Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: V40 CC 2015 modell Ekstralys

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard V40 CC 2015 modell Ekstralys

    Heisann.

    Har bladd igjennom flere sider med topics uten å finne en tråd som passer skikkelig. Så prøver meg på en ny.

    Har akkurat kjøpt men en V40 CC OR 2015 modell, så langt veldig fornøyd med den bilen, men sliter med ALT for dårlige lys på, spesielt fjernlys, på bilen.
    Så jeg lurer på om det er noen kloke hoder her inne som har tilgang på ?
    VIDA
    ?(usikker på om det er i
    VIDA
    ) som kan fortelle meg om det står noe om montering av auxiliary lights, om det er orginale lyktefester fra Volvo, om det er originalt ledningsnett under huuven for å koble seg på (slik som flere andre modeller har), om det er noe problem med
    CAN
    -bus osv osv. Vet jeg gjorde dette med både 02 V70’n og 07 XC70’n. Tanken er å montere to stk led-bøtter (baja design)i nasen, og kanskje en bar i nederste grillen.

    BTW så er jeg veldig glad i det fantastiske miljøet som er blant Volvo-eierene! Aldri et problem å få hjelp, gode råd og en trivelig bilprat!


    The Line Below Is False
    The Line Above Is True

    Volvo V40 CC Ocean Race 2015
    Sist endret av ice_mann; 11/12/20 kl 14:37

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei, har ikke skrudd på din bilmodell, men så vidt jeg kan finne ut er ikke V40 CC (Ford C-platform) spesielt egent til å ha ekstra lys i det hele tatt,
    såfremt din bil ikke er uten radar i grill (som vil få problemer med å se gjennom ekstralysene) , og "fotgjenger-airbag" i panseret, som er avhengig av følsomme sensorer i fronten på bilen...
    Det er følgelig ikke noe originalt opplegg til ekstralys, men ikke dermed sagt at det ikke lar seg montere om man absolutt vil, men man bør være klar over begrensninger og muligheter. Så om du ikke får bedre råd enn mine her inne, rådfør deg med noen som kjenner biltypen din til fingerspissene.

    Om du har halogen-fjernlys vil det som regel kunne brukes normale relé fra langlyspæra, men skulle du få problem med "hengende" eller brente rele, eller har annen type fjernlys, så er det
    CAN
    -bus adapter som gjelder. (boks som "leser" langlyssignalet på bilens databus)

    For å "skremme" deg litt, så var forgjengeren av biltypen din ,
    P1
    -platformen iallfall kjent for å være særdeles interessant å modifisere lysanlegget på, med 80Hz PWM styring til pærene og et veldig følsomt
    CAN
    -bus nett og jordings-opplegg, med grillede viskermotorer og
    CEM
    -moduler som resultat...

  3. Takk ice_mann takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Hmmm...dette hørtes jo veldig spenstig ut Hadde vell ikke sett for meg så mye hassle, eller tenkt over alle nye sikkerhetsinstallasjoner er som er med på "nye" biler, men dette må jo la seg ordne (i hope)
    Men her er jo hovedårsaken til at man spør først Venter på flere svar her, dere har som regel bedre oversikt, innsikt og løsninger en det Volvo-verkstedet mitt har Men skal forhøre meg med dem også, vet jo aldri, kan jo være en av dem kan v40'n inn og ut.
    Det er vanlige halogen-fjernlys så da BURDE jo ikke den biten være et stort problem...

    Åh, takk, litt ekstra "skremsel" var akkurat det jeg trengte :joy:
    Men du sier "særdeles interessant å modifisere lysanlegget på", da leser jeg at det er mulig å gjøre det på den modellen også, bare at det krever litt mer
    Takk for svart i alle fall

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Just a little update..
    Var innom min lokale Volvo-pusher i dag, og snakket litt med dem.. verksmesteren har samme bilen, og kunne fortelle at han hadde satt en led-bar i grillen på bilen uten problemer, og at han hadde hentet styrestrøm fra orginal-lysan.. så det skulle ikke være no problem mente han, samtidig som ene mekanikeren kom inn og stemte i å sa at det var null stress og koble lys på de originale lysan så lenge det var halogen-fjernlys.
    Fant fram tegning på bilen, for å se hvor eventuelle sensorer til "fotgjenger-airbag" i panseret satt, og at det ikke skulle være konflikter der.. nå har ikke min bil radar i grillen for skiltgjenkjenning og adaptiv-cruisekontroll, så det skulle være plankekjøring ifølge dem.
    viste meg også hvor/hvordan jeg skulle bolte fast lysholderen/skiltplata i fangeren.. plugg and play som dem sa!
    Men det ble også luftet en idè om å koble fra batteriet før jeg satte i gang med monteringa av lysholderen...men jeg glemte å spørre om det er noe jeg må tenke på der? feks sette nøkkel i en bestemt pos eller no annet jeg må tenke på?

    Jeg blir å gjøre et forsøk! Med mindre det er noen andre som har mer å tilføye her...? Fingers crossed!

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Se der ja, da var det nok ikke så ille som jeg hadde fryktet.

    La bilen sovne før du tar av batteriet.
    (åpne panseret, åpne ruten på førersiden og steng dørene, eller bare lukk dørlåset med ett skrujern,
    vent i 10-15 minutt til bilen har sovnet, ta av batterijord, vent 5 minutt før du fortsetter arbeidet)

    Det finnes en prosedyre i
    VIDA
    for å vekke
    SRS
    -systemet uten at noen fysisk sitter i bilen,
    men har på følelsen at den blir glemt i de fleste tilfeller. (kanskje unntatt ved direkte jobbing på
    SRS
    -systemet)

    Så uten
    VIDA
    blir rådet å ha dør eller vindu åpent,
    hold hode og kropp så langt unna rattet/andre airbag'er som mulig når du trykker på tenningen (ta av brillene, lukk øynene og gap litt)
    Litt spenning må man jo ha i livet

    Mulig vindusheisene må initialiseres (auto-opp fungerer ikke normalt) enten med Vida eller å holde opp-knappen oppe et par-tre sekunder når ruta har kommet helt til topps. (har ikke sjekket om dette gjelder din bil)
    Sist endret av jiha1968; 15/12/20 kl 09:22

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2020
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    ingen problem å hente styrespenning til rele fra fjernlys, legg opp kabel for last fra batteri, har du halogen h7 eller annet finnes der ledpærer på ebay/wish bare husk og kjøp med led på minst 4 sider
    svært gode https://www.wish.com/search/h7%20led...n=63&share=web

    https://www.wish.com/search/h7%20led...=116&share=web har du annen type en h7 er det bare å søke.

  8. #7

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    Jeg koblet opp på en C30 '11 for et par uker siden. Noe lik i fronten vil jeg påstå.
    Trangt og fælt i forhold til de gode gamle, men fikk det greit til likevel.

    Ut med venstre lykt, fant en lur plass og montere relé, og fikk lagt plastrør ned i bunn i fanger for 2,5mm2 til ledbar.
    Hentet ut styrestrøm fra kontakten til lykten og hovedstrøm fra shunt til kjølevifte i sikringsboksen. Fornøyd med resultat og det er usynlig når lykten er inne (Jeg elsker patenten med en splint som holder lykten på plass!)

    Eneste jeg vil klage på på C30 er at det er trangt mot gitteret i bunn av fanger. Dette skuldes nok også at jeg monterte skiltplate-holder-greien med ørene bakover for å få ledbaren mest mulig inntil bilen.



    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2016
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Godt å se at det er nok av tullinger(i beste mening) som tør å gjøre det Volvo mener ikke skal gjøres, fikk høre på Volvo i byen at det var aldri meningen at c30/v40 og de nyere bilen skulle ha ekstralys, men det kn vi jo ikke ta stilling til.

    Fant du noe skikkelig feste bak plasten eller satt du lys-feste-plata kun fast i plastikken? Er vell neppe et problem på en liten ledbar men trenger mer fast masse til baja-lysan mine.
    Husker på 07 XC70’n så var det lange selvborrende skruer som ble brukt, for der kom du inn i en stålfanger 2-3 cm innafor plasten. Har et håp om å finne noe sånn på 40’n også.. noen som vet?

  10. #9

    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    VCCN medlemsnummer
    940
    Innlegg
    1.570
    Antall takk

    Standard

    @ice_man: Jeg satte bare 6 skruer i skiltplaten. Denne led-baren veier ingenting, så jeg er ikke bekymret for at den skal falle av.
    Jeg har sett løsninger der man borer et ~14mm hull i fangeren, borer opp i fangerbjelke og setter inn en mutternagle for M8 der. Så setter man inn en hylse/rør slik at man rekker ut til fangerplast og skrur hele opplegget med lange nok M8 bolter. Dette gir et stødig og solid feste for det meste. Man gjør en del inngrep i bilen da, men noe må man vel ofre?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 11/02/19, 22:40
  2. Automatgir olje type 2004 modell vs 2010 modell?
    By TomB in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/17, 07:38
  3. Service på 2015-modell XC70 AWD, Norge eller Sverige?
    By chasba in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 6
    Siste post: 18/08/16, 22:48
  4. [VCCN] Gardermoen Raceway 2015 - Neste runde: 28.06.2015
    By Volvo Car Club Norway in forum Arkiv
    Svar: 91
    Siste post: 29/06/15, 13:56

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •