Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Volvo 940 B230FB 91mod tenningsproblem

  1. #1
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Volvo 940 B230FB 91mod tenningsproblem

    Får krype til korset å spørre om hjelp her på vccn angående 91 mod Volvo 940 B230FB som ikke starter.
    Første symptom var at bilen begynte å slakke på farten og til slutt trillet til en stopp og akselerator hadde ingen virkning lenger, selv med pedalen
    helt til bunns vrikket ikke rpm seg, sto der å tøffet til den til slutt stoppet og ikke ville starte igjen.
    Dagen etter startet den igjen etter en del kinning og den fikk krøpet seg hjem av egen motor kraft.
    Video før bilen døde helt. https://streamable.com/mp78b5 rpm henger da noen ganger mens andre ganger ville det være vanlig igjen. (har så ikke startet siden)

    Etter litt feilsøking så skulle jeg sjekke om det var noe gnist tilstedet, da oppdaget jeg at det er kun etter jeg har stoppet
    med kinning at det er gnist og motor prøver å starte i ett lite sekund (i det jeg skrur nøkkel tilbake mot pos 2)
    men ingen gnist i pos 3.
    Noen her inne som har vært borti lignende og har noen ideer?

    Byttet/testet/sjekket
    ⬤Fordelerlokk (Ny)
    ⬤Rotor (Ny)
    ⬤Plugger (Nye)
    ⬤Pluggledninger (Nye)
    ⬤Coil (Ny)
    ⬤Veivaksel sensor (Ny)
    ⬤Tenningsmodul (Ny)
    ⬤Tenningshjerne (Ny)
    ⬤Batteri (Ny)
    ⬤Sikringer (Sjekket)

  2. #2
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lysholmer Vis post
    Får krype til korset å spørre om hjelp her på vccn angående 91 mod Volvo 940 B230FB som ikke starter.
    Første symptom var at bilen begynte å slakke på farten og til slutt trillet til en stopp og akselerator hadde ingen virkning lenger, selv med pedalen
    helt til bunns vrikket ikke rpm seg, sto der å tøffet til den til slutt stoppet og ikke ville starte igjen.
    Dagen etter startet den igjen etter en del kinning og den fikk krøpet seg hjem av egen motor kraft.
    Video før bilen døde helt. https://streamable.com/mp78b5 rpm henger da noen ganger mens andre ganger ville det være vanlig igjen. (har så ikke startet siden)

    Etter litt feilsøking så skulle jeg sjekke om det var noe gnist tilstedet, da oppdaget jeg at det er kun etter jeg har stoppet
    med kinning at det er gnist og motor prøver å starte i ett lite sekund (i det jeg skrur nøkkel tilbake mot pos 2)
    men ingen gnist i pos 3.
    Noen her inne som har vært borti lignende og har noen ideer?

    Byttet/testet/sjekket
    ⬤Fordelerlokk (Ny)
    ⬤Rotor (Ny)
    ⬤Plugger (Nye)
    ⬤Pluggledninger (Nye)
    ⬤Coil (Ny)
    ⬤Veivaksel sensor (Ny)
    ⬤Tenningsmodul (Ny)
    ⬤Tenningshjerne (Ny)
    ⬤Batteri (Ny)
    ⬤Sikringer (Sjekket)
    Sjekket om det er noen feilkoder? (Sjekk i inngang 2 og 6)

    Får bilen bensin? Høres ut som den blir strupt enten i luft eller bensintilførselen. (Lignet litt slik min 240 hadde det når tankpumpen røk)
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  3. #3
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo245gl Vis post
    Sjekket om det er noen feilkoder? (Sjekk i inngang 2 og 6)

    Får bilen bensin? Høres ut som den blir strupt enten i luft eller bensintilførselen. (Lignet litt slik min 240 hadde det når tankpumpen røk)
    Får kun kode 111 ingen feil på de. Begge pumpene har blitt byttet og er under 4år gammle, hører at de går. har også prøvd med startgass og får akkurat samme resultat med det. Luftfilteret er også rimelig nytt, ~3år gammelt og ser helt fint ut.

  4. #4
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Rart at den sier 111.
    Kommer det bensin frem til motoren?
    Prøvd å ta ut luftmengdemåleren? Går den da?
    Det samme med lambda?
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg ser på videoen at nålen på temperaturmåleren hopper. Dette indikerer at det er noe mer eller noe annet enn selve tenningsanlegget. Personlig liker jeg at det står en gammel B21A fordeler på blokken. Grunnen er at man ved behov og anledning kan dra én enkel ledning fra stiften til minus på en stiftecoil og bare flytte ledningen mellom fordeleren og originalcoilen over til stiftecoilen. Da har du ett 100% pålitelig "stand alone" tenningsanlegg for feilsöking. Hvis du gjorde dette, så tror jeg ikke at du löste problemet ditt i dette tilfellet.

  6. #6
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Fikk liv i bilen igjen nå etter å ha prøvd med orginal coil igjen. Det snodige er at den kun vil starte etter å ha prøvd å kinne litt i pos 3 og skrur nøkkelen tilbake mot pos 2, da fyrer den men vil ikke holde seg i gang særlig lenge etterpå. Kan det tenkes at det er noe med tenningsbryteren(ignition switch)? Dårlig kontakt feks?
    https://drive.google.com/file/d/1gMN...CWEHEm8gXoEfNH

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg ser på videoen at nålen på temperaturmåleren hopper. Dette indikerer at det er noe mer eller noe annet enn selve tenningsanlegget.
    Nåla har vært twitchy/dø så lenge jeg har eid bilen.(2015) Er vel egen sensor/måler kun for temperaturmåler i instrumentpanelet og en egen sensor som sender info til hjernen?

  7. #7
    Registrerte brukere VegardMK sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2013
    Sted
    Holmefjord
    VCCN medlemsnummer
    1833
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    har du sett om styre pinnen på kammen er knekt? hadde samme problem på ein 1992mod 940 med fb, då hadde kammen vrid seg.
    1995 Volvo 940
    1988 volvo 740 GL

  8. #8
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VegardMK Vis post
    har du sett om styre pinnen på kammen er knekt? hadde samme problem på ein 1992mod 940 med fb, då hadde kammen vrid seg.
    Hva ville vært enkleste måte av å finne ut av det egentlig? sett ut fra ser det ikke ut til å være noe utenom det vanlige under reim dekselet, og kamm går rundt og virker 'normal' fra kun en visuell kikk gjennom oljelokket.

  9. #9
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    826
    Antall takk

    Standard

    Sjekket om registerremmen er rett?
    Kan jo være den har hoppet litt. Da vil jo svinghjulsføleren sende feile signaler når bilen skal tenne i forhold til kammen.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  10. #10
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo245gl Vis post
    Sjekket om registerremmen er rett?
    Kan jo være den har hoppet litt. Da vil jo svinghjulsføleren sende feile signaler når bilen skal tenne i forhold til kammen.
    Etter den døde første gang så jeg at reima ikke sto helt rett, fikk da rettet opp og satt den i 0 og det er ingen slapphet i reima nå. Fremdeles vil den ikke holde seg særlig i gang og den 'tøffer' og smeller litt i blandt med rpm som henger. Tenker kanskje Ignition switch, Lambda eller nesten helt tett katalysator?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lysholmer Vis post
    Fikk liv i bilen igjen nå etter å ha prøvd med orginal coil igjen. Det snodige er at den kun vil starte etter å ha prøvd å kinne litt i pos 3 og skrur nøkkelen tilbake mot pos 2, da fyrer den men vil ikke holde seg i gang særlig lenge etterpå. Kan det tenkes at det er noe med tenningsbryteren(ignition switch)? Dårlig kontakt feks?
    https://drive.google.com/file/d/1gMN...CWEHEm8gXoEfNH
    Sett en prövelampe mellom jord og +ledningen på coilen. Denne skal lyse når switchen er i posisjon 2 OG i posisjon 3. Noen sikringer kobles ut når switchen er i posisjon 3. Tenning og bensinpumpe må ikke kobles til noen av disse.

    Kan nevne at en bekjent klarte det kunststykke å hente ström til tenningsanlegget sitt fra bilens blinklysrelé. Det var endel hodeklöing der du.
    Sist endret av Batland; 21/08/20 kl 07:09

  12. #12
    Registrerte brukere Lysholmer sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2020
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Sett en prövelampe mellom jord og +ledningen på coilen. Denne skal lyse når switchen er i posisjon 2 OG i posisjon 3
    Testet med en spenningsprøver og det var på både pos 2 og 3, dog noe svakere på pos 3.
    Testet også med en tenningsprøver igjen siden bilen faktisk er i gang i en liten stund.
    https://streamable.com/ypwjlz

Lignende tråder

  1. 91mod volvo 940 t5 265000km
    By turbo-volvo in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 02/08/17, 12:43
  2. Volvo 740 - B230FT (B230ET) tenningsproblem
    By haginj in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/09/11, 10:30
  3. Feilkode 3-1-1, Volvo 940 91mod b230fb, hjelp!
    By Kask in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 09/06/11, 22:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •