Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Trenger delenr til tårnlagere fremme og det som ellers bør byttes der.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard Trenger delenr til tårnlagere fremme og det som ellers bør byttes der.

    Hei

    Dumt jeg ikke gjorde dette mens jeg byttet fjærene. Men men. Hv trenger jeg av deler? Er vel like godt å bytte det som byttes kan der oppe. Tips til merke/leverandør og og oversikt på delenr ønskes.

    2002 mod D5.

    Regnr L62982
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Hei, fjærbeinslager kan byttes uten å løsne fjærbeinstallerken/fjær. (fjærbeinet må løsnes, og stikkes unna tårnet for klaring)

    Men nødvendige deler for renovering av fjærbein finner du her

    Det er som regel kvaliteten på del nr 6 (øvre fjærtallerken) som er problemet, og pris har dessverre en viss kobling til kvaliteten.
    Vekten på denne delen sladrer også om kvaliteten, men det er jo ikke alltid så enkelt å sjekke... (B-tema og andre no-name kan du iallfall styre unna)

    Nedre fjærmellomlegg 34 er en nødvendighet for å unngå ulyder, 32 (øvre mellomlegg) kan vurderes i tillegg.
    (nedre mellomlegg kan erstattes med ca 40cm hageslange og et par strips som budsjettløsning)

    Gjennomslagsgummien 7 blir som regel glemt, men den er ofte så sliten at den knapt klarer å holde oppe støvbelgen 9.
    Sist endret av jiha1968; 04/09/20 kl 08:25

  3. Takk Torsen67 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Takker, hvis man feks bare skal bytte del 5 og 6, så må fjære ut av demperen med klemme?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Og hva med nr 5, Support plate. Her det 2 forskjellige delenr, selv om jeg søker på VIN-nr. Er det da det samme hva jeg velger?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Så fort du skal bytte fjærtallerken (6) eller noe under den, så må fjæra komprimeres ja.

    Det er chassis-nr begrensning på fjærbeinslagret (5). Din bil skal ha "opp til ch.nr." (pn:31200599)
    (det er greit å merke seg det lille i-symbolet på hver del i listen, og klikke på det for tilleggsinfo på valgt del)

    PS: ikke glem gummimellomlegg på nedre fjærtallerken, mangler det, eller begynner å bli veldig slitt, så er det kjedelig å måtte gjøre jobben på nytt.
    Bilen kan i lange perioder være stille uten mellomlegg med gamle rustne fjærer, men nye glatte vil garantert lage leven.
    (det øvre mellomlegget anbefales, men går som regel bra uten.)
    Sist endret av jiha1968; 04/09/20 kl 18:57

  7. Takk Torsen67 takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok, ble litt rådvill her nå. Hvis det slarker og bråker i toppen, er det da mellom del 6 og 5 dette skjer, eller er det et lager i del 5? Er vanskelig å se om dette bare er ei plate med festepunkter, eller om det inneholder mer enn som så. Hvis del 6 er den i gummi, så ble denne byttet da jeg satte på nye fjærer i våres.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ok, ble litt rådvill her nå. Hvis det slarker og bråker i toppen, er det da mellom del 6 og 5 dette skjer, eller er det et lager i del 5? Er vanskelig å se om dette bare er ei plate med festepunkter, eller om det inneholder mer enn som så. Hvis del 6 er den i gummi, så ble denne byttet da jeg satte på nye fjærer i våres.
    Viss du har skifta fjærsete[6] og dette var i god kvalitet så er nok problemet i nr 5. Det sitte eit lager der slik at fjæra kan rotere når du svingar. Du kan sjekke om dette er OK med å sette på ein tapebit ellernoko og så svinge på rattet og sjå om det roterar forholdsvis jamnt eller om det kjem i store rykk. Dersom det kjem i store rykk så er det fjæra som blir vridd og dette kan skape mykje ekle knakelydar.

    Det lageret rustar stort sett i filler så det er ein slitedel.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. Takk Torsen67 takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Viss du har skifta fjærsete[6] og dette var i god kvalitet så er nok problemet i nr 5. Det sitte eit lager der slik at fjæra kan rotere når du svingar. Du kan sjekke om dette er OK med å sette på ein tapebit ellernoko og så svinge på rattet og sjå om det roterar forholdsvis jamnt eller om det kjem i store rykk. Dersom det kjem i store rykk så er det fjæra som blir vridd og dette kan skape mykje ekle knakelydar.

    Det lageret rustar stort sett i filler så det er ein slitedel.
    Ok, men da kan vel dette lageret, hvis det er skikkelig slitt, også lage klunkelyder i dumper etc? For jeg har faktisk ganske harde klunkelydet når jeg feks kjører over tversgående skarpe asfaltskjøter. Mens feks fartsdumper ikke er noe problem. Jeg har hatt bilen siden 2013, og selger nevnte aldri noe om at dette var byttet.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Når det gjelder øvre gummi/foring til demper så kjøp noe annet enn SKF iallefall. Mine var kaputt etter 30.000 km(gummi var sprekt opp rundt hylse til demper). Fikk nye på reklamasjon men det hjelper lit når alt må av igjen.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  13. Takk Torsen67 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer igjen - trenger delenr.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 04/09/14, 19:01
  2. trenger delenr på usa pæreholder til facelift biler.
    By Marius in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/03/13, 14:25
  3. Trenger delenr til en del!
    By torss40 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 12/11/11, 14:18
  4. Trenger delenr. på skvettlapper bak til 945
    By Martin.S in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 08/04/11, 17:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •