Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  16
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Borg Warner EFR 6758 230FK??

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    7670 turboen er en svärt god turbo, men den har hele 5 mm större inducer enn det 7064 har og den vil derfor ikke spool like hardt og like tidlig som det en 7064 gjör, selv med samme turbinhus.

    Hvis det er maksimalt dreiemoment på minimale turtall som er målet, så kan man aldri få stort nok motorvolum eller stor nok slanglengde. Her er det jo större jo bedre som gjelder. Nå er det imidlertid slik, selv om det nok virker helt usannsynlig for öyeblikket, at det er fullt mulig å få ut alt for höyt dreiemoment på lave turtall. Vi har sett flere eksempler på at folk sier hva de vil ha, men når de har fått det og har kjört noe med bilen, så vil de endre oppsettet til noe som mildere. Det kan bli for mye også.

    Det viktigste er å bli ferdig å få ett resultat. Hvis du nå har en 86 mm veiv allerede, så bör du bruke den og hövle blokk og topp for å justere inn korrekt kompresjonsforhold. En enkel, meget god og ökonomisk forsvarlig lösning som vil gi deg det resultatet som du har sagt at du önsker.
    Okei Hva vil du sei er korrekt kompresjonsforhold til mitt bruk og ladetrykket du meiner eg kan kjøre? Blir kompforhold 7,2:1 for lite?

    Tenker da 2,5L, 7064EFR på matchportet 940 manifold, 3"eksos, ein større og bedre Alucooler, Portet 530 med 46/40 ventiler og dyser i topp, E innsug, 95 bensin, KG2T kammen.
    Og viss det er mulig, prøve å kjøre med LH2,4 sprut med f.eks 968 dyser. Tusen takk for all hjelp så langt
    Sist endret av KardangKiller; 22/08/20 kl 15:54

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    Okei Hva vil du sei er korrekt kompresjonsforhold til mitt bruk og ladetrykket du meiner eg kan kjøre? Blir kompforhold 7,2:1 for lite?

    Tenker da 2,5L, 7064EFR på matchportet 940 manifold, 3"eksos, ein større og bedre Alucooler, Portet 530 med 46/40 ventiler og dyser i topp, E innsug, 95 bensin, KG2T kammen.
    Og viss det er mulig, prøve å kjøre med LH2,4 sprut med f.eks 968 dyser. Tusen takk for all hjelp så langt
    Bortsett fra at 968 dysene sannsynligvis blir for små, så er det oppsettet der akkurat det du trenger for å nå det målet som du har satt deg.
    Genuine Siemens #961 , dvs. 630 ccm dysene er ett langt bedre valg.
    Ang. intercooler er det DO88 FTW.
    Värsågod og lykke til.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Bortsett fra at 968 dysene sannsynligvis blir for små, så er det oppsettet der akkurat det du trenger for å nå det målet som du har satt deg.
    Genuine Siemens #961 , dvs. 630 ccm dysene er ett langt bedre valg.
    Ang. intercooler er det DO88 FTW.
    Värsågod og lykke til.
    Takktakk da er det bare å fyre opp dreibenken

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Värsågod.
    Du må bestemme deg for om du vil legge pengene i veiv eller turbinhus. Hvis du kjöper en Supercore EFR7064, som så Dick på Svensk Turboservice, utstyrer med ett maskinert og tilpasset Garrett GTX3071R GEN.2 turbinhus i A/R0.63 med integrert wg, da kan du trygt kjör originalveiv. Han har hjulpet oss med Customlösninger för, lösninger som ingen andre har värt i stand til å utföre med tilfredsstillende kvalitet.

    Din EFR6758 turbo vil väre god på en B19 - B21 motor med 531 topp med store ventiler og en turtallskam.
    Angående dette med at 6758 turboen hadde passet bra på ein B19-B21. Hvem av dem hadde den passet best på?
    Har flere biler stående, så viss eg ikkje får solgt 6758 så kunne eg godt tenke meg å bruke den sjølv på ein av dei andre bilane. Har både B19 og B21 så hvem burde eg bruke? B21 har vell litt bedre plass til ventiler viss ein f.eks går for 405 topp med 48/40 som du nevnte på?

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    Angående dette med at 6758 turboen hadde passet bra på ein B19-B21. Hvem av dem hadde den passet best på?
    Har flere biler stående, så viss eg ikkje får solgt 6758 så kunne eg godt tenke meg å bruke den sjølv på ein av dei andre bilane. Har både B19 og B21 så hvem burde eg bruke? B21 har vell litt bedre plass til ventiler viss ein f.eks går for 405 topp med 48/40 som du nevnte på?

    Trur dette var mer tiltenk at med enn b19/21 og 531 topp at man klarer å jukse seg fra surge med denne turboen som man ellers hadde opplevd med 530 toppen og 2,3 eller i ditt tilfelle 2,5 bunndel pga tidlig ladetrykk på lave turtall.
    Men her har batland svaret uansett var nok for å dra deg litt på rett vei til akkurat dette prosjektet da du ønsket godt med dreiemoment og bunndrag på en bruksbil.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. Takk KardangKiller takket for denne posten
  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    Angående dette med at 6758 turboen hadde passet bra på ein B19-B21. Hvem av dem hadde den passet best på?
    Har flere biler stående, så viss eg ikkje får solgt 6758 så kunne eg godt tenke meg å bruke den sjølv på ein av dei andre bilane. Har både B19 og B21 så hvem burde eg bruke? B21 har vell litt bedre plass til ventiler viss ein f.eks går for 405 topp med 48/40 som du nevnte på?
    Når Volvo oppgraderte rödmotoren fra B20 med stötstenger til en med overliggende kamaksling, da kom B21 motoren. Denne ble etterhvert ytterligere borret og man fikk B23 motoren. B19 motoren ble tatt frem for de markedene som har höye avgifter for biler med motorer over 2000 ccm, og Volvo gjorde dette med å gå tilbake til B20 borring på sylindrene. Problemet er at toppene er designet til B21 og ergo har ikke Volvo hverken topplokk eller toppakninger som passer til syllinderdiameteren til en B19/B200 motor.

    Ser vi på B21 borringen så er denne 92 mm. Dette gjör at 46 mm innsugsventiler, (og 38 mm eksosventiler) som det er enkelt og billig å sette i en original topp, blir bortimot den optimale lösningen.

    48 mm innsugsventiler på 92 mm er mulig, men det er ikke sikkert at det er fordelaktig fordi det blir for trangt rundt ventilen. Man kan selvsagt slipe ut toppen og bruke B230 toppakning, men da har man nöyaktig de samme ulempene som det en original B19/B200 motor har.

    De som har svart belte i "Lurium 1000", som Erland Cox på Topplocksverstan.se, ovaliserer hullene til topplokksboltene og trekker toppen fremover på blokken for å lage bedre plass rundt innsugsventilene.
    Som vi forstår er ikke ventilplasseringen optimal i forhold til senterlinjen i sylinderen.
    Sist endret av Batland; 23/08/20 kl 15:44

  8. Takk KardangKiller takket for denne posten
  9. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Schoopp Vis post
    Trur dette var mer tiltenk at med enn b19/21 og 531 topp at man klarer å jukse seg fra surge med denne turboen som man ellers hadde opplevd med 530 toppen og 2,3 eller i ditt tilfelle 2,5 bunndel pga tidlig ladetrykk på lave turtall.
    Det stemmer og i tillegg så trenger en slik turbo en motor som puster godt og drar godt med turtall. Vi ser at i praksis er ikke dette gjennomförbart med en B230 - B250 motor for folk flest, hovedsakling pga de tilhörende kostnadene.

  10. Takk KardangKiller, Schoopp takket for denne posten
  11. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Når Volvo oppgraderte rödmotoren fra B20 med stötstenger til en med overliggende kamaksling, da kom B21 motoren. Denne ble etterhvert borret og man fikk B23 motoren. B19 motoren ble tatt frem for de markedene som har höye avgifter for motorer over 2000 ccm, og de gjorde dette med å gå ned til B20 borring på sylindrene. Problemet er at toppene er designet til B21 og ergo har ikke Volvo hverken topplokk eller toppakninger som passer på en B19/B200 motor.

    Ser vi på B21 borringen så er denne 92 mm. Dette gjör at 46 mm innsugsventiler, (og 38 mm eksosventiler) som det er enkelt og billig å sette i en original topp, blir bortimot den optimale lösningen.

    48 mm innsugsventiler på 92 mm er mulig, men det er ikke sikkert at det er fordelaktig fordi det blir for trangt rundt ventilen. Man kan selvsagt slipe ut toppen og bruke B230 toppakning, men da har man nöyaktig de samme ulempene som det en original B19/B200 motor har.
    Ja, stemmer

    Så viss eg da setter sammen ein B21ET med 7,5:1 kompresjonsforhold og 405 topp med 46/38, VX3 kam og 6758 efr. Kan dette bli "suksess?"

  12. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    Ja, stemmer

    Så viss eg da setter sammen ein B21ET med 7,5:1 kompresjonsforhold og 405 topp med 46/38, VX3 kam og 6758 efr. Kan dette bli "suksess?"
    Jeg ser at du nevner VX3 og har nevnt KG2T. Dette er litt morsomt da disse to kammene er 100% omvendt. VX3 har greit med durasjon og löft på innsug (V-kam profil) og en mildere X-profil på eksos.
    KG2T har bortimot milde og fine A-kam på innsug og trimkamprofilen KG002 på eksos.

    Så vidt jeg vet var VX og evt VX3 kammen tatt frem i Volvos trimsett til B230F motoren og dette kittet, med topp, eksos osv osv, ökte effekten fra 116 - 136 hk. VX og VX3 har aldri värt og vil aldri bli en performance kam for en turbomotor, men eiere med 13C turbo og "en heftig chip" på sin B230, virker jo fornöyd.

    Slik jeg vurderer det passer VX og VX3 greit for dem som har lett trimmede motorer, men som samtidig önsker å holde forbruket så lavt som mulig.

    Det du egentlig trenger er en kam som gir motoren akseptabelt bunndrag, som, p.g.a. at du har A/R0.64-T25 turbinhust, takler höyt baktrykk og som samtidig er i stand til å dra turtall.
    Sist endret av Batland; 23/08/20 kl 16:00

  13. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser at du nevner VX3 og har nevnt KG2T. Dette er litt morsomt da disse to kammene er 100% omvendt. VX3 har greit med durasjon og löft på innsug (V-kam profil) og en mildere X-profil på eksos.
    KG2T har bortimot milde og fine A-kam på innsug og trimkamprofilen KG002 på eksos.

    Så vidt jeg vet var VX og evt VX3 kammen tatt frem i Volvos trimsett til B230F motoren og dette kittet, med topp, eksos osv osv, ökte effekten fra 116 - 136 hk. Den har aldri värt og vil aldri bli en performance kam for en turbomotor, men eiere med 13C turbo og "en heftig chip" på sin B230, virker jo fornöyd.
    Hehe, ja det er nok litt morsomt. Men dei var dei kammane eg hadde liggande, åsså trudde eg den vx3 muligens var brukande i 405/531 på grunn av litt høyere løft inn og litt mindre knock vinkel som eg forbinder med meire turtall.
    Men generelt har eg dårlig peiling på grader, overlapp osv. Så da blir det nok litt vilt! Kan du komme med ett kamforslag som kunne passet den nevnte kombinasjonen?

  14. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser at du nevner VX3 og har nevnt KG2T. Dette er litt morsomt da disse to kammene er 100% omvendt. VX3 har greit med durasjon og löft på innsug (V-kam profil) og en mildere X-profil på eksos.
    KG2T har bortimot milde og fine A-kam på innsug og trimkamprofilen KG002 på eksos.

    Så vidt jeg vet var VX og evt VX3 kammen tatt frem i Volvos trimsett til B230F motoren og dette kittet, med topp, eksos osv osv, ökte effekten fra 116 - 136 hk. VX og VX3 har aldri värt og vil aldri bli en performance kam for en turbomotor, men eiere med 13C turbo og "en heftig chip" på sin B230, virker jo fornöyd.

    Slik jeg vurderer det passer VX og VX3 greit for dem som har lett trimmede motorer, men som samtidig önsker å holde forbruket så lavt som mulig.

    Det du egentlig trenger er en kam som gir motoren akseptabelt bunndrag, som, p.g.a. at du har A/R0.64-T25 turbinhust, takler höyt baktrykk og som samtidig er i stand til å dra turtall.
    For eg risikerer fortsatt høyt baktrykk med 6758 sjølv om eg går ned til 2,1L motor?

  15. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    Hehe, ja det er nok litt morsomt. Men dei var dei kammane eg hadde liggande, åsså trudde eg den vx3 muligens var brukande i 405/531 på grunn av litt høyere løft inn og litt mindre knock vinkel som eg forbinder med meire turtall.
    Men generelt har eg dårlig peiling på grader, overlapp osv. Så da blir det nok litt vilt! Kan du komme med ett kamforslag som kunne passet den nevnte kombinasjonen?
    Sånn er det jo.

    Vel, det blir jo subjektivt da.

    Etter å ha sett på det meste av kamdata i lang tid, så oppdaget jeg det jeg mente var ett hull i kamutvalget på markedet. Jeg valgte derfor å ta frem en egen high performance trimturbokam til StreetRacing bruk med 50 - 58 mm turbo og fokus på fölgende mål:

    1. Betydelig effektökning.
    2. Levere godt dreiemoment.
    3. Väre velfungerende med 240, 940 og GIK manifolden.
    4. Bekjempe tenningbank.
    5. Dra godt med turtall.
    6. Holde bensinforbruket moderat.
    7. Klare katalysator og ergo EU godkjenning.

    Jeg kaller denne BSRT5+ og resultatene som er oppnådd med denne kammen på forskjellige motoroppsett ligger flere steder her inne.
    Sist endret av Batland; 23/08/20 kl 18:41

  16. Takk KardangKiller takket for denne posten
  17. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KardangKiller Vis post
    For eg risikerer fortsatt høyt baktrykk med 6758 sjølv om eg går ned til 2,1L motor?
    Det vi har sett er at en endring av måten man drar rörene fra turbo til intercooler og fra intercooler til gasspejeldet kan påvirke baktrykket overraskende mye. Det samme gjelder eksosanlegget.
    ALT har betydning og derfor er det en viss risiko for det ja. Dessverre er baktrykk noe de fleste ikke måler så vi har ikke en stor, lang og fin tråd her inne hvor dette er tema.

    Forövrig, hvis du står på helt bar bakke og skal kjöpe EFR7064 turbo, så anbefaler jeg at du sjekker opp og vurerer å kjöpe denne med SX-E kompressorkåpe i stedet for den kompakte EFR kompressorkåpen. SX-E er större, men det har man plass til i en Volvo og jo större kompressorkåpen er, jo bedre er det.
    Sist endret av Batland; 23/08/20 kl 16:24

  18. Takk KardangKiller takket for denne posten
  19. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2013
    Sted
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det vi har sett er at en endring av måten man drar rörene fra turbo til intercooler og fra intercooler til gasspejeldet kan påvirke baktrykket overraskende mye. Det samme gjelder eksosanlegget.
    ALT har betydning og derfor er det en viss risiko for det ja. Dessverre er baktrykk noe de fleste ikke måler så vi har ikke en stor, lang og fin tråd her inne hvor dette er tema.

    Forövrig, hvis du står på helt bar bakke og skal kjöpe EFR7064 turbo, så anbefaler jeg at du sjekker opp og vurerer å kjöpe denne med SX-E kompressorkåpe i stedet for den kompakte EFR kompressorkåpen. SX-E er större, men det har man plass til i en Volvo og jo större kompressorkåpen er, jo bedre er det.
    Ja, på 2,5/2,6 literen så må eg handle turbo. Så det skal absolutt sjekkes opp! Men kommer til å bygge motoren før eg bestiller turbo i tilfelle det skulle dukke opp nye opplysninger undervegs, sånn som nå

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Borg warner EFR 6258
    By kjgas in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 04/12/18, 08:55
  2. Borg warner b230fk
    By Tysnes in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 01/07/18, 16:44
  3. trenger hjelp! Borg warner t3 0.70 A/R eksos hus
    By 164 in forum Avansert trimming
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/16, 14:05
  4. Borg warner t5
    By Tor in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/08/13, 10:14
  5. Borg Warner EFR Turbo serien.
    By Lundberg Performance in forum Avansert trimming
    Svar: 12
    Siste post: 05/05/12, 22:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •