Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Bytte fjærer bak V70 D5 2004

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard Bytte fjærer bak V70 D5 2004

    Nå skal jeg bytte fjærer bak.

    Hadde et sted på nett som viste hvordan man enkelt kunne gjøre dette uten volvo's fjærkompressor, men nå finner jeg ikke tilbake teksten.

    Burde vært en grei DIY på dette med bilder. Jeg kan fikse det om det ikke finnes. Eneste jeg finner som folk linker til er en hvit volvo der de bruker fjærkompressor

    Legger ved noen bilder. La oss anta at lenkarmen og støtdemperen er borte. Stemmer det at nr 1 skal fjernes? Hva med den skinna, nr 2? Var det ikke også en annen bolt som burde løses?












    Sist endret av Evert; 30/08/20 kl 11:30

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det er stor forskjell på xc og V70 men på XC får du ute hele fjør med demper i ett uten annen demontering. Så er det på med fjørklemmer utenfor bilen.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Vet ikke om det er stor forskjell på xc og V70 men på XC får du ute hele fjør med demper i ett uten annen demontering. Så er det på med fjørklemmer utenfor bilen.
    Takk for svar

    Er forskjell i forhold til det jeg leste, men kanskje det finnes flere metoder.
    Den jeg leste om trengte man ikke komprimere fjær for å sette tilbake.

    Et stag måtte løsnes for å få broa langt nok ned for og både ta ut og sette inn fjær. Antakelig bare bolt 1 der.

    Der! Nå fant jeg teksten.

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Regner med at du har løst saken nå, men for å svare på det du spurte om, iallefall for en
    FWD
    , som er mest sannsynlig:
    Fjern støtdemper og krengningshemmerstag, slakk opp yttre bolt på bærearmen, sett jekk under bærearm, ta bort indre bærearmsbolt, senk bærearm ned med jekken, bytt fjær.
    (greit å ha en jekktalje for å få bærearmen på plass mot bolthullene)
    Ingen bolter skal strammes før bilen har normal belastning på hjulene.
    AWD
    er det "coilover", og blir temmelig likt et vanlig fjærbein å jobbe med...
    Dette må prøves. Den innerste skruen som skal av må vel merkes i tilfelle det skjer noe med camber.. Vet ikke
    Sist endret av Evert; 30/08/20 kl 14:00

  4. #4
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Regner med at du har løst saken nå, men for å svare på det du spurte om, iallefall for en
    FWD
    , som er mest sannsynlig:
    Fjern støtdemper og krengningshemmerstag, slakk opp yttre bolt på bærearmen, sett jekk under bærearm, ta bort indre bærearmsbolt, senk bærearm ned med jekken, bytt fjær.
    (greit å ha en jekktalje for å få bærearmen på plass mot bolthullene)
    Ingen bolter skal strammes før bilen har normal belastning på hjulene.
    AWD
    er det "coilover", og blir temmelig likt et vanlig fjærbein å jobbe med...
    Jeg byttet med den metoden jiha68 beskriver her. Gikk bra. slet litt med å entre bolten igjen med den nye fjæra montert. Husk at den indre bolten har eksenterskive. Lurt å merke den så slipper du kanskje hjulkontroll.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Bolten med eksenterskive sitter på spissingsstag/kontrollarm, (nr2 på bildene ovenfor) , og den trengs ikke løsnes for å bytte fjær.

    Av boltene så er det kun den indre på bærearmen (nr 1 på bilde ovenfor) som skal bort, mens den yttre bolten på bærearmen løsnes litt for at man ikke skal ødelegge foringen. (ingen eksenterskiver på bærearmsboltene)

    Lykke til med resten av jobben
    Sist endret av jiha1968; 30/08/20 kl 18:02

  6. #6
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Bolten med eksenterskive sitter på spissingsstag/kontrollarm, (nr2 på bildene ovenfor) , og den trengs ikke løsnes for å bytte fjær.

    Av boltene så er det kun den indre på bærearmen (nr 1 på bilde ovenfor) som skal bort, mens den yttre bolten på bærearmen løsnes litt for at man ikke skal ødelegge foringen. (ingen eksenterskiver på bærearmsboltene)

    Lykke til med resten av jobben
    Da husker jeg nok feil. Jeg vet jeg hadde denne bolten ute, men da sikkert bare for å smøre den opp og sikre fremtiden. ☺sånn er jeg.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    De har en lei tendens til å ruste fast i foringen ja, så det kan nok være et godt råd
    Men det skal ekstremt lite endring til i plassering av eksenterbolten/skiven før spissingen er ute av kurs, og det er litt slakke mellom skrue, skive og styreknaster, så det skal godt gjøres å treffe helt, men man kommer jo i nærheten, og det blir iallfall lettere å justere spissingen når bolten er mulig å dreie

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Fantastisk. Takk skal dere ha

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Fulgte jiha1968 og alt gikk greit til slutt. Burde spurt her først om fjærer og dempere. Jeg monterte lesjöfors forsterkede fjærer og bilstein b4. Det jeg opplever er at demperene er for svake for å ta i mot sprett fra fjæra på små humper. Særlig når fjæra er på vei opp. Den blir litt HiAce bak uten last når det er lite last. Kjører både med tung og lett last så jeg tror bilstein b6 er bedre for disse sterkere fjærer og smånøkkene.
    Enige?
    Sist endret av Evert; 05/11/20 kl 13:54

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Vel,i etterpåklokskapens lys burde du egentlig bygd om til Nivomat,
    det er omtrentlig den eneste løsningen som fungerer tålelig bra ved varierende last. Men så var det prisen da...

    Med B6 dempere vil nok bakenden bli litt roligere enn med B4, men demperen er stivere begge veier, og sammen med harde fjærer så blir det nok uansett mere sprettent en originalt, men måtte jeg velge mellom B4 og B6 så hadde det blitt sistnevnte
    Alltids en mulighet å selge B4-demperne og investere i B6, men det spørs hvor mye man er interessert i å blø for å bedre symptomet.
    Jeg misstenker at de du har nå, kommer til å irritere vettet av deg når telehiven kommer for fult i vinter, og om du bytter til B6 kommer du til å kjenne det ekstra i potthull og andre "små ujevnheter". Livet skal ikke være enkelt

  11. #11
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Når eg kjøpte min 2007
    AWD
    uten nivomat så var bilen heilt grusom. Den var alt for mjuk i hekken og når det duva litt så var det gummistopperane som tok i mot. Eg bygde om til nivomat og har aaldri angra. Greit nok at det er frykteleg dyrt, men no har no desse nye nivomatane gitt meg ein mykje bedre opplevelse i rundt 200.000km, i tillegg er det ingen tegn til slitasje eller lekkasje så dei varer nok like lenge som bilen.

    Edit: i overkant av 10år og ca 195.000km.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Det var fine svar der. Ble nysgjerrig på nivåmat.
    Har noen en tråd eller bruksanvisning?
    Den der slengspretten pga mismatch mellom demper og fjær er ihvertfall uaktuelt.
    Sist endret av Evert; 08/11/20 kl 21:58

  13. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Det var fine svar der. Ble nysgjerrig på nivåmat.
    Har noen en tråd eller bruksanvisning?
    Den der slengspretten pga mismatch mellom demper og fjær er ihvertfall uaktuelt.
    Eg sjekka litt pris og fann at eg fekk det ferdig montert for ca samme pris om delene kosta her til lands så eg fekk det ordna på ein ferietur hos söta bror.

    For 10 år sidan kosta det den nette sum av 15.500 SEK, inkl. skifta av ei bærekule foran og 4hjulskontroll. Kit med ombyggingsdeler til nivomat kosta 10350kr og monteringa 2125. Viss eg ikkje hugsar feil inneheldt settet 2xdemper, 2xfjær, 2xøvre demperfeste og 1xstabstag bak.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Ja finnes slike kit til 770 dollar før frakt og toll. Skandix hsr det også her.
    Det er bare for dyrt.
    Har noen to slike dempere til salgs? Trenger kun demperene.
    Sist endret av Evert; 09/11/20 kl 00:19

  15. #15
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    snip-
    Trenger kun demperene.
    Nivåmat bruker mykere fjærer enn normalt, mens du har hardere enn normalt.
    Demperne er laget for å gjøre mye av løftejobben som fjærene ellers gjør.

    Her er et 7 år gammelt sitat fra cortinaterje:
    "Ingenting hindrer deg å bruke de gamle fjærene eller biltema fjærer, men du vil mest sannsynlig ikke få full glede av nivomatene dine. Og det er lett å ende opp med å måtte kjøpe enda ett sett med fjærer med de ekstra utgiftene det medfører.
    Jeg ville tatt delenr. på de nivomatene du får fra USA med meg til Volvo og fått dem til å skaffe fjærer som er tilpasset disse. Originale fjærer er ikke så mye dyrere at ikke dette er vel anvendte penger.
    Nivomat dempere har ett innebygd nivåpunkt de alltid vil tilstrebe å oppnå. Hvis den fjæra du bruker ikke er tilpasset dette nivåpunktet vil demperen alltid ha denne differansen som motbør. Hvor mye dette nedsetter levetiden på nivomat demperen vet ikke jeg, men mine nye nivomater skal ikke være testkaniner for dette. Da legger jeg heller til de 1000 – 1500 kronene som de tilpassede originale fjærene koster ekstra, og får noe jeg vet er hundre."
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Nettopp. Fjærer koster 1000 kr nytt for 2 stk. Derfor spør jeg etter dempere om noen på forum vet om.

  17. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Om du ser etter brukte Nivomater, så dukker de opp på huggeriene innimellom, men det er ikke så lett å "kjenne" om dempingen er ok, uten å prøve dem på bil.
    Vel, de er så vidt mulig å trykke sammen litt, med noe over gjennomsnittlig kroppsvekt, så om man tar sats og trykker til (eller er vant til å bøye spett med handmakt) , og demperen såvidt lar seg trykke inn, så er den mest sannsynlig ok.
    Gjennomsnittlig levetid er rundt 250000km etter min erfaring, men er selvfølgelig avhengig av bruksmønster, flaks, og at fjærene ikke er opprustet.
    Sist endret av jiha1968; 09/11/20 kl 22:58

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Ok skjønner. Ti tusen er litt mye altså. Et veldig viktig spørsmål: La oss anta at det ikke er last i bagasjerommet. Vil nye nivådempere ha bedre komfort enn orginalt nytt ikke nivå?

  19. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Prøv å finn deg noen brukte av riktig modell, så er du nok solgt Husk å bytte øvre støtemperfeste, og riktig krengningshemmer bak (stivere)

    Men komfort er så mangt, noen synes ikke det blir komfortabelt før bilen kjennes ut som en vannseng i sjøgang, med noe som ligner sykkelpumper til dempere og deeeilige myke fjærer,
    mens andre synes dette er svært ukomfortabelt og mener at komforten inntreffer først når bilen ligger på veien som et strykejern, med progressive fjærer og adskillig stivere dempere.

    Men for å prøve å svare på komfort-spørsmålet:
    Nivomat er ikke en friksjonsløs superdemper som opphever fysikkens lover, men den er fantastisk god til å få bilen til å føles ganske så lik i fjæring/dempingskarakteristikk tilnærmet uavhengig last.
    Gode standarddempere og fjærer vil kanskje oppleves som litt lettere på tå, mer "finstilt" , men den lille forskjellen går fort over i noe helt annet når kiloene tynger (gynger) bak.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Har nivåmat på konas XC. De funker helt til de begynner å lekke. Så finner du noen som er tørre skal de være OK.
    De holder fryktelig lenge. Kona sin er gått 300 og har byttet bare den ene. Fant en brukt i Nederland. Den har holdt tett i 5 år nå....
    Min XC har 4C, og dette er mye bedre kjøremessig enn nivåmat, men de pokkers 4C demperne er svindyre og dårlig levetid. Byttet 2x foran på min. Neste gang de ryker blir det ombygging til noe annet....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. Bytte fjærer bak, V70 2004
    By Are Welve in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 23/07/18, 08:05
  2. Forskjell på fjærer før og etter 2004?
    By Anders Dybvadsskog in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 08/07/15, 08:35
  3. Bør man bytte fjærer ved bytte av nivåmat-dempere?
    By ThePlace in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 11/11/11, 09:27
  4. Skifte fjærer v70 2004??
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 02/04/11, 21:41
  5. Bytte fjærer
    By boble73s in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 16/10/10, 17:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •