Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: D5 Euro4 oil catch can?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard D5 Euro4 oil catch can?

    Hei folkens!

    Trengte en god grunn til å investere i en ultralydvasker, og etter en runde med injektor-sjekk i
    VIDA
    fant jeg en

    Lang historie kort: tok ut injektorer, skrudde fra hverandre nedre del, og ultralydvasket all dritten ut av dem. Vasket innsuget og virvlespjeld-delene, samt sodablåste innsuget, og gravde ut det jeg klarte av koks i toppen. Resultatet var langt bedre enn jeg turte håpe på! Starter mye lettere, mindre risting, jevnt og fint pådrag osv.

    Men: årsaken til mye av problemene er jo all oljedampen som suges inn i motoren igjen. Dette blandet med EGR er mer eller mindre oppskriften på koks. Motoren blir som grottefest-deltakerne over tid: forgiftet. Er det noen som har erfaring med oljeoppsamler / catch can på D5?
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    EGR er eit større problem, men samla er det heilt krise.

    EGR kan programmerast vekk på lik linje med DPF. Dette fører til vesentleg forlenga levetid på alt som er smurt av motorolje inkl. turbo.

    Oljeoppsamling burde jo ikkje vere noko problem å lage til. På min buss er oljeåndinga berre ein slange som heng ned mot bakken, det er orginalt.....
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. Takk kristolz takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!

    Enig i at EGR er hovedsynderen, og at denne kunne vært slettet. På en annen side - det er en grunn til at EGR er der, pluss at den brukes til å rense DPF. Så..har ikke så veldig lyst til å fjerne den.

    Hvis jeg forstår PCV-systemet på D5 Euro 4 riktig, så ser det ut til at det går en slange fra toppdekselet ned til en slags oppsamler til høyre for oljefilterhuset, foran til venstre på motoren. Dette ser jo ut som et oppsamlingssystem i seg selv, sett bort fra at det går en slange videre fra denne til et aluminiumsrør som går over motoren, og ser ut til å gå inn i tillufta til turboen. Denne har nok en del oljedamp i seg. Vil tippe det beste er å koble på etter dette røret? Ser ut til at det er to rør i ett: et for oljedamp, og ett for kjølevæske. Skal man montere en oljesamler, bør den nok være oppvarmet, slik at eventuell kondens tiner / fordamper, og ikke fryser til is inni der.
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

Lignende tråder

  1. V70 Euro4 2.4D 124HK + 210hk chip = slapp. LMM/MAF?
    By kristolz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 17/06/20, 00:37
  2. 2L surge/Catch tank
    By Lasse R in forum S: Universelle deler / Div. modeller
    Svar: 1
    Siste post: 23/12/17, 13:21
  3. 2.4d, Euro4 - moderat oljeforbruk. Mulig å fikse enkelt?
    By Svirre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 01/02/16, 19:57
  4. catch tank på 940
    By wunderbaum in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 20/07/13, 11:50
  5. Bensin catch tank spørsmål!
    By daols1 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 09/07/12, 19:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •