Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: V70 2008: Fra xenon til halogen

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard V70 2008: Fra xenon til halogen

    Er i prosessen med å bytte fra valeo sine xenonlykter til vanlige halogenlykter. Noen erfaringer med dette? Jeg er vel ikke den eneste som har slitt med lekkasjer og matt lykteglass og ikke vært lysten på å svi av 15000kr på nye xenon-lamper?
    Så langt ser det ut til å fungere. Eneste feilmeldingen jeg får er "strålkastar-fel" som jeg antar kommer av at
    CEM
    ikke får noe respons fra blendeservoen som sitter på reflektoren til nærlyset. I pluggen fra lykta er det to pinner som kommer rett fra servoen. Spørsmålet da er om man kan gjøre noe med disse for å lure
    CEM
    . Kan evt. Volvo gjøre software-endringer for å fortelle bilen at den har halogenlykter?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mars 2015
    Sted
    Raufoss
    Innlegg
    65
    Antall takk

    Standard

    Ikke for å være gørr eller pirkete, men jeg tror ikke du vil få godkjent bilen med halogenlykter på EU-kontrollen. Bilen er helbilsgodkjent med Xenon, så a skal det mye til for å få den godkjent med halogen.
    Bosatt i Vestre Toten kommune
    Dice, VIDA 2014D
    V70 D5 Summum -05

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Vdash kan omprogrammere ti halogen. Min bil har halogen istedet for xenon. Null problem på EU.... eneste de maste om var at det manglet markeringslys som orginalt xenon visstnok har. Men det er dog ikke påkrevd med markeringslys på personbil, så de gav seg.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Det er finnes mange måter å pusse disse glassene på utsiden, men problemet er det firkantede området på innsiden av glasset, foran xenon-pæren.
    Er det noen som har lykkes med å pusse innsiden uten å sage av glasset?
    Smører man litt Polytrol med en pensel på innsiden blir det litt bedre, men det varer ikke mer enn et år.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Vdash kan omprogrammere ti halogen. Min bil har halogen istedet for xenon. Null problem på EU.... eneste de maste om var at det manglet markeringslys som orginalt xenon visstnok har. Men det er dog ikke påkrevd med markeringslys på personbil, så de gav seg.
    Lampene jeg har satt inn har w5w-pære i nærlysreflektor og på siden bak refleksen. Antar sistnevnte er markeringslys.
    Skal kikke litt på Vdash. Takk for tipset!
    I følge kontrolløren på forrige PKK skulle det gå fint å bytte så lenge man ikke setter inn HID i halogenlyktene.

    Ang glassene så ser jeg ikke noen god måte å polere disse på fra innsiden. En annen faktor er at plasten blir gjennomgående sprø og matt av uv-lyset fra xenonpæra. Man kan prøve å bytte glasset, men ser for meg at det blir vanakelig å få det tett igjen. Virker som glasset er sveiset og ikke limt.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    For den som vil ha godt lys: Glasset er ikke sveiset til lykthuset , men limt med "limet fra helvete"... (se gamlere tråder i forumet)
    Svært lite som biter på det stoffet, og fremgangsmåten blir som regel å kappe av det meste av glasset først, og fjerne restene deretter.

    Jobben er absolutt ikke fort gjort, men resultatet overgår all form for sliping, polering, lakkering, o.l.
    Før arbeidet starter, sjekk tilstanden på reflektoren rett over xenonlampen for å vurdere om lykta er god nok til å brukes videre.

    Etter å ha kappet av det meste av glasset, varm opp limskjøten så mye man tør uten å smelte lykthuset, og dra i glassrestene for harde livet.
    Deretter skrapes sporet helt fritt for limrester, blås rent lykthuset, rist rundt og blås ut mere lim/glassrester.

    Test passform mellom lykthus og nytt glass
    Legg godt med butyl eller lignende svart/mørk grå fugemasse i sporet på lykthuset,
    dytt glasset helt ned i fugemassen,
    fjern overflødig fugemasse, teip sammen glass og hus med fleksibel teip/gummibånd i hver ende for å holde det i press,
    og la lykta ligge et par dager med inspeksjonslokkene av, slik at fugemassen herder og avgasser fra fugemassen fordamper.
    bruk såpeskum og litt forsiktig trykkluft i en av åpningene bak, for å finne eventuelle hull og sprekker

  7. Takk CF6 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Bytte fra Xenon til Halogen
    By TrondA in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 26/11/18, 08:46
  2. Xenon vs Halogen
    By Baijas in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 08/11/18, 22:03
  3. v50 2008, hvordan bytte fra halogen til xenon???forslag?
    By kenneth in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 22/02/18, 17:17
  4. Fra xenon til halogen
    By heggset90 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 20/06/17, 10:12
  5. Lyktekabler til s60, fra halogen til xenon.
    By Dalaræcing in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 07/02/12, 10:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •