Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: GUIDE : Ombygging av elnett til elektriske forstoler i bil uten elnett til det

  1. #1
    Registrerte brukere noxz sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2017
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    2235
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Post GUIDE : Ombygging av elnett til elektriske forstoler i bil uten elnett til det

    Hei!

    V70ii

    Jeg har forsket litt og jeg har ikke enda fått testet tilstrekkelig. Jeg tenkte å dele min fremgang her og evt få tilbakemelding om dere velger å prøve, også kan vi sammens lage en bra guide. Min bil er en 2010 modell, og jeg tror det er noe forskjell fra 13 eller 14.


    Det er to forskjellige fremgangsmåter, alt avhengig av hvilken type hjerne bilen din har. Jeg har integrete sikringer i samme boks som
    CEM
    . Noen biler har sikringene i en egen boks bak hanskerommet Om du har den andre typen jeg ikke har så er det lettere å bygge om.

    Det eneste du trenger er egentlig kun +0v og +12v. Også kan du legge opp canbus - det går rykter om att det går, og ikke går. Men dette må vi se nærmere på, om noen vil teste på sin bil så hadde det vært fint. Jeg tror dem nyere volvoene kjører på en felles canbus, og ikke canbus high / low, så om du vil koble inn canbus så skjøytes det berre inn på en eksistrerende canbus kabel.

    Relevante fargekoder på kabler
    Venstre side
    - Jord, lila/svart
    +12V grå/röd
    CANBUS hvit/blå


    Høgre
    - Jord, grønn/svart
    +12v brun/rød
    CANBUS hvit/blå


    Dette trenger du
    -Loddebolt m/ tilhørende utstyr
    -Krympestrømpe til 0,75-2,5mm^2.
    -TORX50, TORX25 og pipesett for demontering av hanskerom og forstoler.
    -Avbitertang, avmantlingstang og hodelykt.


    Det som må gjøres er punkt 1 til 4, punkt 5 er frivillig.

    1. Du må først se om bilen din er levert med elnett til elektriske forstoler. Noen kommer med, andre kommer uten. Sjekk om du har dem tre ledningene her koblet inn på pluggen under forstolene dine, den blå/hvite kabelen er ikke ett krav da det kun er canbus. Har du desse kablene? Flott, da er bilen din plug and play ved montering av elektriske forstoler. Om ikke, les videre.

    2. VIKTIG : Koble av batteriet og sikre deg om att det ikke kan kobles til ved ett uhell! Du skal trolig koble av
    CEM
    , og her må du ta tilstrekkelig med forhåndsregler for å ikke gjøre skade på bilens og dens elektronikk.

    3. Stolen må jordes, enten kan du skjøte inn en kabel i eksisterende jordkabel. Dette er det volvo har gjort på biler med elnett til elektriske forstoler. Eller så kan du enkelt og greit berre jorde kabelen til karosseriet enplass. Volvo sin originale skjøt er i ledningspølsen ved førerdøren, det er en plastbeskyttelse, opne denne og 4-5 jordkabler er skjøtet sammens her, du ser det helt nede til høyre på bildet. På passasjersiden ligger det her. Du ser dem sorte kablene stikke ut.

    4.1 Dette punktet er for deg med ekstern sikringsholder ved
    CEM
    . Du trenger en sikring. Her hvor kabelene skal kobles, hver kabel går til hver stol. GRÅ/RØD og BRUN/RØD. jeg har ikke denne typen sikringsholder, så jeg har ikke bedre bilder.

    4.2 Dette punktet er for deg med intern sikringsholder i
    CEM
    .Om du har en intern sikringsholder ilag med
    CEM
    , så må du sette inn en sikring i sikringsholder nr 19. Strøm ut herfra til begge sider kommer fra C2-64, BRUN plugg er C2 og utgang 64. Kobl inn kabelen der du tror er riktig, og mål spenning når du tar inn og ut sikringsholderen for å dobbelsjekke att du har tatt riktig.

    Her kommer det fler bilder når jeg får testet litt på min bil

    5. Canbus fra begge stolene skjøtes inn på eksisterende canbus kabler (BLÅ/HVIT). Teori: på biler med ekstern sikringsholder ved
    CEM
    så ligger det ett canbus skjøteskytte hvor 4-5 canbuskabler er skjøtt sammens forran førerstol midt i ledningene som går fra under koppholderene og langs mot førerdøren. Skjøten er tapet over. Du ser jeg har fjernet tapen på kablene her, skjøtepunket ligger ca midt i her.

    ---

    Siden du har lest så langt så er du kansje interessert i å bygge om? Jeg selger ledningsnett jeg har lagd selv, kopi av det originale, som passer både dem med ekstern og intern sikringsholder, så det børr passe til alle bilene.
    Sist endret av noxz; 26/08/20 kl 18:18

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Du kan gjerne opplyse hvilken årgang og modell du gjør modifikasjonen på, og når guiden er ferdig kan den legges i How-to avdelingen på forumet:
    http://forum.vccn.no/forumdisplay.ph...I-XC70II-S80II
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Registrerte brukere noxz sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2017
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    2235
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard

    Update, canbus er ikke krav, men man må ha +12v inn på både +12v på pin 15 og 14.

  4. #4
    Registrerte brukere noxz sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2017
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    2235
    Innlegg
    78
    Antall takk

    Standard

    Her ser du plugg under setet. Det paret i midten er +12v og jord. Men dette bildet er ikke helt riktig, du må ha strøm inn på både pin 15 og 14. Her har jeg kun +12v på pin 15.

    Her ser du plugg C2 og her ser du forklaring av hvilke pins som her hva. Du må hente styrestrøm herifra. C2-64. Her ser du
    CEM
    , og den brune pluggen C2
    . Husk å ta av av kablene ifra batteripolen imenst du holder på med
    CEM
    .

    Koblingsskjema EWD finner du her

    Bilder fra delebilen, her finner du en koblingsbunt / loddepunkt til blå-hvit (canbus) og lilla-sort. Lilla sort går kun til den ene stolen, canbus går til begge, og du finner denne kun på noen biler. Du må ikke koble canbus. Den brun-sorte kabelen til den andre stolen finner du her. Brun-rød og grå-rød skal gå til sikringsholderen /
    CEM
    . Dem to andre loddepunktene er berre jordingspunkt, du kan jorde stolene til skroget, men jeg liker å gjøre det etter koblingsskjema.

    Resultatet blir sånn her, så det er lett verdt det. Om du er heldig så finner du en V60 med alcantara stoler på høggern.

Lignende tråder

  1. Elnett 240 88mod
    By hilmar in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 04/11/15, 17:37
  2. Bygge om fra ET til FK. elnett?
    By KennethEgebakken in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 03/04/13, 10:04
  3. Spørsmål elnett 850 T5 i 740
    By tintin500 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 26/12/12, 20:34
  4. v8 740 elnett?
    By noddy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/05/12, 18:02
  5. ØK: LH 2.4 elnett
    By Mr. Crepsley in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/07/10, 19:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •