Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Olje lekkasje fra bunnpanne

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Olje lekkasje fra bunnpanne

    Hei har en 2001 v70 xc 2.4t som lekker olje fra returrøret på turboen, mer spesifikk ut av bunnpannen hvor røret kommer inn

    Bare å skifte oring eller mer som burde gjøres?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sannsynligvis trenger motoren overhaling av veivhusventilasjon, sjekk iallfall hvordan det ligger an med vakuum/lufttrykk i røret til peilepinnen. Og rot litt rundt ned i hullet der oljereturen fra turboen ender, så det ikke er fult av seig guffe der.
    Det kan jo som du nevner bare være O-ringen på røret som har sprukket eller blitt deformert etter noen år.

    Men i utgangspunktet skal det det ikke være noe trykk som blåser ut olje der, derfor misstanken om overtrykk i veivhus.

    Har også hatt gleden av hvitblokk-motorer med lekkasje i tettingen mellom ramlagrene (øvre/nedre del av blokka) og det er litt større jobb å få tett igjen...
    (Mellomblokk-lekkasjen kan i enkelte tilfeller misstolkes som lekkasje fra turboens oljeretur)
    Sist endret av jiha1968; 08/10/20 kl 07:55

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Mistenker ikke veivhusventilasjonen da jeg har prøvd å ta av ene slangen samt sjekket peilepinnen

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Men, selv om ting virker ok på tomgang, så er det mulig å ha vel mye overtrykk i veivhuset ved god belastning.
    Det spørs jo også om det bare er litt svetting, en dråpe eller to i uka, eller om det renner ut olje selv på tomgang...

    Og har du allerede sjekket veivhustrykket ved belastning, så er det bare å forsikre seg om at kanalen ned i bunnpanna er åpen og montere ny O-ring.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Er kun ved belastning på og over 2500rpm det skjer. Når den belastes over 2500rpm så renner det ut mellom pakningen og røret. Har byttet alle øvre motorfestene og kjørt en del uten ene slangen til veivhusventilasjonen tilkoblet og det kommer fortsatt ut ved belastning.

    Prøvde å skifte O-ringen samt pakningen mot turbo i går men kommer bare til den bakerste skruen på røret, vet ikke hvordan jeg skal få av den fremste. Prøvde med alt slags verktøy, ledd osv.

    Er awd så er noe trangere enn fwd

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Men, selv om ting virker ok på tomgang, så er det mulig å ha vel mye overtrykk i veivhuset ved god belastning.
    Det spørs jo også om det bare er litt svetting, en dråpe eller to i uka, eller om det renner ut olje selv på tomgang...

    Og har du allerede sjekket veivhustrykket ved belastning, så er det bare å forsikre seg om at kanalen ned i bunnpanna er åpen og montere ny O-ring.
    Vet ikke hvor bra denne filmen ble men her blir bilen belastet til ca 2600rpm i Drive


  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Se der ja...
    Om det bobler ut såpass med åpen veivhusventilasjon, lurer jeg på om det er trangt ned til bunnpanna, om du ikke har veldig mye trykk i bunnpanna.
    Hvis du ikke får lekkasje ved å ruse opp motoren i nøytral, men kun ved belastning samtidig, så kan det være at du allikevel har problem med overtrykk i veivhuset, selv med åpen slange. (prøv å trekk opp peilepinne, og sjekk trykket der under belastning med slangene på plass.

    Men når jeg tenker meg litt om:
    hvis O-ringen er helt forstenet, så skal det ikke rare lufttrykket til før det bobler ut litt olje, så bytt O-ring før bekymringen stiger...

    For å få løs skruen på oljereturen, hva om du kapper av litt på en vanlig løs Torx bits med vinkelsliperen, og bruker fastøkkel på restene av bitsen?
    Eller varmer opp en L-torx og bøyer den til den fasongen du trenger?

    Kan hjelpe å vrikke litt på returrøret for å få skruen til å slippe lettere

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Se der ja...
    Om det bobler ut såpass med åpen veivhusventilasjon, lurer jeg på om det er trangt ned til bunnpanna, om du ikke har veldig mye trykk i bunnpanna.
    Hvis du ikke får lekkasje ved å ruse opp motoren i nøytral, men kun ved belastning samtidig, så kan det være at du allikevel har problem med overtrykk i veivhuset, selv med åpen slange. (prøv å trekk opp peilepinne, og sjekk trykket der under belastning med slangene på plass.

    Men når jeg tenker meg litt om:
    hvis O-ringen er helt forstenet, så skal det ikke rare lufttrykket til før det bobler ut litt olje, så bytt O-ring før bekymringen stiger...

    For å få løs skruen på oljereturen, hva om du kapper av litt på en vanlig løs Torx bits med vinkelsliperen, og bruker fastøkkel på restene av bitsen?
    Eller varmer opp en L-torx og bøyer den til den fasongen du trenger?

    Kan hjelpe å vrikke litt på returrøret for å få skruen til å slippe lettere
    Må modifisere noe verktøy for å komme til. Smurte noe gugge rundt røret hvor det lekker til jeg får skiftet O-ringen.
    Sist endret av Flataas; 08/10/20 kl 10:47

  9. #9

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Jeg han en s80 med samme motor som deg, da skiftet jeg pakninger på dette røret for noen år siden.
    Jeg har grav i garasjen og kom godt til med verktøy. Dersom jeg ikke husker feil var o ringen nede nesten borte vekk og lekket tilnærmet slik som din.
    Pakningen oppe er et kjent lekkasje problem, tror jeg brukte en leddet pipenøkkel på denne.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Jeg han en s80 med samme motor som deg, da skiftet jeg pakninger på dette røret for noen år siden.
    Jeg har grav i garasjen og kom godt til med verktøy. Dersom jeg ikke husker feil var o ringen nede nesten borte vekk og lekket tilnærmet slik som din.
    Pakningen oppe er et kjent lekkasje problem, tror jeg brukte en leddet pipenøkkel på denne.
    Er mye enklere å komme til hvis man har fwd noe jeg ikke har. Har søkt en del på nett og mange velger å ta av ene akslingen for å få bedre plass

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. juli 2020
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte et bitsett i går og modifiserte lengden litt og da kom røret av, så nå er både pakningen og O-ringen byttet. Ser ingen oljelekkasjer nå

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Godt jobbet, og gratulerer med friskmeldt motor! (og beklager tidligere skremselspropaganda )
    Sist endret av jiha1968; 11/10/20 kl 10:20

Lignende tråder

  1. Lekkasje servo-olje.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 30/09/16, 16:38
  2. Olje lekkasje xc70 -02 T3
    By Larssin in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 25/03/16, 11:54
  3. Bunnpanne/Olje filter, ligger utsatt til på V70
    By Arne94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 20/02/14, 18:09
  4. Hjelp olje lekkasje i tannstang rør
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 12/08/13, 10:09
  5. Lekkasje servo-olje
    By borges in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 23/07/13, 21:11

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •