Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 73

Tråd: Xc70 2006 rister

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard Xc70 2006 rister

    Hei. Har en 2006 xc70 D5 185hk automat som plutselig begynte å riste voldsomt her om dagen. Dette skjedde mens bilen ble kjørt. Hele bilen rister helt vanvittig, rister også på omgang. Rett etter dette begynte så kom det opp ( Motor serv erfordras) å bilen sluttet å dra. Noen som vet hva dette kan være? Motorfester?girkasse?

  2. #2
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Sjekk abs ringen
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Meiner vi har byttet abs ring en gang før. Men rister bilen hvis abs ringen er ødelagt? Bilen ristet også på tomgang

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Mange feilkoder som gir denne varslingen, så det beste er å få lest ut først som sist. Det hjelper veldig med videre feilsøking.

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Om vi skal forstå det slik at bilen (motoren) rister unormalt mye med stillestående hjul,
    med motoren på tomgang, og verre ved eventuelt rusing, ja så er vibrasjonene relatert til motoren,
    mest sannsynlig en dyse (injektor) som har problemer. Eventuell feil i balansering av Converter er lite sannsynlig, burde heller ikke gi store utslag på tomgang.
    Motorfester gir endringer i vibrasjoner som overføres fra motor til karosseri, men får neppe bilen til å riste, og feilmeldinger skyldes nok ikke motorfester. (kan forekomme på Euro3 <2005 der turbotrykkreguleringen påvirkes ved vakuumlekkasje i festene)
    Vibrasjonene kan f.eks ha skapt en følgefeil med å ha ristet løs trykkrøret fra turbo til intercooler, med påfølgende "dau" motor og feilmeldinger.

    Siden du har feilmelding på motor, bør det (som Jimbojama sier) leses av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr før gjetteleken tar av helt.

    PS:
    Om ristingen under kjøring er annerledes enn ved tomgang, gjelder det å sortere ut om vibrasjonene følger hjulhastighet eller motorturtall, bremsing/gassing/giring/svinging, opp/ned bakke,
    DSTC
    av/på, varm eller kald bil osv.
    Sist endret av jiha1968; 06/12/20 kl 01:28

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Feilmeldingen kom opp før jeg rakk å stoppe bilen, å da slutten den helt å dra. Det er mimdre risting når jeg setter den i nøytral, eller slakker av. Å helt vanvittig når man gir på. Det bakre? Motorfestet der den stanga går over kjennes veldig løs ut.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Dette her skjedde helt plutselig ved normal kjøring. Trodde først bilen hadde punktert. Bilen rister ganske mye ved rolig kjøring, å blir enda verre ved gasspådrag. Prøvde å starte opp igjen bilen dagen etter, å syns den høres ut som ei snekke.

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Du trenger fortsatt å få lest ut feilkoder, eventuelt i mellomtiden få noen med "motor-ører" til å lytte på bilen, for herfra "høres" det ut som den ikke går på alle sylindre. (det er normalt med noen millimeter slakke på motorens øvre momentfeste i bilens lengderetning)
    Du kan jo eventuelt ta en videosnutt med u-lyd og legge på youtube/FaceB, eller hvor det måtte passe, for så å linke den her, til "underholdning" for oss andre som sitter her



    PS: ADMIN må gjerne flytte tråd til riktig forumavdeling...
    Sist endret av jiha1968; 06/12/20 kl 13:14

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Får nok flyttet den stanga på motorfestet mye mer enn noen mm. Ja vi skal på lest av feilkoder, men sist bilen fikk feilmelding på egr, så ble meldinga borte av og til å da fikk vi ikke lest av meldinga før den kom opp igjen

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Slakken på momentfeste har neppe noe med dette å gjøre, det skal som sagt være slakke der, men ikke flerfoldige cm.
    Hadde alt vært stramt og stått i spenn der, så hadde du virkelig fått føle/høre det.
    Ut av den beskrevne oppførselen på motoren tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at symptomet forsvinner helt av seg selv. (dessverre)
    Fortell oss gjerne hvordan det går etter hvert

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Var ute å starta bilen nå, å da får jeg ruset den opp som normalt. Det gikk ikke når den slutta å dra. Når man holder jevn gass, så høres det ut som at den ikke går reint. Har en lekasje under der oljepåfyllinga er. Het det virvelspjelld? Men den har vært der lenge. Det stagget som sitter der bruker å hoppe av.

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Lekkasjen er et tegn på at du trenger bytte av virvelspjeld, det samme tegnet har du fått med spjeldarmen som hopper av
    Når armen hopper av, settes det feilkoder og i mange tilfeller går ikke bilen normalt,
    kan gå i delvis limpmode, og girkassa går heller ikke så raskt over i lockup,
    og har du eventuelt problemer med lockup, kan du få lockup-shudder, som er skikkelig kraftige ristninger i hele bilen, som regel ved belastning i oppoverbakker.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Vi byttet stagg, å da begynte den å hoppe av igjen etter ei lita stund. Men ikke fått opp no feilmelding når det har skjedd. Lockup er når bilen går i går å ikke slurer? Dette er første bilen vår med automat når bilen begynte å riste så syns jeg at bilen ikke gira når den skulle, men dette kan vel skyldes andre ting å.

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Kula og staget til virvelspjeldet slites mer eller mindre likt, og uten oljelekkasjen kunne det vært aktuelt med å modifisere kula, men vil ikke anbefale det om spjeldakslingen lekker olje. Da vil det heller være aktuelt å varme opp staget på grensen til smeltepunkt og klemme sammen hullet litt, for å holde det gående til det passer å bytte spjeld. (på egen risiko)
    Om det settes feilkoder eller ikke, varier etter hvilken stilling spjeldet får ved avhoppingen og hvordan bilen kjøres, og det er langt fra alle feilkoder som det kommer direkte varsel om i
    DIM
    . (instrumentpanelet)

    Når automaten er i lockup så er det "fast mekanisk forbindelse" mellom motor og hjul ja,
    ute av lockup så slurer girkassa via en hydraulisk momentoverføring i converteren. (føles som å kjøre med gummistrikk mellom motor og hjulene )
    Og når du starter med kald girkasse/motor, så slurer kassa (går ikke i lockup) for å få oljetemperaturen hurtigst mulig opp på arbeidsnivå,
    det samme kan skje når
    TCM
    (girkassestyringen) får beskjed fra
    ECM
    (motorstyringen) om at ikke alt er på stell.

    Men hvordan var det med vibrasjonene når du startet opp motoren tidligere i ettermiddag? Kiler det bare litt i fingrene fra rattet, eller holder jekslene på å falle ut?
    Sist endret av jiha1968; 06/12/20 kl 19:50

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Bilen var helt vanlig å starte opp på morgenen, kjørte 10 min til barnehagen. Starta bilen igjen å kjørte ca 5 min, da begynte plutselig å riste skikkelig. Trodde først dekket var punktert, men merka jo at den rista når den stod stille på tomgang å. Kikka over bilen litt, før jeg skulle kjøre den forsiktig til en plass den kunne stå. Da merka jeg at ristinga ble enda verre ved gasspådrag, å noe mindre igjen når jeg slakket av. Så kom feilmeldinga opp å da sluttet bilen å dra. Måtte sette den i ‘manuell’ giring i 2 gir for å få kjørt. Så gikk den plutselig litt bedre igjen før det samme skjedde igjen.

  16. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke jeg kommer så mye lengre uten feilkoder, men høres ut som bilen havnet i Limp-mode (redusert effekt og turtall) pga feil på motor.
    Får du levert bilen til en Volvokyndig mekaniker så blir nok bilen i orden igjen. Kom gjerne tilbake med feilkoder/verkstedets løsning.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Nå har volvoen fått stått ei stund, å startet den raskt i dag for å sjekke om den rister i nøytral, noe den gjør. Gjør den det hvis girkassa er ødelagt?

  18. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror ikke girkassen din har noe med ristingen å gjøre,
    jeg tror motoren ikke går rent på alle sylindre, pga feil på en dyse,
    men som sagt så trenger du i det minste å få lest ut feilkoder.

    Anbefaler deg å lete opp en privatperson i nærheten med Volvotilpasset feilkodeleser,
    kjøpe en fra f.eks B-tema/Finn selv, eller levere bilen på verksted for diagnose.
    Tror som sagt ikke at jeg kommer så mye lengre uten feilkoder/hands on, dessverre.

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Ja har en som skal komme å lese av feilkoden, bare at ting tar litt tid😃 blir spennende å se

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Da har en vært her å lest av feilkoden, å kommer opp feil på en dyse. Han får ikke kommet inn på hver dyse å sett, da må den leses av med ordentlig feilkodeleser for volvo. Ser at rundt 3 av dysene så er det veeldig svart. Bilen ryker no vanvittig å.

  21. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Da ser det dessverre ut til at jeg hadde rett med tanke på dysefeil,
    men som du nevner selv, bilen trenger skikkelig feildiagnostisering, før videre reparasjon.

    Og jeg vil tro at dette er bilens julegaveliste:

    En ny/bedre brukt dyse, (ved høy km, vurder overhaling av alle dyser, nye dyser er ikke billig)
    nye dysetettningsringer (5stk kobber) , muligens en lett dysesete-fresing
    ny pakning til ventil-/insugs-deksel,
    nytt virvelspjeld,
    og mest sannsynlig nye O-ringer og ev. slanger til dyseretur om disse har begynt å sprekke opp litt.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Ja har sett at dette er kostbart, men heller det enn girkassa som vi kanskje fryktet. Han som kikket på bilen sa at det vanvittige ristinga kommer nok av at bilen går veldig ureint. Virker som den går på bare 4.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. nov. 2010
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en 2006 xc70 185HK med nesten samme symptomer som du skriver, jeg holdt på ramle ut av bilen, fra 25 km/t litt stigning og svakt pådrag.......HAVARI på Converter på den :(

    men jeg hadde ikke risting å tomgang da,....
    Sist endret av afysjameg; 22/12/20 kl 08:47

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Converter sitter på kassa?

  25. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Converteren er i dette tilfellet den hydrauliske momentomformeren (innkapslet turbinkobling med lockup-clutch) mellom motorens veivaksel og inngående aksel på automat-girkassen.

    Men glem girkassen din nå, den er nok i orden, du har problemer med en dyse, lekkasjer rundt dysene, m.m. som du bør få ordnet før du bekymrer deg for ikkeeksisterende feil
    Ref. tidligere "julegaveliste", og få lest av feilkoder med en tilpasset kodeleser for å få mer info på hva som er galt med dysa/kabling.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Xc70 2006 mod
    By Daniel87 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 12/05/19, 14:36
  2. Motorfester XC70 D5 2006
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 24/02/17, 19:55
  3. XC70 2006
    By Hassel in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 02/10/16, 12:40
  4. Ny DAB i xc70 2006
    By vikry in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 2
    Siste post: 19/02/16, 20:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •