Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Spørsmål angående lading v50 1,6D

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard Spørsmål angående lading v50 1,6D

    Heisann. Tenkte finne ut av mitt problem nå før vinteren setter inn.
    Saken er ( kort fortalt) at jeg svidde dynamoen for ca 1 år siden. Dro på høggern og henta «ny». Denne funka fint og alt vel.
    Dette er en 1,6D fra 2006.

    Men nå i sommer begynte batteriet miste strømmen, ( nytt februar i år) så jeg satte inn et varta batteri jeg hadde. ( dette sto i båten) som nå også begynte tape strøm.
    D.v.s at strøm var det. Kan ligge på 12.6v. Men bilen starter ikke uansett. Lader jeg opp med lader så starter bilen. Men behøver ikke starte neste dag. Startkabler fra annen bil fixer også problemet. Motor går uten noen form for lugging eller fusking av noe slag.

    Mulig jeg hadde uflaks og at dette batteriet var dårlig, men sjansen for det mener jeg er liten.
    Kan nevne at det blir litt for mye småkjøring med denne bilen.

    Dro og kjøpte nytt batteri i dag så dette håper jeg varer vinteren ut.

    Så over til spørsmålet. Dynamo lader 14,8. Er dette for mye? Bikker mellom 14,76 og 14.84. Dreper dynamoen batteriet? I mitt hode burde 14,4v være det normale. Og skal ladestrømmen gå ned etter en stund? Eller er ladinga konstant uansett hvor lenge du kjører?
    Kan det være noen som har et godt hjelpe tips og komme med her?

    Jeg har ingen feilkoder som er relatert til dette.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Generelt for 12V blybatteri:
    Normal ladespenning er 14,4±0,1V ved +25'C, men det er sjelden vi har den tempen på høsten, og
    ladespenning økes med 0,3V for hver tiende grad under +25'C (f.eks ved 15'C liker batteriet å ha 14,7V under lading)

    Så din ladespenning høres ganske perfekt ut ved 10-15'C ute.

    12,6V hvilespenning tilsvarer fulladet batteri, klarer det ikke å starte bilen da, så antar jeg defekt batteri/startmotor*. (såfremt +/-kabel er OK)
    Sjekk om noen har en batteritester å låne/selge deg. (f.eks B-tema har en kjekk lett & liten elektronisk måler)

    * det har vært noen startmotorer som har laget trøbbel med at de ikke klarer å få opp farten, drar mere strøm enn normalt, og høres da ut som dårlig batteri.

    PS: Husk å lade det nye batteriet med en 4-10A elektronisk/smart lader (helst) før bruk.
    (nei, det går ikke i stykker uten forlading, men kjemien i batteriet og dermed levetiden, har bedre av en rolig opplading, enn fult trykk fra dynamo. Og det er sjelden batteriene er fulladet fra butikk)

    EDIT: Småkjøring er døden for alt fra kondis til dieselvarmer...
    Lad batteriet hver helg i vintersesongen med en intelligent lader, de har som regel et kabelsett som gjør det mulig å koble inn lader uten å åpne panseret. Ta en titt på dieselvarmer-modifiseringen (av/på-bryter) i forumet, og ta gjerne en lengre tur innimellom med bra turtall i lange oppoverbakker/jevn høy fart for å få brent ut sot fra DPF i det minste.

    EDIT2: Siden ladingen styres fra
    ECM
    er det viktig at du bytter til samme type og størrelse på dynamo. (generator)
    Hvis Ampere-verdien avviker, skal det lastes inn ny programvare så vidt jeg vet.
    Sist endret av jiha1968; 10/09/20 kl 08:10

  3. Takk Bromm takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Spørsmål angående 3" JT på 940 og BT
    By 850ChR in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 37
    Siste post: 30/08/15, 07:11
  2. Spørsmål angående ICM i XC 90
    By eds in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 6
    Siste post: 02/07/14, 00:30
  3. Spørsmål angående EGR og 940
    By gsmik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/08/13, 23:56
  4. Div spørsmål angående senking
    By OdinGjelseth in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 02/05/13, 21:17
  5. Spørsmål angående kjøp av XC 70
    By Nilsebu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 07/06/11, 11:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •