Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: 940 - 1998 mod. Hvordan få løsnet alt på eksosmanifold for å få skiftet topp ?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard 940 - 1998 mod. Hvordan få løsnet alt på eksosmanifold for å få skiftet topp ?

    940 1998 model, Blokk 530.

    Sett fra tennpluggsiden .. Har fått løsnet alle de 4 manifold-utgangene (8 bolter). Tenkte at jeg da kunne bevege manifolden litt ut fra blokka / toppen siden jeg må ha manifold litt ut, samt løsne på innsugsiden .. for å få av toppen.

    Skal inn med annen overhalt topp da jeg klarte å knekke en av tennpluggene da jeg skulle skifte plugger / ledninger.

    Om en følger eksosrøret fra turboen og ned under bilen så er røret festet med en klemring til girkassa.

    Er det dette festet som må løsnet for å få manifolden ut av de 8 boltene i blokka ?

    ELLER, - jeg kan skimte en skinne under manifolden og det er 2 bolter der. Må jeg løsne der også, - dvs. at manifolden er festet på undersiden også ?

    Jeg setter pris på tips her da jeg må løse dette for å komme videre

  2. #2
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    plukk av turbo først ved å løsne downpipe og turbo fra manifold, når du har løfta ut turboen skrur du løs alle bolter på toppen og den ene i støttestaget under. da kan du vrikke ut manifold

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Hei, - takk vangsfreaken. Skal prøve det .. men tenkte å prøve å få løsnet undenifra. Mulig jeg må ta av oljefilteret ? Tenkte å slippe å røre turboen ... Er ikke lett å komme til boltene (ser ut som 2) under manifolden.

  4. #4
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alterth Vis post
    Hei, - takk vangsfreaken. Skal prøve det .. men tenkte å prøve å få løsnet undenifra. Mulig jeg må ta av oljefilteret ? Tenkte å slippe å røre turboen ... Er ikke lett å komme til boltene (ser ut som 2) under manifolden.
    det er en på undersiden av manifold og 2 på motorblokka. det holder å løsne den på undersiden av manifold, også lar man braketten sitte igjen på motoren

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Fikk løsnet de 2 på motorblokka. Var de jeg kunne se. Tenker det ikke blir lett å få de på igjen

    Ser ut som manifolden er noenlunde løs nå, - håper å få toppen av uten å røre turboen ... men får se, - mulig du har rett i at den må løsnes / tas av.

    Har tappet kjøleveske. Skal ta bort radiatorvifta og starte med å løsne og få bort innsuget i morgen.

  6. #6
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alterth Vis post
    Fikk løsnet de 2 på motorblokka. Var de jeg kunne se. Tenker det ikke blir lett å få de på igjen

    Ser ut som manifolden er noenlunde løs nå, - håper å få toppen av uten å røre turboen ... men får se, - mulig du har rett i at den må løsnes / tas av.

    Har tappet kjøleveske. Skal ta bort radiatorvifta og starte med å løsne og få bort innsuget i morgen.
    Du må ikke nødvendigvis ta av turboen, men du får mye bedre plass å jobbe på, å den sitter jo bare i noen få muttere...

    Innsug er enkelt, å du trenger ikke å ta det ut. Bare skru det løs fra toppen og legg det litt ut på siden, så slipper du å jobbe med alle slangene. Husk også at det er en støttebrakett under innsuget som sitter på blokka, men den er mye lettere enn den på eksosen

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen
    Fant den. Nå er det stort sett bare å ta av toppen. Har et spørsmål ang. det.
    Mulig jeg tar det i en ny tråd, men gjør et forsøk på å fyre det av her Antar at det er flere her som har tatt av kun toppen (530) her.

    DEMONTERE TOPP :

    (pga knekt tennplugg og en knekt grisepigg - den står igjen i hullet sammen med plugg gjengestussen / må borres opp og sette inn ny gjengeinnsats eller topp bytte)

    Har gjort følgende : (volvo 940 turbo classic 1998 model b230fk)

    - Koplet løs batteri
    - Løsnet innsug og avgass manifold
    - Tappet kjøleveske
    - Tatt bort øvre kjøleslange m/termostat
    - Tatt bort el-viften
    - Tatt bort alt av drivreimer
    - Tatt bort fordeler og pluggledninger
    - Nullet motor

    Neste blir å gå på selve registerreima / kamkåpen for å ta den av.
    Jeg tenkte at reima kan sitte igjen på veivaksel og hjelpeaksel i.o.m. at jeg nylig har byttet reim og vannpumpe. Skal ikke skifte noe bare ta av og på igjen.
    Må da løsne den spennmutteren og ta forsiktig av reima på kamakselen.

    SPØRSMÅLET blir da :
    For å få av toppen, må jeg ta av kamakseldrevet / det tannhjulet ?
    Og, - må jeg ha slikt spesialverktøy for å få det av og på igjen til riktig moment (50) ?

    Takker for svar !

  8. #8
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Det lar seg (såvidt) gjøre å dra unna dekselet uten å ta av reimhjulet, men du burde demontere reimhjulet sånn at du kan skru dekselet helt av. Letteste måte er å løsne radiator sånn at man bare kan løfte den litt opp, så får man plass til muttertrekker for å skru løs bolten på veiva
    EDIT: jeg mener da drevet på både kam og veiv.
    Du trenger momentnøkkel for å dra igjen topplokksboltene med rett moment, ellers klarer du hele jobben med vanlig håndverktøy.

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Tenkte å ta av det lille reim hjulet, stikke en spiker i hull for å holde fjæra tilbake.

    Det jeg her er usikker på er om det går å holde motoren i null og kammen.. Når jeg skrur av bolten på kamakselen ved kamhjulet (den som skal ha moment på 50)?
    Må jeg ikke ha et slikt verktøy som settes fast og holder alt på plass når jeg tar i for å få av bolten?

    Eller kan jeg sette bilen i 4. gir med håndbrekket på og da klare å løsne / feste igjen?

    Jeg har og en slik gummibelte-sak til i å ta av oljefilter o. l. som jeg kanskje kan bruke til å holde kamhjulet fast..

    Er litt engstelig for at alt endrer seg etter at jeg har nullet... I tillegg til å sette registerreima på plass korrekt etterpå ☺️


    Edit: Hvorfor må jeg løsne på veiv.. Der nede?
    Tenkte bare å ta av registerreima oppe ved kammen for å få av toppen.. Og så smyge den innpå etter at topp er på igjen med nye pakninger... Eller går ikke det?

    Takk sålangt
    Sist endret av alterth; 28/12/20 kl 14:37

  10. #10
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alterth Vis post

    Er litt engstelig for at alt endrer seg etter at jeg har nullet... I tillegg til å sette registerreima på plass korrekt etterpå ☺️


    Edit: Hvorfor må jeg løsne på veiv.. Der nede?
    Tenkte bare å ta av registerreima oppe ved kammen for å få av toppen.. Og så smyge den innpå etter at topp er på igjen med nye pakninger... Eller går ikke det?

    Takk sålangt
    Er bare B230k du bør være redd for at ting kan skje ved nulling.
    Alle de andre b230 motorene kan du tørne rundt, og herje med uten å være redd for noe.
    Bare å nulle alle punkter før du tar på registerremmen igjen.
    Går fint å gjøre bare å ta av oppe, men er da mulig at den kan hoppe en tann eller 2 nede.
    Eneste som skjer da er at du ikke får start/ujevn gange.
    Best å ta å nulle alle og ta remmen helt rett alle steder.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Thumbs up

    Sitat Opprinnelig postet av volvo245gl Vis post
    Er bare B230k du bør være redd for at ting kan skje ved nulling.
    Alle de andre b230 motorene kan du tørne rundt, og herje med uten å være redd for noe.
    Bare å nulle alle punkter før du tar på registerremmen igjen.
    Går fint å gjøre bare å ta av oppe, men er da mulig at den kan hoppe en tann eller 2 nede.
    Eneste som skjer da er at du ikke får start/ujevn gange.
    Best å ta å nulle alle og ta remmen helt rett alle steder.



    Takk

    Da satser jeg på å få løsnet bolter uten slikt spesialverktøy om det går.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Post

    Sitat Opprinnelig postet av alterth Vis post
    Takk

    Da satser jeg på å få løsnet bolter uten slikt spesialverktøy om det går.
    Hei, - da har jeg tatt av reim og kamhjul samt manifold og innsug er tatt til side.

    Da skal det bare være igjen å ta av topplokket og begynne å løsne boltene som fester toppen.

    Det ser for meg ut som om det er 3 "ting" som hindrer meg i å få løftet den opp :

    - En slange montert til en stuss lengst inn (bilen sett forfra og da høyre side) (kjøleveske).
    - En hvit (tror jeg) kontakt (samme side)
    - En slags sonde med ledninger.

    Det ser ut som at de 3 tingene over hører til selve toppen som jeg skal ta av ( - for å få "noen" (Nardo Bil (volvo) kanskje) til å borre ut plugg).

    Noen som har tatt av den kontakten og sonden som kan si hvordan en tar dem av ?

  13. #13
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    i toppen sitter det bare et par tempsensorer (kjølevann). på den ene er det bare ei metallbøyle du må klemme inn, på den andre er det en plasthake. i teorien er det bare å dra de av når man klemmer, men om de sitter godt (vanlig etter mer enn 20 år...) må man gjerne lirke litt i alle retninger og ta i litt.
    slangen du prater om er bare kjølevann, bare å løsne klemma og dra av slangen

    om du må levere fra deg en original topp for reparasjon kan det forøvrig være raskere og lettere å spørre på facebook etter en annen topp. hvor i landet holder du til?

  14. Takk alterth takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Ved Ålesund. Hadde en på Finn som skulle sende meg en 530 overhalt, men han ble "borte"...
    2500 og da skulle han få min gamle.
    Tenkte nå at jeg bare skrur av den jeg har og hører om eks. Volvo Ålesund kan Borre ut plugg resten og en knekt grisepigg for så å sette inn nye gjenger.
    Har brukt gode råd her og YouTube for å komme der jeg er nå

  16. #15
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av alterth Vis post
    Ved Ålesund. Hadde en på Finn som skulle sende meg en 530 overhalt, men han ble "borte"...
    2500 og da skulle han få min gamle.
    Tenkte nå at jeg bare skrur av den jeg har og hører om eks. Volvo Ålesund kan Borre ut plugg resten og en knekt grisepigg for så å sette inn nye gjenger.
    Har brukt gode råd her og YouTube for å komme der jeg er nå
    okei, da blir det langt unna for både hjelp og deler fra meg
    spør på facebook, så finner du sikkert en komplett topp til 1000-1500

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Du vangsfreaken.. Fikk av kjølevannsslangen og den ene sensoren. Den hvite i midten som har slike metalldingser på sidene.... Vanskelig å komme til å få klemt de sammen nok og samtidig prøve å dra ut. Virker som den kontakten er løs å rikke på men sitter fast allikevel.

    Vet du om den skal dras rett ut eller evnt opp?

    Er redd for å bruke tang å klemme med for ikke å ødelegge kontakten...

  18. #17
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Både slangen og begge kontaktene peker samme vei, så er bare å lirke og dra

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2020
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Kontakten kom lett av ved å presse bøylen fra undersiden. Ikke fra sidene. Nå er toppen av

Lignende tråder

  1. Hvordan montere åpent filter på 1998 V70 2.0 T
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 24/02/14, 23:30
  2. hvordan bygge om til mek. løftere på 16v topp
    By knaben in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 29/12/10, 03:24
  3. Svar: 53
    Siste post: 18/06/10, 10:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •