Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Automatkasse glipper/bilen rister spesielt, ved nedgiring

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Automatkasse glipper/bilen rister spesielt, ved nedgiring

    Har en V70 04 2.0t (ca 260.000km) automat som har begynt å oppføre seg rart. Bilen rister veldig/mister kraft sporadisk ved høyere turtal, spesielt ved nedgiring. Det føles ikke som giret slurer, istedet føles det som automatkassa "glipper" på giret mens hele bilen rister med ganske høy frekvens i noen sekunder før den plutselig setter seg skikkelig i gir. Mulig jeg bommer litt på forklaringa på hva som skjer. Det skjer ikke hele tiden, men det har skjedd ved både lave hastigheter (ut av kryss osv) og høye hastigheter (f. eks ved nedgiring før motbakker på motorveien). At det skjer både ved lave og høye hastigheter tyder på at det ikke er spesifikt til ett gir. Det virker heller ikke som om det har kommet smygende; jeg merket det plutselig.

    Har peilet oljen som virker å ligge på cold før kjøring og hot etter kjøring. Fargen på oljen er lys brun/brunrød, nesten lilla. Se bilder.




    Noen som har vært borti lignende? Og burde jeg la bilen stå til jeg har løst problemet?

    På forhånd takk for svar!
    Sist endret av PetterDale; 07/11/20 kl 15:46

  2. #2
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering

    Hypotesen om at det var noe med automatkassa har jeg foreløpig slått fra meg. Øvre motorfeste så slik ut:


    Det er nå byttet, og bilen virket tilsynelatende til å fungere normalt (den kraftige risting var borte). Men etter litt kjøring, begynte bilen å oppføre seg unormalt igjen. Den går veldig ujevnt på tomgang, og rister fortsatt en del (men mye mindre etter nytt motorfeste). Det er også merkbart tap av effekt spesielt ved gasspådrag, men kreftene kan plutselig komme tilbake under akselerasjon. Motorlampa har også lyst ved en anledning, og
    VIDA
    viste missfyring på sylinder 1. Kan symptomene jeg beskriver være tegn på defekt coil, og at det ødelagte motorfestet forsterket symptomene? Har allerede byttet 3 coiler de siste 5 årene, så det ville ikke vært overraskende om de to siste begynner å svikte nå.

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du er nok inne på noko, stor tru på coil.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Hadde samme symptomer på min da den ene coilen røk.
    Hvis du har vida kan du slette feilkoden, flytte coilen som står på sylinder 1 over til til feks sylinder 2 og starte bilen.

    Les av på nytt med vida og hvis feilkoden nå flytter seg til sylinder 2 vet du hva som er ødelagt.
    2001 Volvo S60 T5
    1994 Volvo 854 T5 (solgt)
    2001 Volvo S60 2.0T (solgt)
    1995 Volvo 854 T5 (solgt)

  5. #5
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Byttet like greit alle de gamle coilene, og det løste problemet. Tenkte å adressere et annet problem mens jeg er igang: Når jeg skifter fra R til D, eller D til R, høres/kjennes et "clunk". Det samme kan oppstå når man trykker ned gasspedalen etter at man har sluppet den opp, både fra stillestående og i fart. Det hjelper å gi gass veldig forsiktig, da merker man sjeldent noe til det. Noen erfaringer?

  6. #6

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PetterDale Vis post
    Byttet like greit alle de gamle coilene, og det løste problemet. Tenkte å adressere et annet problem mens jeg er igang: Når jeg skifter fra R til D, eller D til R, høres/kjennes et "clunk". Det samme kan oppstå når man trykker ned gasspedalen etter at man har sluppet den opp, både fra stillestående og i fart. Det hjelper å gi gass veldig forsiktig, da merker man sjeldent noe til det. Noen erfaringer?
    Et lite spørsmål her.
    Hvor kjøpte du nye coiler? Undersøkte du om det er noen kvalitets forskjell på slike coiler?
    Er det noen her som kan si om en coil som man kjøper i dag er bedre enn den coilen som har stått i bilen siden 2003?

    Takker for svar.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 25/11/20 kl 18:04

  7. #7
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Et lite spørsmål her.
    Hvor kjøpte du nye coiler? Undersøkte du om det er noen kvalitets forskjell på slike coiler?
    Er det noen her som kan si om en coil som man kjøper i dag er bedre enn den coilen som har stått i bilen siden 2003?

    Takker for svar.
    Hei! Jeg kjøpte disse på eurodel: https://www.eurodel.no/tennspole-coi...i-060717103012

    Har nå kjøpt 1 på volvo, 1 på mekonomen og 3 på eurodel. Eneste jeg har grunnlag for å uttrykke meg om er at alle fungerer som forventa, og at det er vesentlig med penger å spare på å kjøpe fra eurodel.

  8. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. okt. 2019
    Sted
    Innlandet
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PetterDale Vis post
    Byttet like greit alle de gamle coilene, og det løste problemet. Tenkte å adressere et annet problem mens jeg er igang: Når jeg skifter fra R til D, eller D til R, høres/kjennes et "clunk". Det samme kan oppstå når man trykker ned gasspedalen etter at man har sluppet den opp, både fra stillestående og i fart. Det hjelper å gi gass veldig forsiktig, da merker man sjeldent noe til det. Noen erfaringer?
    Når du strammer til bolten på øvre motorfeste er det viktig at noen sitter i bilen med giret i drive og samtidig trykker ned bremsepedalen.
    2007 V70 D5 AWD - 528.000 km
    2003 S80 D5 Executive - 384.000 km

  10. Takk PetterDale takket for denne posten

Lignende tråder

  1. V70 - Automatkasse girer og slurer av fri vilje
    By masterV in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 08/05/16, 13:10
  2. rister i bilen...
    By biggerlars in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 10/11/12, 22:31
  3. 740 med automatkasse rister myyye
    By Christian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 13/05/10, 19:32
  4. Automatkasse slurer/bykser ved pådrag [V70 99 2,5 Bensin]
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 45
    Siste post: 10/05/10, 18:34
  5. BW55 automatkasse slurer på 3dje gir!
    By Holten in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 06/05/10, 18:17

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •