Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: 940 turbo stopper ved clutching...

  1. #1
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard 940 turbo stopper ved clutching...

    la meg starte tråden med å besvare det vanlige spørsmålet; motor er original med unntak av lett porting og A-kam, så nei, det gjelder ikke dumpventil/LMM
    meeen... jeg har opplevd de siste dagene at min originale 940 turbo stopper når jeg tråkker inn clutchen. langt ifra hver gang, og verst når den er kald/halv-varm. bilen går derimot klokkerent når den er varm, eller om jeg kjører/holder den på litt turtall.
    jeg har ikke rukket å feilsøke det enda, men om noen har vært borti noe lignende vet de kanskje hvor jeg burde starte? det er ingen tegn til noe som helst i forkant, den bare dør akutt når jeg tråkker inn clutchen...

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Hva skjer dersom du klemmer flat en av slangene til / fra tomgangsventilen?

  3. #3
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hva skjer dersom du klemmer flat en av slangene til / fra tomgangsventilen?
    Vet ikke, vurderer å legge den i dieselbad når jeg får igjen bilen til helga går den på varm motor om den er tett?

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenker slik:
    Det er 3 veier sylindrene henter luft.
    1. Gasspjeld.
    2. Tomgangspassasjen med justerskruen.
    3. Tomgangsventilen.

    Hvis gasspjeldet tetter helt på tomgang, da må all luft hentes via de to andre passasjene. Dersom passasjen med tomgangs skruen er lukket for mye, da må alle luft gå via tomgangsventilen og dette gir ofte problemer.

    Jeg liker å justere det slik at driftsvarm motor går på korrekt turtall når tomgangsventilen er helt stengt. Da åpner tomgangsventilen kun på kald motor og når det er andre behov og man unngår vanligvis at motoren stopper når man trør inn clutchen.

  5. #5
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg tenker slik:
    Det er 3 veier sylindrene henter luft.
    1. Gasspjeld.
    2. Tomgangspassasjen med justerskruen.
    3. Tomgangsventilen.

    Hvis gasspjeldet tetter helt på tomgang, da må all luft hentes via de to andre passasjene. Dersom passasjen med tomgangs skruen er lukket for mye, da må alle luft gå via tomgangsventilen og dette gir ofte problemer.

    Jeg liker å justere det slik at driftsvarm motor går på korrekt turtall når tomgangsventilen er helt stengt. Da åpner tomgangsventilen kun på kald motor og når det er andre behov og man unngår vanligvis at motoren stopper når man trør inn clutchen.
    jeg får prøve å gjøre rent ventilen da, det kan vel hende den er tett eller treg etter 350k. eventuelt justere spjeldet litt bare for å se om den går bedre under oppvarming da, bare for å se om det er luftmangel... det har liksom kommet plutselig, samtidig som den ellers går helt klokkerent, så det er litt vanskelig å gjette noe

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det skal være en plastskrue ved gasspjeldet som justerer bypass luft for tomgang. Det er ingen god ide å justere på selve spjeldet pga TPS.

    Har du AFR måler? Hvis den viser ugunstig mager blanding på tomgang (14,7:1 f.eks) da blir motoren svak og den dør lett.

  7. #7
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det skal være en plastskrue ved gasspjeldet som justerer bypass luft for tomgang. Det er ingen god ide å justere på selve spjeldet pga TPS.

    Har du AFR måler? Hvis den viser ugunstig mager blanding på tomgang (14,7:1 f.eks) da blir motoren svak og den dør lett.
    Jeg husker ikke åssen dette ser ut originalt, men om jeg må justere noe skal jeg ha det i bakhodet

    Nei, denne er som sagt helt original. Den har ikke mer enn original oljetrykkslampe. Men siden den er original og uchippet kan det jo ikke være mye annet enn feil luftmengde eller tullete elektronikk som har skylda, øvrige problemer (for eksempel dyser, tullete tempsensor, defekt lambda, osv...) burde jo påvirket øvrig gange...

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  8. #8
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    På min var det ett lite hull i membranen på den originale dumpventilen som var synderen. Symptomene var at den stoppet da jeg trykte inn clutchen og det var liksom værst etter at jeg hadde hatt turbotrykk
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  9. #9
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    På min var det ett lite hull i membranen på den originale dumpventilen som var synderen. Symptomene var at den stoppet da jeg trykte inn clutchen og det var liksom værst etter at jeg hadde hatt turbotrykk
    På min er det temperatur-avhengig, og tilsynelatende fint når den er skikkelig varm. Men jeg skal sjekke om det ikke er tomgangsregulator

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

  10. #10
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    På min er det temperatur-avhengig, og tilsynelatende fint når den er skikkelig varm. Men jeg skal sjekke om det ikke er tomgangsregulator

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk
    på min var det også værre når den var varm enn når den var kald. Var egentlig helt tilfeldig jeg sjekket det da sønnen til naboen plagdes med det samme pga ettermontert åpen dumpventil som gjorde at jeg kom på å kanskje sjekke den membranen
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  11. #11
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    på min var det også værre når den var varm enn når den var kald. Var egentlig helt tilfeldig jeg sjekket det da sønnen til naboen plagdes med det samme pga ettermontert åpen dumpventil som gjorde at jeg kom på å kanskje sjekke den membranen
    Jøss, merkelig at den reagerer så fælt på det hos meg er det ikke snakk om noe trykk heller, men det kan kanskje være nok at det kødder med vakuum...
    Da har jeg to ting å sjekke

    Sent fra min AC2003 via Tapatalk

Lignende tråder

  1. s60 2,0t 2001 med ulyd ved clutching/igangsetting
    By TommyG in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 31/08/16, 07:16
  2. 244 Turbo stopper
    By olsen94 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 19/09/15, 19:54
  3. dør nesten ut ved clutching, lambda lyser
    By Andreas945 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/08/13, 10:32
  4. fæl ulyd v clutching
    By Effage in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 31/07/13, 15:15
  5. Ulyd ved clutching. 940 B230fk
    By Instruktionsbok in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 31
    Siste post: 12/08/10, 18:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •