Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Ekstrem røyk fra bilen + mer.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Ekstrem røyk fra bilen + mer.

    Hei!
    Ser det er andre tråder som er lik, så beklager om problemet er det samme. Poster en egen tråd for denne da jeg ikke har funnet andre tråder som viser helt like symptomer.

    På dager der temperaturene sniker seg under 5 plussgrader, så har min Volvo V50 1,6 2010 en lei tendens til å røyklegge et helt nabolag når motoren er kald. Røyken som kommer fra midt under bilen ganske langt framme er så ekstrem at fergemannskap har lett frem brannslukningsapparat, og andre bilen stopper for å hjelpe. Røyken er helt hvit og lukter veldig diesel.

    Dette er dog et relativt vanlig problem som jeg har skjønt. Det som skiller seg ut er at røyken også kan komme inn i kupeen, og at en veldig stram diesellukt kan sette seg i kupeen i mange timer i etterkant. Er slik at jeg tror det er uforsvarlig å puste inn dette når det lukter såpass mye og det kan bli lett synlig røyk inne i bilen. I tillegg så drypper det tidvis veldig mye veske fra ca samme sted når jeg parkerer bilen. Denne vesken er blank og luktfri, så regner med det er kondens fra AC?

    Har noen erfaring med dette? Er det noe jeg eventuelt kan gjøre selv da jeg ikke ønsker å påkoste bilen like mye som den er verdt.
    Har lest meg frem til tette tenningskammer og en del annnet, men da jeg ikke er habil innen bil er jeg usikker.

    Alle tips/triks mottas med stor takk!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, det egentlige problemet er at dieselvarmeren (Eberspächer) trenger en overhaling med bytte av div forbruksdeler.

    Som du har merket så sniker røyken seg inn der den kan, selv om det ofte lukter verre enn det er...
    Røyken er ufullstendig forbrent diesel, som ikke dufter spesielt godt, og er ikke spesielt bra for helsen i det lange løp.

    Finnes mange tråder og videoer på renovering av disse varmerne.
    Allier deg med en kompis som har skrudd litt mer bil enn bare hjulskift, så blir det et fult overkommelig prosjekt.
    (Dere trenger som minimum: glødegitter, brennrør*, pakninger og O-ringer, + vanlig håndverktøy)

    I mellomtiden:
    Åpne panseret, lokaliser sikringsboksen ved siden av batterikassen på førersiden.
    Ta av lokket over sikringene, fjern sikring nr 21 (en 20 Ampere sikring)

    Nå kan ikke dieselvarmeren starte, og du slipper at bilen blir skumlagt på ferga

    Uten fungerende dieselvarmer tar det lengre tid før motoren blir varm,
    ikke noe stort problem om man bor på kysten godt sør for polarsirkelen,
    men på innlandet og nordover kan det bli en kald opplevelse.

    Så på sikt bør du vurdere å få overhalt varmeren,
    og deretter montere en bryterløsning for varmeren som beskrevet i den øverste tråden i dette forumet.
    Bryteren gir deg mulighet til å hindre autostarten av varmeren når det er kjølig ute,
    spesielt nyttig ved småkjøring, og for å øke levetiden på varmeren,
    og fremdeles kan man benytte timer-start for de som har den funksjonen (SW, kan kjøpes)

    Blank og luktfri væske som drypper under bilen er kondensvann fra AC-anlegget ja, helt normalt.


    *Brennrøret kan enten byttes, eller renses i ultralydvasker med f.eks kraftig kaustisk rensemiddel, men det går ikke å rense for hånd da brennrøret er delvis lukket slik at man ikke kommer til for å skrape ut koksen

    PS:
    det er noen Eberspächere som fungerer OK i oppstart, for deretter å slukne etter 5-20 minutt brenntid, i en kraftig røyksky.
    Dette skyldes som regel en loddefeil i viftestyringen, slik at vifta stopper mens brenneren går.
    Feilen er reparerbar med enkle midler, men krever hullsaging på CPM (EL-modulen på varmeren) og lodding av et par punkter.
    Sist endret av jiha1968; 28/10/20 kl 21:46

  3. Takk volvo245gl takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2020
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar! Til stor hjelp!

Lignende tråder

  1. Ekstrem tikking i motor, kom under kjøring?? Hjelp
    By mafiaz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 31
    Siste post: 18/02/15, 19:59
  2. EKSTREM hyling av bremser(evt noe annet...) på S60 AWD på vått føre...
    By Oter1000 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 02/01/12, 15:58
  3. Røyk inni bilen etter oppstart av diesel varmer! Anyone?
    By Wirrumen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 02/01/12, 08:21
  4. Kan stabstag føre til EKSTREM sporing?
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 24/05/11, 13:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •