Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 2006 V70 2.0T: Dårlig varme

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2019
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard 2006 V70 2.0T: Dårlig varme

    God dag.
    Her er enda en tråd om varmeapparatet på disse bilene.

    Motoren er varm og kjølevæsketemp normal. Rør inn/ut av registeret er begge varme, men den venstre (sett i kjøreretning) er litt varmere enn den andre. Begge er omtrent like mye. Når jeg øker ønsket temperatur på varmeapparatet øker viftenivået, men det blir ikke særlig varmt.
    Når jeg velger at luften skal gå opp på frontruten og kjenner med hånden er det varmluft på midten og gradvis kaldere utover mot sidene. Andre luftuttak er også "kalde" når de er i bruk.

    Noen forslag til hva som gjør dette?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Står tempmåleren i
    DIM
    heeelt på midtstreken ved varm motor, eller jobbet under panseret nylig??

    Test kupévarmen uten Aircon aktivert, og støvsug bort navleloa i gitteret til
    CCM
    -tempføler (forsiktig)

    I første omgang bør du få kalibrert spjeldene i klimaanlegget (
    CCM
    ) , det gjøres med tilpasset programvare som f.eks
    VIDA
    .
    Om det ikke er tilgjengelig, kan det i beste fall hjelpe litt å dreie temp-velgerne til full kjøling, vente litt før du dreier begge til full varme og venter litt før du gjentar. (spjeldmotorene skal egentlig være selvkalibrerende, men ofte kan det være motsatt )

    Når spjeldene er kalibrert, så kan du lese denne: http://forum.vccn.no/showthread.php?...C3%A5ser-kaldt
    Da det misstenkes dårlig varmeregister...
    Sist endret av jiha1968; 22/10/20 kl 21:22

  3. Takk CF6 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Ta av paneler så du kan se spjeldmotorene og reguler opp og ned så ser du om spjeldmotorene går i det hele tatt. På min xc har eg måttet bytte en spjeldmotor samt varmeregister.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  5. #4
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Ta av paneler så du kan se spjeldmotorene og reguler opp og ned så ser du om spjeldmotorene går i det hele tatt. På min xc har eg måttet bytte en spjeldmotor samt varmeregister.
    Korleis fann du ut at spjeldmotoren var gåen?

    Eg mistenker at den på førarsida er defekt, det var nokre dagar i fjor vinter det berre kom kald luft på førarsida men det gjekk over før eg rakk å feilsøke noko meir. No er problemet tilbake og det er noko feilkode som indikera feil med spjeldmotor.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    locked :
    Du er sikkert klar over det, men sjekk at du ikke har feil (-kode) på setevarmen på førersiden, da SHM deler
    LIN
    -bus med fører-temp og gulv/defrost-spjeldmotor, slik at disse henger seg samtidig. (kun faceliftmodeller)
    Ellers får man vel sjekke spjeldarmer for bruddskader, og bytte spjeldmotoren. (kontaktfeil i
    CCM
    og ledningsnett her er heller uvanlig)

    Og legg gjerne ut feilkoden(e) her. (for andre som leter samme feil)


    jerognal :
    Det er et godt tips å sjekke spjeldbevegelser, men når TS/CF6 har likt* temp.problem på begge sider,
    måtte det isåfall være feil i begge spjeldmotorer/overføringer, og det er forhåpentligvis mindre sannsynlig.
    (iallfall om man hører spjeldmotorene går i hele tatt)
    Varmeapparathuset er konstruert med skillevegg på midten, og skal kunne gi uavhengig temp på H og V side om alt er i orden.

    *den lille tempforskjellen TS nevner tilskriver jeg ujevnt kalibrerte spjeld og ikke minst den antatte svake gjennomstrømmingen i registeret.
    Trolig forårsaket av utett skillevegg i registeret (ref: locked) og/eller gjengrodde kanaler.
    Sist endret av jiha1968; 23/10/20 kl 21:37

  7. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    locked :
    Du er sikkert klar over det, men sjekk at du ikke har feil (-kode) på setevarmen på førersiden, da SHM deler
    LIN
    -bus med fører-temp og gulv/defrost-spjeldmotor, slik at disse henger seg samtidig. (kun faceliftmodeller)
    Ellers får man vel sjekke spjeldarmer for bruddskader, og bytte spjeldmotoren. (kontaktfeil i
    CCM
    og ledningsnett her er heller uvanlig)

    Og legg gjerne ut feilkoden(e) her. (for andre som leter samme feil).
    Har feilkode
    CCM
    -DD15

    Har prøvd å koble frå setevarmemodulen utan at det hjalp, så eg kjem nok til å prøve med ein ny spjeldmotor.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Såfremt eventuell
    AQS
    -sensor og gulv/friskluft-spjeldet fungerer (uten feilkode) så har du nok siktet deg inn på synderen.

    Det er en teoretisk mulighet for brudd i ledningsnettet da det er noen forgreninger under veis på ledningene fra
    CCM
    til spjeldmotorene,
    men ser ikke det som særlig sannsynlig om ingen har jobbet i nærheten av varmeapparatet, eller om du finner muselort på teppet.
    Man kan jo alltids måle om spjeldmotoren får strøm/jord og
    LIN
    -signal, men så trangt som det er, så kan man like godt bytte motoren og håpe...

    EDIT: hvis dette gjelder 2005-V70'en og ikke 2007'en din så kan du legge til Evap-tempsensor i listen på ting som kan kødde med
    LIN
    -bus.
    (når flere enn en funksjon faller ut)
    Sist endret av jiha1968; 24/10/20 kl 17:41

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2019
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Takker for veldig mange gode svar, jeg skal sjekke dette umiddelbart når bilen kommer hjem fra ferie på mandag.

    Av arbeid jeg har gjort, så er kanskje dette relevant:
    - Jeg har byttet en defekt HU850 til 2-din Pioneer. Kan jeg ha kommet borti noe?
    - Jeg har byttet PCV og lakk ut en del kjølevæske, men problemet eksisterte før jeg gjorde dette.
    - Et verksted byttet kjølevæske for en god stund siden. Kan det være luft noe sted?

  10. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Såfremt eventuell
    AQS
    -sensor og gulv/friskluft-spjeldet fungerer (uten feilkode) så har du nok siktet deg inn på synderen.

    Det er en teoretisk mulighet for brudd i ledningsnettet da det er noen forgreninger under veis på ledningene fra
    CCM
    til spjeldmotorene,
    men ser ikke det som særlig sannsynlig om ingen har jobbet i nærheten av varmeapparatet, eller om du finner muselort på teppet.
    Man kan jo alltids måle om spjeldmotoren får strøm/jord og
    LIN
    -signal, men så trangt som det er, så kan man like godt bytte motoren og håpe...

    EDIT: hvis dette gjelder 2005-V70'en og ikke 2007'en din så kan du legge til Evap-tempsensor i listen på ting som kan kødde med
    LIN
    -bus.
    (når flere enn en funksjon faller ut)
    Det gjeld 07, så det er ikkje fleire feilkilder (luftfordelingsspjeldet virkar utan feilkode og setevarmen var også i orden før eg kobla den frå) og noko kabelbrudd har eg lite tru på. Som du seier, det er trangt som fy faen så blir nok ikkje til at eg gidde å gjere noko før eg har ny spjeldmotor på plass. Kosta ikkje allverden
    Sist endret av locked; 25/10/20 kl 07:49
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av CF6 Vis post
    Takker for veldig mange gode svar, jeg skal sjekke dette umiddelbart når bilen kommer hjem fra ferie på mandag.

    Av arbeid jeg har gjort, så er kanskje dette relevant:
    - Jeg har byttet en defekt HU850 til 2-din Pioneer. Kan jeg ha kommet borti noe?
    - Jeg har byttet PCV og lakk ut en del kjølevæske, men problemet eksisterte før jeg gjorde dette.
    - Et verksted byttet kjølevæske for en god stund siden. Kan det være luft noe sted?
    Feilen din er tosidig (begge sider i bilen er kalde) så jeg kan ikke se for meg så mye som skulle skape varmeproblemet utover det vi har nevnt tidligere, unntatt luftlomme i varmeapparatregistret, men de bruker å forsvinne av seg selv, etter bratte bakker, mye turtall og gjentatt oppvarming og avkjøling.
    Skade på tempsensor i
    CCM
    (klimamodulen under radio) kan lage trøbbel, men den er normalt sett godt beskyttet bak den lille åpningen/grillen.
    Kan som sagt være greit å ta en feilkodeavlesning inkl kalibrering når du kommer så langt.

Lignende tråder

  1. Dårlig varme i kupe
    By KvarminJ in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 22/02/19, 21:22
  2. Dårlig varme i V70XC
    By dieseldyret in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 31/12/14, 10:00
  3. varmeapparat 850, dårlig varme.
    By VolvoR-Sport in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 19/12/11, 21:20
  4. dårlig varme apparat 960
    By skistav in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 29/11/10, 12:18
  5. dårlig varme 960
    By skistav in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/10/10, 16:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •