Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 2012 XC60 venstre fjernlys lyser ikke

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mai 2020
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Exclamation 2012 XC60 venstre fjernlys lyser ikke

    Hei.

    I dag skulle jeg koble på LED-bar på min 2012-XC60 med
    ABL
    bi-xenon, og fulgte bruksanvisningen litt for nøye og tolket en "måte å koble" på med både bryter og signal fra fjernlys som ok... Det førte til at alt lyste i ett sekund og så ble det mørkt da jeg kobla bryter som instruert. I ettertid har jeg funnet feilen på koblingen..

    Nå lyser da altså ikke venstre fjernlys. Hverken fjernlyslampa eller bi-xenon lyser når jeg aktiverer fjernlys fra bryter inni bilen.

    Men, alt lyser og fungerer fint når jeg kobler strøm direkte inn på lykta, så jeg vet at pærer og kobling fungerer som det skal nå.

    Problemet nå er at jeg ikke finner noen sikringer på fjernlys, og uten å ha fått det bekreftet virker det som at relé for fjernlys er inni
    CEM
    (central electronics module) og er defekt. Hurra, ny
    CEM
    koster jo bare 20.000,-.

    Spørsmålet mitt blir vel, er det noen som har erfaring med å reparere noe slikt, vet om noen, eller har forslag til løsninger her?

    Det kommer forøvrig ingen feilmeldinger i bilen. Trenger ingen lærepenger eller visdomsord om å koble ekstralys, det har jeg allerede fått....

  2. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    ACtronics kan reparere og skifte releer i styreenheter.

    Du kan evt jukse det til med å koble opp rele til venstresiden og stjele styrestrøm fra høyre. Da får du iallefall lys.
    Men koble ikke uten rele, for da ryker andre siden også.

    Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. Takk jatalleras takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Om det ikke allerede er gjort; hekt av batterijord noen minutter, og sjekk om
    CEM
    ombestemmer seg etterpå, eventuelt slett feilkoder med tilpasset diagnoseutstyr om feilen vedvarer.

    Fører det ikke frem, ta av batterijord igjen, mål om hele kabelen som går fra
    CEM
    til venstre fjernlys fremdeles er i orden etter retting av den tidligere feilkoblingen, og at den ikke ligger til jord.
    (må koble av pæra v/måling, eller om det er lite med måleinstrument: ta løs den aktuelle kontakten fra
    CEM
    , sett spenning på ledningen til fjernlyset der, og se om pæra tennes)
    Misstenker at ledningen ble klipt eller at det ble brukt strømtyv, og noen har vært uheldig deretter...
    Sist endret av jiha1968; 12/09/20 kl 22:05

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2016
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Takk for tilbakemeldingene.

    Det er jeg selv som har gjort alt. Ingen ødelagte kabler eller noe kuttet av.

    Dette endte med at lampen begynte å lyse av seg selv etter et par dager, når den gjorde det, kuttet den plutselig ut igjen etter at jeg hadde korrigert feilen med bryteren og lagt strømtyv på høyre lykt i stedet..

    Dessverre var synderen en ferdigkablet relesokkel som ikke passet med terminalene på releet. Jeg fikk liv i
    CEM
    igjen etter å ha tatt av batteripolene og ventet en stund. LEDbar lyste opp etter å ha koblet om slik at reléet fungerte rett.

    Så oppfordringen min er: SJEKK AT RELEKONTAKT OG RELE stemmer overens med kabling/terminaler. I mitt tilfelle var releet et lukket 30A rele fra Biltema, og relekontakten kom med et lyktesett fra arbeidslys hvor terminalene hadde en annen konfigurasjon, 86 og 30 hadde rett og slett byttet plass, og kortsluttet lykta. Det drepte til slutt en ettermontert Xenon-ballast. Men når jeg er dum nok til å bare anta at relekontakt og rele stemmer overens må jeg vel bare leve med det.

    Så, nå er det lys igjen. Riktignok ett halogen og ett xenonfjernlys sammen med ledbar. [hide]

    [/hide]

Lignende tråder

  1. 2012 XC60 aut. registrerer ikke at gearvelger står i P
    By FrodeH in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 18/01/19, 08:18
  2. Til Salgs: 2012 XC60. KUN 300.000,-
    By Knutza in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 12/04/15, 20:23
  3. Venstre framlykt lyser for høyt, EU FEIL.
    By eskage in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 11/03/13, 16:11
  4. Xenon XC60 - 2012.
    By jeprex in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 03/10/11, 07:45
  5. Slår på fjernlys, så sløkner nærlyset på venstre side
    By FKhenrik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 29/08/10, 20:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •