Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: WRITEX' 06 V70 2.0T Ocean Race

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2015
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard WRITEX' 06 V70 2.0T Ocean Race

    Hey
    Lenge siden sist jeg var innom her.
    Lager nå igjen en slik worklog tråd mest for moros skyld.

    Gikk i slutten av 2021 til innkjøp av en 06 V70 2.0T "Ocean Race" utgave. Kilometerstand på bilen er per i dag rett i underkant av 178.000KM.

    Her er noen smått tilfeldige bilder fra tidligere i år/fjor. Har ikke noen "finbilder" per nå. (De kommer, har bare noe småfiks utseendemessig jeg vil få gjort unna først.)
    (Obs. Bilen er i dag en del lavere. Ble senket i sommer.)









    Jeg har en privat side med logg og kontroll over alt jeg har utført på egne biler, derfor er dette ganske detaljert, men ser kanskje litt frem til å eventuelt prate hobby med andre?
    /// Logg vedlikehold og verksted

    12. Januar 2022
    Knapt 1 måned etter kjøpet gikk tenningslåsen istykker.
    Fikk inn nøkkel, men ville bare gå halvveis over til posisjon 1. Alt mulig av lirking med nøkkel og vriing med ratt var håpløst. Fikk ikke av rattlåsen, så bilen måtte berges. Sto heldigvis parkert på en grei plass med hjulene rett fram.
    Ble lastet opp på Viking-bil og fraktet til Volvo forhandler. Ble der skiftet tenningslås. Fikk høre at en liten bit hadde "brukket av", og denne lå og sperret for at tenninga skulle gå rundt.

    04. Mars 2022
    EU kontroll, og der var det 1 stk 2-er feil på ikke-fungerende lyktespylere.
    Byttet til ny lyktespylerpumpe og dermed godkjent i 2 nye år.

    25. Juni 2022
    Ble lagt merke til at 1stk bremsecaliper hang innpå, og ingen av caliperne var særlig pene. Skaffet kliss nye bremsecalipere hele veien rundt. Disse ble lakkert blå før montering. (Gjenstående plan om å lakkere klavene i samme farge, men venter til jeg må bytte bremseskiver. Tar det i samme slengen.)

    29. Juni 2022
    Bilen var innom Volvo verksted for status sjekk av veivhusventilasjon. Ble byttet noen deler og resten rengjort. Ble i samme slengen flushet servosystem.

    09. Juli 2022
    Vedlikeholdsservice @ 166.049KM. Olje, oljefilter, luftfilter, kupefilter. Nevner at større service ble tatt før mitt eie på rundt 150k, og regreimsett på 142k.

    08. Oktober 2022
    Kjøpte nye vinter/piggdekk. Forhandleren jeg kjøpte bilen av leverte bilen på kjempeslitte og stygge originalhjul med vinterdekk fra ukjent årstall. Mønster og pigg var innafor greie verdier, men greide ikke finne produksjonsår på noen av de. Når jeg skiftet til sommerhjul våren 2022 fant jeg produksjonsår kun på INNSIDEN av alle dekkene....
    Og de var fra 2010. Jeg hadde kjørt fra Sandnes til Trondheim + tilnermet 1 hel vintersesong + gått igjennom EU kontroll på 12 år gamle piggdekk.
    De uoriginale 17" sommerfelgene som fulgte med bilen fungerer nå som vinterdekk. Disse hjula med uoriginal dekkdim er på et eller annet tidspunkt også blitt skrevet inn i vognkort.

    08. November 2022
    Nytt speilglass passasjerside. Varmeelementet sluttet å fungere.

    17. Desember 2022
    Nytt batteri (EB950X/Exide excell 95Ah/800A)

    12. April 2023
    Ble iløpet av høsten/vintern en gang skaffet sommerfelger i form av nylakkerte JR15 felger. Disse er i 18x8.5" ET40. Sitat fra selger; senter lakkert i Palladium Silver, leppe i Brilliant Silver.
    Vedkommende jeg kjøpte disse av hadde store planer om å tvinge de på en Volvo 940. Han hadde derfor tvingt på de minste dekkene som gikk an... Og det ble likevel for stort.
    Ble derfor kjøpt nye sommerdekk i April. Continental PremiumContact 7 i 225/40R18, altså nesten dobbelt så høy dekkvegg som den tynne gummien som sto på fra før. Angrer i ettertid litt på at jeg ikke gikk opp enda en størrelse siden det fortsatt er bittelitt antydning til dekkstrekk. Fortsatt usikker, men tror 235/40 hadde blitt enten perfekt eller i grenseland for stort.

    09. Juli 2023
    Bilen ble senket. Hadde ikke sett for meg å bruke mangfoldige tusenlapper på dette. Jeg er ikke den som kjører veldig mye i året, nesten kun til og fra jobb som er 10 min unna der jeg bor. Jeg bryr meg altså ikke sånn i overkant mye om kjørekomfort, så valget falt på JOM BlueLine coilovers. Tyskprodusert, men ikke akkurat KW eller Eibach. (Sånn helt ideelt skulle jeg gått for Bilstein dempere med H&R eller Eibach fjærer, og det kan godt hende det blir anskaffet en gang i fremtiden.)
    Alt tilhørende dempertårn foran og bak ble byttet til nye deler. Under utbytting ble det oppdaget at fjæra på førerside bak var knekt. Hadde ikke sett eller kjent noen antydning til dette, og det var en gummibeskyttelse rundt den knekte delen som "gjemte" det.

    JOM BlueLine består av justerbare coilover foran og vanlig demper/fjær bak. Skal i følge produsent senke 40mm bak, men syns ikke den ble særlig lavere bak enn originalt. Marginalt, kanskje 10mm. Har gått noen måneder nå og syns fjærene har satt seg bittelitt mer, men ikke i nærheten av 40mm senk. Hadde vistnok såvidt hørt snakk om det på forhånd at disse bilene er vanskelig å få lavere bak. Planen for øyeblikket er ihvertfall å få dette godkjent i vognkort så fort vinterdekka kommer på, så får en se hva man finner på etter det.

    13. Juli 2023
    Nytt ytre styreledd høyre side + firhjulskontroll og hjulstilling.

    16. September 2023
    Nytt speilglass førerside. Limet tørket ut i sommer en gang, men la merke til at speilet hang og flimret under kjøring så jeg greide å redde det før det datt av. Til stor nytte var det! For jeg presset for hardt og knakk det i 3 biter når jeg festet det med VHB teip og primer94...

    Vedlikeholdsservice @ 177.588KM. Olje, oljefilter, ny magnetisk oljeplugg, luftfilter, kupefilter, bensinfilter, tennplugger.

    08. Oktober 2023
    Nye lykteglass, hvite posisjonslys, krom blinklyspærer og hvit LED parklyspærer

    13. Januar 2024
    Nytt varmeregister, ny termostat, ny kjølevæsketemperatursensor, flushet kjølesystem + ny kjølevæske



    /// Logg modifikasjoner eller annet

    23. Desember 2021
    Fjernet avtagbart hengerfeste og satt på nyanskaffet tauekrok deksel.
    Monterte skvettlaper foran og bak.
    Byttet skiltlyspærer til LED. Liker ikke sånne typiske LED-moduler, men Biltema selger LED pærer med en hvit/grå "frostet" front, og utseende og lyset fra disse er i mine øyne midt i blinken. Ikke for sterke, og ser ganske "
    OEM
    +" ut.

    15. Januar 2022
    Dekslene i midtkonsollen som originalt var i alu-finish ble foliert i 3M matt karbon folie. Hovedsaklig på grunn av en idiotisk uforsiktig bilberger som prøvde å bruke flattjern for å få opp girvelgern for å sette bilen i nøytral. (se 12. Januar 2022 - verkstedbesøk pga gåen tenningslås)
    Jeg la merke til det og greide å stoppe fyren før han knakk festene til girvelgern (girvelgern kommer ut fra undersiden, ikke ovenfra), men skaden på dekselet var dessverre allerede gjort. Derfor folie, og derfor karbon, som gjemmer hakk og slikt ganske bra.

    Byttet til ettermarkeds spiller i bilen. Sony XAV3005DB, med Apple Carplay, DAB+ antenne og mikrofon. Medfølgende i kabelsettet jeg kjøpte fra Bilradiospesialisten var det en splitter for å opprettholde funksjonalitet til
    RTI
    /navigasjon, men ett eller flere av hullene i kontakten på splittern er typ 1mm skeivplassert, så jeg fikk ikke tvingt inn pluggen til
    RTI
    . Mulig produksjonsfeil på splittern, men jeg greier meg uten
    RTI
    funksjonalitet så har ikke gjort noe mer med det.

    I samme slengen som jeg byttet spiller og bl.a mikrofon ble lagt opp, benyttet jeg muligheten til å legge opp
    GPS
    modul for dashkameraet i A-stolpe.

    Bagasjerom delvis lyddempet og stivet av i forbindelse med oppkobling av en Audison APBX AS2 Prima aktiv subwoofer. (Denne er i ettertid byttet ut.)

    26. Mars 2022
    Folierte baklykter og øvre bremselys med lys grå Hexis PPF/beskyttelsesfilm.
    (Dette er en veldig lett sotet beskyttelsesfolie for i hovedsak lykter, og da helst nyere lykter som har flatere former. Formen på V70N baklykter gjør det vanskelig å foliere med noe som må legges vått/med monteringsvæske. Ble etterhvert sånn smått antydning til tilbaketrekkelse på 1 kant på nedre lykter, så folie ble fjernet og senere erstattet med en type som er beregnet på å strekkes mer.)

    01. April 2022
    Montert nye bakkelys LED-moduler under speil.
    Ettermontert original solbrilleholder istedet for håndtak over dør førerside.
    Skaffet Vparts sin svarte tøymatte til bagasjerom.
    Montert "XC-grill", limt på Volvo emblem da denne ettermarkeds saken kommer uten.

    Juni 2022
    Montert vindavvisere.
    Foliert trim/deksler på dører i svart matt folie. Disse er i utgangspunktet sølv/alu finish på Ocean Race utgaver. Finnes dessverre ingen blå folie i bilens farge, så jeg gikk for å etterligne svartplast-look istedet.
    Foliert takrails i svart matt folie. Disse var også sølv/alu finish.
    Fikk lagt solfilm fra B stolpe og bak. 15%. Ble utført av profesjonell, meget bra resultat! Vanskelige sideruter bak på disse bilene som har slike "knotter" i ruta til antenne og alarm.

    02. Juli 2022
    Montert Ampire KCW802 ryggekamera.

    30. Juli 2022
    Koblet opp dashkameraet til batteri/sikringsboks, i hovedsak for å få fungerende parkeringsmodus funksjon. Kameraet filmer nå altså selv om bilen er parkert og tenninga er avslått, men kun når sensorene "ser" noe, og den har spenningsovervåkning slik at kamera automatisk slås av når spenning når 11.8V.
    Kapasitet på kameraet er i ettertid oppgradert med 256GB SD kort. Så hvis kameraet konstant filmer, holder det nå til ca. 4 dager med topp kvalitets video.

    22. Oktober 2022
    Byttet ut all interiørbelysning med LED fra Vparts.
    Byttet ut ryggelyspærer til LED, av typen "30W POWER LED"... Sterke var de ihvertfall.
    Byttet ut tåkelys til Vparts innebygde LED innmat.
    Koblet opp ekstralys/liten LED bar under skilt. Hadde håpet at denne fikk plass inni hullet i frontfangern, men den var akkurat for stor så den stikker dessverre ut. Lyser ihvertfall veldig bra til å være liten slim type! Strands NUUK Diamond 20".

    10. November 2022
    Byttet til blå instrumentpaneler.
    Blå bil, og det står ikke "R" på de, jeg mener jeg har lov!

    26. November 2022
    Endret på lyd/bass oppsettet i bilen. Fjernet Audison APBX 10" aktiv subben og satt i en alt for diger kasse med 1stk 15" GAS sub. Monterte og la opp en GAS 1500W forsterker under gulvet, på plata over reservehjulet.
    Kassa var DIGER og funket svært dårlig både plassmessig og lydmessig. Ble fjernet rett før montering av senkesett, da den uansett måtte ut for å få tilgang til dempere bak. I ettertid lagt opp et mye bedre og mer "modulært" oppsett med quick release/SpeakOn kontakt på kasse osv.

    18. Februar 2023
    Fjernet bakrutevisker. Limt på glassplugg fra Gecleant.
    Folierte trim/deksler på front og bakfanger i 3m svart matte metallic folie. De plastikk dekslene på front og bakfanger var tydelige ofre for parkeringsskader av tidligere eiere. Igjen, finnes ingen folie i samme blå farge som bilen, så jeg gikk for å etterligne svartplast-look.

    10. Juni 2023
    Folierte baklykter på nytt, denne gangen også i Hexis, men av en type beregnet for mer strekk og montering på rundere flater, med så lett farget svart/grå som mulig. Ble dessverre LITT mørkere enn den forrige, men fortsatt innafor og ikke "ihjælsotet" svart. Fargen og finishen på den forrige folien var nesten perfekt, men som nevnt tidligere, den var beregnet på mest flate overflater og ville ikke sitte bra i 1 hjørne på den nedre lykta over tid.

    09. Juli 2023
    Senket. Også nevnt ovenfor under "vedlikehold" da mye annet relatert til dempertårn foran og bak ble skaffet byttet til nye deler.
    25mm-50mm justerbart foran, "40mm" ikke-justerbart bak. Prøver å oppnå "tasteful" senk, ikke skamsenk, men ble dessverre marginal forskjell fra originalt bak.

    12. August 2023
    Nye høyttalere i dører foran og bak.
    Ground Zero GZIF 65X (80W RMS/120W MAX, ikke at spiller greier å levere det men har eventuelle planer om å koble opp høyttalere på egen forsterker senere)
    Montert lydisoleringsputer bak høyttalere i dør samt skumring rundt høyttaler for å dirigere lyd KUN mot gitter i dørpanel og ikke ellers rundt inn i døra.
    Fikk berget de originale høyttalerbrakettene slik at jeg fikk loddet opp de nye høyttalerne til den originale pluggen.

    25. August 2023
    Byttet over 15" basselementet til en mindre kasse. Monterte SpeakOn quick-release kontakt på kasse, slik at jeg om ønskelig bare kan ta ut kassen uten å tenke på ledninger som må isoleres. Speak-On kontakt er genialt, den kan bare ligge fritt.
    Koblet opp forsterker på nytt, denne gangen med en mer modulær løsning. Forsterker er festet i plastlokket under gulvet i bagasjerom, og det er koblet opp slik at denne kan løftes uten å måtte koble ifra alt fra forsterker. Det er også kappet ut et stort område over der batteri befinner seg slik at batteri kan kobles ifra, eventuelt fjernes, uten å måtte ut med plastdekselet og forsterker.

    15. September 2023
    Byttet til 3-eiket ratt i bilen. Fant et ratt til en forholdsvis billig penge i nærheten. Plusset var at rattet har medfølgende intakt airbag, samt telefon svar/avslå knapper og
    RTI
    knapper. Minuset at det kommer fra en bil som begynte å nærme seg 400k KM, så rattet er ganske nedslitt.
    Grundig vask med APC gjorde veldig mye nytte. Alle knappe fungerer og er i god stand, de små lysene inni knappene funker, det ser egentlig veldig bra ut, bare matt. Ingen skraper og skader! Neste blir å gå over med Colourlock Fresh restoration kit.
    Folierte også de små sølv-stripene på rattet i samme karbonfolie som jeg brukte på dekselet inni bilen.
    Sist endret av WRITEX; 23/01/24 kl 18:02
    1994 850 2.4 10V *solgt*
    1999 V70 2.5T AWD *solgt*
    2007 S60 D5 *solgt*
    2006 V70 2.0T Ocean Race

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2015
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Om ikke lenge blir det vel gjort forsøk på gå over skinnet på det "nye" rattet med ColourLock Fresh kit, og så må jeg vel ha nye lykteglass til hovedlyktene. De ser helt forferdelige ut. Har Xenon lykter så det er nok både dyrt og ganske umulig å skaffe nye lykter også.
    1994 850 2.4 10V *solgt*
    1999 V70 2.5T AWD *solgt*
    2007 S60 D5 *solgt*
    2006 V70 2.0T Ocean Race

  3. #3
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Fin bil, du kan kjøpa lykteglas hos Vparts.se, men det er nåke styr å skifta, for dei er i utgangspunktet ikkje meint til å skiftast.
    Dei har laga film av kotleis du gjer det https://youtu.be/fk8GjEf6O1E?si=QnuhDwyGICnE8wDx
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2015
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Fin bil, du kan kjøpa lykteglas hos Vparts.se, men det er nåke styr å skifta, for dei er i utgangspunktet ikkje meint til å skiftast.
    Dei har laga film av kotleis du gjer det https://youtu.be/fk8GjEf6O1E?si=QnuhDwyGICnE8wDx
    Takker Jepp, nettopp det som er planen.
    Så den videoen for en stund siden. Litt av et tiltak for å si det sånn.
    Har vært borti å varme opp lykt i ovn for å myke opp limet nok til å splitte glasset, men såvidt jeg forsto ble det fra produsent brukt en type lim som størkner skikkelig og ikke kan mykes opp på de her lyktene?
    1994 850 2.4 10V *solgt*
    1999 V70 2.5T AWD *solgt*
    2007 S60 D5 *solgt*
    2006 V70 2.0T Ocean Race

  5. #5
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Har ikkje prøvd, min er eldre og har glaslykter. Men det kan jo kanskje vera andre ting i lykta som ikkje har godt av for sterk varme, ballasten for eksempel
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2015
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Da ble det nye lykteglass.



    Jepp, jeg vet lakken trenger å freshes opp litt.




    Liten easter-egg fra vparts







    + liten "modifikasjon" ved å bytte til hvite posisjonslysglass og forkrommet blinklyspære for et renere look.

    Drittjobb forresten.
    Sist endret av WRITEX; 08/10/23 kl 21:08
    1994 850 2.4 10V *solgt*
    1999 V70 2.5T AWD *solgt*
    2007 S60 D5 *solgt*
    2006 V70 2.0T Ocean Race

  7. Takk Børge Vikebø, Nilsson, Straydog, TurboNoob takket for denne posten
  8. #7
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Resultatet ser bra ut då
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  9. #8
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Ble utrolig bra Flott bil!
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2015
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Resultatet ser bra ut då
    Sitat Opprinnelig postet av Straydog Vis post
    Ble utrolig bra Flott bil!
    Takker Resultatet ble knall. Merket med en gang forskjell på lysbilde i mørket. Gikk fra "tåkete" gammelbil-lys til at du tydelig ser skarpt og fint hvor lysbildet slutter, mersom på en nyere bil, på en måte.


    Utførte nylig også en annen drittjobb; bytte av varmeregister.




    Etter en lengre periode med varmeapparat som på det aller varmeste opplevdes som litt lunkent, er det er rimelig godt med varme i bilen når kulda bikker under -10'c...
    Det var avklart at varmeregisteret mest sannsynlig var synderen, men byttet termostat og kjølevæsketemp sensoren i samme slengen da jeg uansett måtte tappe all kjølevæska. Disse 2 var begge tildekt av et blågrønt belegg som jeg tviler hjalp saken noe særlig, iallefall sensoren.

    Det gamle varmeregisteret var full av en rød-oransje kornete blanding, så er kanskje ikke så rart det var dårlig sirkulasjon.
    Vet det egentlig skal være grønn kjølevæske på disse bilene, og uten at jeg helt vet årsaken så var det på tidspunktet jeg kjøpte bilen noe som så ut som oransje kjølevæske. Har lest mye forskjellig om dette. Noen sier det aller meste funker, noen sverger til grønn. Tømte ihvertfall all kjølevæska både fra blokk og radiator og fikk igjennom et par liter destillert vann, men hadde ikke i nærheten nok til å flushe 100% rent. Fylte opp med PEAK, så får en se om jeg skøt meg selv i foten senere.




    Forresten, noen som har peiling på hvorfor det står "DIESEL" på isolasjon bak torpedoveggen? Høres sikkert dumt ut, men jeg har bensinbil...
    (Bilde fra forrige helg - forsøk på oppsmøring av seigt rattakselledd. Ble markant mye lettere å vri om rattet, men tipper jeg vil ha nytt ledd etterhvert.)

    Sist endret av WRITEX; 23/01/24 kl 18:58
    1994 850 2.4 10V *solgt*
    1999 V70 2.5T AWD *solgt*
    2007 S60 D5 *solgt*
    2006 V70 2.0T Ocean Race

Lignende tråder

  1. V70 Ocean Race
    By Ace90 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 26/03/15, 11:12
  2. 2006 XC 70, D5 - Ocean Race
    By Nesten37 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 16/08/13, 23:04
  3. 02 V70 2,4T AWD BSR Ocean Race
    By jijohans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 10/10/11, 18:04
  4. Ocean Race, hva er forskjellen?
    By morrun in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 0
    Siste post: 05/02/11, 01:14
  5. Farger på Ocean Race
    By GLTOslo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 30/01/11, 22:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •