5 AWD - 528.000 km
    2003 S80 D5 Executive - 384.000 km

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Tror du skal ta en titt på utløpet fra veivhusventilasjonen, altså den slangen som går fra fella til inntaksrøret til turboen, den ender i en El-oppvarmet nippel som kan ha grodd tett (eller mye gruff i slangen) Og det er som regel greit å skru av lokket på oljefella, dra ut innmaten og rengjør litt.

    Er alt i orden der, så kan du sjekke tilstanden på veivhustrykket med å tre/feste en passende myk slange over peilepinnerøret, dra slangen i retning A-stolpen,
    forbi panserpakningen og deretter inn igjennom førervinduet, og se hvor mye røyk du får i kupéen ved full gass,
    neida, teip fast en tynn gummihanske på slange-enden, så ut og kjør varm motoren og sjekk hvor stor hansken blir.
    Det normale vil være om hansken fyller seg litt ved tomgang, suges litt sammen med mere turtall og lav belastning,
    og blåses litt opp med skikkelig belastning. (men skal helst ikke bli en hard ballong)

    Hard gange skyldes ofte slitte dyser...

  4. #4
    Registrerte brukere The Bear sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Husnes, Kvinnherad
    Innlegg
    2.250
    Antall takk

    Standard

    Holder litt på med dette selv

    Har ein S80 med D5 som blåser litt røyk ut av peilepinnehullet og påfyllinga på tomgang. Har ikkje fått testa gummihansketrikset enda, men tenkte å prøve neste gong eg kjem heim frå sjøen. Eg gjekk over dei to slangene frå oljefella til henholdsvis topplokket og innsugsbelgen til turboen. Rett før innsugsbelgen ved den nippelen som er nevnt over her var det noko rusk som hadde lagt seg over hullet, dvs. ingen flow. Fikset dette, blei ikkje så veldig mykje bedre. Gi gjerne ein lyd om du fekk reingjort oljefella og om det var mykje gugge der, det blir det neste for min del. Kan ikkje tru at ein D5 motor gått 230.000 km med service i henhold til servicehefte skal lide av gjennomslag, men kven veit
    - 1990 Volvo 740 GL -
    - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -

  5. #5
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Oljefella er ikkje mange kronene, så den kan ein godt bytte. Syns å huske at det var rundt 300 kr for den då eg bytta den.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. Tett veivhusventilasjon
    By andre in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 31/05/16, 10:36
  2. 960 - tett veivhusventilasjon?
    By Tor Erling in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 17/03/16, 00:15
  3. tett veivhusventilasjon, alvorlig?
    By hevih in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 02/10/11, 13:31
  4. tett veivhusventilasjon?
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 02/09/11, 18:25
  5. indikasjoner på tett veivhusventilasjon?
    By Erlend in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 27/11/10, 12:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •