Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: XC90 med manuelt gir

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard XC90 med manuelt gir

    Hei, noen som har erfaring med XC90 med 185 hk diesel og manuelt gir? Det er vel ingen problembil? Koster vel ikke mere å skifte clutch på den enn en mindre bil?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Med manuell så har du jo byttet bort den aller største feilkilden, i en mindre og billigere, for det ryker jo ett og annet DMF (Svinghjul), og med tanke på at XC90 er en tyngre bil enn XC70 så slites nok DMF litt raskere og bør vel byttes om man har planer om clutchbytte.
    (slitasjen på DMF kan måles, men ofte får man lugging i clutchen med ny clutch på gammelt DMF, selv om DMF målte OK)
    Manuell kasse kan også svikte, men det er veldig sjeldent i forhold til automat.
    Det er litt bedre plass rundt drivverket på XC90 enn XC70, som gjør jobben bittelitt lettere, men tror ikke du ser så mye til det på regningen...

  3. Takk 2førr10, xcrookie takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcrookie Vis post
    Hei, noen som har erfaring med XC90 med 185 hk diesel og manuelt gir? Det er vel ingen problembil? Koster vel ikke mere å skifte clutch på den enn en mindre bil?
    Ulemper:
    Clutch (slitasje, kostbart å bytte på verkstad. Billig gjer det sjølv jobb)
    Svinghjul (vibrasjonane i ein dieselmotor tek knekken på svinghjulet(som åpenbart gjere jobben sin) men det vert til ein meget kostbar slitedel)
    Å måtte gire sjølv....
    Rygging mid tilhengar, særleg i motbakke. OBS! for clutchslitasje.

    Fordelar:
    Ved fin bruk varer girkassen og clutchen svært lenge. Det er egentlig opp til sjåføren.
    Rimeleg vedlikehald (skifte olje)
    Sleppe automatkassen. UANSETT kor bra du brukar og vedlikeheld ei slik girkasse så tikkar tida i mot deg for kvar meter du køyrer. Nokre held 300.000km, andre må bytte før 100.000km.
    Vesentleg lågare dieselforbruk.

    Dersom du trur du sleppe frustrasjon med manuell girkasse tek du feil, men eg vil tru at fordelane veg tyngre enn ulempene.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. Takk xcrookie takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Kjører selv xc70 med d5 og manuell kasse. Vil påstå at den fordeler/ulempelista var høyst personlig orientert! =p Å måtte gire selv er vel hele poenget med en manuell kasse? I hvert fall står det på fordelslista mi. Og rygging likeså. Klart, xc90 kan jo trekke tyngre henger, så du får potensielt 500kg mer å rygge opp bakken, men du skal kjøre mye tung henger før jeg hadde satt det på ulempelista. (Og da hadde jeg ærlig talt ikke engang vurdert Volvo med en bil som veier 2,5t og kan trekke 2,25t bare.) Fordeler og ulemper her vil vel være rene mekaniske punkter. Jeg vil definitivt påstå at manuell holder lenger enn automat, under normale/vanlige påkjenninger rett og slett fordi mange automatkasser ikke har fått den servicen de burde hatt i ung alder (med Volvos velsignelse)

  7. Takk xcrookie takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Kjører selv xc70 med d5 og manuell kasse. Vil påstå at den fordeler/ulempelista var høyst personlig orientert! =p Å måtte gire selv er vel hele poenget med en manuell kasse? I hvert fall står det på fordelslista mi. Og rygging likeså. Klart, xc90 kan jo trekke tyngre henger, så du får potensielt 500kg mer å rygge opp bakken, men du skal kjøre mye tung henger før jeg hadde satt det på ulempelista. (Og da hadde jeg ærlig talt ikke engang vurdert Volvo med en bil som veier 2,5t og kan trekke 2,25t bare.) Fordeler og ulemper her vil vel være rene mekaniske punkter. Jeg vil definitivt påstå at manuell holder lenger enn automat, under normale/vanlige påkjenninger rett og slett fordi mange automatkasser ikke har fått den servicen de burde hatt i ung alder (med Volvos velsignelse)
    Det er heilt åpenbart at ei convertergirkasse er mykje bedre egna til å flytte tunge ting i lav fart (forutsatt kjølinga er i orden). Ein clutchlamell/svinghjul blir fort varmt og har ingen kjøling. Så kan det diskuterast styrkeforholdet mellom forskjellige automatgirkasser men det blir ein annan diskusjon.

    Poenget er, skal du rygge (ex. på Vestlandet, der det alltid er bratt) så er normalt automat å foretrekke. Å skulle lirke seg rundt bringebærbusker og hushjørner i lav fart med 2tonn på kroken er ikkje noko øvelse for ein clutch. Det er ikkje tilfeldig at bilar som er bygd for trekking har reduksjonsgir/krabbegir/lavserie.

    Tja, nokon tviholde i spettet i golvet, men dei fleste er etterkvart begynt å sette pris på ein avslappa reise - særleg i byområde med mykje kø. Eg forstår argumentet med å gire sjølv på banebil/ungdomsbil, men ein XC90?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. Frontlykter - manuelt til elektrisk justerbare?
    By TurboNoob in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 30/04/15, 21:32
  2. Manuelt reversmontert ventilhus til aw/71?
    By skurk in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 22/08/13, 14:13
  3. Fra manuelt til elektrisk panel, mye arbeid?
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 30/07/11, 11:17
  4. Manuelt klima
    By 850 Alternative in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/12/10, 23:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •